handdator

Visa fullständig version : Generellt


Runnberg
2012-06-24, 12:56
Är lite förvirrad över hur många set man ska lägga på en muskel, vissa säger 5 medan andra skriver 30. Vad är det generella setantalet? (tänker i det här fallet på små muskelgrupper som t.ex biceps)

frong
2012-06-24, 13:03
Beror på hur resten av träningen ser ut, t.ex. halvkroppsschema eller split där du har en arm-dag.

Runnberg
2012-06-24, 14:16
om man kör ett pass där man börjar med rygg och biceps därefter.

KalleTeodor
2012-06-24, 14:23
rygg biceps 10-16 set har funkat bra för mig. 12 set rygg 4 set biceps som max.

Jorgen
2012-06-24, 15:15
Är lite förvirrad över hur många set man ska lägga på en muskel, vissa säger 5 medan andra skriver 30. Vad är det generella setantalet? (tänker i det här fallet på små muskelgrupper som t.ex biceps)

Det generella setantalet är någonstans mellan 3 och 30. Typ.

Shirt
2012-06-24, 15:34
Finns inget bestämt svar, eftersom set är en beroende variabel. Annat som styr är repetitioner, frekvens, set-vila, återhämtning, "erfarenhet", failure, belastning etc, d.v.s. nästan allt annat. Du får helt enkelt känna efter själv, desto mer påfrestande dina set är, desto mindre set bör användas, för att inte förlänga återhämtningen och därmed försämra frekvensen. Desto mindre påfrestande set, desto mer set kan du använda dig av. Tränar du samma muskelgrupp ofta? Ja då kanske du vill använda dig av ett lägre antal set/mindre påfrestning för att inte få för lång återhämtning. Förstår du poängen?

Luddigt skrivet, vet inte om du får ut så mycket av det. Personligen använder jag mig av 8-12 set, har experimenterat med olika antal set styrt efter andra variabler, och känns som om det passar för tillfället. Volym (set x reps), som ibland rekommenderas för vissa är 40-60 reps per muskelgrupp/pass. Fast även då måste du tänka på vissa andra faktorer.