handdator

Visa fullständig version : Konditiontränign, vila


Shoyan
2012-06-21, 23:56
Hej !
Undrar bara ifall man ska villa efter man har tränat kondition lika länge som man vilar en muskelgrupp.
Och hur länge måste man vila magen, räcker det med att man tränar den varannan dag, räcker vilan då ?

kEKKZA
2012-06-22, 00:45
Magen är det 48 timmar rekommenderat som det flesta andra muskelgrupper, vågar inte säga något om din andra fråga

tjing
2012-06-22, 08:58
Beror på intensitet, duration och mängd. Konditionsträning kräver långt mindre vila än styrketräning sett till prestation. Ofta är mer nästan bättre, inom ett rimligt tidsspann och med adekvat återhämtning; mat, sömn, stressorer i övrigt, vila.

King Grub
2012-06-22, 09:02
Beror på vilken nivå du ligger på. 48 timmar för konditionsträning finns det ingen anledning i sig att vila. Det går bra att träna konditionsträning varje dag; det är t o m rekommenderat i hälsosyfte. På högre nivåer tränar man ofta flera gånger per dag.

Everest
2012-06-22, 09:10
Beror på intensitet, duration och mängd. Konditionsträning kräver långt mindre vila än styrketräning sett till prestation. Ofta är mer nästan bättre, inom ett rimligt tidsspann och med adekvat återhämtning; mat, sömn, stressorer i övrigt, vila.

Samt vilken aktivitet man utför. Cykling kräver inte alls lika mycket återhämtning som löpning.

Kallsone
2012-06-22, 09:19
Samt vilken aktivitet man utför. Cykling kräver inte alls lika mycket återhämtning som löpning.

Varför?

King Grub
2012-06-22, 09:27
Muskelarbetet vid cykling består främst av koncentriska kontraktioner vilket ger dramatiskt mycket mindre muskelnedbrytning och mikroskopiska skador än löpningens excentriska arbete. Även central utmattning är mycket högre efter löpträning än vid cykling. Där vet man inte riktigt orsaken, men spekulationer finns kring nervaktivering och ryggradspåverkan.

Morty
2012-06-22, 18:03
Ja, hårda löppass är mycket slitigare. Därför springer jag aldrig två dagar i rad. Därför är jag en halvdan triatlet :(

Wilt the Stilt
2012-07-27, 16:42
Kan det alltså vara bra ur förbättra sin kondition-synvinkel att köra 2 pass Tabata (på motioncykel) om dagen? Jag trivs med att köra det ibland.. får nog inte till den enorma intensiteten som dom i studien, men blir riktigt flåsig iaf.

tjing
2012-07-27, 17:15
Kan det alltså vara bra ur förbättra sin kondition-synvinkel att köra 2 pass Tabata (på motioncykel) om dagen? Jag trivs med att köra det ibland.. får nog inte till den enorma intensiteten som dom i studien, men blir riktigt flåsig iaf.

Får du inte till hög intensitet, är det sannolikt inte Tabata. Men om din fråga är om man kan köra intervallträning två gånger om dagen är svaret ja. Om du vidare undrar om det är konstruktivt, är svaret nej om du inte är elitidrottare.

Två gånger i veckan kommer göra dig mer gott än två gånger om dagen, i längden.

Wilt the Stilt
2012-07-27, 17:42
Får du inte till hög intensitet, är det sannolikt inte Tabata. Men om din fråga är om man kan köra intervallträning två gånger om dagen är svaret ja. Om du vidare undrar om det är konstruktivt, är svaret nej om du inte är elitidrottare.

Två gånger i veckan kommer göra dig mer gott än två gånger om dagen, i längden.

Visst är det hög intensitet. Men det känns inte som en nära döden-upplevelse. Fick intryck från studien.. Känns konstigt att man får bättre kondition av att lata sig om du förstår vad jag menar, men less is more i detta fallet antar jag. Men jag måste fråga hur det kommer sig? Kanske lite omständligt att förklara..

tjing
2012-07-27, 18:28
Visst är det hög intensitet. Men det känns inte som en nära döden-upplevelse. Fick intryck från studien.. Känns konstigt att man får bättre kondition av att lata sig om du förstår vad jag menar, men less is more i detta fallet antar jag. Men jag måste fråga hur det kommer sig? Kanske lite omständligt att förklara..

För att du kommer stupa till slut och må skit?

Den systemiska tröttheten från två intervallpass om dagen är svårt att återhämta sig ifrån hur man än gör.

Självklart beror det också på nivån på intervallerna. Vilken hastighet/MET:s kommer du upp i?

