handdator

Visa fullständig version : FUSK-DAG under GI diet?


babictennis
2012-06-24, 05:24
Hej alla tränings narkomaner! Hoppas allt är bra med alla och att träningarna går bra. För mig går det hyfsat bra, jag har rasat ner ca 7 kg i vikt på 4 veckor så jag är ganska stolt över mig själv. Har dock ytligare 14 kg att ta bort.

Jag har en fråga dock, går på GI eftersom det är en diet som passar mig utmärkt. Kan äta god mat och unna mig någon liten mörk choklad ruta då och då. Men igår var jag och hälsade på min bror. Han tog fram en skål ostbågar och lite godis, samt ett glas med "Limon" socker dricka. Jag var så j*kla sugen, så jag tog lite av varje.. Kommer det här att påverka min diet lite? Alltså typ att stoppa min viktminskning under dessa 14 dagars kur? väger just nu 74,7 och vill ner till 70 kg på 14 dagar. Har 10 dagar kvar av dieten tills jag ska väga mig. Så igår (min 11 dag av dieten) så fuskade jag. Tränar ganska hårt, 2 pass om dagen. Tur som jag har så har jag tillräckligt stor vilja, min hjärna ville ha mer sött så tänkte gå och köpa choklad idag men NEJ den skiten ska jag inte ha nu under 10 dagar! Jag ska ner till 70!

Så vad säger ni? Kommer jag gå ner något ändå? Stoppar min "fusk dag" min viktminskning under några dagar eller hur går det till?

Hade hjälpt otroligt mycket om någon svarade! Tack! Ha det bra alla!:)

begt
2012-06-24, 06:41
Det beror helt på hur mycket du åt, men om det är något tusental kcal bara så gör det ingen jätteskillnad.

Att gå ned från 74,7-70 kg är omöjligt på två veckor utan att förlora en hel del muskelmassa. Den första veckan kanske du tappar 2-3 kg varav en hel del vätska, men sen vecka 2 kan du inte fortsätta gå ned så fort. När du väl hamnat på 70 kg efter avslutad diet lär du lägga på dig minst 1-2 L vätska igen.

Men i och med att du hållit på att gå ned i vikt en tid har du tomma glykogendepåer så du kan inte tappa vätska de närmsta två veckorna. Gå inte ned 4,7 kg på två veckor- uppemot hälften av vikten du tappar blir nog muskler dessvärre.

Lychgate
2012-06-24, 06:43
Kcal ut > Kcal in, så enkelt är det. Det blir en dag mer om du låg runt balans. Grisade du i dig kan det krävas ett par dagar extra. Har du ingen deadline som en tävling eller liknande är det ingen fara i längden med liknande dagar.

babictennis
2012-06-24, 09:18
Jo men alltså jag går på en 14 dagars diet ur en matlagningsbok om GI. Där i den boken lovade dom att man skulle gå ner på 14 dagar 3 kg, jag gick ner 4,5 kg.

King Grub
2012-06-24, 09:29
Det handlar bara om kaloriunderskottets storlek; man går ner lika mycket oavsett GI på det man äter.

Handlar det om en diet där man stryper kolhydratintaget beror den första tidens viktnedgång på glykogen- och vattenförlust, inte främst fettförlust.

GI är i princip irrelevant vid viktnedgång.

Om du ligger på ett kaloriunderskott på X kcal går du ner lika mycket med eller utan kolhydrat i kosten, och oavsett GI på dom kolhydrater du äter.

begt
2012-06-24, 11:18
Jo men alltså jag går på en 14 dagars diet ur en matlagningsbok om GI. Där i den boken lovade dom att man skulle gå ner på 14 dagar 3 kg, jag gick ner 4,5 kg.

Hur vet du att det är rätt tänkt?

Per kg kroppsfett du har kan du bara gå ned max 70 kcal/dag utan att riskera stor muskelförlust. Det tar betydligt längre tid att återfå muskler än det tar att förlora dem.

LilMack
2012-06-24, 13:03
En ätardag i veckan är klart okey. Sen skall du givetvis inte tok äta kalorier :)

babictennis
2012-06-24, 18:08
ok brabra, nu slipper jag oroa mig:-) bara o fortsätta kämpa nu!