handdator

Visa fullständig version : Promenera (PW) efter styrketräning negativt?


krubkungen
2012-06-25, 17:14
Jag undrar ifall en promenad på löpband eller på väg hem 20-30min efter ett gympass är negativt(för maximal muskeltillväxt)?

Vad man har hört så ska konditionsträning och styrketräning helst inte ligga samtidigt för det skickar fel signaler till kroppen. Men räknas låg/medel intensiva promenader som cardio?

clappen
2012-06-25, 17:18
promenader är ingen "fara" såvida du inte har urkass kondition och kommer upp i 150 i puls eller nått, men det är nog ingen risk för det. Promenera du. Se bara till att käka mat så fort du kommer hem sen.

frong
2012-06-25, 17:28
Cardio är det väl, men inte konditionsträning.

krubkungen
2012-06-25, 17:30
promenader är ingen "fara" såvida du inte har urkass kondition och kommer upp i 150 i puls eller nått, men det är nog ingen risk för det. Promenera du. Se bara till att käka mat så fort du kommer hem sen.

Okej skönt att höra. Kan man säg att så länge man ligger under konditions hjärtelag (runt 150) så räknas det inte som cardio samt ej har negativ effekt på muskeltillväxten?

z_bumbi
2012-06-25, 17:32
Cardio är det väl, men inte konditionsträning.

Cardio är konditionsträning.

frong
2012-06-25, 18:04
Cardio är konditionsträning.

Är inte cardio hjärtträning?

Pungis
2012-06-25, 18:09
Är inte cardio hjärtträning?

Vad är konditionsträning då? :p

Sniggel
2012-06-25, 18:09
Är inte cardio hjärtträning?

cardiovascular training. Vilket innefattar blodkärl och förmodligen menar man även utbytet mellan kapillärer, celler (t ex muskelceller och lungceller), mitokondrier osv...

werpa
2012-06-25, 18:10
vad är kondition då? inte hjärta det med? pumpar som fan iaf på mig, gör jag fel ?

frong
2012-06-25, 18:15
cardiovascular training. Vilket innefattar blodkärl och förmodligen menar man även utbytet mellan kapillärer, celler (t ex muskelceller och lungceller), mitokondrier osv...

Så MÅSTE cardio vara konditionsträning?

Sniggel
2012-06-25, 18:23
Så MÅSTE cardio vara konditionsträning?

Jag tror det är det ordet är menat att betyda ja.
edit: Sen använder sig vissa av ordet för att beskriva att de förbränner kalorier. Då tycker jag personligen att förbränningsträning är ett bättre ord då man kan utföra detta utan att förbättra konditionen.

frong
2012-06-25, 18:27
Jag tror det är det ordet är menat att betyda ja.
edit: Sen använder sig vissa av ordet för att beskriva att de förbränner kalorier. Då tycker jag personligen att förbränningsträning är ett bättre ord då man kan utföra detta utan att förbättra konditionen.

Jag trodde det var all form av träning som tränade hjärtat, hade väl fel då.

vicarious
2012-06-25, 18:35
Jag undrar ifall en promenad på löpband eller på väg hem 20-30min efter ett gympass är negativt(för maximal muskeltillväxt)?


Nej, oroa dig inte för det.

tjing
2012-06-25, 19:04
Haha, att promenera efter styrketräning lär du inte behöva oroa dig för.

Mitt katabola pass idag bestod i förmiddags av tung styrketräning en timme, en halvtimme mellanhård konditionsträning direkt efter det. Nu precis kom jag hem från 25 min intervallträning på maximal intensitet; 40/40, sedan 30/30. Beräknad energiåtgång idag hamnar kring 3500-4000 kcal. Jag har också promenerat c:a 2 h sammanlagt runt på olika ärenden och grejer.

Men tyvärr lär jag ju tappa muskler med mitt katabola upplägg...

Närå, skämt åsido: På överskott kan man bygga oavsett. Visst går det lite snabbare utan en massa konditionsträning, men man kanske inte kör konditionsträning efter styrkepass alla dagar i veckan heller.

vicarious
2012-06-25, 19:06
Intressant tråd som berör ämnet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108060

tjing
2012-06-25, 19:17
För övrigt kan jag säga att det enda som funkat för att bygga mina vader är hård crosstrainer med endast benen och händerna på handtaget i mitten.

