Visa fullständig version : Är LCHF en övergående fluga ?
Är LCHF en övergående fluga ?
Är du trött på alla LCHF-frälsta som skall frälsa världen och likt Jesus bota sjukdomar med sin diet ?
Varför får LCHF så mycket mediatid i tidningar och i debattprogram ?
Är LCHF en diet för de som är för lata för att träna och räkna kalorier ?
Äter du enligt LCHF ? Svara i svarsalternativen åvan så vi kan se hur många som verkligen äter enligt LCHF och tror på det.
Spartansk
2012-06-23, 17:48
Vet ej.
Nej.
Vet ej.
Nej.
Nej.
Det finns inget "fungerar eller fungerar inte" Antingen äter man mindre eller mer än vad man gör av med för att gå ner eller upp i vikt.
Dieten kommer försvinna mer och mer.
Joe Hardgainer
2012-06-23, 17:55
Nej LCHF har fått för starkt fäste.
Ja.
För att allt fler okunniga verkar ha tagit till sig ett budskap om hur farligt kolhydrater är i alla dess former. Slän in lite fetma och diabetesstatistik ,och majoriteten som inte behagar öppna en bok och granska information kritiskt på egen hand kommer att köpa konceptet helhjärtat.
Börja träna och räkna dina kalorier först. Sen kan man överväga ifall man trivs med sin nuvarande kosthållning eller om man vill ändra.
På vilodagar ja.
Vafan, jag läste frågan som din topic så fyllde i fel. Men det är en övergående fluga, ja.
sorry, jag klantade till det lite. skyller på att jag inte riktigt förstod hur jag kunde skapa en omröstning.
Tror det är en alldeles för bra diet för viktminskning som gör att den är långlivad och måhända att den faktiskt etsar sig fast. Överviktiga personer kan gå ner i vikt utan att behöva känna sig hungriga. Följer man strikt LCHF kan man inte äta godis, glass eller chips som annars är så populärt att trycka i sig i lite för stora mängder. Jag tycker inte heller att man ska förespråka LCHF som dieten som räddar liv, men den är fan inte helt dum!
Tror det är en alldeles för bra diet för viktminskning som gör att den är långlivad och måhända att den faktiskt etsar sig fast. Överviktiga personer kan gå ner i vikt utan att behöva känna sig hungriga. Följer man strikt LCHF kan man inte äta godis, glass eller chips som annars är så populärt att trycka i sig i lite för stora mängder. Jag tycker inte heller att man ska förespråka LCHF som dieten som räddar liv, men den är fan inte helt dum!
Samtidigt, försök att följa en diet som totalt utesluter fett. Det blir lika fattig mat att äta.
Rikard Jansson
2012-06-23, 19:07
King Grub; lchf är för tjockisar som inte vill träna
Ketos uppnås väl genom lchf, och det kommer aldrig att försvinna iaf.
Sheogorath
2012-06-23, 19:11
Jag kan inte svara p.g.a. avsaknad av svarsalternativ. Jag tror att LCHF kan vara jättebra för vissa (t.ex. diabetiker) och att mer och mer kommer peka på att det är en diet som är OK så länge man går ner i vikt eller håller vikten, men det innebär inte att jag "tänker prova". För mig är det ingen bra diet.
http://1.bp.blogspot.com/_hp6aRhF1Vys/SioqVwc1RxI/AAAAAAAAA6w/7ULJ29LQ7AQ/s400/I_have_nothing_against_god.jpg
Ristretto
2012-06-23, 19:45
jag kan inte svara p.g.a. Avsaknad av svarsalternativ. Jag tror att lchf kan vara jättebra för vissa (t.ex. Diabetiker) och att mer och mer kommer peka på att det är en diet som är ok så länge man går ner i vikt eller håller vikten, men det innebär inte att jag "tänker prova". för mig är det ingen bra diet.
+1
JakeShaft
2012-06-23, 19:51
Svarade "Ja, och är jättenöjd" eller hur alternativet formulerades. Men jag äter det endast för att jag inte kunnat träna ordentligt sedan februari.
