handdator

Visa fullständig version : morgonpromenader=morgonjogg=???


SeWs
2004-01-28, 22:44
Har tänkt att gå ner lite i vikt om ett par månader, när jag lagt på mig lite mer muskler:bpump: , men vill även förbättra på min kondis, plus att jag tycker det är förbannat tråkigt att gå..
Så kan man heltenkelt springa istället för att gå en morgonpromenad?

pneumatic
2004-01-28, 23:35
Att bryta ner fett är för kroppen en ganska jobbig process.
När du vaknar på morgonen och är tom i magen, så är din kropp katabol och dina insulinnivåer är låga. Då har kroppen 2 alternativ. Den väljer att antingen ta energi från dina fettdepåer eller så tar den ifrån dina muskler.

Som sagt är fett jobbigt att bryta ned, därför så prioriterar kroppen muskler före fett i energiförbränning, när du gör en mer aktiv aktivitet.

Därför leder högre aktivitet på morgonen till att kroppen ser det lättare att ta energi från dina muskler och du kommer i ett ännu mera katabolt tillstånd än när du vaknade.


/Henrik

Zaglyon
2004-01-29, 10:32
"jobbigt o jobbigt" men kroppen ser fett som ett mycket bra extra tillskott av energi medans muskler "drar" energi

SeWs
2004-01-29, 16:43
Så det är alltså ingen bra ide då, men när ska man springa då eller är det bata hit efter träningen som gäller?

King Grub
2004-01-29, 17:02
Det går väl utmärkt att lägga in ett löppass i stort sett när som helst på dygnet. Ungefär 2 timmar efter en måltid brukar vara en bra tidpunkt att snöra på sig löparskorna. Kortare pass (runt 20 minuter) går också att köra direkt efter styrkepasset utan negativa effekter.

SeWs
2004-01-29, 17:06
Så det är bara att kuta på då?
Är inne i nån sorts perid nu, tränar typ 8ggr i veckan och kan ändå inte få nog :), men är det bara att köra på eller?

King Grub
2004-01-29, 17:13
Originally posted by SeWs
Så det är bara att kuta på då?
Är inne i nån sorts perid nu, tränar typ 8ggr i veckan och kan ändå inte få nog :), men är det bara att köra på eller?

Du får naturligtvis hålla koll på näringsintag, vila och överträningssymptom i alla fall, men det går bra att ge sig ut och springa när som helst på dygnet när du är laddad. Undvik fastande mage.

SeWs
2004-01-29, 17:15
Men det har alltså ingen negativ effekt på msklerna att springa och träna myckket om man äter rätt?
Då ska jag nog börja köra mer :), men vad är det för tecken man bör oroa sig för då?

King Grub
2004-01-29, 17:17
För mycket träning är alltid nedbrytande. Faktum är att de flesta tränar för mycket. Det går inte att ge några exakta svar på hur mycket du kan eller skall träna för att få maximala resultat, men ett är säkert: mer är inte alltid bättre, och mat kan inte ersätta vila

SeWs
2004-01-29, 17:19
Hepp då får jag väl köra på som nu då :(, gör det ju inte bara för träningen det är ju kul också :).