handdator

Visa fullständig version : Bulk över 15%


exevision
2012-06-24, 15:05
Försöker numera bulka inom ramar då jag mår och känner det går bra på gymmet. Tycker alltid det går som bäst med träningen då jag ligger runt 15-17% (gissning) fett. Ökningar i alla övningar kommer lite snabbare då. Finns det en orsak till detta eller är det bara jag som gissar min fett% för högt? Kan det finnas en del styrke fördelar i att gå lite lätt över 15% ibland i sina bulkningar för styrkan, för att sedan deffa? Det ska ju vara så optimalt att hålla sig mellan 10-15% annars eller är det inte så viktigt/betydande effekt?

simper02
2012-06-24, 15:20
finns ju en anledning till att tyngdlyftare har hög fettprocent och maratonlöpare har låg.
ja det finns undantag.

exevision
2012-06-24, 19:53
Jo, me jag torde ju inte vara den enda som går upp till 16-17% (fortfarande min gissnings%).

jokem
2012-06-24, 19:57
finns ju en anledning till att tyngdlyftare har hög fettprocent och maratonlöpare har låg.
ja det finns undantag.

Fast nu har du fel

Bluesparv
2012-06-24, 20:47
Fast nu har du fel

Finns inga undantag? :(

ceejay
2012-06-24, 20:52
Finns inga undantag? :(

de enda undantagen är de som tävlar i plussen, resten av eliten har lågt kroppsfett. I tyngdlyftning alltså.

exevision
2012-06-24, 21:03
de enda undantagen är de som tävlar i plussen, resten av eliten har lågt kroppsfett. I tyngdlyftning alltså.

Nu handlade inte tråden om det, men nog torde de bulka en bit över 15% allt.

Oxe
2012-06-24, 22:06
jag skulle påstå att de lämpligaste är att ligga mellan 15-20% ifall jag tittar tillbaks på min historik. Vid låg kroppsfett % så tenderar iaf jag att få ett jävla slitage på leder i fall man skall bråka med tyngre vikter.

simper02
2012-06-24, 22:58
ni som säger att jag har fel har nog en annan defenition av lågt BF%......
har tränat många år på en av sveriges bästa kraftsportklubbar och har aldrig skådat en tyngdlyftare med BF under 10%.......

simper02
2012-06-24, 23:30
sen syfftade jag främst på tyngdlyfftare utan vikt krav och som klarar av att lyfta mäst alltså de höga viktklasserna. ett annat exempel är ju, kul,slägga och diskuskastare. det finns ju en anledning till varför dem ser ut som dem gör. liksom det finns en anledning till varför en maratonlöpare ser ut som dem gör

agazza
2012-06-24, 23:43
Att gå för högt leder till att man får fler fettcellkärnor ifall jag inte minns galet. Onödigt ifall man gillar slimfittlooken.

sent from phone

Fartman
2012-06-24, 23:50
Vill man bli grov och stark så ska man inte vara rädd att fetta på sig. Det här med att bygga muskler medans man bibehåller god form, "body recomp" osv kan verka jävligt bra i teorin men i praktiken blir det för väldigt många bara ett nollsummespel som leder till att dom står still i utvecklingen.
Känner du att träningen går framåt när du låter dig bli lite fetare så tycker jag absolut att du ska lyssna på resultaten i gymmet, dvs om du inte är allt för brydd om du råkar bli lite fet under tiden.

exevision
2012-06-25, 10:08
jag skulle påstå att de lämpligaste är att ligga mellan 15-20% ifall jag tittar tillbaks på min historik. Vid låg kroppsfett % så tenderar iaf jag att få ett jävla slitage på leder i fall man skall bråka med tyngre vikter.

Tycker även jag att lederna gör lite ont vid låga fett%. Dock inget jag har några större problem med... än så länge.

Att gå för högt leder till att man får fler fettcellkärnor ifall jag inte minns galet. Onödigt ifall man gillar slimfittlooken.


Jo, men det behövs nog mer än 17% för att hyperplasi ska ske...

