handdator

Visa fullständig version : Köpa beg iPhone+sändarbälte att ha som pulsklocka?


Barbastark
2012-06-23, 21:05
Hejhej

Funderar på att skaffa en begagnad iphone 3gs eller 4 samt ett pulssändarbälte enbart för att ha som pulsklocka (har redan en 4s som jag ej vill använda i träningen för rädsla att den går sönder).

Priset för det räknar jag på ca 1500-2200kr.

Jämfört med att skaffa en ny pulsklocka med gps för ca 3300kr.

Skulle vilja ha lite input på vad som tycks om detta? Nån som kör med iPhone i träningen. Ömtålighet, batteritid, klumpig? Lite pros och cons?

MVH

Jorgen
2012-06-23, 21:45
Det känns ganska klumpigt att ha med sig mobilen som pulsklocka.

Barbastark
2012-06-23, 22:07
Det känns ganska klumpigt att ha med sig mobilen som pulsklocka.

Har främst tänkt till cykeln, men löpning är ju också bra att ha möjlighet till. Har ju aldrig provat att ha den i ett sånt överarmsfodral men, så risk att den är lite klumpig.

Ignatius72
2012-06-23, 22:13
Funkar det med Garminbälte? Vad är finessen med att göra så här?

Barbastark
2012-06-23, 22:28
Funkar det med Garminbälte? Vad är finessen med att göra så här?

Verkar som det funkar med garminbälte om man skaffar en Garmin ant+ adapter till iPhonen.

Fördelen är att det finna många bra och olika appar man kan använda. Sen blir det tom billigare såhär än att köpa en pulsklocka som har gps och kcal-beräkning mha vo2max och puls (som jag är ute efter) + alla andra fördelar en telefon har.

Nackdelarna är tex att telefonen blir mycket ömtåligare än en pulsklocka och batteritiden är garanterat kortare samt vikt/klumpighet.

bear.flowertwig
2012-06-24, 00:01
Verkar omständligt att köpa en till iphone. Jag har kört den där lösningen i 5+ år med daglig löp- och gymträning och aldrig haft sönder telefonen. Har du lepra i fingrarna?

http://www.wahoofitness.com/Products/Products/Cycling-129-CL.aspx
http://www.wahoofitness.com/Products/Wahoo-Fitness-Wahoo-RunGym-Pack-for-iPhone.asp

vikko
2014-04-28, 00:10
Bump på gammal tråd. Vill också ha puls in till iphonen. En klocka kommer jag förmodligen inte att använda. Jag har till och med en klocka med pulsmätare som jag inte ens använder.

Hur löste du det? Någon annan som vet en bra lösning?