handdator

Visa fullständig version : Genetiskt max


sinnez
2012-06-21, 16:04
Snacka lite med en polare om folk på gymmet som har en bra kropp liksom, så kom vi in på det här med genetiskt max och han påstod att en pt som också driver gymmet vi tränar på påstår att det är fullt möjligt att nå sitt genetiska max på 1 års träning. Givetvis om man sköter kost och allt runtomkring perfekt. Tyckte det låter väldigt konstigt därför ställer jag frågan här.
Är det möjligt att nå sitt genetiska max på 1 år?

Birkharju
2012-06-21, 16:12
*bs*

HerrCarlsson
2012-06-21, 16:13
Då ska man nog ha väldigt väldigt dåligt potential isf.

Ett Orm
2012-06-21, 16:48
Hur tänkte han där...
De flesta som tränar hårt och seriöst kan gå upp 10-20 kg, kanske mer, på 10 års träning. Ska PT fjant klara det på ett år?
Så.efter ett års träning är det bara att underhållsträna eller dopa sig eftersom han ändå inte kommer växa mer? Gud så dumt...

exor
2012-06-21, 16:53
Nej. Det är bara patetiskt att uttrycka något sådant.

begt
2012-06-21, 16:57
Då ska man nog ha väldigt väldigt dåligt potential isf.

De med dåliga gener bygger muskler långsammare också. Det tar självfallet flera år av hård träning innan genetiskt max är ens att tänka på.

nyahamd
2012-06-21, 17:07
Med ngra gram av olagliga substanser kanske du når och går över ditt max, annars kan du inte klara det på 1 år, perfekt kost och träning ger inte jätte resultat direkt.

qqq111
2012-06-21, 17:10
Så jävla överdrivet med "sköter kost och allting perfekt", så stor skillnad gör det inte, några få procent kanske. Det viktigaste är att faktiskt träna sen äta typ 100-150 gr protein.

nyahamd
2012-06-21, 17:16
Så jävla överdrivet med "sköter kost och allting perfekt", så stor skillnad gör det inte, några få procent kanske. Det viktigaste är att faktiskt träna sen äta typ 100-150 gr protein.

Ja gör det, 100-150g protein kmr göra mycket om du äter för lite kalorier elr kolhydrater.

Testa själv att äta 200g c mot 600g c.

Folk som får "pump" utan mycket kolhydrater använder antingen olagliga substanser elr vet inte vad pump är.

leave it alone
2012-06-21, 17:19
Så jävla överdrivet med "sköter kost och allting perfekt", så stor skillnad gör det inte, några få procent kanske. Det viktigaste är att faktiskt träna sen äta typ 100-150 gr protein.

Ja men visst du, äter du för lite energi spelar det ingen roll alls hur hårt du tränar för du kommer ändå inte växa speciellt bra.

pezrulezhaakon
2012-06-21, 17:31
sinnez

Ytterligare en "PT" som snackar i nattmössan. (om det är sant att han sagt så)

qqq111
2012-06-21, 17:42
Ja men visst du, äter du för lite energi spelar det ingen roll alls hur hårt du tränar för du kommer ändå inte växa speciellt bra.
Ja men ursäkta då, givetvis ingår kaloriöverskott.

Lillleif
2012-06-21, 17:43
Folk som får "pump" utan mycket kolhydrater använder antingen olagliga substanser elr vet inte vad pump är.

Menar du alltså att kosten är a och o när det gäller att få resultat i form av... pump?

frong
2012-06-21, 18:08
Med ngra gram av olagliga substanser kanske du når och går över ditt max, annars kan du inte klara det på 1 år, perfekt kost och träning ger inte jätte resultat direkt.

Så jävla överdrivet med "sköter kost och allting perfekt", så stor skillnad gör det inte, några få procent kanske. Det viktigaste är att faktiskt träna sen äta typ 100-150 gr protein.