Vill man bli grov och stark så ska man inte vara rädd att fetta på sig. Det här med att bygga muskler medans man bibehåller god form, "body recomp" osv kan verka jävligt bra i teorin men i praktiken blir det för väldigt många bara ett nollsummespel som leder till att dom står still i utvecklingen.
Känner du att träningen går framåt när du låter dig bli lite fetare så tycker jag absolut att du ska lyssna på resultaten i gymmet, dvs om du inte är allt för brydd om du råkar bli lite fet under tiden.

Jo, min egen erfarenhet säger ju att om man är allt för rädd för att lägga på sig så händer det rätt så lite i ökning av massa. Men man bör ju heller inte gå och fläska på hur som helst. Sen så tycker jag att jag är fortfarande smal vid 17%. Men fortfarande så är det en gissad fett%.

tjing
2012-06-25, 12:42
Finns knappast någon anledning att gå över 15% om man inte ska bygga rätt rejäla mängder muskler (och fett), på en nivå där en majoritet av befolkningen tycker man ser freakish ut.

I övriga fall kan man bygga en jäkligt schysst fysik utan att feta till sig ordentligt. Att folk är dåliga på att uppskatta fettprocent och varierar i sina guesstimates krånglar ju också till det hela.

Nutrid
2012-06-25, 16:05
Vill man bli grov och stark så ska man inte vara rädd att fetta på sig. Det här med att bygga muskler medans man bibehåller god form, "body recomp" osv kan verka jävligt bra i teorin men i praktiken blir det för väldigt många bara ett nollsummespel som leder till att dom står still i utvecklingen.
Känner du att träningen går framåt när du låter dig bli lite fetare så tycker jag absolut att du ska lyssna på resultaten i gymmet, dvs om du inte är allt för brydd om du råkar bli lite fet under tiden.

Det du säger är väldigt sant men dock så tycker jag man kan tillägga att det även är något som man bör vara helt säker på innan man fullföljer.

Det verkar finnas ganska många exempel på personer som har bulk/deffat och praktiskt taget, när dem är klara, varit så lessa att de spyr.

Vissa klarar det galant medan vissa får ångest efter några veckor och inleder en 10 veckors kardio session för att kompensera för det ^^.

PS: En strikt relativt långsam bulk tror jag dock inte leder till samma panik.

Eddie Vedder
2012-06-25, 16:08
Jag har inga planer på att sluta gå upp i vikt. Jag har heller ingen aning om min fettprocent. Om den kommer överstiga 15 procent utan att jag känner mig fet och samtidigt känner att träningen är kul (som den är när man ständigt har bra energi och ökar) så planerar jag inte att sluta med det. Sen kan folk föreläsa hur mycket de vill för mig om endokrinologi som de inte fattar ett dugg av och studier som de aldrig läst (och inte klarar av att läsa).

tjing
2012-06-25, 19:35
Jag har inga planer på att sluta gå upp i vikt. Jag har heller ingen aning om min fettprocent. Om den kommer överstiga 15 procent utan att jag känner mig fet och samtidigt känner att träningen är kul (som den är när man ständigt har bra energi och ökar) så planerar jag inte att sluta med det. Sen kan folk föreläsa hur mycket de vill för mig om endokrinologi som de inte fattar ett dugg av och studier som de aldrig läst (och inte klarar av att läsa).

Bulkar vi?

Eddie Vedder
2012-06-25, 20:14
Bulkar vi?

Jag vet inget om dig men jag gör i alla fall. Jag går ju sakta men säkert upp i vikt och gör det med flit i kombination med styrketräning.

agazza
2012-06-26, 10:11
Tycker även jag att lederna gör lite ont vid låga fett%. Dock inget jag har några större problem med... än så länge.

Jo, men det behövs nog mer än 17% för att hyperplasi ska ske...


Högdos omega3 har jag för mig ska hjälpa mot ledvärken.


Har även för mig att hyperplasi skedde rätt tidigt, men jag måste återkomma efter lite googling.

