handdator

Visa fullständig version : Har du någon gång lagt "alla ägg i en korg"? Hur gick det?


Barbastark
2012-06-25, 20:38
Hejhej

Jo det är så att jag har kört fast lite och tänkt försöka skapa en boost på något sätt. Har märkt genom åren att jag inte har några problem att göra saker när dem "bara måste göras", men har ofta MYCKET svårt för att få tummen ur när det inte har detta "måste göras" på sig. Tex så hade jag väldigt enkelt för att tex plugga inför en tenta (när jag pluggade) men har väldigt svårt för att tex utföra saker som jag vet skulle höja min livskvalité så som meditera, läsa utvecklande böcker eller kultivera olika vanor som jag vet skulle ge väldigt kraftfulla långtidseffekter på livskvallen.

Så jag försöker komma på något som skulle kunna ha denna "måste göras" effekten och skulle kunna "tvinga" in mig de vanor som skulle kunna ta mig till nästa nivå. Något som jag inte kan "backa ur".

Så skulle vara spännande att höra lite om era erfarenheter kring att lägga "alla ägg i en korg". Vad gjorde ni? Varför? Hur gick det? Vad fick ni ut av det?

Rikard Jansson
2012-06-25, 20:39
När jag bestämmer mig för något till den grad att jag berättar om mitt beslut för folk jag vet kommer ge en skit för det om man backar, då kommer inte ens tanken på att backa ur^^ (se t.ex. dansa på bord i skolmatsalen etc)

Spartansk
2012-06-25, 20:47
Jag förstår inte riktigt vad de där goda vanorna har att göra med att lägga alla ägg i en korg? Goda vanor kan man införa lite i taget, utan att göra en jättegrej av det.

Stoltz
2012-06-25, 20:49
Hm... Jag vet inte om jag förstår dig rätt men det du undrar är vad som hänt när man gått all in för något?

Senast jag lade alla mina ägg i samma korg gick det rakt åt pipan. Sedan dess har jag alltid en reservplan.

Nu senast jag hade en reservplan så föll den också. I framtiden ska jag fan ha reserv på reserven på reserven :D

perak
2012-06-25, 20:49
Du har nog missuppfattat talesättet lite. Att lägga alla ägg i en korg innebär att man satsar allt på en sak och därmed riskerar att allt går förlorat...

Röda Björnen
2012-06-25, 20:50
Du ser antagligen sysslorna som något du måste eller behöver göra och inget du vill göra.

MVH

G_lund
2012-06-25, 20:59
Du har nog missuppfattat talesättet lite. Att lägga alla ägg i en korg innebär att man satsar allt på en sak och därmed riskerar att allt går förlorat...

+1

att säga upp sig från jobbet för att starta eget eller att säga upp med kontakten med alla i stan och flytta långt bort för kärlekens skull är att lägga alla ägg i samma korg. inte att få in en vana om tandtråd och proteindrinkar några ggr per dag.

Barbastark
2012-06-25, 21:02
Hm... Jag vet inte om jag förstår dig rätt men det du undrar är vad som hänt när man gått all in för något?

Senast jag lade alla mina ägg i samma korg gick det rakt åt pipan. Sedan dess har jag alltid en reservplan.

Nu senast jag hade en reservplan så föll den också. I framtiden ska jag fan ha reserv på reserven på reserven :D

Sugen på att berätta mer? Vad var det du gjorde? Hur "sket det sig"?

Jag förstår inte riktigt vad de där goda vanorna har att göra med att lägga alla ägg i en korg? Goda vanor kan man införa lite i taget, utan att göra en jättegrej av det.

Känner att jag behöver något med mer "kick" i sig just nu.

Du har nog missuppfattat talesättet lite. Att lägga alla ägg i en korg innebär att man satsar allt på en sak och därmed riskerar att allt går förlorat...

Det är precis så jag menar. Dvs jag har tänkt att skapa en situation där jag lägger alla ägg i en korg (och där det om jag försöker "backar ur" kommer innebära väldigt ofördelaktiga konsekvenser) för att "forsera" mig in i den en rikning jag vill men som jag hittills inte klarat då jag inte haft något som pressat mig.

Du ser antagligen sysslorna som något du måste eller behöver göra och inget du vill göra.