Livsmedelsverket beställde en undersökning för att kolla svenskarnas inställning till fett och "fettdiet" förmodligen syftade de på LCHF. Vet inte hur ledande frågorna var men i undersökningen trodde endast 3% att det var bra med mycket fett. Om endast 3% har den uppfattningen så bör det vara övergående.
Är LCHF en övergående fluga ?
Tror jag inte, det har gjorts tillräckligt med studier för att det ska ses som behandlingsalternativ åt diabetiker och överviktiga tills att något bättre kommit. Jag tror LCHF är här för att stanna då nästan alla kan hålla vikten sedan, vilket man inte kan på pulverdiet.
Är du trött på alla LCHF-frälsta som skall frälsa världen och likt Jesus bota sjukdomar med sin diet ?
Well Dahlqvist finns ju alltid och vi behöver inte fler profeter så ja jag är trött på dem men inte seriösa läkare som kan argumentera sakligt.
Varför får LCHF så mycket mediatid i tidningar och i debattprogram ?
För att den är inne, fungerar för många och fortfarande kontroversiell.
Är LCHF en diet för de som är för lata för att träna och räkna kalorier ?
Vet jag inte men jag tycker inte om att räkna kalorier och man blir oerhört mycket mättare på fett och protein än kolhydrater. Mitt jobb tvingar mig alltid äta lunch efter 12 och med lågkolhydratkost kan jag hålla mig mätt i 6 timmar vilket jag aldrig kunnat tidigare, inte ens med havregrynsgröt och 1/2 dl psylliumfrön.
Har prövat att träna helt utan kolhydrater och då blir i varje fall jag svag men nu har jag gått över till att enbart konsumera kolhydrater i samband med träning och jag kan inte säga att jag är svagare än när jag åt 50 % kolhydrater. Blir jag lite svagare av att få lindrigare acne, mindre blod när jag skiter och kan äta mer sällan så är det något jag kan acceptera.
Känns som de flesta bara tror att man tar bort kolhydraterna så är det lchf när de egentligen kör någon form av lcmfhp :D
+1 på den bilden Ducedo länkade in! LCHF hatar jag inte nära på lika mycket som jag hatar de fanatiska följarna.
+1 på den bilden Ducedo länkade in! LCHF hatar jag inte nära på lika mycket som jag hatar de fanatiska följarna.
Det är ju bara för att det generellt sett är ett gäng noobs som låter mycket cofffee
Holabandola
2012-06-23, 20:22
LCHF blir kvar, för den fungerar så fantastiskt bra på någon med diabetes.
Det är ju bara för att det generellt sett är ett gäng noobs som låter mycket cofffee
Ja, de kommer alltid med förklaringsmodeller som de läst på Dahlqvists blogg men tyvärr glömt bort 30% och blandat ihop resterande 70% så att det bara blir pannkaka. (Gjord på mandelmjöl och med extra smör i, såklart. Man vill ju inte bli fet!)
Det är väl enkelt för alla överviktiga att veta att all mat som inte innehåller kolhydrater får dem äta. Skulle de få rådet ät lite av varje näringskälla så kanske dem tycker det är för komplicerat. Utan kolhydrater blir styrketräning en mardröm.
Tror att dieten kommer att minska i popularitet, alternativt kommer de som följer den att bli mindre fanatiska. Tror dock att det kommer att dröja.
Jag tror dock att dieten är bra för vissa individer då den får dem att äta bättre (lagom och/eller nyttigare). Det hade det kunnat göra på en HCLF diet också men det handlar inte alltid om det är möjligt eller inte, utan vilken effekt ett upplägg får på en individ som inte kan kontrollera kalorier på disciplin allena utan måste ha specifika enkla regler att följa. Orsak och verkan.
Det jag stör mig på är när vissa individer hade kunnat gynnas ännu mer genom att vara mindre extrema på just kolhydratsbiten. Det finns mat med en del kolhydrater so ändå är mättande och som på ett bra sätt komplementerar övriga kosten. Men pga av det fanatiska att ligga under ett specifikt och väldigt kolhydratsintag så kan vissa bra livsmedel väljas bort.
