handdator

Visa fullständig version : Ersätta allt kött med vassle


ost
2012-06-26, 05:04
Jag har inte råd med kött.

Vad finns det för nackdelar med att ersätta allt kött med vassle? Vassle är mycket billigare och mättar ingenting, då orkar jag äta mer kolhydrater också *drool*

ost
2012-06-26, 05:05
Nej nu blev det fel, skulle ju in i kost & näring!

Pretorian
2012-06-26, 06:41
mättar ingenting,

Du svarade själv.

Morty
2012-06-26, 08:45
Jag har inte råd med kött.

Vad finns det för nackdelar med att ersätta allt kött med vassle? Vassle är mycket billigare och mättar ingenting, då orkar jag äta mer kolhydrater också *drool*

Det är väl just mättnaden som är ett "problem".

Silencer
2012-06-26, 08:56
Samt mikronutrienter som mineraler, och eventuella även andra saker vi inte känner till.

King Grub
2012-06-26, 09:24
Det är inga problem. Rött kött är inget man behöver äta, och har antagligen fler negativa hälsoaspekter än positiva, medan vassleprotein i princip bara har positiva sådana.

http://www.lipidworld.com/content/pdf/1476-511X-11-67.pdf

Malm
2012-06-26, 11:03
Det är inga problem. Rött kött är inget man behöver äta, och har antagligen fler negativa hälsoaspekter än positiva, medan vassleprotein i princip bara har positiva sådana.

http://www.lipidworld.com/content/pdf/1476-511X-11-67.pdf

Det där var intressant, har själv haft samma fundering som ts, en rejäl proteinshake till lunch riset istället för nötfärs kanske kan vara något att testa då, sparar ju in ett par kronor om dagen också :)

Eddie Vedder
2012-06-26, 11:07
Det där var intressant, har själv haft samma fundering som ts, en rejäl proteinshake till lunch riset istället för nötfärs kanske kan vara något att testa då, sparar ju in ett par kronor om dagen också :)

Om du inte saknar något rent sensoriskt eller ur mättnadssynpunkt finns sannolikt inga som helst problem varken för hälsan eller träningsresultaten.

Viktoraspen
2012-06-26, 11:21
Kött som är så gött ;)

Zorgus
2012-06-26, 11:22
Kött som är så gött ;)
+1
Inte en chans att jag byter ut det goda röda köttet mot pulver.

Knatcharn
2012-06-26, 12:01
Kyckling finns att hitta för ca 25 kr kilot.. ;) Offtopic men verkligen prisvärt, för dig som inte har råd :)

vicarious
2012-06-26, 12:50
Kyckling finns att hitta för ca 25 kr kilot.. ;) Offtopic men verkligen prisvärt, för dig som inte har råd :)

Var då? Antar att du syftar på t ex klubbor eller liknande med ben isåfall. Har aldrig sett kycklingfilé för under 35kr/kg, och då är det verkligen extrapris. Standard runt 50kr/kg och uppåt.

cero
2012-06-26, 15:37
Vicarious: Titta på klubbor och räkna ut kgpris för själva köttet. Det ska tydligen vara billigare än filéer.

ost
2012-06-26, 18:33
Tack för svaren. Det var precis vad jag ville höra!

Kischen
2012-06-26, 18:38
Vicarious: Titta på klubbor och räkna ut kgpris för själva köttet. Det ska tydligen vara billigare än filéer.

Godare också. Hade det varit lätt att räkna ut kcal så hade det varit mer av en basvara hos mig.

vicarious
2012-06-26, 18:41
Vicarious: Titta på klubbor och räkna ut kgpris för själva köttet. Det ska tydligen vara billigare än filéer.

Beror väl på produkten och var man handlar den. Men ja, det är möjligt att det blir billigare eller ungefär lika billigt. Men jobbigare att äta med ben, knepigare att göra storkok/grytor, mer fett som man kanske inte vill ha osv.

Prost
2012-06-26, 18:52
Du KAN gå miste om viktiga mineraler med mera men det beror ju på hur din kost ser ut i övrigt. JAG ser det som positivt med kolesterol i rött kött osv. Sen är ju kött Gott med, inte för att jag inte skulle ha gjort alla sorters galna matkombinationer med vassle o lite vadsomhelst men variation är ju alltid trevligt ändå. :-)

cero
2012-06-26, 19:27
Beror väl på produkten och var man handlar den. Men ja, det är möjligt att det blir billigare eller ungefär lika billigt. Men jobbigare att äta med ben, knepigare att göra storkok/grytor, mer fett som man kanske inte vill ha osv.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5104488&postcount=6

Där blev det 25/KG kött i alla fall.

