handdator

Visa fullständig version : kompressionskläder och återhämtning?


Erection
2012-06-25, 16:16
Hej

Idag så närvarade jag på en föreläsning som hölls utav sjukgymnaster, där vi fick se och höra om allt möjligt. En utav dessa personer arbetade inom marknaden och visade lite olika produkter, såsom kompressionskläder och nämnde att de användes bl.a. i syfte av att förbättra återhämtningen. Hans förklaringsmodell handlade om att dessa "hårt sittande" kläder ökar blodflödet vilket gör sig av med slaggprodukter etc, och att detta skulle minska återhämtningen ända från tre dagar ända ner till en dag. Han nämnde att det finns många studier som styrker detta men att han inte kom på namnen för tillfället. Har innan aldrig tänkt på varför folk använder dessa typer utav kläder, har aldrig riktigt fångat min uppmärksamhet när jag sett det. Men blev intressant nu, vet ni vart dessa studier kan läsas? erfarenheter? Tycker dock det låter lite överdrivet med påverkan på återhämtningen, hur ligger det egentligen till?

Edit: Tror nog jag postat på fel del av forumet..

Victuhh
2012-06-25, 17:11
Låter lite bra för att vara sant va?
Nu försöker jag jämnföra mirakelkläderna du beskriver med tröjor och böjdräkter dom använder på tävlingar, de hjälper ju till litegrann och avbelastar muskeln lite mer än om man skulle köra RAW eller?

Återhämtningen måste ju minska då?

Är det någon som fattar jag vad försöker komma fram till?

Mikaela74
2012-06-25, 17:17
Jag springer alltid med kompressionsstrumpor och jag upplever att benen känns mindre tunga och lättare både under och efter passet. Kan även trycka på mig dem när jag har djävulsk träningsvärk i benen upplever även där att benen känns mkt bättre, kan t.o.m sova med dem om benen känns tunga som bly. Om det är placebo eller inte kan jag inte svara på men jag känner iaf stor skillnad.

frong
2012-06-25, 17:43
Hej

Idag så närvarade jag på en föreläsning som hölls utav sjukgymnaster, där vi fick se och höra om allt möjligt. En utav dessa personer arbetade inom marknaden och visade lite olika produkter, såsom kompressionskläder och nämnde att de användes bl.a. i syfte av att förbättra återhämtningen. Hans förklaringsmodell handlade om att dessa "hårt sittande" kläder ökar blodflödet vilket gör sig av med slaggprodukter etc, och att detta skulle minska återhämtningen ända från tre dagar ända ner till en dag. Han nämnde att det finns många studier som styrker detta men att han inte kom på namnen för tillfället. Har innan aldrig tänkt på varför folk använder dessa typer utav kläder, har aldrig riktigt fångat min uppmärksamhet när jag sett det. Men blev intressant nu, vet ni vart dessa studier kan läsas? erfarenheter? Tycker dock det låter lite överdrivet med påverkan på återhämtningen, hur ligger det egentligen till?

Edit: Tror nog jag postat på fel del av forumet..

Maila och säg att han ska skicka studierna till dig.

Morty
2012-06-25, 17:46
Kompression på vaderna när jag springer hjälper iaf mot träningsvärk för mig. Det är dessutom snyggt.

Erection
2012-06-25, 18:03
Maila och säg att han ska skicka studierna till dig.

Nog bäst att jag gör så :)