handdator

Visa fullständig version : Någon som testat ringa utomlands med skype?


Saikyou
2012-06-22, 19:34
Jag fyllde på skypekrediter för att kunna ringa till tjejen som varit i usa nu ett par veckor. Smart lösning, trodde jag. Kostar mig 0.18kr/min att ringa från min vanliga mobil, men eftersom det kostar så mycket för henne att ta emot samtalet så var det ändå ingen bra lösning. Så jag fyller på pengar på skype (kostar cirka 3kr/min) för att kunna ringa henne, och ändå ser jag nu på hennes kommande faktura att hon fick betala multum för det. Jag kan förstås ha missuppfattat meningen med skype, men det är ju totalt värdelöst om det fortfarande kostar pengar för den som tar emot samtalet? Nästan alla mobiloperatörer har ju galet billiga samtal för att ringa utomlands, men det är ta emot samtal som är dyrt. Blir ju t om dyrare eftersom det även kostar mig som ringer mer pengar!

Någon som kan klura upp detta?

Jarod
2012-06-22, 19:49
Du ringde från skype till hennes svenska mobil som hon hade med sig till usa? Eller satt hon på wifi och du ringde hennes skype (app på mobilen)?

Saikyou
2012-06-22, 21:56
Jag ringde till hennes svenska mobil (Skype till skype samtal kostar ingenting).
Jag satt på min dator, och pratade genom headset. Saken är den att jag var bombsäker på att det inte skulle kosta någonting för henne om jag ringde genom skype. Jag ringde även till hennes kontantkort i USA (+001 nummer) och även där drogs det pengar. Det blir ju som att ringa helt vanligt med vanliga mobilen, förstår inte tjänstens syfte helt enkelt om det är så här.

WHITEFOLKS
2012-06-22, 22:42
Skype kostar ingenting att använda över internet.

Sen om hon måste betala för internet är det en annan sak.

Tomas W
2012-06-22, 22:43
Klart hon får betala om du ringer till hennes svenska mobil om hon befinner sig utomlands, svenska operatören tar extra betalt för att slussa samtalet vidare och sedan för utnyttjandet av amerikanska nätet som det blir för hennes del.
Vissa abonomang/kontantkort i USA tar de betalt för inkommande samtal, även om du skulle ringt ifrån ett annat amerikanskt nummer.

Jarod
2012-06-22, 22:44
Men brukar man inte få betala för att ta emot samtal när man är utomlands? Bara för att du har skype hjälper ju inte henne om hon har vanlig mobil och tar emot samtal.

Scratch89
2012-06-23, 00:30
Om hon skaffar sig ett gratis wifi (typ alla hotell har det), och sedan ladar hem Skype-appen och ringer via det, så är det helt gratis. Däremot så verkar Skypekrediter fungera väldigt konstigt, för det är ett mellanting att ringa telefon -> Skype eller tvärtom, och väldigt skumt.

Så se till att hon skaffar sig ett wifi innan ni ringer igen, det kan som tidigare nämnt vara internet hon betalar för (om det inte är så att dina Skypekrediter dras och hon får vanlig telefontaxa, det suger ju ännu värre). Jag pratade med min syster i Turkiet förra veckan när hon ringde upp mig via Skype när jag spelade Diablo. Kostade ingenting för någon.

Saikyou
2012-06-23, 02:13
Det drogs borde krediter från mig (cirka 3/minut) och 18,90:-(!) per minut för hennes del. Det bästa är att jag ändå gick in på hennes kommande faktura (som brukar uppdateras nån gång i timmen av vad jag har sett) efter samtalen för att försäkra mig om att det inte kostade något för henne att ta emot. Nu, flera dagar efteråt, kom det upp på fakturan.

Ringde som sagt från skype till hennes mobil. Inte skype->skype utan skype->mobiltelefonnummer så det har ingenting med hennes wifi att göra. Vi körde på Viber när hon hade internet tillgängligt men det funkade verkligen inte bra, och omdömena på skype-appen är horribla så testade inte ens det.

Aja, antar att det inte är mer att göra än att bita ihop, betala och undvika alla skypes betaltjänster i fortsättningen för jag ser verkligen noll mening med dom nu.

J.V
2012-06-23, 03:45
Men hur kan du förvänta dig att det ska bli gratis från hennes ände, bara för att du sitter på Skype? Det är väl självklart att Telia, AT&T, Comviq, Omnipoint eller vad det nu är vill ha betalt.

Bara att hon letar på gratis wifi, eller betalar på ett nätcafé (garanterat billigare än att ringa) så kan ni prata gratis Skype till Skype.

Hobbes
2012-06-23, 07:30
Men hur kan du förvänta dig att det ska bli gratis från hennes ände, bara för att du sitter på Skype? Det är väl självklart att Telia, AT&T, Comviq, Omnipoint eller vad det nu är vill ha betalt.

Bara att hon letar på gratis wifi, eller betalar på ett nätcafé (garanterat billigare än att ringa) så kan ni prata gratis Skype till Skype.

+1

Ringer obegränsat för ca 15 dollar i månaden inom Nordamerika, mobil alt. landlina. Tjänsten heter WORLDLINE (http://www.worldline.ca/) har deras nummer på min "FAV 10" lista så det numret kostar ingenting att ringa med mobilen.

Detta sparar jag in gigantiska summor på varje månad. Vet inte om USA har något likande?

bubbe
2012-06-23, 07:44
Aja, antar att det inte är mer att göra än att bita ihop, betala och undvika alla skypes betaltjänster i fortsättningen för jag ser verkligen noll mening med dom nu.

Du använder tjänsten på fel sätt. Meningen är att man ska ringa till utlandsnummer för att få nytta av betaltjänsten. Ringer du till ett svenskt nummer som befinner sig utomlands så betalar ändå mottagaren precis som du hade ringt från en vanlig telefon.

Så be henne skaffa ett mobilnr på en operatör i usa eller kör skype-appen.