handdator

Visa fullständig version : De förbannade låren!


Bearbrawler
2012-06-23, 09:48
Hejsan, är ny här på forumet och detta är alltså mitt första inlägg!

Ja, som rubriken säger handlar det om de förbannade låren...
Lite bakgrundsfakta: Har varit överviktig än gång i tiden. Drack väldigt mycket läsk under den perioden och åt en hel del andra onyttigheter i tid och otid, fast lirade också mycket tennis samtidigt. Jag vägde då 87 kg och var 179.5 (jag lär nog aldrig spränga 180 cm gränsen!) cm lång. Längden sitter jag fortfarande inne med, dock har jag lyckats gå ner i vikt.

Jag ändrade kosten helt. Ingen läsk alls (har inte druckit läsk sedan oktober 2010) och inget godis alls. Inga onyttigheter. 3 mål om dan där två små mellanmål ingick. Cyklade på motionscykel 3-5 ggr i veckan, 30 min pass.

När jag hade gått ner lite i vikt så började jag minska cyklingspassen och lade till lite styrkeövningar i passen. Motionerade då hemma, fast har införskaffat ett gymkort nu också.

Sagt och gjort, nu har jag gått ner en hel del i vikt och väger nu 65 kg (och då har jag ändå vägt mig på morgonen efter midsommarafton) och är som sagt fortfarande 179.5 cm lång.

Nu till grejen: Mina lår ser feta ut och passar inte alls till resten av kroppen. Hela överkroppen,samt vader ser proportionerliga ut, låren ser ut som att de just blivit tagna från en avdankad kulstöterska som bryter på ryska.

Vad ska jag göra för att bli kvitt fettet från låren? Jag vet, man kan inte punktförbränna.

Tacksam för svar!

Skrib
2012-06-23, 10:46
Har du tränat benen förutom motionscyklingen?

Bearbrawler
2012-06-23, 11:31
Har du tränat benen förutom motionscyklingen?

Har som sagt tränat tennis innan, har dock slutat med det. När jag kör ett träningspass så brukar jag köra knäböj, och även höftlyft, förutom cyklingen. När jag kör på gymmet kör jag ett par maskiner som fokuserar på benen (siktar in mig på de som är inriktade på låren)

King Grub
2012-06-23, 11:54
Vad ska jag göra för att bli kvitt fettet från låren?

Gå ner i vikt.

Bearbrawler
2012-06-23, 12:57
Gå ner i vikt.

Kroppen bestämmer inte vart fettet ska tas ifrån. Går jag ner ännu mer i vikt lär det se ännu mer oproportionerligt ut.

Rikard Jansson
2012-06-23, 13:05
Har som sagt tränat tennis innan, har dock slutat med det. När jag kör ett träningspass så brukar jag köra knäböj, och även höftlyft, förutom cyklingen. När jag kör på gymmet kör jag ett par maskiner som fokuserar på benen (siktar in mig på de som är inriktade på låren)

Alltså, konstigt att du får grova lår om du tränar lår-inriktad träning 3-5 gånger i veckan? Tror du styrketräning gör saker mindre?

begt
2012-06-23, 13:24
Kroppen bestämmer inte vart fettet ska tas ifrån. Går jag ner ännu mer i vikt lär det se ännu mer oproportionerligt ut.

Jodå. Personligen så lägger jag först på fett på lår och rumpa sedan efter ett antal kg börjar det ansamlas på magen. Det där är individuellt-- de flesta lägger nog på sig mer på magen än jag gör.

King Grub
2012-06-23, 13:36
Kroppen bestämmer inte vart fettet ska tas ifrån.

Det är det den gör. Det är till största delen genetiskt betingat. Vill man att ett problemområde skall bli lika definierat som ett av dom "bästa" områdena i frågan får man acceptera en avmagring på resten av kroppen, en avmagring man kanske inte tycker är så rolig alla gånger.

Amöban
2012-06-23, 14:25
Är du tjej eller kille? För oss tjejer brukar det väl vara låren som fläsket sitter kvar på längst, så om du går ner lite till borde det främst vara dessa som minskar. (Om nu inte detta också är en myt, som så mkt annat. :))

Bearbrawler
2012-06-23, 19:25
Alltså, konstigt att du får grova lår om du tränar lår-inriktad träning 3-5 gånger i veckan? Tror du styrketräning gör saker mindre?

Nja, har väl inte grova lår ur det perspektivet att de är muskulösa. Har kanske tränat låren (förutom cyklingen då) i 4 månader kanske. De känns inte sådär jätte fasta, men består inte heller till 100% av fett. De mäter cirka 53 cm på det tjockaste stället.

Det är det den gör. Det är till största delen genetiskt betingat. Vill man att ett problemområde skall bli lika definierat som ett av dom "bästa" områdena i frågan får man acceptera en avmagring på resten av kroppen, en avmagring man kanske inte tycker är så rolig alla gånger.

Hoppsan, var visst lite för rask i mitt senaste inlägg. Menade på att man själv inte kan välja vart kroppen förbränner fettet ifrån. *cupid*

Är du tjej eller kille? För oss tjejer brukar det väl vara låren som fläsket sitter kvar på längst, så om du går ner lite till borde det främst vara dessa som minskar. (Om nu inte detta också är en myt, som så mkt annat. :))

Jag är man! Jo, överlag brukar det väl vara så för tjejer!

JakeShaft
2012-06-23, 20:10
Jag är lika lång som dig men väger 7 kg mer, mina lår är 55 cm och de ser inte nämnvärt stora ut vilket inte är särskilt relevant för dig. Men du väger väldigt lite det kan vara lättare att gå upp i vikt och hoppas att låren inte blir större.