Latissimus Dorsi
2012-06-26, 14:49
Inget jag vet men tror jag läst någonstans om att hormonnivåerna är annorlunda på högre bodyfat%, tror Grubben skrivit det någonstans.

exevision
2012-06-26, 22:00
Har även för mig att hyperplasi skedde rätt tidigt, men jag måste återkomma efter lite googling.

Krävs fetma för det. Och 17% är inte ens i närheten av fetma.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2584050&postcount=19

Inget jag vet men tror jag läst någonstans om att hormonnivåerna är annorlunda på högre bodyfat%, tror Grubben skrivit det någonstans.

Jo, och jag tror han citerade/länkade till en artiklen som menade att man skulle ha en nedre gräns på 10-12% och bulka upp till 15%. Men skillnaden på att gå någon % högre är nog liten, speciellt om resultaten på gymmet forfarande kommer eller tom är bättre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=297126&postcount=2

Jokester
2012-06-26, 22:11
Jag har inga planer på att sluta gå upp i vikt. Jag har heller ingen aning om min fettprocent. Om den kommer överstiga 15 procent utan att jag känner mig fet och samtidigt känner att träningen är kul (som den är när man ständigt har bra energi och ökar) så planerar jag inte att sluta med det. Sen kan folk föreläsa hur mycket de vill för mig om endokrinologi som de inte fattar ett dugg av och studier som de aldrig läst (och inte klarar av att läsa).

Låter som en hälsosam och sund inställning till livet och träningen. :)

Shirt
2012-06-26, 22:35
När man väl talar om det, hur kan ca 15% se ut på en "normal" individ eller någon men en aning muskelmassa? Vet att det är ytterst individuellt, men finns det ingen bild som visar ungefär/medel?

Spartansk
2012-06-26, 22:55
När man väl talar om det, hur kan ca 15% se ut på en "normal" individ eller någon men en aning muskelmassa? Vet att det är ytterst individuellt, men finns det ingen bild som visar ungefär/medel?

Det kommer se ut som en helt vanlig snubbe, typ. Varken tränar eller otränad. Dock helt utan konturer (inga magrutor t ex).

exevision
2012-06-27, 07:24
När man väl talar om det, hur kan ca 15% se ut på en "normal" individ eller någon men en aning muskelmassa? Vet att det är ytterst individuellt, men finns det ingen bild som visar ungefär/medel?

Tänk dig hur det bör se ut mellan 10% och 20% bilderna:
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

Det kommer se ut som en helt vanlig snubbe, typ. Varken tränar eller otränad. Dock helt utan konturer (inga magrutor t ex).

Ja, nog tycker då jag att jag ser tränad ut jämfört med en "vanlig snubbe" när jag gissar mig ligga på 15%. Har man muskler så har man.

RobbanColeman
2012-06-27, 08:49
Kan detta vara ca 15% BF?

Eddie Vedder
2012-06-27, 08:57
Låter som en hälsosam och sund inställning till livet och träningen. :)

Ja jag hoppas det. :) Om inte annat så har jag en sund inställning till forumtrender och forskningsresultat. ;)

Bjern
2012-06-27, 09:05
Jag har inga planer på att sluta gå upp i vikt. Jag har heller ingen aning om min fettprocent. Om den kommer överstiga 15 procent utan att jag känner mig fet och samtidigt känner att träningen är kul (som den är när man ständigt har bra energi och ökar) så planerar jag inte att sluta med det. Sen kan folk föreläsa hur mycket de vill för mig om endokrinologi som de inte fattar ett dugg av och studier som de aldrig läst (och inte klarar av att läsa).

Jag har svårt att tro att du varit över 20-25% i BF strecket? Det är väl då man någon gång passerat den nivån som det är smartare att hålla sig under 15%?

Kan detta vara ca 15% BF?

Något sånt tror jag.

Fugly
2012-06-27, 09:06
Mindre skulle jag säga.

