handdator

Visa fullständig version : Springa på morgonen, mat osv.


AEB
2012-06-21, 22:39
Har sprungit ett tag nu. Dock har jag nyligen börjar springa på morgonen, men jag känner inte alls att jag orkar springa 30 minuter som jag brukar 11/km även fast jag äter en banan och dricker en vassledricka innan. Borde jag kanske äta en macka 30 minuter innan eller äta på kvällen så jag inte är död på morgonen. Är säkert en skit dum fråga, men skulle vara extremt glad för svar. Mådde riktigt skit idag när jag sprang. Är på diet så jag äter inte så mycket på kvällen. Blir mest innan styrketräning och efter.

Pungis
2012-06-21, 23:11
Prova äta mer på kvällen. Kan ju vara bra eftersom du antagligen kör styrketräning på eftermiddagen också...

Jonny_88
2012-06-21, 23:14
Proteinet och bananerna sänker fettförbränningen under springandet och används som bränsle istället, insulin är inte bra om man vill bränna fett!
Äter du ett bra kvällsmål så borde du ha energi lagrad så du orkar springa på morgonen!

cero
2012-06-21, 23:36
Så länge du inte ska springa ett maraton så räcker det att du äter som vanligt. I detta fallet kan det ju vara viktigt att inte slarva med maten dagen innan. Men du behöver inte äta just på kvällen. Se bara till att kroppen har bränsle. Och om du är på diet är det förståeligt att du inte orkar lika mycket.

AEB
2012-06-22, 19:20
Prova äta mer på kvällen. Kan ju vara bra eftersom du antagligen kör styrketräning på eftermiddagen också...
Ja jag brukar köra dubbel pass 4 gånger i veckan. 4 styrke och 4 spring.

AEB
2012-06-22, 19:22
Proteinet och bananerna sänker fettförbränningen under springandet och används som bränsle istället, insulin är inte bra om man vill bränna fett!
Äter du ett bra kvällsmål så borde du ha energi lagrad så du orkar springa på morgonen!
Tycker du jag borde skita helt i att äta något innan och kanske äta ett stort mål innan läggdags (kl 10pm) när jag ska springa kl 06am? isåfall, vad? Alltså något tips/ exempel vore as grymt :))

JakeShaft
2012-06-22, 19:25
Proteinet och bananerna sänker fettförbränningen under springandet och används som bränsle istället, insulin är inte bra om man vill bränna fett!
Äter du ett bra kvällsmål så borde du ha energi lagrad så du orkar springa på morgonen!

Du menar att det inte kompenseras resten av dygnet och att det fett som insulin lagrar sitter fast för alltid?

Jonny_88
2012-06-22, 21:40
Tycker du jag borde skita helt i att äta något innan och kanske äta ett stort mål innan läggdags (kl 10pm) när jag ska springa kl 06am? isåfall, vad? Alltså något tips/ exempel vore as grymt :))
Ja prova ät lite mer på kvällen istället, proteinrikt endel kolhydrater och lite fett. Men det gäller ju fortfarande att hitta en lämplig kaloriunderskott (räkna och/eller vågen), ett större underskott gör att man inte orkar träna lika hårt och där vet jag inte om bananen och proteindrinken innan löpningen hjälper (proteinpulver innan morgonpromenad brukar förövrigt inte rekommenderas!). Hur ser underskottet ut nu och hur mycket går du ner på en vecka?

Du menar att det inte kompenseras resten av dygnet och att det fett som insulin lagrar sitter fast för alltid?
Jo jag har hört det där med kompensering att fettförbränningen istället är lägre efter fastande morgonpromenad jämfört med ickefastande. Borde beror på att man kroppen sparat på kolhydrater som efter används som energi (och därmed mindre behov att ta från fett). Men det gäller ju vid två teoretiskt exakta upplägg med samma kaloribalans. Frågan är om det blir exakta näringsämnen och energibalans efteråt? Var ett tag sen jag läste i dietforumet så helt 100 är jag inte!
Jag själv kör lågintensiva pass (även högintensivare sprintpass, men då har jag energi från dagen innan) innan frukost där tycker jag det känns bra med högre fettförbränning under passet, sen anpassar jag dagen efter det! Man får prova vad som passar en själv också.

Morty
2012-06-22, 21:43
Koffein är lösningen för mig när det gäller morgoncardio!

AEB
2012-06-23, 00:20
Ja prova ät lite mer på kvällen istället, proteinrikt endel kolhydrater och lite fett. Men det gäller ju fortfarande att hitta en lämplig kaloriunderskott (räkna och/eller vågen), ett större underskott gör att man inte orkar träna lika hårt och där vet jag inte om bananen och proteindrinken innan löpningen hjälper (proteinpulver innan morgonpromenad brukar förövrigt inte rekommenderas!). Hur ser underskottet ut nu och hur mycket går du ner på en vecka?


Jo jag har hört det där med kompensering att fettförbränningen istället är lägre efter fastande morgonpromenad jämfört med ickefastande. Borde beror på att man kroppen sparat på kolhydrater som efter används som energi (och därmed mindre behov att ta från fett). Men det gäller ju vid två teoretiskt exakta upplägg med samma kaloribalans. Frågan är om det blir exakta näringsämnen och energibalans efteråt? Var ett tag sen jag läste i dietforumet så helt 100 är jag inte!
Jag själv kör lågintensiva pass (även högintensivare sprintpass, men då har jag energi från dagen innan) innan frukost där tycker jag det känns bra med högre fettförbränning under passet, sen anpassar jag dagen efter det! Man får prova vad som passar en själv också.
Jag har inte riktigt fått hum på det här hur man räknar, men jag ligger på ett underskott nu på känn, alltså rätt mycket, dragit ner på allt men äter var tredje timme. Mitt enda problem nu är att jag vet att jag bränner 1900 kalorier när jag inte gör något, problemet är att jag inte riktigt fattar hur jag ska kunna exakt veta hur mycket jag gör av med när jag tränar och springer, kan ju inte veta exakt hur hårt jag styrketränat / hur många km/timmen jag sprungit. men går ner nu, funkar helt okej, kört i 2 veckor, men ja, behöver nog räkna, det skulle nog bli mycket lättare då. Nu chansar jag bara. Hänt 2 gånger på träningen att jag nästa svimmat.

AEB
2012-06-23, 00:21
Koffein är lösningen för mig när det gäller morgoncardio!
Det är mer att jag brukar bli yr, alltså blodsockerfall om jag inte uppfattat min kropp fel.

andnel
2012-06-23, 13:19
Proteinet och bananerna sänker fettförbränningen under springandet och används som bränsle istället, insulin är inte bra om man vill bränna fett!
Äter du ett bra kvällsmål så borde du ha energi lagrad så du orkar springa på morgonen!

Det står väl inte någonstans att han primära fokus är att bränna fett?