handdator

Visa fullständig version : Släpande armar


Strand93
2012-06-23, 02:45
Har kommit underfund med att det är mina armar som släpar rätt så mycket och det är väldigt irriterande då armar är något som jag vill prioritera mest. Alltså måste jag ändra något. Har kört press/drag/ben och har fått bra resultat på allt annat. Ben, rygg, axlar, bröst, traps osv växer bra (bröst sådär) men just armar (både över- och underarmar) vägrar växa.

Jag behöver alltså hjälp med ett upplägg som prioriterar armar på något sätt. Vad har ni för förslag?

LillisJ
2012-06-23, 03:35
Straaaand från Fragbite? :P

Kör armarna två gånger i veckan och resten en gång kanske? GVT? :)

Holabandola
2012-06-23, 06:31
Skumt att armar släpar om du kör mycket drag och pressövningar.

Mina armar är på gränsen till övertränade pga de används hela tiden.

Emklaste sättet att få grova armar är att träna triceps, den muskeln växer rätt snabbt och är en stor muskel, 3ggr? så stor som biceps och resultaten syns därför mycket snabbare också.
Så istället för att gneta massa bicepsövningar kan det vara klokt att lägga in lite mer triceps.

z_bumbi
2012-06-23, 07:24
Hur tränar du då?

Wormzie
2012-06-23, 10:08
Emklaste sättet att få grova armar är att träna triceps, den muskeln växer rätt snabbt och är en stor muskel, 3ggr? så stor som biceps och resultaten syns därför mycket snabbare också.
Så istället för att gneta massa bicepsövningar kan det vara klokt att lägga in lite mer triceps.

Man brukar få höra att triceps utgör 2/3 och biceps 1/3 av överarmen. Nu finns det iofs fler muskler än biceps och triceps (brachialis, som är en platt muskel och ligger under biceps) och det skiljer ju från person till person hur fördelningen ser ut.

Anders The Peak
2012-06-23, 10:15
Det effektivaste sättet att prioritera släpande muskelgrupper är att man tränar den prioriterade muskelgruppen först i träningspasset. Men ett ord på vägen glöm inte att hålla träningsvolymen på rimlig nivå ca 4-8 set per muskel och ca 4-8 reps per set. Försök att öka på träningsvikterna över tid i lagom takt.

leave it alone
2012-06-23, 10:37
Det effektivaste sättet att prioritera släpande muskelgrupper är att man tränar den prioriterade muskelgruppen först i träningspasset. Men ett ord på vägen glöm inte att hålla träningsvolymen på rimlig nivå ca 4-8 set per muskel och ca 4-8 reps per set. Försök att öka på träningsvikterna över tid i lagom takt.

Du är inget fan av högvolym med andra ord?

Ne0phyte
2012-06-23, 10:54
Det effektivaste sättet att prioritera släpande muskelgrupper är att man tränar den prioriterade muskelgruppen först i träningspasset. Men ett ord på vägen glöm inte att hålla träningsvolymen på rimlig nivå ca 4-8 set per muskel och ca 4-8 reps per set. Försök att öka på träningsvikterna över tid i lagom takt.

Och snart kommer Arne in och vill dubbla den volymen.. :)

leave it alone
2012-06-23, 11:03
hur mycket förväntar n er att växa runt armarna på ett år när det vankas bulk?

inte hänt mycket på mig det senaste åren tyvärr.

krubkungen
2012-06-23, 11:10
Det effektivaste sättet att prioritera släpande muskelgrupper är att man tränar den prioriterade muskelgruppen först i träningspasset. Men ett ord på vägen glöm inte att hålla träningsvolymen på rimlig nivå ca 4-8 set per muskel och ca 4-8 reps per set. Försök att öka på träningsvikterna över tid i lagom takt.

känns som rätt så lite för en muskel som ryggen/underkropp.

KalleTeodor
2012-06-23, 11:20
Straaaand från Fragbite? :P

Kör armarna två gånger i veckan och resten en gång kanske? GVT? :)

hahah sjukt att det där var min första tanke med.

ont: lägg in ett armpass om du inte redan har det. ändra reps, set, testa dropset, superset. byt övningar. ät mer.

Strand93
2012-06-23, 12:11
Straaaand från Fragbite? :P

Haha, klart som korvspad ;)

Skumt att armar släpar om du kör mycket drag och pressövningar.

Mina armar är på gränsen till övertränade pga de används hela tiden.

Emklaste sättet att få grova armar är att träna triceps, den muskeln växer rätt snabbt och är en stor muskel, 3ggr? så stor som biceps och resultaten syns därför mycket snabbare också.
Så istället för att gneta massa bicepsövningar kan det vara klokt att lägga in lite mer triceps.