*gah!*

sinnez
2012-06-21, 18:12
Nej jag var själv väldigt skeptisk till detta påståendet men eftersom jag inte hade någon direkt fakta att gå på är det svårt att motbevisa.
Särskilt för någon som nästan precis börjat träna och kanske inte vet så mycket själv. Självklart väger hans ord tyngre än mina. Ännu mer eftersom han är vad jag förstått relativt stor inom pt sverige

filmjölk
2012-06-21, 19:08
Om genetiskt max betyder "Några kg muskler extra och ett behov av att trappa upp träningen för att öka mer, men det orkar man inte, så man nöjer sig med det där och tränar på för att underhålla" så javisst, det kan du uppnå på ditt första träningsår.

Tomas W
2012-06-21, 20:53
Tror det är väldigt svårt att uppnå sitt genetiska max på 365 dagar, bara att titta på alla idrottsutövare som blir bättre och bättre för vart år fastän de tränar stenhårt och korrekt under flertal "år".

Nutrid
2012-06-21, 21:43
Om genetiskt max betyder "Några kg muskler extra och ett behov av att trappa upp träningen för att öka mer, men det orkar man inte, så man nöjer sig med det där och tränar på för att underhålla" så javisst, det kan du uppnå på ditt första träningsår.

w o r d

Hemi
2012-06-22, 03:48
Inte i muskelbygge men i en del andra idrotter har några uppnått nästan sitt genetiska max, om man nu kan veta det, på runt 1 år. Efter 2, 3 års träning har några sprinters, både kort och lång slagit eller kommit riktigt nära världsrekordet eller tagit medaljer i stora mästerskap. På stört kommer jag att tänka på Hasley Crawford, Trinidad och John Akibua, Uganda som knappt tränade alls egentligen och en drös amerikaner varav somliga tom bättre exempel som jag glömt namnet på.

pwnyou
2012-06-22, 06:25
Nope, man kan inte nå sitt genetiska max efter 1 år. Inte ens med olagliga substanser.

Magnus Larsson
2012-06-22, 06:42
Inte i muskelbygge men i en del andra idrotter har några uppnått nästan sitt genetiska max, om man nu kan veta det, på runt 1 år. Efter 2, 3 års träning har några sprinters, både kort och lång slagit eller kommit riktigt nära världsrekordet eller tagit medaljer i stora mästerskap. På stört kommer jag att tänka på Hasley Crawford, Trinidad och John Akibua, Uganda som knappt tränade alls egentligen och en drös amerikaner varav somliga tom bättre exempel som jag glömt namnet på.

Men dessa individer gick ju inte från 0 tränade till "genetiskt max" på ett år.

Nä, påståendet i trådstarten är BS big time!

Sniggel
2012-06-22, 11:52
Nope, man kan inte nå sitt genetiska max efter 1 år. Inte ens med olagliga substanser.

Sitt naturliga genetiska max borde man väl kunna uppnå på 1 år mha olagliga substanser? Det känns väl inte helt orimligt?

frong
2012-06-22, 12:01
Sitt naturliga genetiska max borde man väl kunna uppnå på 1 år mha olagliga substanser? Det känns väl inte helt orimligt?

Från helt otränad till max på ett år?

Vad har Jay Cutler o göbbarna gjort för fel då undrar jag.

Lillleif
2012-06-22, 12:08
Från helt otränad till max på ett år?

Vad har Jay Cutler o göbbarna gjort för fel då undrar jag.

De har fortsatt med substanserna och gått ännu längre från sitt genetiska ("naturliga") max.

pwnyou
2012-06-22, 13:07
Sitt naturliga genetiska max borde man väl kunna uppnå på 1 år mha olagliga substanser? Det känns väl inte helt orimligt?När jag började träna vägde jag 70kg men skulle kanske behöva gå ner till 50kg för att bli shreddad. Jag är typ 185-186 och mitt genetiska max kanske är 86kg shreddad. 36kg på ett år känns väldigt extremt, tvivlar på att man kan öka så fort utan att dö av överdos, men vad vet jag.

leave it alone
2012-06-22, 13:46
Sitt naturliga genetiska max borde man väl kunna uppnå på 1 år mha olagliga substanser? Det känns väl inte helt orimligt?

svar ja, helt möjligt beroende på hur mycket du kan osv, proxy har ju gjort detta på ett par år typ och ja han är ju ren...:hbang:

Hemi
2012-06-22, 13:52
Men dessa individer gick ju inte från 0 tränade till "genetiskt max" på ett år.