MVH

Det är detta jag inte riktigt fixat hittills pga att jag lätt "backar ur" om det inte är någon verklig press, eller "måste" i det hela (idealet är ju såklart att göra saker för att man vill och inte för att det är en "måste press", men just nu finner jag inte tillräckligt med driv i "till-motivationen").

tjabon
2012-06-25, 21:04
Ja, i Påskas.
Det gick jättebra .. :)

http://www.plasticless.com/wp-content/uploads/2008/01/basket.JPG

Spartansk
2012-06-25, 21:06
Det är precis så jag menar. Dvs jag har tänkt att skapa en situation där jag lägger alla ägg i en korg (och där det om jag försöker "backar ur" kommer innebära väldigt ofördelaktiga konsekvenser) för att "forsera" mig in i den en rikning jag vill men som jag hittills inte klarat då jag inte haft något som pressat mig.

För det första, hur ska det gå till? Säljer du allt, slutar på jobbet och åker till ett kloster och mediterar?

För det andra, vad kan vara så viktigt att det är värt att riskera allt annat? Om vi tar exemplet meditation igen, så är det nog jättebra, men inte bättre än t ex vänner och jobb.

För det tredje så låter det som en riktigt dålig idé. Om du inte klarar att göra någonting nu, är risken stor att du inte klarar det, även om du har mycket att förlora på att misslyckas.

agazza
2012-06-25, 21:08
-108k men det var mer dumhet än allt i en korg som ställde till det. Det förstorade bara skadan

sent from phone

Pepparkakssmurfen
2012-06-25, 21:10
VM i missvisande trådnamn *slap*

begt
2012-06-25, 21:13
Ett exempel på att "lägga alla ägg i en korg" är att satsa allt på aktiefonder och inte satsa något på räntefonder.

Barbastark
2012-06-25, 21:16
För det första, hur ska det gå till? Säljer du allt, slutar på jobbet och åker till ett kloster och mediterar?

För det andra, vad kan vara så viktigt att det är värt att riskera allt annat? Om vi tar exemplet meditation igen, så är det nog jättebra, men inte bättre än t ex vänner och jobb.

För det tredje så låter det som en riktigt dålig idé. Om du inte klarar att göra någonting nu, är risken stor att du inte klarar det, även om du har mycket att förlora på att misslyckas.

En tanke jag har är på spåret ekonomi. Tex köpa något relativt onödigt (en svindyr cykel har jag i tankarna :)) som jag egentligen inte har råd med på avbetalning. Låter inte jätteintelligent vid en första anblick kanske, men bare with me. Detta skulle kunna göra att jag tex tvingas skaffa ett till jobb (har ett deltid+ nu som jag klarar mig på). Eller ta till vara på det jag delvis utbildad mig till (finns stora möjligheter inom det även utan helt färdig utbildning bara man har lite driv), för att dra in ett par tusen extra per månad. För att "vilja" göra dessa jobbrelaterade sakerna så skulle jag kanske behöva kultivera andra vanor med potential till ytterligare positiva "bieffekter" som skulle sätta saker i rullning.

Osv.

Röda Björnen
2012-06-25, 21:17
En tanke jag har är på spåret ekonomi. Tex köpa något relativt onödigt (en svindyr cykel har jag i tankarna :)) som jag egentligen inte har råd med på avbetalning. Låter inte jätteintelligent vid en första anblick kanske, men bare with me. Detta skulle kunna göra att jag tex tvingas skaffa ett till jobb (har ett deltid+ nu som jag klarar mig på). Eller ta till vara på det jag delvis utbildad mig till (finns stora möjligheter inom det även utan helt färdig utbildning bara man har lite driv), för att dra in ett par tusen extra per månad. För att "vilja" göra dessa jobbrelaterade sakerna så skulle jag kanske behöva kultivera andra vanor med potential till ytterligare positiva "bieffekter" som skulle sätta saker i rullning.

Osv.

dum ide för ett bra ändamål.

MVH

Barbastark
2012-06-25, 21:18
VM i missvisande trådnamn *slap*

Tycker du? Den är ju, precis som trådtiteln säger, tänkt att handla om folks berättelser, erfarenheter och tankar kring att gå "all in" i livet.

