handdator

Visa fullständig version : Ont i knä/smalben


Bluesparv
2012-06-21, 21:24
Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt: ca 180cm, ca 90kg

Smärtbeskrivning: Har vid två (tre, förklaring följer) tillfällen, idag och för 6 dagar sen, extremt ont i högra smalbenet strax under knät (ca 5cm nedanför). Vid första tillfället hade jag lyft 4st singlar i mark på 90% av max. När jag efter lite vila reste mig upp tog jag några steg och sen högg det bara till, jag kunde inte stödja på benet och smärtan var så extrem att jag blev tårögd. När jag låg på golvet gjorde det ont i princip hur jag än låg, men den lättade successivt och släppte efter ca 5min. Ca 10min senare upprepades dessa, hade inte gjort några mer lyft öht efter det, bara ställt mig upp och känt på stabiliteten. Smärtan släppte dock lite snabbare denna gång.

Idag hände det igen, dock utan att jag belastat benen (tungt) på 6-7h. Stod och sparkade lite boll (passade, så inga stenhårda skott) då det högg till igen och samma sak upprepas.

Vad och hur mycket tränar du? Förra måndagen (dvs 11 dagar sen) började jag ett nytt träningsprogram, baserat på böj, bänk och mark. Kort beskrivet handlar det om låg volym men väldigt hög intensitet (totalt 47 set/vecka, de flesta >90% intensitet dock). 2 pass böj, 1 pass bänk och 1 pass mark är det, med lite kompletteringsövningar på varje pass. Tävlade även i F5 lördagen innan programmet påbörjades.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Löparknä, fast på vänster knä. Diagnostiserad i mars 2012. Även korta/stela höftböjare (egen bedömning på sistnämnda).

pezrulezhaakon
2012-06-21, 22:49
Bluesparv

Googla "Schlatter" och kolla hur det stämmer.

Annars "Bursa (bursit) infrapatellaris"

Bluesparv
2012-06-22, 07:25
Tack! Schlatter ser ut att stämma, sett till område och vad jag själv kan se på mitt ben. Fick dock inte fram riktigt hur smärtbilden ser ut.

Bör jag söka vård för det? (Med tanke på min ålder)

pezrulezhaakon
2012-06-22, 10:33
Bluesparv, Schlatter brukar ge med sig efter en tids vila och lätt styrketräning. Du bör undvika löpning, hopp och tung benträning för framsidan iallafall. Om det inte förbättrar sig inom 4-6v bör du kolla upp det mer noggrannt. Främre korsband kan ge ifrån sig liknande smärta, men då är det inte nån svullnad vid främre lårmuskelns fäste.

Bluesparv
2012-06-23, 08:28
Okej, tack så mycket för hjälpen :)