Bozar
2012-06-26, 19:38
Tror inte det är bra med så kraftiga insulinfrisättare över hela dagen, insulinchockar hör träningen till. Sen mättar det väldigt dåligt som nämnt men får du mättnad av något annat och kan undvika upp gå upp i vikt så finns det nog värre saker att äta.

Fishtank
2012-06-26, 20:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5104488&postcount=6

Där blev det 25/KG kött i alla fall.

Plocka bort skinnet och fettet så är det lite sämre men ja det är billigt protein i kycklingklubbor.

Sniggel
2012-06-28, 20:54
Vassle anser jag nu för tiden vara mer mat än vad jag ansåg tidigare. För det första så ÄR det mat trots att man oftast hittar det i kosttillskottsbutiker. Vad man väljer att kalla det gör det inte till något annat. Det innehåller väl en del mineraler och vitaminer och har dokumenterade hälsoeffekter.
Vi väljer ju inte att kalla oboy för kosttillskott, ej heller olivolja, trots att de är ungefär på samma nivå av raffinering som vasslepulver.

dizzle
2012-06-28, 23:24
Så förutom tex vitaminer och mineraler så är vassle likvärdigt med protein från mat såsom fisk fågel och kött? Eller är det bara kött ni snackar om? Jag skulle i princip bara dricka vassle som proteinkälla och få samma resultat som om jag hade ätit kött, fisk och fågel?

Sniggel
2012-06-28, 23:33
Om det är protein du är ute efter så lär vassle göra ett likvärdigt jobb i jämförelse med kött. Vasslet är snabbt och det kan ju i vissa fall vara en nackdel (man kan inte inta stora mängder på tom mage och utnyttja allt, det kan man med kött).
Men annars är det ju 2 väldigt olika livsmedel. Utöver proteinet så är ju näringsprofilerna rätt olika. För att inte tala om att vassle intas flytande.

Men om man ser skillnaden mellan vassle och kött som ett problem ur näringssynpunkt (då måste man känna till hur resten av kosten ser ut) så kan man ju modifiera sin kost på andra sätt så att helheten blir bra.

dizzle
2012-06-29, 07:33
Vad anses som stora mängder då? Över 30gram? Om magen inte är tom då? Eller om man intar det med eller efter en måltid, tas stora mängder upp lika bra då? Tycker det känns konstigt eftersom det verkar som att många får tvinga i sig stor del av sin mat, varför inte göra det enkelt för sig då och dricka vassle?

vicarious
2012-06-29, 07:38
Vad anses som stora mängder då? Över 30gram? Om magen inte är tom då? Eller om man intar det med eller efter en måltid, tas stora mängder upp lika bra då? Tycker det känns konstigt eftersom det verkar som att många får tvinga i sig stor del av sin mat, varför inte göra det enkelt för sig då och dricka vassle?

Det där är inget som man vet med säkerhet. Det man vet är att om vasslet intas tillsammans med annat så blir upptaget långsammare och det blir mer likt andra, långsammare proteinkällor.

De flesta som har svårt att få i sig mat dricker nog redan mycket av sin energi. Det brukar allt som oftast vara det råd dom får. Drick mer energi och lägg till mer fett i kosten :)

Barbastark
2012-06-29, 07:40
Och hur är det ang hur mycket vassle vi kan ta upp per tillfälle?

Finns väll teorier med visst stöd som pekar på att det passerar tarmen för snabbt för att kroppen ska kunna ta upp mer än 20g/tillfälle?

Eddie Vedder
2012-06-29, 08:07
Och hur är det ang hur mycket vassle vi kan ta upp per tillfälle?

Finns väll teorier med visst stöd som pekar på att det passerar tarmen för snabbt för att kroppen ska kunna ta upp mer än 20g/tillfälle?

Det har vi ju diskuterat förut. Finns en bakgrundstext till en studie som säger 15. Ingen studie har någonsin visat det.

Barbastark
2012-06-29, 08:42
Det har vi ju diskuterat förut. Finns en bakgrundstext till en studie som säger 15. Ingen studie har någonsin visat det.

Finns det något som sagt nått om motsatsen då? Dvs att man kan inta och ta upp större doser och använda det mer som vilket annat "måltidsprotein" som helst.

RobbanColeman
2012-06-29, 08:46
Finns det något som sagt nått om motsatsen då? Dvs att man kan inta och ta upp större doser och använda det mer som vilket annat "måltidsprotein" som helst.

Jag har iaf gjort det i 10 år... Den studien räcker för mig, det fungerar för mig, jag är nöjd med mina resultat och jag ämnar inte ändra mig i frågan.