Spartansk
2012-06-25, 21:20
En tanke jag har är på spåret ekonomi. Tex köpa något relativt onödigt (en svindyr cykel har jag i tankarna :)) som jag egentligen inte har råd med på avbetalning. Låter inte jätteintelligent vid en första anblick kanske, men bare with me. Detta skulle kunna göra att jag tex tvingas skaffa ett till jobb (har ett deltid+ nu som jag klarar mig på). Eller ta till vara på det jag delvis utbildad mig till (finns stora möjligheter inom det även utan helt färdig utbildning bara man har lite driv), för att dra in ett par tusen extra per månad. För att "vilja" göra dessa jobbrelaterade sakerna så skulle jag kanske behöva kultivera andra vanor med potential till ytterligare positiva "bieffekter" som skulle sätta saker i rullning.

Osv.

Om det är något jag har lärt mig under mina nästan tre decennier på Jorden är det att om något kan gå åt helvete, så går det åt helvete. Att chansa på det vis du talar om skulle jag därför starkt avråda ifrån. Enligt naturlagarna kommer du inte hitta ett jobb när du väl köpt din cykel. Sorgligt men sant.

Barbastark
2012-06-25, 21:20
dum ide för ett bra ändamål.

MVH

Jepp, jag vet att det är bättre att sprida riskerna när man gör saker. Men, mitt problem är ju att jag har för svårt för att göra saker när "risken"/pressen är låg.

Kanske är detta vad som krävs.

Barbastark
2012-06-25, 21:22
Om det är något jag har lärt mig under mina nästan tre decennier på Jorden är det att om något kan gå åt helvete, så går det åt helvete. Att chansa på det vis du talar om skulle jag därför starkt avråda ifrån. Enligt naturlagarna kommer du inte hitta ett jobb när du väl köpt din cykel. Sorgligt men sant.

Mr Murphy is checking in ;)

Nej men skämt å sido. Tar gärna del av dina erfarenheter i något mer detalj, om du vill dela.

Viktoraspen
2012-06-25, 21:27
Slutade plugga och började jobba ist. Mitt livs bästa beslut(just nu!)
Tjänar bra, jobbar åt goda vänner. Om de skiter sig tar jag upp studierna igen. Flyttade även när jag börja jobba och nu har jag några riktigt bra vänner samt en underbar flickvän. Jag är helt klart nöjd!

Barbastark
2012-06-25, 21:33
Slutade plugga och började jobba ist. Mitt livs bästa beslut(just nu!)
Tjänar bra, jobbar åt goda vänner. Om de skiter sig tar jag upp studierna igen. Flyttade även när jag börja jobba och nu har jag några riktigt bra vänner samt en underbar flickvän. Jag är helt klart nöjd!

Kul å höra!

Ignatius72
2012-06-25, 21:36
En tanke jag har är på spåret ekonomi. Tex köpa något relativt onödigt (en svindyr cykel har jag i tankarna :)) som jag egentligen inte har råd med på avbetalning. Låter inte jätteintelligent vid en första anblick kanske, men bare with me. Detta skulle kunna göra att jag tex tvingas skaffa ett till jobb (har ett deltid+ nu som jag klarar mig på). Eller ta till vara på det jag delvis utbildad mig till (finns stora möjligheter inom det även utan helt färdig utbildning bara man har lite driv), för att dra in ett par tusen extra per månad. För att "vilja" göra dessa jobbrelaterade sakerna så skulle jag kanske behöva kultivera andra vanor med potential till ytterligare positiva "bieffekter" som skulle sätta saker i rullning.

Osv.
Det låter helt riktigt inte intelligent och det är av den enkla anledningen att det inte är det. Dra in pengar absolut, men inte till en hoj som du inte är tokintresserad av. Hus, lägenhet eller liknande möjligen. Men fortfarande är det en korkad idé att försätta sig i en situation där man måste dra in stålarna. Skaffa dig ett jobb med lite utmaningar, då kommer du ha krav på dig som man inte bara backar ifrån.

Barbastark
2012-06-25, 21:49
Det låter helt riktigt inte intelligent och det är av den enkla anledningen att det inte är det. Dra in pengar absolut, men inte till en hoj som du inte är tokintresserad av. Hus, lägenhet eller liknande möjligen. Men fortfarande är det en korkad idé att försätta sig i en situation där man måste dra in stålarna. Skaffa dig ett jobb med lite utmaningar, då kommer du ha krav på dig som man inte bara backar ifrån.

Saken är ju att på ekonomispåret så förutspår jag att det inte kommer ha den effekt jag är ute efter om det är en "smart och framtidsnyttig investering". Det måste vara något "onödigt" men som jag ändå får njutning av.

