handdator

Visa fullständig version : vilken orsak har tillväxt av kroppsdelar vid ned dragen volym?


leave it alone
2012-06-23, 07:44
Som rubriken lyder, man läser ofta om folk som får släpande muskler at växa när dom tränar dessa mindre och även får dessa råd av andra, men hur kan detta stämma?

Låter helt ologiskt i min öron då kroppen inte slutar växa bara för att man tränar för mycket utan snarare svarar med inflamationer och ont osv, så vad är det som händer när detta fenomen sker att man börjar växa när man drar ner på träningen?

Mvh!

deerp
2012-06-23, 08:24
Som rubriken lyder, man läser ofta om folk som får släpande muskler at växa när dom tränar dessa mindre och även får dessa råd av andra, men hur kan detta stämma?

Låter helt ologiskt i min öron då kroppen inte slutar växa bara för att man tränar för mycket utan snarare svarar med inflamationer och ont osv, så vad är det som händer när detta fenomen sker att man börjar växa när man drar ner på träningen?

Mvh!

Diminishing returns

leave it alone
2012-06-23, 09:05
Diminishing returns

Hört förut men aldrig varit tvungen att definiera det, hittar inte mycket på Google haha, vad betyder det?

(skam för en vuxen man)cofffee

krellik
2012-06-23, 09:44
Att du hittat den träningsmängd som du just då växer från.

Alternativt att du undermedvetet höjer kvalliteten på arbetet och låter varje set "räknas" mer.

leave it alone
2012-06-23, 10:07
Att du hittat den träningsmängd som du just då växer från.

Alternativt att du undermedvetet höjer kvalliteten på arbetet och låter varje set "räknas" mer.

varför skulle man växa bättre på något i perioder som inte fungerar i ett annat skede? så du menar(?)

kroppen är ganska enkelspårig och genetiskt skilljer vi oss inte så pass mycket att vi kan träna helt olika indivduellt vill säga, antingen växer vi (myofibrilt) eller sarkoplasmatiskt och hur vi åstakommer detta skiljer ju sig inte från person till person .

ja men om personen i fråga tränar lika intensivt med samma kontakt ect men med högre volym, kan då inte se varför man skulle växa bättre av att sänka volymen, personligen tror jag inte på det.

ett troligt scenario kanske kunde vara att TUT:et blir för högt att kroppen således inte prioriterar rätt muskelfibrer men det är ju inte så att kroppen skiter i att bygga upp de explosiva fibrerna om man kört flera set till fail på 1-6RM tex eller aktiverat dom i stor grad.

hittar inte värst mycket på nätet heller.

upplys mig!:D

mvh

krellik
2012-06-23, 10:26
Hur mycket träning som är produktivt är inte statiskt utan något som dels kan tränas upp och har man hamrat på hårt ett tag så kan det vara så att man håvar in belöningen när man skär ner volymen.

leave it alone
2012-06-23, 10:35
Hur mycket träning som är produktivt är inte statiskt utan något som dels kan tränas upp och har man hamrat på hårt ett tag så kan det vara så att man håvar in belöningen när man skär ner volymen.

Ja uppenbarligen är fallet så MEN varför?
det jag är intresserad av.

jag är uppe på samma mängd nu med ett 3-1-3 schema som jag var när jag körde kroppen en gång i veckan dvs dubblad volymen och allt ökar som fan utom armarna!

hatar att ha små armar trots flera års riktigt hårt slitande med kunskap över öronen och teoretiskt applicerande så växer jag inte bättre nu än när jag körde slit och släng likt branch warren och sket i allt vad set tid och reps heter.

mvh

krellik
2012-06-23, 10:48
Och vad drar du för slutsatser av det?

Som Brucan sa "absorb what is usefull reject what is useless". Det som fungerar fortsätter du med och det som fungerar sämre vågar du tänka om angående.

-Kan- vara så att just dina armar får mycket stimulans i alla dragövningarna och pressövningarna och att du just nu övertränar dem, reducera volymen, var nöjd med lättkõpta ökningar och när du börjar stagnera så får du kanske öka volymen.

leave it alone
2012-06-23, 11:00
Och vad drar du för slutsatser av det?

Som Brucan sa "absorb what is usefull reject what is useless". Det som fungerar fortsätter du med och det som fungerar sämre vågar du tänka om angående.

