handdator

Visa fullständig version : hoppar över till fria vikter..


ariak
2012-06-22, 18:17
tja, jag har styrketränat på maskin ett halvår men har hört och sett på kolo att fria vikter är "bättre". har sett massa tränings scheman på forumet men undrar om ni kunde föreslå något som passar mig? Kör på 6-7 viktplattor (står bara nummer på varje platta t.ex. 1,2,3,4,5) benpress, 4-5plattor på vadpress, 4-5 bröstpress, 4-5 bicepscurls (maskin) 5-6 latsdrag, 4-5 sittande rodd, 4 bicepsmaskin och 4 axelpress. lite svårt att fatta kanske men tack till er som förstår och hjälper mig?:D

ska ni skriva "läs på forumet" så behöver ni inte bry er.

ByggBobbarna
2012-06-22, 18:23
Om du söker så kommer du hitta massvis med information :) Yes I did it, now what?

Ballt
2012-06-22, 18:31
Herregud.

InShape
2012-06-22, 18:36
Läs på forumet, as all the others. Nonchalant att lägga upp sådana här trådar, när allt redan finns. Skärpning!

gustafffsson
2012-06-22, 18:37
Kolla övningsbanken och testa dig sedan fram vilka vikter du ska använda dig av i dm olika övningarna. börja lätt och öka sedan varje pass med lite vikt.sen letar du upp ett schema eller gör ett eget

cero
2012-06-22, 18:38
Finns programförslag i en klistrad tråd.

sen letar du upp ett schema eller gör ett eget

Tycker inte du ska göra ett eget, utan välj ett färdigt. Ofta har man inte som nybörjare tillräckligt mycket kunskap för att kunna snickra ihop ett vettigt program.

ariak
2012-06-22, 18:39
skrev ut schemat som z bumbi la in på forumet men förstog inte några av övningarna :/ måste ha något bra så jag verkligen bygger bra med muskelmassa tills december. målet är att bulka upp till 75kg, väger för tillfället 68 och är ca 180cm lång. och sen deffa till sommaren 2013

cero
2012-06-22, 18:48
Ja, z_bumbis program är perfekt för dig.

Sök på youtube eller google efter övningsutförande? Det är ju standardövningar som finns med i de flesta programmen. Annars finns det som sagt en övningsbank här på forumet med instruktioner.

nyahamd
2012-06-22, 20:07
Plz, vad säger att en fri vikt- övning är bättre än en maskin? Samma rörelse, samma muskel som arbetar men mindre balans.

Du kommer inte växa mer av fria vikter.

InShape
2012-06-22, 20:10
Plz, vad säger att en fri vikt- övning är bättre än en maskin? Samma rörelse, samma muskel som arbetar men mindre balans.

Du kommer inte växa mer av fria vikter.

Vad är du för tomte egentligen?

ByggBobbarna
2012-06-22, 20:27
Plz, vad säger att en fri vikt- övning är bättre än en maskin? Samma rörelse, samma muskel som arbetar men mindre balans.

Du kommer inte växa mer av fria vikter.

Sluta trolla grabben:cool:

filmjölk
2012-06-22, 20:56
Ta kontakt med en instruktör på ett gym och be honom visa dig övningar med fria vikter.

ariak
2012-06-22, 20:59
Ta kontakt med en instruktör på ett gym och be honom visa dig övningar med fria vikter.

Har dålig ekonomi är 15

cero
2012-06-22, 21:02
Har dålig ekonomi är 15

Då kan du som sagt söka runt på internet (youtube) och lära dig själv. Basövningarna (de övningar som involverar många muskler och som man tar mycket vikt i) är ofta lite svårare när det gäller teknik - t ex knäböj och marklyft. Men allt annat brukar vara hur lätt som helst.

ariak
2012-06-22, 21:04
Då kan du som sagt söka runt på internet (youtube) och lära dig själv. Basövningarna (de övningar som involverar många muskler och som man tar mycket vikt i) är ofta lite svårare när det gäller teknik - t ex knäböj och marklyft. Men allt annat brukar vara hur lätt som helst.

Men i dag 1 eller 2 tog han med greppträning med kablar, vad är det?

ByggBobbarna
2012-06-22, 21:04
Har dålig ekonomi är 15

Du kan ju alltid testa att snacka lite med dom större grabbarna om dom har tid att hjälpa dig mellan deras egna set.
Så har jag lärt mig troligen 95% av det jag vet idag.

cero
2012-06-22, 21:07
Men i dag 1 eller 2 tog han med greppträning med kablar, vad är det?

Sök. Gå in på google och skriv det du söker efter och lägg till "kolozzeum" efteråt. Eller så tittar du på andra hemsidor.

Greppträning med kablar: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

centralt
2012-06-22, 21:42
Haha...Jisses Somalia on this one.

ariak
2012-06-22, 22:13
haha...jisses somalia on this one..