Jo, jag vet att det är triceps man ska fokusera på och det är precis det jag gör. Förut, alltså länge sen, så satsade jag mycket mer på biceps och körde bara pushdowns för triceps. Men nu kör jag betydligt bättre träning för triceps, kör även tricepsextensions samt smalbänk som basövning för triceps men ändå växer dom inte lika mycket som tex axlar och bröst. Samma sak gäller för biceps som inte växer lika bra som rygg och därför bör jag kanske ändra upplägg från just press/drag då armar inte får så mycket av det

Hur tränar du då?

På "press"-dagar blir det bänkpress, smalbänk, militärpress, pushdowns osv. På "drag"-dagar brukar jag köra mark, latsdrag av alla möjliga typer. Brett grepp, smalt grett, rak stång, sen några set roddar också samt baksida axlar. Brukar avsluta med 5-6 set skivstångscurl.

Jag kanske ska lägga triceps- och bicepsövningarna först i passen då jag brukar köra dom sist. Eller så lägger jag in en egen armdag

Anders The Peak
2012-06-23, 14:14
känns som rätt så lite för en muskel som ryggen/underkropp.

Ta exempelvis rygg:
Uppvärmning några set.
Hantelrowing 4*4-6
Drag till bröst/chins 4*6-8

Ben:
Lår generellt
knäböj 3-4*4-6
Legextension 4*8
Baksida:
Legcurl 4*6-8
Raka marklyft 3-4*4-8
Vader
Sittande vader 3-4*4-8
Stående vader 3-4*6-8

Jag tror att du får tillräckligt och det kan även bli över(för stor arbetsvolym om man inte är vältränad.)

leave it alone
2012-06-23, 15:04
Ta exempelvis rygg:
Uppvärmning några set.
Hantelrowing 4*4-6
Drag till bröst/chins 4*6-8

Ben:
Lår generellt
knäböj 3-4*4-6
Legextension 4*8
Baksida:
Legcurl 4*6-8
Raka marklyft 3-4*4-8
Vader
Sittande vader 3-4*4-8
Stående vader 3-4*6-8

Jag tror att du får tillräckligt och det kan även bli över(för stor arbetsvolym om man inte är vältränad.)

du har läst lite nya studier och är helt 100% säker på att det går att appliceras på det praktiska och erfarna byggare/styrketränande?

vet allt att detta tjöt om lågvolym är något du skrivit mer o mer om på sista tiden, hur komme det sig?

inte för att jag misstror dig,snarare håller med om men det är så förbannat tråkigt och det blir lite fel om man vill kombinera låg och hög reps i samma pass tycker jag personligen eller hur skulle du lägga upp en klassisk trappstegs/stegrande vikt sjunkande reps??
blir för lite av båda enligt mig.

mvh

Anders The Peak
2012-06-23, 15:16
Jag tror att det enda sättet för att bli större och starkare är att träna tungt och med lagom volym.

Men att kombinera lågreps med högreps är inte fel utan ett bra sätt att träna om man gör det rätt.
T e x att köra 8 treor med tre minuters vila mellan och avsluta med ett maxreps på ca 50 % 1 RM har visat sig att ge störst hypertrofi jämfört med andra protokoll som prövats.

lofgreno
2012-06-23, 15:20
Som alla andra säger så utgör tricep större delen av armen. Smalbänk är grymt ifall du nu inte redan kör det.

Åsberg
2012-06-23, 15:27
Prova triceps extensions om du inte gjort det. Väldigt trevlig övning!

leave it alone
2012-06-23, 15:27
Jag tror att det enda sättet för att bli större och starkare är att träna tungt och med lagom volym.

Men att kombinera lågreps med högreps är inte fel utan ett bra sätt att träna om man gör det rätt.
T e x att köra 8 treor med tre minuters vila mellan och avsluta med ett maxreps på ca 50 % 1 RM har visat sig att ge störst hypertrofi jämfört med andra protokoll som prövats.

3#8 eller 8#3 och ETT pump set??

låter sjukt lite i mina öron, min volym är typ 10g ånger högre sett över veckan delat på två pass, tror du det är overkill med:

25 set rygg och 15 set bic i veckan och än mer för triccarna(haha)

Spartansk
2012-06-23, 15:32
Det effektivaste sättet att prioritera släpande muskelgrupper är att man tränar den prioriterade muskelgruppen först i träningspasset.

Anser du att detta även gäller magen, om man tränar magen på samma pass som övningar som kräver bålstabilitet (knäböj och marklyft t ex)?

Albin Eriksson
2012-06-23, 15:32
Armträning en extragång i veckan, kör på bara.

