handdator

Visa fullständig version : Optimera kroppen inför en festival


Depzon
2012-06-24, 19:25
Om ungefär tre veckor är det dags för festival och då tänkte jag se till att vara i absolut formtopp visuellt. Vikten ligger rätt bra som den är, tänkte bara gå ner 1-2 kg på dessa tre veckor, fokus är på att se så "rippad" och "torr" (haha) ut som möjligt då dagen väl är kommen!
Hur ska jag träna? Nuvarande schemat är styrketräning 5 dar, cardio 2-3 dar och simning 1 gång i veckan.
Jag tvivlar inte så mycket på att jag har det inom mig, eller rättare sagt (nästan) utanpå mig, så det är de sista dagarna som kommer vara viktigast, antar jag. Nämligen då jag för första gången tänkte laborera med såna faktorer såsom vatten och salt och allt vad nu kroppsbyggare brukar göra.

Ska jag t.ex. köra på som vanligt i två veckor och sen göra lite annorlunda en vecka före? Och på vilket sätt? Har upplevt att styrketräning i sig inte gör så jäkla mycket för ett visuellt intryck någon dag senare, och jag vet inte vad det är för faktorer som gäller för mig som individ. Är cardio viktigare mot slutet än vad styrketräning är?
Jag har typ märkt att kroppen ser som bäst ut efter någon veckas skräpätande (med träningsperiod innan såklart) och osunt leverne. Men det vill jag såklart inte tvinga mig till.

Sen vill jag inte heller dra dit helt snurrig och utmattad, utan det kommer ju vara tre festivaldygn där jag vill vara pigg och fokuserad. Hur ska jag göra med vatten, mat och alkohol under själva festivalen för att bibehålla en någorlunda kropp, men samtidigt vara pigg? Alkohol kommer det bli en hel del av.

Fishtank
2012-06-24, 19:43
Du ska då inte leka med salt och tömning om du tänkt supa tre dagar.
Deffa bara dina kilon och kört, vill du må bra under festivalen så kommer du behöva äta som vanligt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Depzon
2012-06-24, 20:15
Jo, välmåendet får komma i första rummet. Dock brukar jag tåla det mesta, så några åtgärder är jag ändå sugen på att testa! Behöver inte vara så extremt. Har noll koll på kolhydratstömning, uppladdning, salt och vatten och sånt; bäst vad det är så råkar jag göra precis tvärtemot vad man ska göra.

Fishtank
2012-06-24, 20:22
Testa en tömning nu under veckan sen dricker du nästa helg en dag.
Lycka till skulle jag säga.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Pepz
2012-06-24, 20:31
du kommer aldrig att kunna bibehålla en fysik som du fått genom laddning och tömning mer än någon dag max. speciellt inte om du ska kröka

edit: dessutom kan det vara farligt

Depzon
2012-06-24, 20:44
All right. Ja, jag förstår att det inte är så lyckat att komma helt nedbruten. Men jag vill inte heller motverka mitt "syfte" mer än nödvändigt :) Om vi säger att man bara går åt min initiala idé till 30 %? Haha. Går det att snabbvända trenden med vattendrickning o.dyl. om man börjar känna sig för slut eller är det en ostoppbar ond cirkel om man väl har vidtagit några små drag på förhand?

Depzon
2012-06-24, 20:47
Om vi nu säger att jag låter vattnet vara normalt (för det är väl däri den största risken ligger för kraschlandning?).

Träning/vila jämfört med vanlig period
Salt
Mattyp innan
Mattyp under tiden
Alkoholtyp

fler faktorer?

Har varit på 50-70 festivaler och varit med om de flesta omständigheter. Aldrig mått dåligt (förutom efteråt). Känns dock trist att jag alltid sett bättre ut efter att jag kommit hem! Det är det jag vill ändra på.

Doctor Snuggles
2012-06-24, 21:19
Skulle definitivt inte leka med saltet, då alkohol driver ut vatten och salter.
Vad gäller alkoholtyp och bakfylla så:
"Studies that attempt to compare hangover producing potential and hangover severity of different alcoholic drinks suggest the following ordering (starting with the least hangover-inducing): distilled ethanol diluted in fruit juice; beer; vodka; gin; white wine; whisky; rum; red wine; brandy.[11][12] In a 2006 study, an average of 14 standard drinks (330 ml bottles) of beer was needed to produce a hangover, compared with only 7 to 8 drinks of wine or liquor.[12] "