Känns spontant som en väldigt "styrketräningsliknande" rörelse för vaderna eftersom man trycker ifrån rätt hårt vid varje bentag, särskilt på högre motstånd.

Men hur som helst: Promenader efter styrketräning är fullkomligt strunt samma för dina resultat pga 1) extremt minimal påverkan och 2) att du med 99% chans inte sköter alla tänkbara detaljer i övrigt för MAXIMALA resultat.

Hur kul vore det att åka bil till gymmet och köra styrketräning och sedan bil hem och vila och äta hela dagarna utan att röra sig mer än metrarna mellan tv-soffan och köket? Allmän hälsa är onekligen rätt viktigt och konditionsträningens fördelar för hjärnhälsa och kardiovaskulär hälsa är imponerande minst sagt.

Dessutom ska man inte underskatta flåset i gymmet; jag upplever iaf att min återhämtning är långt bättre mellan set.

tjing
2012-06-25, 19:30
Intressant tråd som berör ämnet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108060

+1 reading

cero
2012-06-25, 19:43
Tror inte du behöver oroa dig så länge det inte är riktigt intensiv konditionsträning. Och även då går det ju att bygga muskler, även om man kanske ska skilja på passen så mycket som möjligt.

clappen
2012-06-25, 20:19
Okej skönt att höra. Kan man säg att så länge man ligger under konditions hjärtelag (runt 150) så räknas det inte som cardio samt ej har negativ effekt på muskeltillväxten?

Nja, 150puls sa jag bara som ett exempel. Man brukar ju säga att för att få förbättrad kondition så bör man ligga på det dubbla gentemot sin vilopuls (60vilopuls*2=120). Men en promenad är ingen "fara" (om man får utrycka det så, konditionsträning är alltid positivt förutom i muskeluppbyggande syfte) som flera andra redan påpekat.

krubkungen
2012-06-25, 22:09
Tack för svaren, var bara en liten fundering jag fick :)

En annan fråga: Ifall man skulle vilja applicera konditionsträning ur ett muskelbyggande perspektiv så är det bäst med kort fast intensiv konditionsträning? Alltså inget långdistanslöpande så att säga.

Skulle backintervaller vara ett alternativ? Att man springer allt man har upp för en backe för sedan gå/promenera lätt ner för sedan springa upp igen i 15-20min?
Tips på andra grejer man kan göra?
För visst är det så att konditionsträning gynnar muskeltillväxt/prestationen på gymmet? Har för mig att jag har läst det.

tjing
2012-06-25, 22:37
Skulle backintervaller vara ett alternativ? Att man springer allt man har upp för en backe för sedan gå/promenera lätt ner för sedan springa upp igen i 15-20min?


Ja. Intervaller skapar en mer hormonellt gynnsam miljö för styrketräning än långdistansträning.


För visst är det så att konditionsträning gynnar muskeltillväxt/prestationen på gymmet? Har för mig att jag har läst det.

Indirekt genom bättre flås, återhämtning osv. Men inte direkt, nej. Fortfarande finns en negativ påverkan på maximal muskelutveckling på cellnivå då AMPK inhiberar anabol signalering.

Men hur länge den här interferensen "sitter i" och till vilken grad den inhiberar anabolism finns lite olika bud på. Några timmars mellanrum är med all sannolikhet långt bättre än att träna styrketräning och konditionsträning direkt efter varandra, om man vill bygga muskler. Cykling, trappmaskiner etc är sannolikt "mildare" än löpning osv. Att separera träningen på olika dagar tar sannolikt bort inteferensen i stort sett helt, men då handlar det snarare om träningsmängd och återhämtning för styrketräningen som kan bli lidande.

Å andra sidan är inte allt här i livet optimalt och få av oss är elitidrottare utan tränar för att må bra och få en schysst kropp. Att träna styrketräning och konditionsträning på samma pass då och då är ju strunt samma. Tränar man både träningsformer på samma pass varje gång man tränar och har som mål att bygga muskler kommer det att gå segare. Men visst går det.

Överskott och vila är viktigast för tillväxt trots allt.

krubkungen
2012-06-25, 22:51
Ja. Intervaller skapar en mer hormonellt gynnsam miljö för styrketräning än långdistansträning.



Indirekt genom bättre flås, återhämtning osv. Men inte direkt, nej. Fortfarande finns en negativ påverkan på maximal muskelutveckling på cellnivå då AMPK inhiberar anabol signalering.