?

Stor Hård Ådrig
2012-06-22, 23:03
Jösses amalia brukar man säga men det är inget fel att vara kreativ.

Määng
2012-06-22, 23:24
Fattar inte riktigt vad folk har för problem i den här tråden. Ungefär som om någon skulle skriva på ett husbyggnadsforum hur man bygger en trapp och alla skulle svara "haha jisses amalia". Vad är problemet? Har alla glömt bort hur det var att börja träna och inte fatta vad alla övningar heter?

OT:
1. Läs sticky i träningsforumet skrivet av z bumbi, välj sen en av de scheman du ser och följ det minst sex månader, utvärdera sen vad som gått bra och mindre bra.

2. Läs i deff sektionen på forumet, finns en sticky skriven av King Grub om viktminskning. Gör det som står där fast lägg dig på +200-500kcal per dag istället för underskott.

centralt
2012-06-23, 01:36
Fattar inte riktigt vad folk har för problem i den här tråden. Ungefär som om någon skulle skriva på ett husbyggnadsforum hur man bygger en trapp och alla skulle svara "haha jisses amalia". Vad är problemet? Har alla glömt bort hur det var att börja träna och inte fatta vad alla övningar heter?

Riktigt så är det inte. Jag skulle jämföra det med att regga sig på ett byggforum och därefter starta en tråd med frågeställningen "Är det någon skillnad på en skruv och en spik?" eller "Vad är plankor gjorda av?".

Visst, jag är en aning hård och jag vet att vi alla vara nybörjare i början men jag finner det en aning roande när jag blir osäker om TS är nybörjare eller just trollin.

astrodog
2012-06-23, 02:05
tja, jag har styrketränat på maskin ett halvår men har hört och sett på kolo att fria vikter är "bättre". har sett massa tränings scheman på forumet men undrar om ni kunde föreslå något som passar mig? Kör på 6-7 viktplattor (står bara nummer på varje platta t.ex. 1,2,3,4,5) benpress, 4-5plattor på vadpress, 4-5 bröstpress, 4-5 bicepscurls (maskin) 5-6 latsdrag, 4-5 sittande rodd, 4 bicepsmaskin och 4 axelpress. lite svårt att fatta kanske men tack till er som förstår och hjälper mig?:D

ska ni skriva "läs på forumet" så behöver ni inte bry er.

Kan du inte bara byta ut alla övningar mot hantel/skivstångs varianterna?

Benpress -> Squats eller Lunges
Vadpress -> kanske fristående, ev. med hantlar? en fot åt gången?
Bröstpress -> Bänkpress
Bicepscurl(maskin) -> Bicepscurl(skivstång)
Latsdrag -> behåll, antar det är kabel, annars byt till kabel?
Sittande rodd -> Hantelrodd? Stångrodd (liggandes på bänk eller ståendes lutande).
Axelpress -> Militärpress? Hantelpress?

Inga direkta magövningar? Kanske lägg till crunches, eventuellt med kabel. Kanske hanging leg raises / alt. knä till bröstet?

Testat djupa marklyft? (horisontella lår i startläget)

Annat som saknas:
Tricepsövningar?
Grepp/underarm?
Baksida lår?

krellik
2012-06-23, 09:55
Jag har ingen aning heller vad greppträning med kablar är för något om det nu är vad det står.

On topic leta upp en atletklubb om det finns i närheten och kolla om du inte får mer hjälp där jämfört med en PT som går på halvfart och ger mer eller mindre bra tips.

cero
2012-06-23, 11:11
Jag har ingen aning heller vad greppträning med kablar är för något om det nu är vad det står..

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5839789&postcount=17

krellik
2012-06-23, 11:19
Underarmscurl i kabeltrissan, då kan jag gissa hur det ser ut även fast jag aldrig sett någon göra det.

z_bumbi
2012-06-23, 11:59
Låt handtaget rulla ut till yttersta fingerleden och stäng sedan handen. Upprepa.

krellik
2012-06-23, 12:01
Lite som hantelutrullningar istället för grippers?

z_bumbi
2012-06-23, 12:08
Lite som hantelutrullningar

Det är i princip samma övning bara att redskapen skiljer sig åt. Man kan också köra med stång. Kablarna har fördelen att det inte händer så mycket om man tappar taget (utom att det låter).

krellik
2012-06-23, 12:10
Smart, aldrig tänkt tanken att man kan göra så.:)

Färssen
2012-06-23, 12:24
Smart, aldrig tänkt tanken att man kan göra så.:)

Inte jag heller, tackar Z! Kul med en till greppövning att lattja med.