Man har ju sett folk som väljer bort tomat, potatis, morötter eller frukt när det knappast hade fått kalorierna att "skena iväg". Fast nu handlar det ju förstås inte om kalorier enligt LCHF-fanatikerna utom om mängden kolhydrater...
Drick olja och och se fettet rinna av dig!
Man får tydligen dricka vin, öl och sprit också.
Äh vem försöker jag lura, den här dieten har ju lika många tolkningar som utbudet av vin på bolaget.
Det jag stör mig på är när vissa individer hade kunnat gynnas ännu mer genom att vara mindre extrema på just kolhydratsbiten. Det finns mat med en del kolhydrater so ändå är mättande och som på ett bra sätt komplementerar övriga kosten. Men pga av det fanatiska att ligga under ett specifikt och väldigt kolhydratsintag så kan vissa bra livsmedel väljas bort.
Man har ju sett folk som väljer bort tomat, potatis, morötter eller frukt när det knappast hade fått kalorierna att "skena iväg". Fast nu handlar det ju förstås inte om kalorier enligt LCHF-fanatikerna utom om mängden kolhydrater...
Drick olja och och se fettet rinna av dig!
Jag har inte sett någon som väljer bort tomater, fåtalet extrema väljer bort morötter men det är nog väldigt liten andel. Sen är det ingen som påstått att frukt får kalorierna att skena iväg, bara att frukt mättar dåligt och där är jag benägen att hålla med.
Jag äter frukt ibland för att det är gott men jag skulle aldrig kunna hålla mig mätt i 6 timmar på frukt så de 50 kcal jag får av ett äpple kanske gör att jag får svårare att hålla igen när jag väl äter mat och därmed äter mer än jag behöver.
Du missade nog din egen poäng om frukt. Det mättar inte dåligt, det mättar bra. Per kalori. Nu är det subjektivt såklart men själv blir jag bra mätt på 50 kcal från äpple jämte exempelvis 50 kcal från pasta eller från någon sås.
Ett halvt kilo kokt potatis mättar ganska bra sett till kalorier men likväl sätts potatis i samma kategori som bröd och pasta.
filmjölk
2012-06-24, 09:54
Jag käkar LCHF fast lägger till stora mängder kolhydrater. HCHFHPHA-dieten. (High Carb High Fat High Protein High Alcohol). Den är mättande, ger mig mer än tillräcklig näring och ger en stabil viktuppgång. Rekommenderas varmt!
Det är ganska uppenbart att LCHF kan vara bra för diabetiker och överviktiga. Är man rädd för mättat fett kan man ju konsumera stora mängder med olivolja.
Men jag stör mig på att vissa tror att LCHF kan vara lika bra eller till och med bättre än högkolhydratskost i träningssammanhang. Vi har såna som Jonas Bergqvist som hävdar att man kan ladda med 100 g kolhydrater ovanpå en LCHF-kost, men man kan ju knappast få samma tryck i musklerna som vid högkolhydratskost (mer vatten). Sen så undrar jag hur länge de där 100 grammen skulle tänkas räcka- är det frågan om konditionsträning så är ju 100 g bebismängder. När de väl är slut skulle man antagligen inte vägga som en normal person men då är ju trycket i musklerna inte så bra heller. Hur blir det med återhämtningen sen?
Björn Ferry har slutat äta LCHF i någon som helst strikt mening, och äter betydligt mer liberalt med kolhydrater. Kanske för att han insett att det inte riktigt fungerar. Hans resultat har ju inte varit särskilt stabila de senaste åren.
kalajset
2012-06-24, 10:34
Ang. "fruktdiskussionen" tycker jag inte alls det är särskilt konstigt att helt välja bort vissa livsmedel även om man med dessa inkluderat i dieten t ex fortfarande skulle kunna hålla sig inom ett visst antal gram kolhydrater per dag, eller om de nu för vissa tycks ge en ökad mättnadskänsla jämfört med annat. Liknelser är ju alltid liknelser, men det är i mina ögon faktiskt inte konstigare än att en vegetarian väljer bort ett köttbaserat livsmedel även om det potentiellt både mättar bättre och/eller är "nyttigare" än alternativet. LCHF handlar ju som bekant inte bara om (avsaknaden av) kolhydrater i sig.