Kischen
2012-06-23, 20:20
Om du spänner låren som typ toppläget på en benspark, kan du nypa i fett då?

Bearbrawler
2012-06-24, 09:57
Jag är lika lång som dig men väger 7 kg mer, mina lår är 55 cm och de ser inte nämnvärt stora ut vilket inte är särskilt relevant för dig. Men du väger väldigt lite det kan vara lättare att gå upp i vikt och hoppas att låren inte blir större.

Hm, har inte funderat på detta innan. Det som jag är lite rädd för är att om jag går upp i vikt, så kommer det att synas på låren istället :/

Om du spänner låren som typ toppläget på en benspark, kan du nypa i fett då?

I avslappnat läge kan jag nypa i fettet, i spänt läge som du sa kan jag också göra det, dock får jag tag i avsevärt mindre fett. :)

Dashivas
2012-06-24, 13:43
Tycker du väger väldigt lite jämnfört med din längd.
Hade jag varit dig hade jag börjat träna överkroppen för att få rätt propetioner dina lår verkar inte speciellt stora jag har större än dig och är kortare ändå tycker jag mina ben har blivit riktigt smala.

Enda anledningen som jag kan se är att din överkropp är tunn jämnfört med dina ben därav ser dom stora ut.
Så helt enkelt börja träna överkroppen glöm inte benen helt dock utan kör dom lite smått ändå dock behöver du inte focusera på dina ben utan din överkropp.

Bearbrawler
2012-06-24, 20:06
Tycker du väger väldigt lite jämnfört med din längd.
Hade jag varit dig hade jag börjat träna överkroppen för att få rätt propetioner dina lår verkar inte speciellt stora jag har större än dig och är kortare ändå tycker jag mina ben har blivit riktigt smala.

Enda anledningen som jag kan se är att din överkropp är tunn jämnfört med dina ben därav ser dom stora ut.
Så helt enkelt börja träna överkroppen glöm inte benen helt dock utan kör dom lite smått ändå dock behöver du inte focusera på dina ben utan din överkropp.

Det kanske stämmer. Har alltid sett det som att jag har normal överkropp och för stora lår, medan verkligheten är att jag har normala lår och spinkig överkropp. :em:

Fishtank
2012-06-24, 20:27
65 kilo på att det 180 cm.
Problemet ligger nog i liten överkropp och inte i stora ben.
Börja en kontrollerad bulk istället skulle jag säga.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Dashivas
2012-06-24, 21:59
Det kanske stämmer. Har alltid sett det som att jag har normal överkropp och för stora lår, medan verkligheten är att jag har normala lår och spinkig överkropp. :em:

Det är ju klart beror ju på vad man är ute efter.
vill man se mager ut så har du stora lår.
Vill man se muskulös ut så är ju större överkropp och stora lår ett +

Pretorian
2012-06-25, 07:22
verkligheten är att jag har normala lår och spinkig överkropp. :em:

Träna överkroppen samtidigt som du går ner i vikt.

Bearbrawler
2012-06-25, 10:52
65 kilo på att det 180 cm.
Problemet ligger nog i liten överkropp och inte i stora ben.
Börja en kontrollerad bulk istället skulle jag säga.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det är ju klart beror ju på vad man är ute efter.
vill man se mager ut så har du stora lår.
Vill man se muskulös ut så är ju större överkropp och stora lår ett +

Visst, lite extra muskler är väl aldrig fel. Personligen vill jag ligga lite above average, om man säger så. Vill inte direkt se muskulös ut ā la http://cdn.publishdev.se/cdn/7/3086930/images/2012/brunbit_33510468_190342172.jpg men inte heller fet ut.

sinaui
2012-06-25, 12:29
Träna mer, gå ner i vikt.

Bearbrawler
2012-06-25, 12:40
Träna mer, gå ner i vikt.

I get it. Gå ner i vikt. Som många redan påpekat i tråden (och som dessutom många i släkten påpekat) så tycker dem att jag ser för spinkig ut och väger för lite. Hur mycket ska jag gå ner i vikt? Hur många kg krävs för att låren skall hinna ikapp med överkroppen? cofffee

Vill helst inte bli kategoriserad som anorektiker. :smash:

Edit: Kan ju vara så att det ligger i generna. Känns ju som att fettsugning är enda alternativet då?

Pretorian
2012-06-25, 12:46
Jag tror ingen kan ge dig en siffra på hur mycket du ska gå ner för att du ska vara nöjd med dina lår.

prOtotype
2012-06-25, 13:01
Fettsugning är INTE enda alternativet, och som alternativ är det ganska dåligt. Bestäm vad du behöver göra, gör upp en plan för det, börja arbeta på den och låt det gå lite tid, så kommer du få se att det går att förändra.

Tolkia
2012-06-26, 05:19
Jag är skeptisk till att du verkligen har, som du beskriver det, enorma, feta lår om du väger 65 kg på 180 cm. Det låter mer som att du stirrar dig blind på det som du har bestämt dig för att se som ditt problemområde. Det är nog också tveksamt om en ytterligare viktnedgång kommer att göra dig nöjd med dina lår: Vid vilken vikt tror du att du skulle kunna vara nöjd? Hur smala lår måste du ha för att vara nöjd? Om målet är att se muskulös "above average" ut, verkar det inte heller vara den bästa lösningen att banta i dagsläget.

stajv
2012-06-26, 05:47
pic?