handdator

Visa fullständig version : Ta min kropp och träning till nästa nivå


Lale
2012-06-21, 21:07
Jag har nu tränat hyfsat seriöst i tre år. Vad jag menar med hyfsat kommer jag till lite längre ner. Jag har en kropp som folk ser som väldigt vältränad, och med folk menar jag vanligt folk. Har långt kvar till att kallas "byggare" eller något sådant, men definitivt en kropp som för gemene man avslöjar att jag tränar ofta och mycket.

Vad jag dock börjar känna är att motivationen tryter. Jag äter mina mina 150-250 gram protein om dagen, och blir långsamt starkare och starkare. Jag tränar enligt följande:

Dag 1:
Rygg (Lats) 10 set, 6-10 reps
Biceps 6-10 reps

Dag 2:
Bröst 10 set, 5-8 reps
Triceps 8 set, 6-10 reps

Dag 3:
Ben, vader 18 set

Dag 4:
Axlar 10 set, 6-8 reps
Mage 8 set

Sen börjar det om. Blir minst fyra gånger i veckan på gymmet, oftast 5, ibland 6. Slänger ofta in lite löpning på benpasset eller vilodagar för att hålla igång hjärta och lungor. Dricker en Gainomax Recovery efter varje pass och Whey på kvällen.

Jag är nöjd med hur det fungerar. Jag tänker på att få i mig protein i stora mängder, jag undviker att vara apfull och jag ser till att leva så hälsosamt som möjligt. Jag är hyfsat seriös helt enkelt. Men jag börjar ledsna. Det börjar bli enformigt och jag känner för att prova nåt annat. Jag vill göra ett rejält seriöst lyft med min träning och helt enkelt bli bättre. Målet är att bli större, att bli stark skiter jag i. Tid finns och pengar finns. Jag vet bara inte hur jag ska göra.

Där kommer ni in :) Vad ska jag ändra på för att lyfta min livsstil ännu ett snäpp och bli riktigt vältränad istället för bara hyfsat? EEA eller vad det heter, nytt träningsupplägg, fler reps, fler set... Ja vad tycker ni?

Orkar inte lägga upp bild men tror ni har en ganska klar bild av mitt liv ändå.

Hit it :hbang:

centralt
2012-06-21, 21:49
Lägg upp bild för helvete ;) *gah!*

1. Ligger du på kaloriöverskott eller balans? Vikt/cm? rippad?
2. Kör du kreatin? Eller bara protein?
3. Du säger pengar finns, funderat på att göra ett schema/plan med en PT?
4. Kör du till fail på dina set?

Lale
2012-06-21, 23:03
1. Inte rippad just nu. 177 kg, 75-80 kg, varierar lite.
2. Kör PWO när jag är trött och hängig samt vitamintillskott, men annars bara protein . Det är 20 g protein i gainomax, för lite?
3. Tanken har slagit mig, men de PT jag sett verkar mest vara duktiga på att få fart på soffliggare. Eller är jag fördomsfull då?
4. Kör jag 4 set till en övning så kör jag sällan fail på första setet men nästan alltid sista. Kommentar?

centralt
2012-06-22, 02:35
Men du räknar inte alls vad du äter?

Om du inte har någon uppskattning alls och bara kör på känsla genom att ta ditt "dagliga intag" av protein så är det absolut en sak att förändra. Du nämner att du har tid så sätt dig ner och räkna på hur många kalorier du verkligen får i dig på en dag (uppskattningsvis men ändå noggrant). Det är betydligt mer tidskrävande och innefektivt att försöka bygga på kaloribalans (och speciellt underskott). Läs på

Hoppar du te.x upp och ner i vikt (3-5kg) på grund av varierad kost (eller helt enkelt en okontrollerad kost) så ligger du i någon sorts kaloribalans och då får man exakt det resultat du verkar beskriva, en långsam muskelökning men också stundtals en muskelnedbrytning. Och då du varken deffar eller bulkar så kommer det inte leda till att du varken får en definierad/atletisk kropp eller att dina muskler ökar drastiskt (det sistnämnda du vill). Spekulationer givetvis då jag inte "har dina siffror".

Gör gärna en kalipermätning samt mät omfång på midja/armar et.c om du har möjlighet för att bättre få en bild av din kropp samt dess utveckling. Once again, lägger du upp en bild på fram/baksida av dig så är det mycket enklare för kollo att hjälpa dig :)

2. Kan inte var för lite då du uppenbarligen får i dig en bra mängd protein (2-3g*kg)
3. PT för dig är nog en senare utväg.
4. Låter bra, råder delade meningar om man ska hålla sig borta från fail eller inte.

Pretorian
2012-06-22, 06:57
För du träningsdagbok? Vad äter du under en dag?