Nä, påståendet i trådstarten är BS big time!

Ja, säkert, men jag tycker ändå att det är otrolit hur snabbt vissa löpare når ca 20 sek blankt på 200m utan vare sig football, baseball eller annan track i botten. I karibien går livet extremt långsamt. Såvida man inte testar hur snbbt man kan springa då.

beckman88
2012-06-22, 14:41
*gah!*

+1 *cupid*

Sniggel
2012-06-22, 15:23
Från helt otränad till max på ett år?

Vad har Jay Cutler o göbbarna gjort för fel då undrar jag.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag skrev naturligt genetiska max. Om man på 8 veckor kan lägga på sig lika mycket som man kan göra naturligt på 1 år. Då tycker jag det inte låter allt för orimligt att man hinner komma en jäääkla bra bit på 1 år. Att det genetiska maxet flyttar på sig om man tar steroider (och annat) gör ju att det inte längre är ett naturligt max.
Ett exempel på en utav de jag träffat som tagit steroider så har han i runda slängar dubblat sin kroppsvikt (48 -> 100) på 6 år och där utgörs i princip hela vikten utav muskler. Att lägga på sig 50 kg muskler då har man för länge sen passerat sitt genetiska max. Jag tror själv att jag lagt på mig ungefär 20 kg på 14 år. Visserligen kan jag säkert lägga på mig några kilon till men om man tar den anonyme killen som exempel så har han säkert lagt på sig minst 20 kg muskler det första året. Det går ju alltid som snabbast första året (om man gör rätt).

Doctor Snuggles
2012-06-22, 16:01
Nej jag var själv väldigt skeptisk till detta påståendet men eftersom jag inte hade någon direkt fakta att gå på är det svårt att motbevisa.
Särskilt för någon som nästan precis börjat träna och kanske inte vet så mycket själv. Självklart väger hans ord tyngre än mina. Ännu mer eftersom han är vad jag förstått relativt stor inom pt sverige

Det är han som kommer med påståendet, det är hans jobb att bevisa.

Spetälsk
2012-06-22, 16:09
Lagen om avtagande marginalnytta antyder att det tar lite mer än ett år att nå sitt "genetiska max". finns det någon som vet hur det känns när man når det? är det som att slå sig i huvudet typ när man oförsiktigt reser sig under ett bord? ni som inte vet hur det sistnämnda känns har gyllene testtillfällen ikväll. glad midsommar :)

Spetälsk
2012-06-22, 16:11
Nej jag var själv väldigt skeptisk till detta påståendet men eftersom jag inte hade någon direkt fakta att gå på är det svårt att motbevisa.
Särskilt för någon som nästan precis börjat träna och kanske inte vet så mycket själv. Självklart väger hans ord tyngre än mina. Ännu mer eftersom han är vad jag förstått relativt stor inom pt sverige"Han" är ju din kompis, som lägger ord i ptns mun.

Silencer
2012-06-22, 16:21
Jag tror på Berkhans formel. Väger man mer än längden -100 när man väger in på tävling så är man troligtvis inte ren.

PeSi
2012-06-22, 17:21
Man kan säkert definiera "genetisk max" på flera sätt. Men många proffs på Arnolds tid sade att det tar 8 till 12 år att uppnå sitt personliga max i Bodybuilding. Med tanke på att steroider förbrukades som kaniner käkar gräs, så oberoende av ens definition på "genetisk max" så tar det ett tag att nå enda fram.

lördagsgrogg
2012-06-22, 17:24
Jag tror på Berkhans formel. Väger man mer än längden -100 när man väger in på tävling så är man troligtvis inte ren.

Så du tror inte att en 2m kille kan väga in på 110 ren?

filmjölk
2012-06-22, 17:43
Säg att man når sitt "genetiska max" kan man verkligen inte öka efter det vad fasen man än hittar på?

Armprioriteringsträning och öka 0,2cm runt armarna, eller satsa på bänken och öka sitt 1rm med 2,5kg etc etc. stora insatser för små förbättringar.

Kan man öka efter "genetiska maxet", har man då verkligen nått ett max?

Jag tror inte på genetiskt max.

