handdator

Visa fullständig version : Kontorsjobb för outbildad?


willtjam
2012-06-25, 15:45
Vad finns det för kontorsjobb som inte kräver någon speciell, alt. kort, utbildning? Förutom telefonförsäljare och random telefonsupport.

mela
2012-06-25, 15:51
Diarieförare på en kommun.
Föräldrarpenningsavdelningen på Försäkringskassan.

davvvan
2012-06-25, 15:53
Försäkringskassan internutbildar väl det mesta av sin personal? Om det går att räkna de som outbildade vid anställning.

Jockefoten
2012-06-25, 15:54
Sekreterare, resursplanerare, receptionist, säljare, assistent, administratör, "it-ansvarig". Ungefär de positioner på mitt jobb som befästs av hjärndöda. :D

willtjam
2012-06-25, 15:57
Sekreterare, resursplanerare, receptionist, säljare, assistent, administratör, "it-ansvarig". Ungefär de positioner på mitt jobb som befästs av hjärndöda. :D

Perfekt :D Jag ska snart börja plugga så då passar ett relativt hjärndött arbete rätt bra.

willtjam
2012-06-25, 19:02
Perfekt :D Jag ska snart börja plugga så då passar ett relativt hjärndött arbete rätt bra.

Ju mer jag tänker på det här inlägget desto mer tycker jag det låter som om jag är en lat snorunge som vill ha ett slappt jobb så jag slipper engagera mig, men jag vill klargöra att så är inte fallet. Jag vill bara inte slita som ett djur på ett bygge 8h/dagen för att sedan gå hem och plugga, utan jag sitter hellre på ett kontor framför en dator. *popcorn*

Tack för alla tipsen förresten.

grondahl
2012-06-25, 21:11
Kundservice/tjänst-jobb. Antagligen relativt lätt att hitta deltidsvarianter med.

willtjam
2012-06-25, 21:23
Kundservice/tjänst-jobb. Antagligen relativt lätt att hitta deltidsvarianter med.

Såvitt jag vet så sköts all kundservice via telefonen. Eller finns det dom som bara är via datorn?

Spartansk
2012-06-25, 21:24
Telefonintervjuare. Ofta får man jobba i 4-timmarspass.

Zizou
2012-06-25, 21:27
Såvitt jag vet så sköts all kundservice via telefonen. Eller finns det dom som bara är via datorn?

När jag jobbade i England (arbetade med svenska och brittiska kunder), så fanns det dom som bara arbetade med att svara på mail. Hur det är i Sverige vet jag inte faktiskt. Hade ju varit sjukt skönt ^^

yooii
2012-06-25, 21:29
Såvitt jag vet så sköts all kundservice via telefonen. Eller finns det dom som bara är via datorn?
Det finns kundservice via telefon, brev, fax, mail etc. Finns säkert de siter som bara hanterar mail.

Där jag jobbar finns det de som spenderar sina dagar med att skicka ut brev och sms till kunder. Det är hyffsat hjärndött.

willtjam
2012-06-25, 21:32
Telefonintervjuare. Ofta får man jobba i 4-timmarspass.

Jag skrev i första inlägget att jag gärna undviker telefonjobb. I just don't like 'em! Jag hatar att man inte kan se ansiktet på personen man pratar med och på så vis läsa av och styra konversationen.
Sen råkar jag ha en ruskigt tråkig röst också. För nån vecka sen så agerade jag som telefonintervjuare i en dag (första gången), och efter ett samtal med en tant så råkade jag trycka på fel knapp när jag skulle lägga på, så jag hörde henne fortsätta prata i bakgrunden och säga "det var mig en tråkig en". :D

När jag jobbade i England (arbetade med svenska och brittiska kunder), så fanns det dom som bara arbetade med att svara på mail. Hur det är i Sverige vet jag inte faktiskt. Hade ju varit sjukt skönt ^^

Det finns kundservice via telefon, brev, fax, mail etc. Finns säkert de siter som bara hanterar mail.

Där jag jobbar finns det de som spenderar sina dagar med att skicka ut brev och sms till kunder. Det är hyffsat hjärndött.

Det låter som perfekta studentjobb!

TREX
2012-06-25, 22:03
Finns det verkligen folk som bara svarar på mail? Det låter som något man på de flesta företag effektiviserar genom att ge den uppgiften till någon som redan har en annan uppgift.

willtjam
2012-06-25, 22:07
Finns säkert många jobb som får in hundratals mail per dag. Sen så finns det ju även chattsupport, som jag antar även svarar på mail. Men vad vet jag.

TREX
2012-06-25, 22:08
Finns säkert många jobb som får in hundratals mail per dag. Sen så finns det ju även chattsupport, som jag antar även svarar på mail. Men vad vet jag.

Har man inte typ filter och autosvar på många av dessa? Mest troligt är det ju någon som sitter i både telefon, mail och chattsupport samtidigt.

grondahl
2012-06-25, 22:08
Jag tänkte mest på chattsupport och mail. Att helt undvika telefon vid kontorsjobb är inte helt lätt, har du inte kontakt med kunder så lär du ha mycket kontakt med andra avdelningar etc. Där jag har jobbat har det varit mycket svårt att glida in direkt på en mer administrativ/självgående tjänst utan att först ha gjort tid i produktion om man inte har någon specifik utbildning, varför ta in någon som vare sig har ordentliga kunskaper om befintlig verksamhet eller dokumenterad kompetens i något specialområde?

willtjam
2012-06-25, 22:25
Jag tänkte mest på chattsupport och mail. Att helt undvika telefon vid kontorsjobb är inte helt lätt, har du inte kontakt med kunder så lär du ha mycket kontakt med andra avdelningar etc. Där jag har jobbat har det varit mycket svårt att glida in direkt på en mer administrativ/självgående tjänst utan att först ha gjort tid i produktion om man inte har någon specifik utbildning, varför ta in någon som vare sig har ordentliga kunskaper om befintlig verksamhet eller dokumenterad kompetens i något specialområde?

Att helt undvika telefon förstår jag att det inte går, men att undvika jobb som byggs på telefonsamtal lär nog gå.
I några av de platsannonser jag läste idag så var det inte alls många som sökte folk med dokumenterad erfarenhet/utbildning. Möjligtvis att det var rankat som meriterande, men inte alla.
Jag har faktiskt tagit emot och behandlat order i ett tidigare lagerarbete, så det borde nog kunna rankas under meriterande. Det skadar ju aldrig att pröva.

Spartansk
2012-06-25, 23:26
Jag skrev i första inlägget att jag gärna undviker telefonjobb. I just don't like 'em!

Bara för att försvara mig själv sa du "telefonförsäljare och random telefonsupport." ;)

willtjam
2012-06-26, 15:51
Same shit :D