Men hur länge den här interferensen "sitter i" och till vilken grad den inhiberar anabolism finns lite olika bud på. Några timmars mellanrum är med all sannolikhet långt bättre än att träna styrketräning och konditionsträning direkt efter varandra, om man vill bygga muskler. Cykling, trappmaskiner etc är sannolikt "mildare" än löpning osv. Att separera träningen på olika dagar tar sannolikt bort inteferensen i stort sett helt, men då handlar det snarare om träningsmängd och återhämtning för styrketräningen som kan bli lidande.

Å andra sidan är inte allt här i livet optimalt och få av oss är elitidrottare utan tränar för att må bra och få en schysst kropp. Att träna styrketräning och konditionsträning på samma pass då och då är ju strunt samma. Tränar man både träningsformer på samma pass varje gång man tränar och har som mål att bygga muskler kommer det att gå segare. Men visst går det.

Överskott och vila är viktigast för tillväxt trots allt.

:thumbup: Tack för förklaringen. Blir att gå ut och hitta en bra backe framöver. Crosstrainern är ju annars riktigt bra för vaderna som du nämner lite längre upp, brukar ge riktigt bra med pump. För just vader av någon anledning svara rätt dåligt på styrketräning, ialf för mig.

tjing
2012-06-25, 22:53
Ja, man får mäktig pump i vaderna av crosstrainer.

Rusk
2012-06-25, 23:10
Inget jag skulle göra på samma dag som styrketräning då muskler/styrka är mitt primära mål.

z_bumbi
2012-06-26, 06:19
Så MÅSTE cardio vara konditionsträning?

Ja

En annan fråga: Ifall man skulle vilja applicera konditionsträning ur ett muskelbyggande perspektiv så är det bäst med kort fast intensiv konditionsträning? Alltså inget långdistanslöpande så att säga.

Det går inte att säga det så säkert. Att köra lugnt tempo utan att ta ut sig kräver mindre av återhämtningen och man spar på så sätt de muskler som man belastar så att de kan prestera bättre när man styrketränar. Av någon anledning så ser en hel del det som positivt att träningsformerna liknar varandra när det bara betyder att man belastar musklerna mer på samma sätt utan att få några positiva effekter av det ur muskelsynpunkt.

Anders The Peak
2012-06-26, 12:23
Jag fyller på där bumbi slutar:
Concurrent Aerobic Exercise Interferes With the Satellite Cell Response to Acute Resistance Exercise

Abstract
The addition of aerobic exercise (AE) to a resistance exercise (RE) program (concurrent exercise; CE) can interfere with maximum muscle fiber growth achieved with RE. Further, CE appears to markedly affects the growth of myosin heavy chain (MHC) I, but not MHC IIa fibers. The mechanism responsible for this 'interference' is unclear. Satellite cell (SC) responsiveness to exercise appears to influence muscle adaptation, but has not yet been examined following acute concurrent exercise. Thus, we assessed the fiber-type specific SC response to RE, AE, and CE exercise. Eight college-aged males completed the following two trials: RE - unilateral leg-extensions and presses (4 sets ≥ 10 repetitions: 75% 1RM); AE/CE - immediately following an identical RE protocol with the opposite leg, subjects cycled for 90 minutes (60% VO2max). Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis before and 4 days after each session. Samples were cross-sectioned, stained with antibodies against NCAM, Ki-67, and MHC I, counterstained with DAPI, and analyzed for SC density (SC per fiber), SC activation and fiber type. SC density increased to a greater extent following RE (38 ± 10%), compared to CE (-6 ± 8%). Similarly, MHC I muscle fiber SC density displayed a greater increase following RE (46 ± 14%), compared to AE (-7 ± 17%) and CE (-8 ± 8%). Our data indicate that the SC response to RE is blunted when immediately followed by AE, at least in MHC I muscle fibers, and possibly MHC II fibers. This suggests that the physiological environment evoked by AE might attenuate the eventual addition of myonuclei important for maximum muscle fiber growth and consequent force producing capacity.
Länk (http://ajpregu.physiology.org/content/early/2012/04/02/ajpregu.00035.2012.abstract)

Den här typen av träning sliter ut telomerna kraftigt så att det är bäst att vara försiktig med att träna förhårt så att skadorna uppstår.