-Kan- vara så att just dina armar får mycket stimulans i alla dragövningarna och pressövningarna och att du just nu övertränar dem, reducera volymen, var nöjd med lättkõpta ökningar och när du börjar stagnera så får du kanske öka volymen.

precis det jag menar, muskler svarar ju inte med att sluta växa om man övertränar dom utan med inflammationer, värk, svaghet osv och jag har inga som helst problem med värk eller så, slutsatsen är none, helt ologiskt.

krellik
2012-06-23, 11:11
Och du tänkte dig att så länge du inte känner några av de tecken du räknar upp så övertränar du inte och mer borde vara bättre. Du ser inte bristerna i det resonemanget?

leave it alone
2012-06-23, 11:17
Och du tänkte dig att så länge du inte känner några av de tecken du räknar upp så övertränar du inte och mer borde vara bättre. Du ser inte bristerna i det resonemanget?

nej eftersom återhämtningen är fulländad och kroppen känns fräsch så nej det gör jag inte, hur kan du göra det?

finns väl en anledning till att tex erhlings armprogram fungerar för släpande armar osv frågan är hur det mindre träning kan vara bättre om kroppen klarar av en högre volym om i så fall borde resultaten vara likvärdiga men lik förbannat får folk loss tex armarna genom att sänka volymen medans andra höjer den.

krellik
2012-06-23, 11:30
Det finns folk som fått bra resultat på högvolym träning för armar. Finns också folk som upplevt bättre resultat på mindre volym. Har i olika perioder funnits smartare män än oss båda som har argumenterat för båda varianterna. Just nu svänger pendeln mot högvolym tex.

Min poäng är helt enkelt att vi är nog långt från den punkten där du får mer resultat av att läsa bloggar med pubmed referenser som du får av att utvärdera din egen träning.

leave it alone
2012-06-23, 11:41
Det finns folk som fått bra resultat på högvolym träning för armar. Finns också folk som upplevt bättre resultat på mindre volym. Har i olika perioder funnits smartare män än oss båda som har argumenterat för båda varianterna. Just nu svänger pendeln mot högvolym tex.

Min poäng är helt enkelt att vi är nog långt från den punkten där du får mer resultat av att läsa bloggar med pubmed referenser som du får av att utvärdera din egen träning.

ja så kan det nog vara, jag vill ändå veta varför:cool:

men eftersom mina armar stått stilla ett år nu och jag har kört ca 10set 2 gånger i v plus ryggen/bröst samma dag som bic/tric så gör jag nog bäst i att försöka sänka volymen igen, dom växte ju trots allt 3 cm förra året när jag körde lågvolym men kändes för lite så då höjde jag....:hbang:

mvh

krellik
2012-06-23, 11:45
Alltså hoppas inte jag verkar vara en surf-tta här, jätte positivt att du vill lära dig mer:) jag menar bara var försiktig med att dra för absoluta slutsatser, speciellt med något så subjektivt som hur man "upplever" sin egen kropp.

okiol
2012-06-23, 13:22
jag orkade inte läsa igenom alla svaren, men, så här enkelt ser jag på det:

kroppen är ett hus, varje gång du tränar är det som att du är stora stygga vargen som blåser på huset, när det har blåst klart kommer små grisar fram och säger "vafan då :((" och bygger upp det igen. Fast istället för halm använder dom starkare material så att det inte ska hända igen. Om stora stygga vargen blåser för hårt och inte ger grisarna chansen att bygga upp ordentligt så blir dom tvungna att fuskjobba, och dom blir trötta av allt slit och släp (se avsnittet rekursion här) I vilket fall blir huset aldrig bättre, för vargen är för duktig på att riva. Om vargen är riktigt duktig så kommer han snart att ha lyckats riva huset och äta upp grisarna.

Då blir vargen mätt, så det är ju bra för honom. Men du vill undvika det, så låt han inte blåsa för mycket.

leave it alone
2012-06-23, 13:36
jag orkade inte läsa igenom alla svaren, men, så här enkelt ser jag på det:

kroppen är ett hus, varje gång du tränar är det som att du är stora stygga vargen som blåser på huset, när det har blåst klart kommer små grisar fram och säger "vafan då :((" och bygger upp det igen. Fast istället för halm använder dom starkare material så att det inte ska hända igen. Om stora stygga vargen blåser för hårt och inte ger grisarna chansen att bygga upp ordentligt så blir dom tvungna att fuskjobba, och dom blir trötta av allt slit och släp (se avsnittet rekursion här) I vilket fall blir huset aldrig bättre, för vargen är för duktig på att riva. Om vargen är riktigt duktig så kommer han snart att ha lyckats riva huset och äta upp grisarna.

Då blir vargen mätt, så det är ju bra för honom. Men du vill undvika det, så låt han inte blåsa för mycket.

Men så fungerar inte kroppen, den kommer inte bygga sämre muskler eller inte bygga dessa starkare än innan bara för att man tränar för mycket och innan det händer ger kroppen ifrån sig signaler på att något är fel som tex inflammationer och ont i fästen, senor osv, så tyvärr det huset håller inte.

Ladugårdsdörr
2012-06-23, 17:01
Men så fungerar inte kroppen, den kommer inte bygga sämre muskler eller inte bygga dessa starkare än innan bara för att man tränar för mycket och innan det händer ger kroppen ifrån sig signaler på att något är fel som tex inflammationer och ont i fästen, senor osv, så tyvärr det huset håller inte.

Du får väl öka volymen ännu mer för armarna, när verkligheten inte stämmer med teorierna så är det verkligheten som är fel...

leave it alone
2012-06-23, 17:11
Du får väl öka volymen ännu mer för armarna, när verkligheten inte stämmer med teorierna så är det verkligheten som är fel...

Vad menar du med det?