Prova själv, att läsa är bra men att prova och utvärdera är svart på vitt angående vad som fungerar för just dig. Närmare sanningen än så kommer du inte. Visst det kanske inte fungerar på råttor och pensionärer eller nybörjare i ngn studie, men det kvittar för mig.

Barbastark
2012-06-29, 08:54
Jag har iaf gjort det i 10 år... Den studien räcker för mig, det fungerar för mig, jag är nöjd med mina resultat och jag ämnar inte ändra mig i frågan.

Prova själv, att läsa är bra men att prova och utvärdera är svart på vitt angående vad som fungerar för just dig. Närmare sanningen än så kommer du inte. Visst det kanske inte fungerar på råttor och pensionärer eller nybörjare i ngn studie, men det kvittar för mig.

Dock är ju detta inget som antagligen går att utvärdera "upplevelsemässigt". Om det skulle vara så att man tar upp max 15g från vassle per intag oavsett intagen mängd så skulle man antagligen inte märka någon skillnad jämfört om man tog upp allt. Dock skulle skillnaden i resultat över tid möjligtvis vara mätbar med bättre instrument.

Eddie Vedder
2012-06-29, 08:59
Finns det något som sagt nått om motsatsen då? Dvs att man kan inta och ta upp större doser och använda det mer som vilket annat "måltidsprotein" som helst.

Varför skulle ett motbevis krävas när ett sånt påstående görs? Bevisbördan ligger i det som låter minst sannolikt.

RobbanColeman
2012-06-29, 09:14
Dock är ju detta inget som antagligen går att utvärdera "upplevelsemässigt". Om det skulle vara så att man tar upp max 15g från vassle per intag oavsett intagen mängd så skulle man antagligen inte märka någon skillnad jämfört om man tog upp allt. Dock skulle skillnaden i resultat över tid möjligtvis vara mätbar med bättre instrument.

Det vore klart fascinerande om jag både byggt upp mig samt deffat med ca 100g protein/dag och resten ej upptaget. Bara med detta konstaterande är jag inte det minsta orolig för om jag tar upp det eller ej.

Chicc
2012-06-29, 16:40
Ett annat tips är att äta fina soja strimlor 64g protein/260 kcal per 100g. (Finns att köpa på Goodstore eller klicka hem från deras Webshop). Det är vegetariskt, ännu ett plus. Alternativt deras sojafärs med samma näringsvärde.

Aping
2012-06-29, 17:23
Sojastrimlorna blir typ 6 g protein per krona, någon som vet i huvudet i vilken range kött hamnar (dyrast till billigast)?

Sniggel
2012-06-29, 18:29
Det vore klart fascinerande om jag både byggt upp mig samt deffat med ca 100g protein/dag och resten ej upptaget. Bara med detta konstaterande är jag inte det minsta orolig för om jag tar upp det eller ej.

Finns väl inga belägg för att proteinintag på ca 1,2g/kg kroppsvikt omöjliggör fantastiska resultat? (för att det skulle vara för begärnsande)

vicarious
2012-06-29, 20:50
Sojastrimlorna blir typ 6 g protein per krona, någon som vet i huvudet i vilken range kött hamnar (dyrast till billigast)?

Omöjligt att svara på om du inte är mer specifik. Dyraste och billigaste kan skilja extremt mycket. Du anger inte ens vilken typ av kött. Ett tips är att kolla i affären och räkna själv.

Kinbote
2012-06-29, 21:14
Sojastrimlorna blir typ 6 g protein per krona, någon som vet i huvudet i vilken range kött hamnar (dyrast till billigast)?

Du får väl räkna själv på de priser du hittar.

Men några exempel:

Magert kött:
Billig kycklingfile/fläskfile hittar man för ca 50 kr/kg > ca. 4 g/kr

Fett kött:
kycklingklubbor/kycklinglår, redigerat för benfri vikt drygt 30 kr/kg -> ca. 6,5 g/kr

Aping
2012-06-29, 21:37
Tack, undrade bara av nyfikenhet, äter inte kött själv. Helt sinnessjukt att animaliskt protein kan konkurrera prismässigt med ett veg-alternativ, även om det senare är raffinerat.

Kom ihåg gamla PPK (http://proteinperkrona.se/index.php) förresten.

snelhest
2012-06-29, 22:29
Helt sinnessjukt att animaliskt protein kan konkurrera prismässigt med ett veg-alternativ, även om det senare är raffinerat.
Vad är det som är så jävla "sinnessjukt" med det?