Spetälsk
2012-07-27, 18:33
Visst är det hög intensitet. Men det känns inte som en nära döden-upplevelse. Fick intryck från studien.. Känns konstigt att man får bättre kondition av att lata sig om du förstår vad jag menar, men less is more i detta fallet antar jag. Men jag måste fråga hur det kommer sig? Kanske lite omständligt att förklara..Man ska inte lata sig. tjing skriver att två kvalitetspass (=högintensiva) /vecka är bättre än två/dag. resterande dagar tränar du på en lägre intensitetsnivå, men under längre tid. att springa lugnt i två timmar är inte att lata sig.

svaret på din fråga är enkelt. man blir övertränad.

Spetälsk
2012-07-27, 18:36
men blir riktigt flåsig iaf.låter som rätt låg intensitet. har man gjort ett ordentligt kvalitetspass så har man inte lust att göra ett till samma dag. eller dagen efter. :)

Wilt the Stilt
2012-07-27, 18:45
Man blir övertränad. Okej. Jag skulle inte kalla det lågintensivt.

tjing
2012-07-27, 18:53
Man blir övertränad. Okej. Jag skulle inte kalla det lågintensivt.

Ja man "overreachar" direkt och blir förmodligen övertränad så småningom om man har skallben nog att härda ut. Vilket i det här fallet är dåligt.

tjing
2012-07-27, 18:56
Man blir övertränad. Okej. Jag skulle inte kalla det lågintensivt.

För att så korta intervaller ska ge resultat krävs ju en väldigt hög intensitet, särskilt på cykel. Vi snackar bokstavligt talat "all out" sprinter i 20 sekunder. Gör du inte det, kör du inte Tabata.

Från wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

A popular regimen based on a 1996 study[5] by Izumi Tabata uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at an intensity of about 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles).

Spetälsk
2012-07-27, 19:15
A popular regimen based on a 1996 study[5] by Izumi Tabata uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at an intensity of about 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles).Man ska inte svära men jävlar alltså. det där är högintensivt på riktigt *spy*

Wilt the Stilt
2012-07-27, 21:11
För att så korta intervaller ska ge resultat krävs ju en väldigt hög intensitet, särskilt på cykel. Vi snackar bokstavligt talat "all out" sprinter i 20 sekunder. Gör du inte det, kör du inte Tabata.

Från wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

A popular regimen based on a 1996 study[5] by Izumi Tabata uses 20 seconds of ultra-intense exercise (at an intensity of about 170% of VO2max) followed by 10 seconds of rest, repeated continuously for 4 minutes (8 cycles).
Mjo, självklart ger jag max. Behöver uthålligare ben bara, så jag kan fläska på med mycket motstånd.. Jobbar på't..

Morty
2012-07-28, 21:16
Tabata är ångest, ångest. Man behöver nog inte ens två händer för att räkna till antalet tabatapass jag har gjort. Bara när jag har extremt kort om tid kör jag det. Dagen efter är jag mer sliten än ett vanligt 60km lugnt pass.

Eddie Vedder
2012-07-29, 13:52
Värt att tillägga är ju att även styrketräning utan problem kan köras flera dagar i rad för samma kroppsdel(ar). Det handlar ju inte om att träningen inte kan genomföras lika ofta utan att den typiska styrketräningen påminner om riktigt hårda intervaller om man ska översätta det till konditionsträning. Men den som lägger upp sin styrketräning på samma sätt, med mycket nötande på lägre intensitet och volym, kan ju förstås köra det väldigt ofta. Det är inte styrketräningen som är unik som träningsform utan att den typiska träningen ser ut på ett visst sätt och kör man just den så blir ju förstås återhämtningskraven därefter.

Spetälsk
2012-07-29, 14:46
Värt att tillägga är ju att även styrketräning utan problem kan köras flera dagar i rad för samma kroppsdel(ar). Det handlar ju inte om att träningen inte kan genomföras lika ofta utan att den typiska styrketräningen påminner om riktigt hårda intervaller om man ska översätta det till konditionsträning. Men den som lägger upp sin styrketräning på samma sätt, med mycket nötande på lägre intensitet och volym, kan ju förstås köra det väldigt ofta. Det är inte styrketräningen som är unik som träningsform utan att den typiska träningen ser ut på ett visst sätt och kör man just den så blir ju förstås återhämtningskraven därefter.utmärkt inlägg! nu önskar vi en fördjupning :)

inom konditionsträningen/löpning ligger den stora träningsvolymen på väldigt lätta pass, man springer i ett tempo som tillåter att man pratar under träningen. det räcker för att förbättra den centrala kapaciteten/kondisen. kan man inom styrketräningen köra på motsvarande låga intensitet och få motsvarande/någon nytta på hypertrofi eller styrka? en del hävdar att 3 d/v styrketräning räcker. om man lägger till 3 d/v med lågintensiv träning, kan man räkna med bättre resultat än utan de 3 "extradagarna"? (upplägget blir alltså 3 hårda och 3 lätta pass, där lätt/hårt alterneras).