handdator

Visa fullständig version : Mår man bättre ju mer vältränad man är?


Probio
2012-06-24, 19:35
Om vi bortser andra sociala faktorer som kan påverka och tänker oss en riktig soffliggare som äter skräpmat om dagarna, så är det väl ganska logiskt att tänka att han skulle må bättre om han började äta "rätt" och träna.

Men finns det någon gräns för den personens välmående vad gäller kosten och träningen? Eller är det så att denne kommer att må bättre och bättre ju längre tid som den nya livsstilen pågår?

G_lund
2012-06-24, 19:37
Det är ju välkänt att man kan peaka och gå över till diverse ät och träningsstörningar.

Tolkia
2012-06-24, 19:48
Det är väl inte direkt någon hemlighet att träning på elitnivå ofta inte har särskilt mycket med hälsa och välmående att göra. Det handlar i regel om att pressa kroppen långt över de nivåer som visats ge positiva hälsoeffekter, även om individen inte har ett sjukt förhållande till maten, kroppen och träningen.

Pudzianovski
2012-06-24, 19:52
Definitionen av vad ordet "vältränad" innebär är ett flitigt diskuterat ämne här. Känns relevant här med.

Hemi
2012-06-24, 20:20
Lågintensivt brukar väl vinna i längden. Få elitidrottare manhlar på hela livet på samma sätt. Fast i min släkt finns det någon galning som gjort det, på elitnivå hela livet. Långdistanslöpning och teräng skall tilläggas.

filmjölk
2012-06-24, 21:30
Vältränad (till skillnad ifrån väl tränad) har vi ju redan kommit överens om att det beskriver en attraktiv, smal och lagommuskulös person och har inget med prestation att göra.

Din lokala gym-babe som kör spinning och bodypump och sporadiska gympass och har en läcker figur är mer vältränad än både Jay Cutler, Magnus Samuelsson och Gunde Svan.

Tricklew
2012-06-24, 21:31
Din lokala gym-babe som kör spinning och bodypump och sporadiska gympass och har en läcker figur är mer vältränad än både Jay Cutler, Magnus Samuelsson och Gunde Svan.

Så svaret är ett rungande nej, blonderat hår, sillisar samt ärr över underarmarna är antagligen inte tecken på en välmående människa.

The Myoblast
2012-06-24, 21:32
Jag tror att 5-10 timmar hård träning i veckan är opti. Det räcker tyvärr inte till elitidrott. ;)

Tomten
2012-06-24, 22:05
Så svaret är ett rungande nej, blonderat hår, sillisar samt ärr över underarmarna är antagligen inte tecken på en välmående människa.

Om dom bara har silisar och blonderat hår då?

eternallord
2012-06-24, 22:38
Med följande definitioner...:

Mest vältränad: Mest explosiv, starkast, bäst kondition

Välmående: fysiskt och psykiskt laddad, pigg, alert, osv


...så nej. De perioder då jag tränat som hårdast (6-10 pass i veckan) och varit mest vältränad har jag inte mått bättre enligt ovanstående kriterier, utan tvärtom. Har varit trött, har haft ont överallt, har ständigt haft en känsla av att kroppen är pressad för hårt och vill ladda om några dagar.

Sen har jag ju mått bättre på andra plan, att få resultat i sin träning och nå mål och fysiken blir snyggare är allt saker som är psykologiskt positivt, men mitt välmående har definitivt inte höjts i relation till hur vältränad jag varit. Optimalt välmående uppnår jag vid cirka 4 hårda pass i veckan. Dvs, hård träning där jag känner att jag utvecklas, men inte en massa tidiga morgnar med löpningspass, dagar med dubbla pass, superdisciplin och begränsad kost med mera.

mikaelj
2012-06-24, 22:46
Jag tror att 5-10 timmar hård träning i veckan är opti. Det räcker tyvärr inte till elitidrott. ;)

4 x 2,5h hård styrketräning borde räcka för styrkelyft.

The Myoblast
2012-06-24, 22:57
4 x 2,5h hård styrketräning borde räcka för styrkelyft.

Jag vilar för mycket mellan seten, sen tar ofta upp- och/eller nervärmning en timme.

hallar
2012-06-25, 06:04
Mitt resonemang nedan saknar helt referenser.

Jag tror att man mår som bäst när man har en blandning av kondition och styrka. Styrkemässigt skall man ligga över genomsnittet så att man känner att man är starkare än många och klarar av fysiska saker i sin vardag relativt lätt. Sedan tror jag att om styrketräningen går till överdrift med ständig smärta, inflammerade muskelfästen osv så börjar man må sämre igen. Konditionsmässigt tror jag det är ungefär samma sak. Man skall orka springa, röra på sig med lätthet men återigen om man överdriver så börjar kroppen ta stryk.

Sedan har man såklart den psykologiska aspekten. Om man hela tiden strävar efter att bli starkare, snabbare, smalare osv utan att kunna uppskatta det man redan har uppnått så mår man inte särskilt bra heller.

filmjölk
2012-06-25, 06:06
Mitt resonemang nedan saknar helt referenser.

.

Men låter vettigt. +1!

Minimjölk
2012-06-25, 08:28
När jag tränar så är jag väldigt duktig på att ta i rejält och gå upp i det jag gör vilket väldigt lätt leder till för mycket och hård träning. även om jag når resultat så går jag konstant omkring med i bästa fall bara träningsvärk men även inflammerade muskelfästen, sträckningar etc. utåt sett är det under sådana perioder som jag får kommentarer om vältränad. Samtidigt som jag inte mår alls på topp mer än när jag spänner mig i spegeln.
Jag tror mer att man mår bättre desto närmre ens optimala mängd fysiska aktivitet man ligger och för de allra flesta ligger den under den nivå där man ligger för tex muskelbygge ioch styrkeutveckling. Finns få motionärer inom andra indrotter som tar i så mycket nära sitt max som styrketränande gör.

Stefan J
2012-06-25, 09:16
Jag mådde halvkasst när jag var ung, vägde 70kg och bänkade detsamma men där jag spelade tennis och hade bra kondition. Jag mår halvkasst nu när jag bänkar 235 och har dålig kondition. Jag själv ser inget samband mellan fysiska egenskaper och välmående. Nu har jag inte provat att utveckla min smidighet till några imponerande nivåer, men har inte uthållighet, styrka och explosivitet kunnat göra något för mig är jag ytterst tveksam till att något annat funkar heller. :)

The Myoblast
2012-06-25, 11:36
Stefan har du provat att vara otränad någon gång?

Jag lärde mig gå vid 8 månader - klättra i träd så fort som möjligt - cyklade överallt - har testat nästan alla idrotter. Men ett år som vuxen motionerade jag nästan ingenting. Tappade lusten till tennis och basket som mina bekanta ville ha med mig på - och på sommaren hade jag ingen lust att jogga ens och ingen styrketräning heller. Var inte ute och gick långa sträckor. Det året fick jag ont i ryggen ;)

prOtotype
2012-06-25, 11:57
Springa en mil på måndagen, köra yoga eller liknande på onsdagen och ta ett tungt helkroppspass på fredagen tror jag vore optimalt för allsidighet. Med kalorirestriktion i starten på veckan som stegas upp mot mer mat till helgen - om det är ok utan att räknas som optinoja och matfixering.

The Myoblast
2012-06-25, 12:15
Jag brukade gå på yoga någon gång per månad när jag tränade på SATS. Det var lagom för då var jag så kass att tjejerna som ledde passen var tvungna att rätta till mig, och dom var härliga :D