On topic så tror jag inte alls LCHF är någon övergående fluga utan dieten har tvärtom en hel del poänger, men samtidigt skulle jag knappast kunna tänka mig att äta strikt efter den. Personligen tror jag trots allt mer på att se till kvaliten på livsmedlen i stort snarare än energifördelning och strikta (fast ändå ofta påfallande godtyckliga), regler för vad som "får" ätas och inte.
Rikard Jansson
2012-06-24, 11:27
Jag gillar HCLP-dieten, men den funkar inte så bra för styrketräning :) Coca-Cola och dammsugare ftw!
Var stöter man på alla dessa LCHF-fanatiker? Är det bara något jag lyckats undvika?
Var stöter man på alla dessa LCHF-fanatiker? Är det bara något jag lyckats undvika?
de finns överallt.
har bekanta som kör LCHF för sitt barn för att kolhydrater är livsfarligt och gluten är giftigt. de är båda fortfarande småplufsiga och är sjuka jämt och ständigt. tur att ungen går på dagis och får potatis där
den märkligaste saken hos dessa är att allt de läser som stödjer deras tes, oavsett om det är Mongo-Uffe som skriver det på sin blogg, det kan man använda som argument och visar att lchf är bäst.
Men argumenterar man emot dem med vedertagna källor så haglar konspirationsteorierna....
de finns överallt.
har bekanta som kör LCHF för sitt barn för att kolhydrater är livsfarligt och gluten är giftigt. de är båda fortfarande småplufsiga och är sjuka jämt och ständigt. tur att ungen går på dagis och får potatis där
den märkligaste saken hos dessa är att allt de läser som stödjer deras tes, oavsett om det är Mongo-Uffe som skriver det på sin blogg, det kan man använda som argument och visar att lchf är bäst.
Men argumenterar man emot dem med vedertagna källor så haglar konspirationsteorierna....Detta gör mig på riktigt förbannad!
Sätta ungar på LCHF-diet är väl förbannat onödigt. Nu säger jag inte att man ska proppa i dom godis. Men vad är fel på att köra på Livsmedelsverkets rekommendationer eller alternativt ta bort lite av kolhydraterna i förmån för protein. Tänker då på att mindre växande troligen har lite högre proteinbehov.
LCHFare är ju inte ensamma om att lyssna på det som är i linje med vad de tror på, tror många av oss gör det delvis. Men vad händer om du försöker resonera med dom på ett logiskt plan? Man borde ju kunna hitta en punkt där de säger "okej, det är jag med på" för att sedan bygga därifrån. Iofs, frågan är ju om man har ork till det.
Enligt mig ska föräldrar låta bli att sätta sina ungar på radikala dieter som de följer.
Detta gör mig på riktigt förbannad!
Sätta ungar på LCHF-diet är väl förbannat onödigt. Nu säger jag inte att man ska proppa i dom godis. Men vad är fel på att köra på Livsmedelsverkets rekommendationer eller alternativt ta bort lite av kolhydraterna i förmån för protein. Tänker då på att mindre växande troligen har lite högre proteinbehov.
LCHFare är ju inte ensamma om att lyssna på det som är i linje med vad de tror på, tror många av oss gör det delvis. Men vad händer om du försöker resonera med dom på ett logiskt plan? Man borde ju kunna hitta en punkt där de säger "okej, det är jag med på" för att sedan bygga därifrån. Iofs, frågan är ju om man har ork till det.
Enligt mig ska föräldrar låta bli att sätta sina ungar på radikala dieter som de följer.
precis.
Jag skiter i om de är idioter och tror att de äter bra men att pracka på ungar "dieter" är illa.
Ungar ska smaka och äta allt. för att få så stora ramar kring kost som möjligt
I mitt fall, på kontorsjobb eller från kvinnliga bekanta.
