handdator

Visa fullständig version : Ta mjölksyra ur ordboken


Lamename
2012-06-22, 10:29
Har bestämt mig att jag ska ta mjölksyra ur ordboken inför mönstrings test och sedan vidare på jägar gmu, hur lägger jag upp träningen?

Styrketräningen består av 3 pass i veckan med 12-16set över 3-4 'basövningar' per tillfälle.

Stats i nuläget:
Ålder: 19
Vikt: 84kg
Längd: 194cm

Bänk: 95kg
Mark: 150kg
Frontböj: 105kg

Kondition: Milen på runt 47 minuter

Mina egna tankar på hur jag ska gå tillväga utöver styrketräningen är begränsade:

Kommer att träna step-ups på bänk, till att börja med med 20kg extra vikt, progressera genom ökad vikt då jag nått 75 reps per ben. (jägartestet)

Motionscykel i två 15minuters intervaller med 5 min aktiv vila (samma tempo, inget motstånd) mellan intervallerna. Progression genom ökat motstånd, denna träning 2 gånger i veckan. (inför cykeltest)

Kan tillägga att det inte är några problem med sömnen (8 timmar i allra minsta fall)

Nu till frågorna:
När bör jag lägga dessa pass?*

Vill även få in löpning och marsch övning. Hur gör jag detta utan att överträna?

Kan dra slutsatsen att detta kommer kosta mig i kalori väg, Hur mycket och vilket käk bör jag kasta i mig?

Ber i förväg om ursäkt för lång text och inser även själv att frågorna kanske hör hemma i olika trådar.

Tacksam för alla svar och åsikter!

poppen11
2012-06-25, 06:33
Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter då jag ej ögnade igenom hela ditt inlägg: Men hur som!

När jag brukar klippa ut jobbannonser ur GP eller dylikt, använder jag mig av en ICA-MAXI-sax, lätt att förstå sig på utan krånglig bruksanvisning och rätt estetiskt tilltalande; kanske vore något?

Ingemansson
2012-06-25, 06:45
Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter då jag ej ögnade igenom hela ditt inlägg: Men hur som!

När jag brukar klippa ut jobbannonser ur GP eller dylikt, använder jag mig av en ICA-MAXI-sax, lätt att förstå sig på utan krånglig bruksanvisning och rätt estetiskt tilltalande; kanske vore något?

Spot on! :smash:

Det finns ett färdigt träningsprogram som är 6 månader som bygger på förberedelser inför uttagning till specialförbanden. Hinner tyvärr inte leta upp det nu men det finns på mil.se. Ta det lite halv försiktigt(lätt packning och kängor) med marsch träningen i början, jätte tråkigt att få problem med benhinnor redan innan jä jä jägare.

lindb
2012-06-25, 12:44
köra hårt på cykel, och med styrketräning för att klara styrketest och jägartest inför mönstringen.

sen efter mönstring köra crossfit, löpning och marschträning.
och öka marschträningen och börja lätt att först gå med bara kängor och sen öka på successivt med vikt. blir ett helvete om man sabbar benhinnorna. tog över 1½ år för mina att bli "bra" igen.

rekommenderar crossfit starkt om du har tänkt börja i firman.

Pjotor
2012-06-25, 17:06
rekommenderar crossfit starkt om du har tänkt börja i firman.

Firman?

Lamename
2012-06-25, 17:41
Tack så hemskt mycket för svaren!
Poppen11: joo låter bra det, brukar själv använda en husqvarna motorsåg, ska testa din metod.

Ingemansson: Kolla in schemat, verka riktigt schysst ska ta lite delar ur det, tänker framförallt på styrke/konditions periodiseringen.

Lindb: Hade också tänkt ett liknande upplägg, ta löpningen 1 gång varje eller varannan vecka innan mönstring för att senare öka på med mer kondition innan själva utbildningen börjar. Har varit en liten crossfit nörd tidigare får väl ta o testa lite igen då :)

Tack för tipset med benhinnorna, ska försöka ta det lugnt men ändå se till att utföra rätt mycket marschträning.