Sverker
2012-06-22, 17:46
Det finns inget genetiskt max. Det finns alltid en ny gräns att passera.
Tror man att man nått sitt genetiska max slutar man att kämpa och stangerar av den orsaken.

bubbe
2012-06-22, 17:46
Säg att man når sitt "genetiska max" kan man verkligen inte öka efter det vad fasen man än hittar på?

Armprioriteringsträning och öka 0,2cm runt armarna, eller satsa på bänken och öka sitt 1rm med 2,5kg etc etc. stora insatser för små förbättringar.

Kan man öka efter "genetiska maxet", har man då verkligen nått ett max?

Jag tror inte på genetiskt max.

Tack!

Tror man ska glömma det där snacket om genetiskt max, det blir bara en mental spärr i ens utveckling och motivationsfaktor när allt går väldigt långsamt framåt efter många års tränande.


Hm, eller vad sverker skrev...

King Grub
2012-06-22, 17:51
Givetvis finns det ett genetiskt max. Dock är det inte många som når det. Utan dopning vill säga. Med dopning är det inte ovanligt att både nå och passera sitt egentliga genetiska max ganska fort.

C.E.J.
2012-06-22, 18:16
Lagen om avtagande marginalnytta antyder att det tar lite mer än ett år att nå sitt "genetiska max".

"Lagen" om avtagande marginalnytta säger att ökningarna avtar med tiden, den säger inte ett jota om hur lång tid något tar.

ByggBobbarna
2012-06-22, 18:18
Jag tror på Berkhans formel. Väger man mer än längden -100 när man väger in på tävling så är man troligtvis inte ren.

Så bara för att jag skulle väga in på 74kg om jag skulle tävla idag är jag troligtvis inte ren? Jag menar... WTF! Hur kom han som skapade den formeln fram med den där bullshiten?
(jesper)

King Grub
2012-06-22, 18:37
Ser man på bilderna i din journal skulle du inte väga in på 74 i tävlingsform i dag utan en bra bit under 70.

cero
2012-06-22, 18:43
Ser man på bilderna i din journal skulle du inte väga in på 74 i tävlingsform i dag utan en bra bit under 70.

Inte ännu mer?

Kanske tom under 60 KG om han minimerar underhudsfettet och tömmer sig på vätska?

Och om man med längden -100 i tävlingsform syftar på proffsen, så gör väl dem igenom helt brutala vätsketömningar med diverse vätskedrivande preparat och annat som hjälp för att bli av med så många KG'n som möjligt?

King Grub
2012-06-22, 18:49
Inte ännu mer?

"En bra bit under" kan vara mycket det. ;)

ByggBobbarna
2012-06-22, 19:06
Ser man på bilderna i din journal skulle du inte väga in på 74 i tävlingsform i dag utan en bra bit under 70.

Gäller formeln bodybuilding? Trodde den gällde SL :p

King Grub
2012-06-22, 19:07
Trodde den gällde SL :p

:D

Nej.

ByggBobbarna
2012-06-22, 19:08
:D

Nej.

Då får jag ta tillbaka det som skrevs :)

cero
2012-06-22, 19:40
Man kan justera formeln lite om man vill att den ska passa SL:

Längd - 15

Holabandola
2012-06-22, 21:04
Det beror på hur snubben ser ut från början.

Jag styrketränade mycket för 7 år sedan (slutade tvärt), jag skulle definitivt nå mitt max på ett års intensivt tränande igen, troligen kortare än så.
Men innan det tog det mig nog 5 år att nå något som skulle kunna liknas ett max.

Holabandola
2012-06-22, 21:07
Att väga lika mycket som man är lång är en bra tumregel för ens max anser jag.
Är man deffad och väger 80 och är 180 lång så har man gjort det jävligt bra och är nära sitt max.

RobbanColeman
2012-06-22, 21:16
Att väga lika mycket som man är lång är en bra tumregel för ens max anser jag.
Är man deffad och väger 80 och är 180 lång så har man gjort det jävligt bra och är nära sitt max.

Om det stämmer så är ganska många dopade... Kolozzeum är fan rena prepp-tillhållet då. Det är lite som på sm, jag intygar att jag är ren, eller som här, jag är medlem på kolozzeum, jag är ren.