A, utmanande jobb kan vara en idé. Dock har jag möjlighet till detta nu i viss mån, men vägen in i denna jobbmöjlighet har stora möjligheter för mig att "backa ur" innan, utan några direkta risker (att säga upp mig från nuvarande, och köra helt på detta nya är dock en föör stor risk).

Minimjölk
2012-06-25, 22:22
jag upplever det som att du och jage resonerar rätt skilt från varandra och därför är det troligtvis svårt för mig att ge dig några konkreta tips men jag skall försöka.

Vad det gäller alla ägg i en korg så är det något som jag tidigare undvikit och det har tagit mig tryggt framåt men de senaste åren när det mesta är tryggat har jag vågat vara mer riskbenägen, kanske inte all in men jag tar beslut som definitivt får kännbara följder.

Tror överlag att de flesta är onödigt rädda för förluster. När jag var liten kunde jag må dåligt över en dåligt investerad 100-lapp men med lite perspektiv spelar ju dessa 100kronor väldigt liten roll. Några år senare handlade det om 1000kr osv. Min poäng är att det som vid ett givet tillfälle känns som ett stort beslut och något som är all in kan med lite perspektiv se ganska harmlöst ut och även om någonting går rejält fel kan man hämta sig igen om man bara har modet. De som lyckas mest i levet är de som rest sig från alla misslyckanden. De som lyckas sämst är i regel de som aldrig vågar låta sig misslyckas och sedan bannar sig själva pga sin feghet. Börja utmana dig själv i lagom steg

Jag har tex nyligen investerat över en brutto-årslön i en högriskaktie vid ett och samma tillfälle utan att ens svettas eller känt oro, vilket ger perspektiv til lde 100kronorna jag berättade om tidigare. Har även vid ett flertal tillfällen gjort liknande investeringar fast då mer utspritt mellan bolag/brancher och i tid. Resultatet av detta är lite blandat men jag ligger i alla fall plus. :)

Enda gången jag har gått all in var när jag träffade min fru och visste att det var damen i mitt liv, då gjorde jag allt för att det skulle funka och det föll ju väl ut, mitt livs bästa beslut.

Av naturen är jag en funderare och jag tänker och planerar mycket men just de där lägga alla äggen i korgen- stunderna kommer ofta pga infall från hjärtat. Jag skulle nog aldrig göra det om inte hjärtat och magtrakten tyckte det var en bra idé.

Dessutom skulle jag nog aldrig medvetet gå all in inom ett område där en förlust skulle innebära en omvälvande förändring av mitt nuvarande liv.

stahlberg
2012-06-25, 22:33
De gånger jag lagt alla ägg i en korg - i betydelsen satsat allt på något (utan att gardera mig) - har jag gjort det a) efter moget övervägande samt b) inom ett visst speciellt delområde i livet. Detta har jag gjort ett par gånger (om jag minns rätt på rak arm). Det har gått bra, t.om mycket bra, men inte räckt riktigt hela vägen ut.

Eftersom det gått bra har jag varit nöjd. Men samtidigt hr det inte gått hela vägen, vilket har lett till att jag fått ta i från helt tom korg inom dessa delområden efteråt.

Å andra sidan. Att börja med helt tom korg kan kännas tungt till att börja med. Men ofta visar det sig att när man börjar fylla korgen med nya ägg så är dessa ännu bättre än de förra.

Gardera dig alltid när du kan, men lägg alla ägg i samma korg om du inte kan/vill gardera dig och det är tillräckligt viktigt. Även om du misslyckas kommer du sannolikt att överleva.

stahlberg
2012-06-25, 22:38
Jag tror jag har en annan syn på uttrycket att sätta alla ägg i samma korg än t.ex minimjölk.

Om person A satsat en årslön (X kronor) på en högriskaktie lägger han alla ägg i samma korg om det innebär att han satsar alla pengar han har.. Har han däremot en årslön på banken, så att utgiften inte går ut över hans dagliga inköp så är det inte att satsa alla ägg i samma korg.

Nebuchadnezzar
2012-06-25, 22:43
Alla mina korgar är alltid fulla med ägg. Halvhjärtat finns inte!


