handdator

Visa fullständig version : Gi


Kleven
2004-01-29, 09:48
Hej
Jag har läst många trådar om GI, men fattar inte riktigt vad det handlar om. Skulle någon vilja vara vänlig och berätta?

King Grub
2004-01-29, 10:02
GI (glycemic index) är ett mått på hur mycket och hur snabbt ditt blodsocker stiger efter att ha ätit 50 gram kolhydrater från ett visst livsmedel.

Ju högre GI, desto snabbare kolhydrat och desto mer stiger blodsockret. När blodsockret stiger för mycket för snabbt utsöndras insulin för att trycka ner blodsockernivåerna igen, ofta under de tidigare nivåerna, och dina blodsocker- och energinivåer åker berg-och-dalbana, vilket i det långa loppet kan leda till försämrad insulinkänslighet, fettförbränning och förutsättningar för muskelbygge.

Genom att basera kosten på långsamma kolhydrater slipper du detta. Undantaget efter träningen.

Ladd
2004-01-29, 10:40
När vi ändå pratar GI är de nån som har koll på vad olika mjölsorter har för gi..........rågmjöl ,grahamsmjöl,vetemjöl ,kornmjöl,4sädeslagen..mm

har kolllat på många ställen utan resultat......

fick höra att gi på mjöl var svårt att mäta av nån rackare..

tacksam för svar


// Peter

King Grub
2004-01-29, 10:56
Originally posted by Ladd
När vi ändå pratar GI är de nån som har koll på vad olika mjölsorter har för gi..........rågmjöl ,grahamsmjöl,vetemjöl ,kornmjöl,4sädeslagen..mm

har kolllat på många ställen utan resultat......

fick höra att gi på mjöl var svårt att mäta av nån rackare..

tacksam för svar


// Peter

Det finns inga tester gjorda på mjöl, av den enkla anledningen att ingen sitter och äter mjöl med sked. Det är vad testpersonerna skulle få göra för att få fram ett GI: äta mer än 50 gram mjöl utan något annat till. Dessutom är det helt ointressant, för du har väl inte tänkt ta en skål mjöl till frukost? Du får titta på värdena för produkten som är gjord på mjölet i fråga.

aliquis
2004-01-29, 11:39
Värt att notera gällande mjölsorterna kan väl ändock vara:

vete - innehåller mest gluten vilket ger bäst bakegenskaper, brödet sväller mycket.

råg - innehåller störst andel kostfibrer.

havre - nyttigast.

korn - lägst gi (?)

Finns säkert mer intressanta och utförliga sammanfattningar utav dessa, men det där är väl vad jag har fått för mig.