handdator

Visa fullständig version : Bröstpass när man kör själv


n3o
2012-06-21, 19:43
Tja,

Jag tränar alltid själv och det är sällan folk som kan passa. Jag brukar köra följande:

Rak bänk
Sned hantelpress
Raka flyes
Cablecross

Hur brukar ni andra köra som gymmar själva utan någon som passar?

En snubbe på gymmet tyckte jag borde köra rak hantelpress, sned bänk, dvs. byta om lite på de två första övningarna. Men det är ju en smaksak.

ByggBobbarna
2012-06-21, 19:46
Är jag själv på ett bröstpass och kan inte hitta någon på gymmet att passa mig skiter jag i övningar som involverar stång. Känner att risken som finns om du kör utan passare inte är värd att ta.

Svärmorsdrömmen
2012-06-21, 19:58
Jag kör bänkpress, sned bänkpress och sned hantelpress :)

strikt
2012-06-21, 20:00
Maxar du varje bröstpass och aldrig klarar din maxning?

Kör bänk, och anpassa vikten/repsen efter hur många du kan hantera själv.

kEKKZA
2012-06-21, 20:00
Ta en säker vikt helt enkelt, har ni justerbara rack är det bara att sänka till lägsta och hoppas på det bästa haha! Tycker nästan det är roligare att köra utan passare, då måste man pusha sig så man verkligen får upp vikten.

Alternativt kör i smithen eller hantelpress

mikaelj
2012-06-21, 20:04
Lär känna dig själv bättre. Då märker du när du är på väg upp vilken vikt som är lämplig.

Annars kan du lägga stången på bröstet och skaka av plattorna.

TREX
2012-06-21, 20:05
Är du helt själv är det ju ingen som ser eller märker när du "failar" och kastar stången åt helvete.

Jaha du tränar själv bara, jaha.. ja kör på hantelpress då. Eller kör i ett rack.

n3o
2012-06-21, 20:06
Maxar du varje bröstpass och aldrig klarar din maxning?

Kör bänk, och anpassa vikten/repsen efter hur många du kan hantera själv.


Jodå, jag brukar klara mitt max. Men ibland vill man försöka öka och då upplever jag det lite osäkert eftersom man inte vet exakt hur mkt man klarar av att öka.

Kul bara och höra hur andra kör för lite inspiration.

mikaelj
2012-06-21, 20:09
Var i Stockholm tränar du? Det finns många gym där det finns starka gossar & jäntor som tränar. Fitnessfjollorna brukar hålla hus på SATS Medis och grobianerna i Sumpan på STK.

n3o
2012-06-21, 20:11
Var i Stockholm tränar du? Det finns många gym där det finns starka gossar & jäntor som tränar. Fitnessfjollorna brukar hålla hus på SATS Medis och grobianerna i Sumpan på STK.

haha, okej. jag är ganska ny i sthlm så det va ny och bra info. Men jag kör på 24/7 på olika platser beroende på om jag är hemma, hos tjejen, nån polare eller jobbet. Men jag kör oftast sent på kvällen eller tidigt på dagen och då är det sällan mkt folk på plats.

Men det har egentligen inte vart ett super stort problem för mig, forutom att jag ökar minst i bänk eftersom jag inte vill riskera nått.

bertbert
2012-06-21, 20:22
Sällan folk som kan passa? Man säger helt enkelt till någon att passa när det behövs. Ställer folk inte upp är det skitstövlar och då slänger man antingen ut dem genom första bästa fönster eller byter gym.

Rikard Jansson
2012-06-21, 20:22
Om man är själv så tar man ju i mer i övningar som det är livsfarligt att faila i... profit :)

Rusk
2012-06-21, 20:32
Om man är själv så tar man ju i mer i övningar som det är livsfarligt att faila i... profit :)

Haha indeed:D

iPad
2012-06-21, 20:40
Bänkpress, hantelpress, flyes..
Dum som jag är kör jag även bänkpress till failure ibland... *spy*

Bluesparv
2012-06-21, 20:58
Sällan folk som kan passa? Man säger helt enkelt till någon att passa när det behövs. Ställer folk inte upp är det skitstövlar och då slänger man antingen ut dem genom första bästa fönster eller byter gym.