Lale
2012-06-22, 07:16
Men du räknar inte alls vad du äter?

Om du inte har någon uppskattning alls och bara kör på känsla genom att ta ditt "dagliga intag" av protein så är det absolut en sak att förändra. Du nämner att du har tid så sätt dig ner och räkna på hur många kalorier du verkligen får i dig på en dag (uppskattningsvis men ändå noggrant). Det är betydligt mer tidskrävande och innefektivt att försöka bygga på kaloribalans (och speciellt underskott). Läs på

Hoppar du te.x upp och ner i vikt (3-5kg) på grund av varierad kost (eller helt enkelt en okontrollerad kost) så ligger du i någon sorts kaloribalans och då får man exakt det resultat du verkar beskriva, en långsam muskelökning men också stundtals en muskelnedbrytning. Och då du varken deffar eller bulkar så kommer det inte leda till att du varken får en definierad/atletisk kropp eller att dina muskler ökar drastiskt (det sistnämnda du vill). Spekulationer givetvis då jag inte "har dina siffror".

Gör gärna en kalipermätning samt mät omfång på midja/armar et.c om du har möjlighet för att bättre få en bild av din kropp samt dess utveckling. Once again, lägger du upp en bild på fram/baksida av dig så är det mycket enklare för kollo att hjälpa dig :)

2. Kan inte var för lite då du uppenbarligen får i dig en bra mängd protein (2-3g*kg)
3. PT för dig är nog en senare utväg.
4. Låter bra, råder delade meningar om man ska hålla sig borta från fail eller inte.
Jag räknade för ett par år sedan, då jag studerade på universitetet. Då fick jag en bra blick över hur mycket kost jag behöver och vilken inverkan det verkligen har på kroppen.

Nu när jag är en stressad storstadsbo äter jag nästan enbart ute (bara frukost hemma, den maten jag äter ute är dock hälsosam och jag ser alltid till att dricka mjölk och välja tillbehör med mycket protein. Luncherna hamnar på minst 60-70 g protein), vilket skulle komplicera till saker rejält om jag skulle börja mäta/väga.

Angående deff/bulk - jag gillar inte riktigt det. Jag brukar köra 1-2 månaders deff, men jag gillar att vara i hyfsad form året om och äter därför gärna nyttigt och "korrekt" under vinterhalvåret också. Grisbulkade en vinter och såg för jävlig ut. Aldrig mer. Har som sagt fungerat ok, måste jag verkligen tänka i deff/bulk för att lyfta min träning?

Det där med mått av omfång av olika kroppsdelar kan nog vara en bra grej. Då kan man se faktiska resultat av livsstilen genom ganska enkla medel. Bra tips!

Dribinho
2012-06-22, 07:22
Börja träna på styrke/atletklubb för att vässa tekniken i basövningarna och komma förbi platåer?
Alternativt skaffa en sk mössbyggarmentor och pump tuta dig framåt?

Lale
2012-06-22, 07:24
För du träningsdagbok? Vad äter du under en dag?
Nej jag för inte träningsdagbok. Jag gjorde det förr, men jag tror på en varierad träning avseende olika övningar, därför blir det lite krångligt att föra logg på det. Kanske kan man göra det ändå?

En typisk dag äter jag följande:

07.00 Frukost:

2 mackor med mycket skinka
1 glas juice
1 vitamintillskott

Kommentar: Är världens sämsta frukostmänniska, aldrig hungrig tidigt på morgonen. Pressar i mig mackorna.

11.45 Lunch:

Laxfilé
Ris
Bönsallad
1 stort glas mjölk

15.00 Frukt

17.00 Middag:

Kycklingfilé
Couscoussallad
Keso

19.00 Rage Nitro innan träning

20.30 Gainomax efter träning

22.00 Massa skopor Whey-80

23.30 Läggdags

Kommentarer? :)

Jon2
2012-06-22, 09:04
Kanske lägga in en större måltid efter träningen. Som det är nu får du bara i dig en gainomax och en proteindrink.

Stor Hård Ådrig
2012-06-22, 09:39
Tycker du borde testa att lägga in lite mer kalorier. Din kost skulle kunna vara ett deffuppgg bortsett från frukosten. Tro mig, det kommer sätta fart på byggandet ;)

Lale
2012-06-22, 09:52
Börja träna på styrke/atletklubb för att vässa tekniken i basövningarna och komma förbi platåer?
Alternativt skaffa en sk mössbyggarmentor och pump tuta dig framåt?
Jag har tänkt på att börja på ett "hårdare" gym faktiskt, tror det hade gett en del.
Kanske lägga in en större måltid efter träningen. Som det är nu får du bara i dig en gainomax och en proteindrink.
Spelar det verkligen så stor roll när man äter? Är inte det viktigaste att man får i sig tillräckligt med energi och näring sett över ett dygn?
Tycker du borde testa att lägga in lite mer kalorier. Din kost skulle kunna vara ett deffuppgg bortsett från frukosten. Tro mig, det kommer sätta fart på byggandet ;)
Ja, men samtidigt är jag lite rädd att jag ska bli pluffsig. Men det är kanske smällar man får ta om man ska växa snabbare *flex*