"Alla ägg i samma korg" handlar f.ö. om riskspridning eller att förlita sig helt på något, inte just hur hårt man går in för nåt (kanske har sagts, inte läst svar ordentligt).

The Myoblast
2012-06-26, 00:52
När det gäller tjejer: ja har aldrig varit otrogen och inte heller lämnat dom. Det slutade varje gång med att dom stack :em: Sedan var det visserligen lätt att hitta nya men nytt system behövs om det inte går att hitta en enda pålitlig.

snej
2012-06-26, 05:46
Fick, eller tog, chansen att ta ett jobb som har förändrat min livsbana oerhört mycket och positivt. Både ekonomiskt men framförallt utvecklingsmässigt som person, då jag var ute på farliga stigar tidigare i livet. Vart skiträdd och skeptisk till om jag skulle klara av jobbet, men är född envis och vägrar att ge mej om jag bestämt mej för att klara något, och nu 3 1/2 år in i jobbet så går det bättre än någonsin och jag känner fortfarande att jag växer för varje dag. Det bästa beslutet i mitt liv, och definitivt "life-changing"..

Minimjölk
2012-06-26, 07:54
Jag tror jag har en annan syn på uttrycket att sätta alla ägg i samma korg än t.ex minimjölk.

Om person A satsat en årslön (X kronor) på en högriskaktie lägger han alla ägg i samma korg om det innebär att han satsar alla pengar han har.. Har han däremot en årslön på banken, så att utgiften inte går ut över hans dagliga inköp så är det inte att satsa alla ägg i samma korg.


Det jag menade var att äggen i det här fallet syftade på "de fria pengar som jag har avsatta på ett konto för att investera i aktier". Då jag de facto lade dem i samma korg vid samma tillfälle tycker jag uttrycket passade ganska bra men som jag även nämnde så innebär en uppgång/fall av dessa pengar ingenting för min livssituation då jag såklart säkrat allting annat innan genom amorteringar och mer långsiktigt sparande.


Om jag verkligen skulle gått all in och lagt alla ägg, korvar, mjölk etc i en och samma korg skulle jag då istället lånat upp max på huset, sålt av bilar och möbler etc, barskrapat pensionskonto, barnens konto och tagit SMS-lån till jag storkna och sedan satt in dessa pengarna men detta är enligt mig totalt vansinne då jag ju förlorar allt inom alla områden om det går fel.

Jag anser att man lägger alla ägg i korgen om man lägger allt man har inom ett område på en och samma sak, det behöver inte innebära att man uppoffrar allt inom alla områden i sitt liv.

Eddie Vedder
2012-06-26, 08:01
Men, mitt problem är ju att jag har för svårt för att göra saker när "risken"/pressen är låg.

Jag har mer en känsla av att du bara inte anstränger dig nog. Om du nu verkligen vill satsa på A så bestäm dig för att A är sjukt viktigt och att du måste anstränga dig och ta dig igenom det. Vad var det nu som fick dig att sluta läsa till positiv psykolog eller vad du kallade det?

Att lägga allt i en enda korg tycker jag låter lite som machoattityden till träning som vissa har, "Tar du inte i så du spyr och tar avstånd från allt annat i livet blir du ingenting!", och jag tror inte på det. Jag har nått väldigt långt redan på mitt stora mål i livet men jag har hela tiden backupidéer. Exempelvis ett eget företag. Så nu har jag plan A och plan B igång samtidigt.

Minimjölk
2012-06-26, 08:07
När det gäller tjejer: ja har aldrig varit otrogen och inte heller lämnat dom. Det slutade varje gång med att dom stack :em: Sedan var det visserligen lätt att hitta nya men nytt system behövs om det inte går att hitta en enda pålitlig.

Detta handlar kanske inte så mycket om ägg men jag undrar om du verkligen tror att orsaken bakom att du blev lämnad var det fetstilta ovan eller om det kan ha funnits andra orsaker?

Anledningen att jag frågar är att om du skall påbörja ett nytt system så vore det bästa att hitta orsaken bakom först.

De föesta tjejer jag träffar till vardags och de jag umgås med är pålitliga, därför tycker jag det är intressant att du varje gång lyckas hitta de som inte är det. Sedan vet inte jag heller vad du menar med pålitlig? Pålitliga i form av att de är otrogna eller pålitliga i form av att de lämnar dig pga ditt kontrollbehov?