Folk som kan passa är det oftast ont om på vanliga gym. Folk som står bakom och curlar när det går segt brukar det däremot finnas en del av ;)

vicarious
2012-06-21, 21:06
Hantelpressar och pressar i smith. Sen behöver man ju inte gå till failure hela tiden.

andeem
2012-06-21, 21:14
Roll of shame. Är man ensam slipper man ju dessutom skämmas.

bertbert
2012-06-21, 21:18
Folk som kan passa är det oftast ont om på vanliga gym. Folk som står bakom och curlar när det går segt brukar det däremot finnas en del av ;)

Man kan behöva säga till dem att uppföra sig. "Kan" skall alltså då tolkas som att det gäller i 99-100% av fallen så länge man inte råkar befinna sig på en atletklubb eller har med sig någon med korrekt skolning (dvs en som har tränat på en atletklubb).

Bluesparv
2012-06-21, 21:25
Man kan behöva säga till dem att uppföra sig. "Kan" skall alltså då tolkas som att det gäller i 99-100% av fallen så länge man inte råkar befinna sig på en atletklubb eller har med sig någon med korrekt skolning (dvs en som har tränat på en atletklubb).

Då har jag nog bara haft otur när det ändå inte funkat, trots att jag varit övertydlig med hur jag vill bli passad :(

Spartansk
2012-06-21, 21:39
Man kan behöva säga till dem att uppföra sig.

I 99,9 % av fallen tolkar de "Rör inte stången förrän jag säger till" som "Dra i stången när det börjar se tungt ut".

Commando1980
2012-06-21, 21:56
Hantelpressar och pressar i smith. Sen behöver man ju inte gå till failure hela tiden.

Pressar i smith kan vara extra farligt om man inte vet vad man sysslar med. Använd säkerhetsspärrar om du tränar ensam.

Latissimus Dorsi
2012-06-21, 22:16
I 99,9 % av fallen tolkar de "Rör inte stången förrän jag säger till" som "Dra i stången när det börjar se tungt ut".

Blir personligen riktigt förbannad när någon rör stången i onödan, så jag instruerar dom jävligt tydligt att så länge jag inte grymtar hjälp eller stången står still i några sekunder så ska dom ge fan i att hjälpa

OnT: Hantelpressar, cablecross,flies e.t.c är bra alternativ. Även pressar i smithen funkar.

Jonny_88
2012-06-21, 23:20
Hade en riktigt bra passare i bänken sist jag körde, oldschool lite touch på slutet (jag kunde ta det själv) samtidigt som jag gjorde ett pyttelitet rövlyft! :P Finaste repsen jag gjort på länge! :)

Pretorian
2012-06-22, 07:01
Jag kör ofta själv (fitness-fjolla på SATS), bänk och sned bänk. Men de gånger jag ber om passning blir så mycket bättre. Vågar säkert två extra reps.

bertbert
2012-06-22, 07:25
I 99,9 % av fallen tolkar de "Rör inte stången förrän jag säger till" som "Dra i stången när det börjar se tungt ut".

Ja, det är många på gym som har svårt att förstå enkel svenska.

filmjölk
2012-06-22, 08:10
Failar man i bänken är det bara att knuffa stången mot magen samt sätta sig upp, så ligger stången på låren sen. Visst bänkar man 250kg eller något är det nog rätt svår att göra såt, men på normala vikter funkar det.

Jag själv failar mest hela tiden utan passare, egot är såpass mycket starkare än kroppen :D

Bluesparv
2012-06-22, 08:19
jag själv failar mest hela tiden utan passare, egot är såpass mycket starkare än kroppen :d

+1 :d