Jag tror ytterst få når dit du säger utan prepp, det är jag t om rätt säker på, det kräver en del av de allra flesta. Jag tror jag hamnar där någonstans riktigt rippad och jag började gymma 1994 tror jag.

Däremot kan man inte generalisera vikt/längd så där. Vi har olika kroppar, vissa är mycket tyngre än andra trots att dem inte ser grövre ut för det...

Wormzie
2012-06-23, 10:02
Man kan justera formeln lite om man vill att den ska passa SL:

Längd - 15

hahahaaha

leave it alone
2012-06-23, 10:20
Om det stämmer så är ganska många dopade... Kolozzeum är fan rena prepp-tillhållet då. Det är lite som på sm, jag intygar att jag är ren, eller som här, jag är medlem på kolozzeum, jag är ren.

Jag tror ytterst få når dit du säger utan prepp, det är jag t om rätt säker på, det kräver en del av de allra flesta. Jag tror jag hamnar där någonstans riktigt rippad och jag började gymma 1994 tror jag.

Däremot kan man inte generalisera vikt/längd så där. Vi har olika kroppar, vissa är mycket tyngre än andra trots att dem inte ser grövre ut för det...

Nehe, är du så naiv att du inte fattar hur läget ser ut?

jämför din prestation som är helt normal för en ren person(oja så är fallet) din genetik är väl inte speciellt dålig om du nu fått för dig det pga alla "genetisk freak" och alla här som ligger över sitt max sen länge så måste du väl helt ärligt fatta vad som pågår?

ingen vill erkänna bruk pga risken att åka fast och att dömas och folk känner någon slags skam i att använda that dere stuff så då är det väldigt passande att hävda sig ren.

jag rör mig bland brukare och icke brukare, jag har i ärlighetens namn inga problem att se vilka som hoppat över "gränsen" så att säga och har själv brukat för många år sedan.

svaret på din fråga är alltså :Ja halva kolos bifforama är on i perioder, finns ytterst få som lör rent och dessa fysiker är inget som de flesta ser som något speciellt, en sak man alltid kan följa när det kommer till träning, kropp osv är; ser något för bra så är det för bra!

mvh

RobbanColeman
2012-06-23, 10:44
det gillar jag!

Jag har dock bara varit seriös i ca 9 år, jag är långt från klar med mitt bygge.

Beträffande gener tror jag att jag isf ligger lite över snittet. Jag ämnar visa upp en fysik i framtiden som kommer väcka misstankar, det är mitt mål!

krellik
2012-06-23, 10:56
Jag har svårt att se att funderingar kring genetiskt max är det minsta praktiskt relevant. Mest av allt tycker jag det verkar bidra till katabola ängsliga tankar och halvkassa anledningar till att roida.

Om någon tränat hårt i 10 år så når man kanske nåt genetiskt max, eller är det bara alla skadorna som personen dragit på sig som begränsar... För vem fan har tränat ens i närheten av hårt nog för att någon skulle misstänka att man var något vandrande genetiskt max utan att ha leder som gnäller och jävlas.

Ne0phyte
2012-06-23, 11:24
Man kan justera formeln lite om man vill att den ska passa SL:

Längd - 15

Hahahaha! Grym ju :-D

Wormzie
2012-06-23, 12:32
det gillar jag!

Jag har dock bara varit seriös i ca 9 år, jag är långt från klar med mitt bygge.

Beträffande gener tror jag att jag isf ligger lite över snittet. Jag ämnar visa upp en fysik i framtiden som kommer väcka misstankar, det är mitt mål!

Hade man inte vetat att du var så seriös och har lagt ner mycket tid på din träning så lovar jag att man hade haft sina misstankar:)

chrille87
2012-06-23, 12:39
Hade man inte vetat att du var så seriös och har lagt ner mycket tid på din träning så lovar jag att man hade haft sina misstankar:)

konstigt argument. tror du dom som brukar är mindre seriösa?

leave it alone
2012-06-23, 12:54
Hade man inte vetat att du var så seriös och har lagt ner mycket tid på din träning så lovar jag att man hade haft sina misstankar:)

robban har absolut ingen dopad fysik, inget högt bt ingen bloat eller röd i hyn dessutom saknar han det där trycket som vissa har när bt är helt åt helvete och ådror går som en vägkarta över kroppen, lycka till med det ren i tävlingsform.