Eddie Vedder
2012-06-27, 09:09
Jag har svårt att tro att du varit över 20-25% i BF strecket? Det är väl då man någon gång passerat den nivån som det är smartare att hålla sig under 15%?

Nej tjock har jag aldrig varit. Men det spelar ju inte så stor roll i den här tråden. Faktum kvarstår att trådskaparen och många andra hakar upp sig på siffran 15 och oroar sig jättemycket. Vilket jag tycker är lite synd.

Fugly
2012-06-27, 09:14
När vi ändå pratar om bf%, hur mycket tror ni jag har här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800&page=87 ? Om bilderna är suddiga så kan ni öppna i ny flik, funkar bättre då

Bjern
2012-06-27, 10:06
Nej tjock har jag aldrig varit. Men det spelar ju inte så stor roll i den här tråden. Faktum kvarstår att trådskaparen och många andra hakar upp sig på siffran 15 och oroar sig jättemycket. Vilket jag tycker är lite synd.

Nej antog det. Ja det är synd, jag försöker gå upp ett antal kilon istället för att gå över en viss fettprocent, beroende på vart man mäter sig tror jag det ändå blir väldigt missvisande med fettprocent. Självklart är inte vågen så mycket bättre, men det är iallafall billigare än att betala för fettmätning. Jag vill inte gå upp över en viss gräns av vikt eftersom jag tycker att deffa är väldigt tråkigt, det som man lägger på sig ska bort någon gång också.

Sniggel
2012-06-27, 10:19
Vid högre bf% äter man fler kalorier. Detta kan sätta sprätt på prestationen och dessutom upplever jag också att kroppen känns mer tålig mot konstanta påfrestningar.
De ggr jag haft "moonface" är de gånger jag oftast känt mig som ett "monster" på gymmet. Både stark, explosiv och med ihållande energi.
Kommer ihåg när jag körde explosiva lyft på 120 kg i marklyft. Har svårt att fatta hur det gick till men stången bara flög upp och sattes ner (då hade jag nog 15-17% bf). Nu tränar jag tungt på den vikten (iofs har jag tappat styrka pga skada).

Spartansk
2012-06-27, 10:24
Att man inte rekommenderas att gå över just 15 % är väl mest för att det är vid den procenten "magrute-gränsen" går, och inte pga hälsa.

Morty
2012-06-27, 10:27
Att man inte rekommenderas att gå över just 15 % är väl mest för att det är vid den procenten "magrute-gränsen" går, och inte pga hälsa.

Japp, 15% känner jag handlar om aesthetics och tanken om att se schnygg ut året runt.

Sniggel
2012-06-27, 10:31
Att man inte rekommenderas att gå över just 15 % är väl mest för att det är vid den procenten "magrute-gränsen" går, och inte pga hälsa.

Det handlar även om hormonella förutsättningar för muskelbygge. Men jag själv tror den faktorn inte är allena avgörande för vad som är bästa väg att gå. Många med erfarenhet säger att där kan finnas fördelar med att gå över 15% (jag är övertygad om att jag haft nytta av det). Där finns förstås även de som säger precis tvärtemot men jag tycker att det verkar vara fler som är för >15 än emot. Givetvis är det här anekdotiskt så man får själv avgöra hur mycket man tror på det.

RobbanColeman
2012-06-27, 11:15
Jag har för avsikt att aldrig vara i sämre form än på bilden jag postade. Är tillräckligt stark på den fett % för att bygga, eller bygga och bygga, det går knappt framåt iof, knappt styrfart... :)


Det går dock ej fortare för man tror att man är grov då man är fet. De flesta missar det insprängda fettet också. Det som drar först, det som gör att man tappar 2cm runt överarmarna innan de ens börjar hårdna på utsidan. Detta om man blivit FET!

Commando1980
2012-06-27, 11:15
Min egen erfarenhet är att det inte är värt det som hobbybyggare.

exevision
2012-06-27, 12:55
Kan detta vara ca 15% BF?