I all välmening, jag har bara ditt enda inlägg här att gå på men börja med att fundera vad du kan göra annorlunda för att få ett förhållande att fungera. Att ändra på sig själv är definitivt enklare än att försöka ändra på andra. Sedan kan du ju fundera på din urvalsprocess när du söker partner med. Undvik med andra ord de ägg i korgen som är prickiga eller har sprickor. ;)

Stoltz
2012-06-26, 08:15
Sugen på att berätta mer? Vad var det du gjorde? Hur "sket det sig"?


Vill inte gå in på detaljer - Men nu senast så blev positionen på det jobb jag sökt avsatt pga ekonomiska skäl, efter att jag mer eller mindre "vunnit" rekryteringsfasen. Ta aldrig ut något i förskott :D

Samma dag ringer min back-up och berättar att de fått samma problem och måste skära ner.

Kontentan - Ekonomi > Dig. Oavsett vad. :D

The Myoblast
2012-06-26, 15:27
Detta handlar kanske inte så mycket om ägg men jag undrar om du verkligen tror att orsaken bakom att du blev lämnad var det fetstilta ovan eller om det kan ha funnits andra orsaker?

Anledningen att jag frågar är att om du skall påbörja ett nytt system så vore det bästa att hitta orsaken bakom först.

De föesta tjejer jag träffar till vardags och de jag umgås med är pålitliga, därför tycker jag det är intressant att du varje gång lyckas hitta de som inte är det. Sedan vet inte jag heller vad du menar med pålitlig? Pålitliga i form av att de är otrogna eller pålitliga i form av att de lämnar dig pga ditt kontrollbehov?


I all välmening, jag har bara ditt enda inlägg här att gå på men börja med att fundera vad du kan göra annorlunda för att få ett förhållande att fungera. Att ändra på sig själv är definitivt enklare än att försöka ändra på andra. Sedan kan du ju fundera på din urvalsprocess när du söker partner med. Undvik med andra ord de ägg i korgen som är prickiga eller har sprickor. ;)

Dom spacklar ju igen sprickorna. Det är i princip hela grejen.

stahlberg
2012-06-26, 15:31
Det är förstås fråga om en gradskillnad. Om man har en viss summa reserverad för aktiespekulationer och sätter hela summan på en och samma riskaktie, så har man naturligtvis lagt alla ägg i samma korg på ett sätt : när det gäller ens aktiesatsningar.

Låt oss sedan se på en som lägger alla ägg i samma korg rent ekonomiskt. Man har en bra idé - en t.ex affärsidé eller en uppfinning - som man tror kan ge bra utdelning på lång sikt. Men för att kunna förverkliga den måste man satsa alla pengar man har samt kanske använda även pengar man inte har (oftast via lån) för att kunna förverkliga sin idé. Då har man rent ekonomiskt satt alla ägg i samma korg, vilket är en mycket större risktagning än att bara satsa sitt överlopps aktiekapital.

Man kan naturligtvis också vara så huvudlös att man lägger alla ägg i samma korg ekonomiskt också när chansen att vinna något eller ens klara sig är minimal. Att ha ett osäkert arbete med låg lön och ta lån för att köpa ett hus är ett exempel på detta. Man klarar det bara under vissa förutsättningar (att man får hålla sitt jobb eller lyckas få ett bättre), och t.om då få man det svårt. Banken brukar sätta stopp för sådant. Får man däremot sin månadslön och satsar hela lönen på spel så har man verkligen lagt alla ägg i samma korg.

Sällan satsar man förstås så mycket att det går ut över alla delområden i livet på en gång.

Jag tror inte någon kan lägga alla ägg i en korg inom samtliga delområden i livet. Att man satsar hårt på allt man gör betyder inte att man lägger alla ägg i en korg. Om man väljer att satsa på familj, arbetskarriär och dessutom spekulerar i aktier, så kan man satsa hårt på allt detta. Men istället för att lägga alla ägg i en korg - på en enda högriskaktie - sprider man ut riskerna genom att satsa på flera aktier.

Här i Finland finns det ett antal människor som lyckades bli mångmiljonärer på aktier utan att lägga alla ägg i samma korg (även om de inte är lika nöjda idag). Nämligen de som satsade på aktier i gummistövelfabriken Nokia. Flera av dem som satsade t.om hyfsat små belopp på sin tid hade för några år sedan förmögenheter på flera hundra miljoner kronor.