Jag kan inte svara p.g.a. avsaknad av svarsalternativ. Jag tror att LCHF kan vara jättebra för vissa (t.ex. diabetiker) och att mer och mer kommer peka på att det är en diet som är OK så länge man går ner i vikt eller håller vikten, men det innebär inte att jag "tänker prova". För mig är det ingen bra diet.
Samma. Skulle aldrig följa den pga den otroligt tråkiga maten men det betyder inte att jag inte "tror" på dieten.
Du missade nog din egen poäng om frukt. Det mättar inte dåligt, det mättar bra. Per kalori. Nu är det subjektivt såklart men själv blir jag bra mätt på 50 kcal från äpple jämte exempelvis 50 kcal från pasta eller från någon sås.
Ja per kalori men problemet är om det ökar det totala energiintaget i slutänden vilket det gör om jag är hungrigare efter 1 timme efter frukten jämfört med vad jag var innan frukten vilket jag ofta anser är fallet.
Så hade jag istället satt i mig 100 kcal av kokosmjölk och kunnat äta mindre till lunch leder ju detta till att ökningen med 50 kcal leder till ett minskat energiintag över hela dagen.
Ett halvt kilo kokt potatis mättar ganska bra sett till kalorier men likväl sätts potatis i samma kategori som bröd och pasta.
Ja potatis är ganska energisnålt men jag skulle vilja hävda att långtidsmättnaden är ganska dålig också, nu äter jag iofs inte råa potatisar så det kan jag inte jämföra med min en viss hunger infinner sig snabbare jämfört med fullkornspasta trots att den momentala mättnadsgraden är högre.
Eddie Vedder
2012-06-25, 13:57
Jag tror att det kommer fortsätta rätt länge för det har trots allt många år på nacken redan och det är ovanligt att dieter hänger i så länge. Vegetarianism är den enda extremdieten jag vet som levt så länge. Den är ju dock mer asketisk i sin natur och lyfts därför fram som ett föredöme. Man ska ju plåga sig. :)
Men anledningen till att jag tror att LCHF kommer leva vidare är ju att de själva breddar det in absurdum. Numera är ju LCHF "att äta riktig mat" i princip. Bara man undviker sötsaker, inte räds fett, undviker spannmål och har en makrofördelning som i princip är allt från 0-40 E% så kallas det ju numera LCHF. Så med den urvattnade definitionen kommer det ju leva vidare.
Men det är ju som om alla som gillar att köra med progression i sina vikter och gärna baserar träningen på tunga basövningar påstås träna SL.
Tror det är lättare för folk att helt utesluta ex kolhydrater i stället för att äta mindre, det är svart och vitt.
Började på LCHF själv men har nu vandrat över till en helt enkelt sund kosthållning, man behöver ju trots allt inte utesluta något helt och hållet. Antar att det skulle likna Pauluns LCHQ
Smäll på fingrarna på TS för att han inte har samma fråga i rubriken som i pollen. :smash:
Jag svarade: Nej, och jag tänker inte testa och tror inte på det.
Men jag vill bara tillägga att jag tror visst att det fungerar för många. Men jag tror att man kan få ut mer av träningen om man äter kolisar. Därför är det inget för mig. Jag upplever att jag presterar bättre när jag har ett högt kolhydratsintag. Men jag har aldrig testat att ligga väldigt lågt på kolhydrater under en längre tid.
1: Jag tror inte att det kommer försvinna helt. Men jag tror definitivt att den värsta hypen kommer att blåsa över när dagstidningarna hittar något annat att skriva om.
2: Ja, speciellt när de beter sig som religiösa fanatiker som inte går att resonera med. Det finns ju verkligen de som likställer kolhydrater med djävulen.
3: För att det är ett enkelt sätt för den late att gå ner i vikt och det fungerar säkert för många. Det var ju även ett ganska radikalt tankesätt för många när det började bli populärt. Sedan väcker det ju uppenbarligen starka känslor hos många (både förespråkare och motståndare) och sådant säljer väl, antar jag.
4:Ja, till stor det är det nog så. Men det finns väl undantag, som i allt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.