Anders The Peak
2012-06-23, 15:37
3#8 eller 8#3 och ETT pump set??

låter sjukt lite i mina öron, min volym är typ 10g ånger högre sett över veckan delat på två pass, tror du det är overkill med:

25 set rygg och 15 set bic i veckan och än mer för triccarna(haha)

Dvs 8 stycken treor dvs så nära max som möjligt och avsluta med ett maxreps set på 50% 1RM.
Det här med volym det är som med att man måste äta minst 300 -400 gr protein för att växa.
Nu är det möjligt att man växer men det beror mer på att man äter mer(+ 1200-1600) kalorier och inte på grund av den ökade mängden protein.

Om man tittar på forskning på det här området kommer man fram till att det räcker med 80-120gr protein per dygn och forskarna tar höjd för alla eventualiteter när de säger 1,2 gr protein/kg.

Strand93
2012-06-23, 15:45
Jag tror att det enda sättet för att bli större och starkare är att träna tungt och med lagom volym.

Men att kombinera lågreps med högreps är inte fel utan ett bra sätt att träna om man gör det rätt.
T e x att köra 8 treor med tre minuters vila mellan och avsluta med ett maxreps på ca 50 % 1 RM har visat sig att ge störst hypertrofi jämfört med andra protokoll som prövats.

jag har i stort sett alltid kört 8-12 reps på mina övningar för biceps och triceps, seten och vikten skiftar men oftast ligger jag på 10-12+ reps eftersom det bränner så jävla skönt i armarna. Men det är kanske dags att prova en ny taktik. Brukar du köra tunga treor när du tränar armar?

Som alla andra säger så utgör tricep större delen av armen. Smalbänk är grymt ifall du nu inte redan kör det.

skriver att jag använder smalbänk som basövning för triceps, och ja den är sjukt härlig

Prova triceps extensions om du inte gjort det. Väldigt trevlig övning!

brukar köra den emellanåt

Anders The Peak
2012-06-23, 16:32
jag har i stort sett alltid kört 8-12 reps på mina övningar för biceps och triceps, seten och vikten skiftar men oftast ligger jag på 10-12+ reps eftersom det bränner så jävla skönt i armarna. Men det är kanske dags att prova en ny taktik. Brukar du köra tunga treor när du tränar armar?



skriver att jag använder smalbänk som basövning för triceps, och ja den är sjukt härlig

brukar köra den emellanåt

Jag kör för det mesta 4-8 reps på armarna sedan har jag pass där jag kör +20 reps lite då och då eftersom det bränner så skönt.

leave it alone
2012-06-23, 17:16
Jag kör för det mesta 4-8 reps på armarna sedan har jag pass där jag kör +20 reps lite då och då eftersom det bränner så skönt.


Och vad mäter gunzen helt ärligt no trolling?

Ska prova lågvolym ett tag, går det skit dyker jag upp utanför ditt jobb och kastrerar dig!

:D
Mvh

Strand93
2012-06-23, 17:25
Och vad mäter gunzen helt ärligt no trolling?

Ska prova lågvolym ett tag, går det skit dyker jag upp utanför ditt jobb och kastrerar dig!

:D
Mvh

Jag signar upp på det!

Fugly
2012-06-23, 20:02
Och vad mäter gunzen helt ärligt no trolling?

Ska prova lågvolym ett tag, går det skit dyker jag upp utanför ditt jobb och kastrerar dig!

:D
Mvh

Det är bara att kolla på hans bild, de ser inte så dåliga ut.

Anders The Peak
2012-06-24, 08:55
Och vad mäter gunzen helt ärligt no trolling?

Ska prova lågvolym ett tag, går det skit dyker jag upp utanför ditt jobb och kastrerar dig!

:D
Mvh

Nu handlar det inte bara om att tänka lågvolym eller lågreps utan mer om att kunna öka styrkan och arbetskapaciteten. Börja med en vikt du klarar ca 6 reps i bra form och vila 1-2 minuter mellan set kör tre fyra set. Om det handlar om knäböj bör du vila ca 3-5 minuter, om du kör maximalt tungt på övningarna.

Strand93
2012-06-24, 12:14
Nu handlar det inte bara om att tänka lågvolym eller lågreps utan mer om att kunna öka styrkan och arbetskapaciteten. Börja med en vikt du klarar ca 6 reps i bra form och vila 1-2 minuter mellan set kör tre fyra set. Om det handlar om knäböj bör du vila ca 3-5 minuter, om du kör maximalt tungt på övningarna.

Ska träna armar idag och tänkte prova köra tyngre vikter och lägre reps (fortfarande bra form såklart). Vad bör jag köra? 4 set @ 5-6 reps eller 8 set @ 3 reps som du skrev tidigare?

I vilket fall ska jag avsluta med ett set där jag kör ca 50% 1RM så många reps jag bara klarar, bränner så sjukt jävla skönt