handdator

Visa fullständig version : hur ofta träna muskeln ?


matte08
2012-06-25, 09:25
Hej

för utveckling behöver man träna regelbundet med tyngre och tyngre vikter, fast inte för ofta och inte glömma att vila. Men som jag förstår träna muskelgruppen igen efter två dagar eller kanske max tre dagar.

Samtidigt verkar upplägget för många byggarprogram vara att träna en muskelgrupp endast en gång i veckan fast då bara den muskelgruppen.

Vet att basövningar som tex knäböj, marklyft, chins tränar massor av muskler.

Men får inte riktigt ihop det, nån som kan upplysa mig ? I vilket fall används vilken metod ?


Mvh Matte

tjing
2012-06-25, 12:46
En del kör varje muskelgrupp en gång i veckan, en del en gång var femte dag, en del var tredje dag och några kör varannan dag.

Själv kör jag på en push/pull-split där jag tränar Mån-Ons-Fre, med växlande push/pull-pass, med lite egna justeringar. Det blir varje muskelgrupp var femte dag. Och som idag, konditionsträning direkt efter bröst, axlar, triceps-passet. Jag har svårt att tro att 30 min crosstrainer (endast med benen) i 70% av maxpuls påverkar styrketräningen särskilt negativt på ett överskott. Ett hårdare konditionspass separat på Lördagen. I övrigt promenixer och vardagsmotion.

Prova dig fram, alla är olika.

frong
2012-06-25, 16:06
Styrka = Ofta, få reps
Volym = Hyfsat ofta, mer reps

Typ.