Icelane
2012-06-22, 10:42
Knäpp mig på näsan men jag tycker att du kan träna mer :) kör 3-1-3 med en 5 split ist och de s.k "vilodagar" kanske är dagar då man tränar vader/mage/cardio? funkar för mig men jag kanske har bra återhämtning.. har dessutom börjat trappa upp med 2 pass en dag i veckan för att vänja kroppen..

cirkelrak
2012-06-22, 11:11
Skulle jag ändra något så är det frekvensen och öka den så du hinner igenom kroppen 2 ggr per vecka.

exor
2012-06-22, 12:09
Skulle jag ändra något så är det frekvensen och öka den så du hinner igenom kroppen 2 ggr per vecka.

+1

En bra sak kan vara att testa kreatin också. Är väldigt billigt. Prova att gå och lägga dig 1 timme tidigare på kvällarna, sömn/återhämtning är viktigt när man tränar mycket.

z_bumbi
2012-06-22, 12:10
Eftersom du inte berättar hur du tränar så är det svårt att komma med något konkret. Vet du inte mer om hur du tränar än vad du skrivit i tråden så ja då är det helt klart läge att föra journal under en period så att du har något att analysera.
Tidsmässigt har du i alla fall kommit ungefär till första hindret dvs den tidpunkt då andra fasen av nybörjarökningarna börjar ta slut och det inte längre är lika enkelt att öka.

Birkharju
2012-06-22, 12:37
Sätt upp två mål. Ett kortsiktigt och ett långsiktigt. Kanske börja föra journal? Det passar ju inte alla men man sporras och får tankar och ideeér från andra. Oftast är de som kommenterar de med liknande mål och utveckling.

Ang träningsprogram tycker jag du kan prova German Volume Training(GVT). Riktigt kul :)

Lale
2012-06-23, 13:45
Eftersom du inte berättar hur du tränar så är det svårt att komma med något konkret. Vet du inte mer om hur du tränar än vad du skrivit i tråden så ja då är det helt klart läge att föra journal under en period så att du har något att analysera.
Tidsmässigt har du i alla fall kommit ungefär till första hindret dvs den tidpunkt då andra fasen av nybörjarökningarna börjar ta slut och det inte längre är lika enkelt att öka.
Vad är det du behöver veta om min träning? Och kan du berätta lite vad du menar med det fetmarkerade?:)
Knäpp mig på näsan men jag tycker att du kan träna mer :) kör 3-1-3 med en 5 split ist och de s.k "vilodagar" kanske är dagar då man tränar vader/mage/cardio? funkar för mig men jag kanske har bra återhämtning.. har dessutom börjat trappa upp med 2 pass en dag i veckan för att vänja kroppen..
Vad är 3-1-3 med en 5 split? Träningsfrekvensen har jag redan tänkt på att öka, kanske ska man rulla runt på tre pass istället och hinna med 6 pass i veckan?
+1

En bra sak kan vara att testa kreatin också. Är väldigt billigt. Prova att gå och lägga dig 1 timme tidigare på kvällarna, sömn/återhämtning är viktigt när man tränar mycket.
Jag funderar som sagt på att börja ett rullande schema med tre pass och således hinna med kroppen två gånger per vecka, kreatin lär hjälpa till i den boosten :hbang:
Sätt upp två mål. Ett kortsiktigt och ett långsiktigt. Kanske börja föra journal? Det passar ju inte alla men man sporras och får tankar och ideeér från andra. Oftast är de som kommenterar de med liknande mål och utveckling.

Ang träningsprogram tycker jag du kan prova German Volume Training(GVT). Riktigt kul :)
Ska kollas upp :)

Icelane
2012-06-24, 17:34
Vad är 3-1-3 med en 5 split? Träningsfrekvensen har jag redan tänkt på att öka, kanske ska man rulla runt på tre pass istället och hinna med 6 pass i veckan?

att träna 3 dagar irad, vila 1, träna 3, vila 1 och sen delar du upp träningen på 5, hur du delar upp det beror ju helt på vilka övningar du kör.
Jag körde
- ben
- triceps bröst
- axlar bål
- rygg biceps
- vader/mage/cardio.
Sen testade jag också att rulla runt ovanstående fast vader/mage/cardio på vilodagen ist och jag fick likvärdiga resultat.