RobbanColeman
2012-06-30, 06:49
Finns väl inga belägg för att proteinintag på ca 1,2g/kg kroppsvikt omöjliggör fantastiska resultat? (för att det skulle vara för begärnsande)

Empiri.

Dessutom betyder det isf att jag genom att äta ca 1000kcal om dagen, 1-2h cardio dagligen, 8h styrketräning i veckan - minst, går ner max 0,5kg i veckan med bibehållen eller ökad styrka... Detta med en kroppsvikt runt 84kg och mer muskler än genomsnittet. Någonstans måste rim och reson gå före sk studier, fakta och "belägg".

Jag saknar iof fantastiska resultat men ändå. Nog från mig i denna tråd också då den inte ger mig ngt, ville bara upplysa om hur jag gjort och varför det inte stämmer med vissa påståenden. Eller så är jag ett genfreak, bra förklaring på kollo... :D

Aping
2012-06-30, 08:26
Vad är det som är så jävla "sinnessjukt" med det?
Jag menar bara att räknar man resurs-, miljö- och energimässigt på vad det kostar i snitt att producera ett kilo köttprotein jämfört med ett kilo vegprotein är det underligt att priserna kan hamna ens i närheten av varandra. Att jag valde ordet "sinnessjukt" är givetvis min personliga åsikt och grundar sig i att jag inte vill vara med och subventionera traditionell köttindustri. Hade hellre sett att pengarna gått till vård, skola, omsorg, konst, vetenskap och infrastruktur än för att sponsra en viss känsla i munnen.

dizzle
2012-06-30, 08:48
Empiri.

Dessutom betyder det isf att jag genom att äta ca 1000kcal om dagen, 1-2h cardio dagligen, 8h styrketräning i veckan - minst, går ner max 0,5kg i veckan med bibehållen eller ökad styrka... Detta med en kroppsvikt runt 84kg och mer muskler än genomsnittet. Någonstans måste rim och reson gå före sk studier, fakta och "belägg".

Jag saknar iof fantastiska resultat men ändå. Nog från mig i denna tråd också då den inte ger mig ngt, ville bara upplysa om hur jag gjort och varför det inte stämmer med vissa påståenden. Eller så är jag ett genfreak, bra förklaring på kollo... :D

seriöst, är det någon slags terapi för dig att få prata lite om dig själv i alla trådar? Du skriver typ samma sak vad det än handlar om, att för dig funkar det och då kör du på det, ok. Sen lite martyriskt lägger du fram att dina resultat inte är så bra, för att du ska få höra att dom visst är rätt bra. Sen vadå att det inte ger dig något, det är ju det den gör, dock skulle det lika gärna kunna vara en tråd om hur man torkar sig när man har bajsat. På något sätt skulle du även där få fram samma saker jag nyss påpekat.

Jag antar att du knappt läste vad sniggel faktiskt skrev eftersom du skrev empiri? Han sa ju att det inte finns något som säger att man inte kan få bra resultat av lågt proteinintag?

Och vadå, bara för att man inte kan ta upp alla aminosyror från vassle pga att det är snabbt, betyder det att energin inte heller tas upp?

snelhest
2012-06-30, 09:09
Jag menar bara att räknar man resurs-, miljö- och energimässigt på vad det kostar i snitt att producera ett kilo köttprotein jämfört med ett kilo vegprotein är det underligt att priserna kan hamna ens i närheten av varandra. Att jag valde ordet "sinnessjukt" är givetvis min personliga åsikt och grundar sig i att jag inte vill vara med och subventionera traditionell köttindustri. Hade hellre sett att pengarna gått till vård, skola, omsorg, konst, vetenskap och infrastruktur än för att sponsra en viss känsla i munnen.

Kan du räkna då?

Köp inte kött då. Köp en skola eller väg istället och se om du blir mätt på det.

Eddie Vedder
2012-06-30, 09:09
Och vadå, bara för att man inte kan ta upp alla aminosyror från vassle pga att det är snabbt, betyder det att energin inte heller tas upp?

I det här fallet handlar det inte om vad proteinet ger utan att en del skulle åka rakt ut i toan. Och det finns inga belägg alls för det men det pratas ändå om det i tråd efter tråd.

dizzle
2012-06-30, 09:35
I det här fallet handlar det inte om vad proteinet ger utan att en del skulle åka rakt ut i toan. Och det finns inga belägg alls för det men det pratas ändå om det i tråd efter tråd.

Okej då är jag med.

Aping
2012-06-30, 11:21
Kan du räkna då?

Köp inte kött då. Köp en skola eller väg istället och se om du blir mätt på det.

:)