Nä, lägre

Shirt
2012-06-27, 18:15
Har för mig att King Grub skrivit att mer fettmassa leder till sämre hormonell och muskulär anabolism. Av det kan man även säga att muskelbyggandet får bättre förutsättningar med mindre kroppsfett (till en viss gräns?). Frågan är, hur stor förändring eller påverkan är det vi talar om, någon relevant skillnad? Vart går gränsen?
Har på senaste tiden känt mig lite tvingad att ligga på energiunderskott, även om jag för tillfället skulle föredra att ligga på ett överskott. Orsaken till detta är det som vi i denna tråd precis talar om, att för mycket fettmassa har en negativ inverkan på muskelbyggandet. Vill gärna lägga mig på ett överskott precis nu och bygga (efter en månads deff), men skulle jag gå upp flera kilon känns det som om jag försämrar mina förutsättningar, men hur mycket är det egentligen vi talar om, när blir det relevant? För tillfället ser jag ungefär ut som på bilden. Hoppas ni förstå poängen i alla fall, ingen noja, utan är snarare nyfiken på när påstående om mycket fettmassa kan bli praktiskt relevant, vill ju gärna gå upp en massa kg till (10?) *flex* Bf?

Tror ni det är lugnt att göra som jag tänkt med min nuvarande bf?
http://desmond.imageshack.us/Himg208/scaled.php?server=208&filename=20120627183715hjhj.jpg&res=landing

Skrotnisse
2012-06-27, 18:39
Om man är fet, är det bäst då att gå ner för att sen börja bygga? Jag väger 94kg på 193cm.

Gober
2012-06-27, 18:45
Ola Wallengren lär ju ha fortsatt över 15% bf? och det blev ju ett fint resultat av det ;-)

exevision
2012-06-27, 19:47
Ola Wallengren lär ju ha fortsatt över 15% bf? och det blev ju ett fint resultat av det ;-)

Köpte just tidningen. Och det verkar som om bulken slutade vid 16,3% (DXA mätning) 15,7% (kaliper, fyra mätpunkter). Men på bilderna så tycker iaf jag att det är lite högre %, fast han har ju helt klart en hyffsad mängd muskler där. Men han skriver även att mätningarna "inte är speciellt bra på att pricka helt rätt fettprocent".

Shirt
2012-06-27, 19:48
Tillägg till mitt förra inlägg: Går gärna runt lite småfet om förutsättningarna för hypertrofi är detsamma som vid lägre kroppsfett, eller åtminstone inte tillräckligt relevant för att påverka slutresultaten. Så inlägget handlade inte om hur jag kommer se ut, utan om förutsättningarna. Oj, märker att jag upprepar det för mycket, sorry *rolleyes*

Gober
2012-06-27, 22:13
Köpte just tidningen. Och det verkar som om bulken slutade vid 16,3% (DXA mätning) 15,7% (kaliper, fyra mätpunkter). Men på bilderna så tycker iaf jag att det är lite högre %, fast han har ju helt klart en hyffsad mängd muskler där. Men han skriver även att mätningarna "inte är speciellt bra på att pricka helt rätt fettprocent".

Läste också artikeln nu, men ville mest få fram att några procent mer än 15% kommer förmodligen inte vara någon katastrof som många numera verkar livrädd för.

Spartansk
2012-06-27, 22:15
Om man är fet, är det bäst då att gå ner för att sen börja bygga? Jag väger 94kg på 193cm.

Ja. Även om 94 kg på 193 cm låter så jättefett.

exevision
2012-06-27, 22:38
Ja. Även om 94 kg på 193 cm inte låter så jättefett.

Antar att du missade det ordet.

exor
2012-06-27, 23:16
Trodde det var en bild på mig själv när robban postade :)

Spartansk
2012-06-27, 23:20
Antar att du missade det ordet.

Korrekt.

Skrotnisse
2012-06-28, 00:16
Ja. Även om 94 kg på 193 cm låter så jättefett.

Nej speciellt fet fet är jag ju inte, men har inte speciellt mycket muskler.