handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen som F*N


Bizarro
2012-06-25, 12:59
Tja, skrev i två andra trådar men fick ingen respons och känns som detta är ganska akut..

Använder mig av mallen tänkte jag

Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. 186cm, 75kg~

Smärtbeskrivning: Det gör svinigt ont i ländryggen, stramar eller drar längs ryggraden och upp vid minsta ansträngning eller rörelse, samt lite konstant värk även när jag sitter i den mest optimala tänkbara formen för att undvika ryggsmärtan.
Smärtan kom igår efter jag spelat fotboll och börja röra mig hem, när jag vandrade blev bara värken värre och värre, och fortsatte eskalera enda tills jag gick och la mig.
Idag gick jag upp vid 6-tiden, men då var värken fortfarande kvar och outhärdlig, jag går som en pensionär och kan knappt ligga ner, varken i fosterställning eller på rygg.
De jag personligen tror det kan vara och de alternativen jag velar mellan är sträckning, inflammation eller överansträngning, det sistnämnda tror jag minst på.
Kan även tillägga att vi körde volleykick så blev mycket höga bollar och kickar, sträckningar och kastningar hit och dit men har inte varit ett problem förr.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. : Haft träningsuppehåll i en månad~

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? : Två långtidsverkande alvedon igår, morfintablett 5mg, två till alvedon idag. Ingen märkbar effekt, fortfarande ont som fan.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Inte direkt, endast ifall jag böjer mig framåt(då gör det som ondast) vid nysning
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej, bara svårighet att gå i allmänhet
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nja, hade lite svårt att pissa nyss men var inget extremt, vet inte om det har med detta att göra ens.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Plattfotad

Övrigt: Mest nyfiken på vad det kan vara, har inte haft ork att ta mig till läkare, för de brukar inte göra ett piss när man väl är där ändå. Röntgen hade ju varit ett alternativ men känns som det är något man gör i samband med skada, men har ju inte varit med om någon specifik händelse direkt.

Tack på förhand