handdator

Visa fullständig version : "Varje gång du spelar bidrar du till:"


eternallord
2012-06-24, 01:59
Så lyder 'Svenska Spels' aktuella reklamkampanj som man kan se bland annat på TV och på internet. Vi inbjuds här att få inblick i de positiva saker som överskottet för spelandet leder till. Svenska Spel har som bekant monopol på flera delar av spelmarknaden och en av motiveringen bakom detta monopol, likt spritförsäljningsmonopolet, lyder (citerat ur Svenska Spels hållbarhetsplan 2011) "Därför ser vi det som vårt ansvar att göra vårt yttersta för att förebygga spelproblem och minimera spelets skade- verkningar".

Men är det bara jag som tycker det är lite osmakligt och dessutom oförenligt med dessa riktlinjer att Svenska Spel gör reklam där de försöker få hasardspelande att låta som en samhällsnytta? Om idén nu är att minska spelandets skadeverkan så känns det orimligt i min mening att aktivt arbeta för att höja mängden spelande och dessutom försöka få det att låta så oskyldigt.

martikainen
2012-06-24, 08:58
I agree, spelhetsen i Sverige (och säkerligen större delar av världen) är helt sjuk, jag gillar att dra några kronor i enarmade automater på ålandskryssningen och att få en trisslott i present då och då.
Men har kompisar som oddsar på varenda match i varenda sport som spelas i hela världen, för att inte tala om pokerflugan för ett par år sen då alla satt och pumpade in pengar i onlinepoker.

Att då som ett företag "kontrollerat" av staten skall göra reklam för det... tragiskt!

ceejay
2012-06-24, 09:17
Orkar inte skriva något utförligt men jag håller med.

Loke
2012-06-24, 09:31
Också stört mig på detta. Att pengarna går till något gott ändamål känns ju som en självklarhet, att använda det som reklam är inte bra för ethos-byggandet. Då kan ju systembolaget börja göra reklam där de hävdar att spritköp hos dom gynnar den svenska sjukvården också.

JakeShaft
2012-06-24, 10:34
Det är helt okej så länge pengarna går till muppar i blå trikåer som hoppar lägre och lägre för varje år som en kul man en gång sade. Jag har själv spelat intensivt under en 5 års period och har inget emot spelhetsen. Varje individ väljer själv om man vill spela eller inte åtminstone i början.

Syftet nuförtiden är nog något annat än att skydda svenskar från spelberoende. Men visst det rimmar oerhört dåligt att göra reklam för något som man samtidigt säger är dåligt på något annat ställe.

Inte sett reklamen.