Ariak: Det är bara att köra på. Googla eller youtuba övningsutförande och börja med låga vikter så att rörelserna sitter, men var inte rädd för att öka vikterna heller. Och var framförallt inte rädd för att äta. Träna tungt och regelbundet samt ät tillräckligt mycket med mat så ska du se att resultaten kommer. Hitta ett schema eller upplägg som du tycker om och du känner att du utvecklas av och håll dig till det. Svårare än så behöver det inte vara.

Morty
2012-06-23, 12:33
Helt offtopic men tycker att det vore roligare med en snällare ton. Detta är speciellt riktat till InShape men även andra.

Dessutom kan man inte poängtera nog att på Kolozzeum är vi snälla mot varandra Tyvärr har det dykt upp en del små mobbare som gärna vill göra sig dryga på andras bekostnad - ser ni sånt ska ni rapportera det. Staffen kommer då att ta itu med vederbörande.

ariak
2012-06-24, 10:20
behöver jag löpa något om jag kör sticky schemat 3-1-3?

frong
2012-06-24, 11:42
behöver jag löpa något om jag kör sticky schemat 3-1-3?

Beror på vad för mål du har.

Spetälsk
2012-06-24, 11:56
Har dålig ekonomi är 15Läs bumbis programförslag. övningarna du inte känner till letar du upp i övningsbanken, finns videos på dem. sen går du till gymmet och ser hur andra gör dem. andra = muskulösa personer som ser ut att ha tränat några år. sen är det bara att härma så bra du kan. det går fort att lära sig de flesta övningarna. var försiktig med knäböj och marklyft, rak rygg!

ariak
2012-06-24, 17:50
Beror på vad för mål du har.

tänkt testa bulk tills slutet av december sen deff till nästa sommar

lofgreno
2012-06-24, 18:16
tänkt testa bulk tills slutet av december sen deff till nästa sommar


Vad väger du nu och hur lång är du?

cero
2012-06-24, 18:22
En lagom viktökning med max 1 KG per månad skulle jag rekommendera. Så slipper du hålla på att ställa om mellan bulk/deff, och istället kan fokusera på träningen.

ariak
2012-06-24, 19:39
Vad väger du nu och hur lång är du?

ca 180cm lång väger 68-69kg. en schyst kille på proteinbutiken sa att det vore klokt att träna och bulka upp till 75 kg i slutet på december om jag vill bygga. försökt ligga 350kcal plus den här veckan. undrar ju också om jag behöver löpa varje träningspass då jag ska köra 3-1-3 schema

frong
2012-06-24, 22:46
ca 180cm lång väger 68-69kg. en schyst kille på proteinbutiken sa att det vore klokt att träna och bulka upp till 75 kg i slutet på december om jag vill bygga. försökt ligga 350kcal plus den här veckan. undrar ju också om jag behöver löpa varje träningspass då jag ska köra 3-1-3 schema

Löpning är ju alltid bra för hjärtat, men inget måste direkt.

Mjölkprotein
2012-06-25, 00:32
SL 5X5 is the shit. Tycker jag.

Kör fortfarande med ungefär samma övningar, inte 5x5 och kör MM2K och har bytt ut Militärpress mot Pushpress, kör inte knäböj heller... Men samma grej, nästan.

z_bumbi
2012-06-25, 06:33
Tänker du köra 3-1-3 som nybörjare så bör du inte välja tresplitten i stickyn utan leta upp någon som orkar göra ett bättre program för så frekvent träning. Iofs vet jag ingen nybörjare som behöver träna 6 gånger i veckan och få som faktiskt fått några bra resultat på det. Det vanliga är snarare att de ledsnar eller skadar sig.
*3-4 pass per vecka, lär dig ta i på dessa och låt kroppen återhämta sig på vilodagarna.
*Spring inte ofta utan håll dig till ett till två pass i veckan. Lite konditionsträning gör ingen större skillnad, mycket gör det garanterat.
*75 kg låter ganska så vettigt med det utgångsläget men då måste du träna vettigt under tiden så att mycket av det blir muskler.

ariak
2012-06-25, 06:53
Tänker du köra 3-1-3 som nybörjare så bör du inte välja tresplitten i stickyn utan leta upp någon som orkar göra ett bättre program för så frekvent träning. Iofs vet jag ingen nybörjare som behöver träna 6 gånger i veckan och få som faktiskt fått några bra resultat på det. Det vanliga är snarare att de ledsnar eller skadar sig.
*3-4 pass per vecka, lär dig ta i på dessa och låt kroppen återhämta sig på vilodagarna.
*Spring inte ofta utan håll dig till ett till två pass i veckan. Lite konditionsträning gör ingen större skillnad, mycket gör det garanterat.
*75 kg låter ganska så vettigt med det utgångsläget men då måste du träna vettigt under tiden så att mycket av det blir muskler.


Då blir det vä att välja ett 2 split schema, kan du något bra schema med övningar?