Rikard Jansson
2012-06-23, 12:56
Längd -15 funkar ju inte för SL, se johnny wahlqvist :)

okiol
2012-06-23, 13:28
Den här PT:en trollar dig, eller så trollar du oss. Men tack för ett gott skratt, det är alltid härligt att få spontanskratta åt ett inlägg. :)

RobbanColeman
2012-06-23, 13:46
robban har absolut ingen dopad fysik, inget högt bt ingen bloat eller röd i hyn dessutom saknar han det där trycket som vissa har när bt är helt åt helvete och ådror går som en vägkarta över kroppen, lycka till med det ren i tävlingsform.

Jag ska försöka bli snuskigt hård nu, har aldrig provat det, efter det experimentet får vi se om jag håller med dig till 100%, jag förstår dock vad du menar...

leave it alone
2012-06-23, 15:06
Jag ska försöka bli snuskigt hård nu, har aldrig provat det, efter det experimentet får vi se om jag håller med dig till 100%, jag förstår dock vad du menar...

O ja du kanske lyckas, halva kolo tycks komma undan med det så varför inte du också, skämt å sido:Virro

du ska ha en fet eloge för att du kämpar på trots allt.

Whoopie
2012-06-23, 15:14
Jag tror på Berkhans formel. Väger man mer än längden -100 när man väger in på tävling så är man troligtvis inte ren.

Håller med, dock så kan det såklart skifta några kilon då vi alla är olika.

cero
2012-06-23, 16:43
Jag har svårt att se att funderingar kring genetiskt max är det minsta praktiskt relevant. Mest av allt tycker jag det verkar bidra till katabola ängsliga tankar och halvkassa anledningar till att roida.


Spekulationer:

Tror att ytterst få personer når sitt genetiska max utan doping, men långt innan man når dit har utvecklingen antagligen planat ut rejält. Till slut kanske man bara lägger på sig ett par hundra gram muskelmassa per år även om man gör exakt allt rätt, och då har man ju i princip nått dit.

För en person med riktigt kassa gener för ökad muskelmassa och som har tränat seriöst under en lång tid kanske det kan vara relevant?

robban har absolut ingen dopad fysik, inget högt bt ingen bloat eller röd i hyn dessutom saknar han det där trycket som vissa har när bt är helt åt helvete och ådror går som en vägkarta över kroppen, lycka till med det ren i tävlingsform.

Tror du att man direkt kan avgöra om någon är dopad eller inte genom att titta på personen? Och effekterna av många preparat är dosrelaterade så detta resonemanget är ju helt ologiskt?

leave it alone
2012-06-23, 17:22
Spekulationer:

Tror att ytterst få personer når sitt genetiska max utan doping, men långt innan man når dit har utvecklingen antagligen planat ut rejält. Till slut kanske man bara lägger på sig ett par hundra gram muskelmassa per år även om man gör exakt allt rätt, och då har man ju i princip nått dit.

För en person med riktigt kassa gener för ökad muskelmassa och som har tränat seriöst under en lång tid kanske det kan vara relevant?



Tror du att man direkt kan avgöra om någon är dopad eller inte genom att titta på personen? Och effekterna av många preparat är dosrelaterade så detta resonemanget är ju helt ologiskt?

Tror och tror, nej förmodligen inte dom som döljer sitt bruk bra med låga doser, vättskedrivande, beta-blockerare osv men dem som inte gör detta finns det inga problem att upptäcka när man själv levt ibland det själv och med vänner bekanta.

Kan räkna upp en jävla massa här på rak arm, det tänker jag dock inte hålla på med då jag anser att privat bruk för en person som brinner för BB är helt OK!

Wormzie
2012-06-23, 22:03
Jag påstår inte att han har några dopingdrag, menar bara att det är få som lyckas uppnå en fysik som robban och då är det klart att man ställer sig frågan "är han ren?"..antagligen för att man själv känner att man är en bra bit ifrån.

Det är klart att många som dopar är seriösa med sin träning, säkert mer seriösa än gemene man. Men det är också vanligt bland gymråttor som inte har drivet och karaktären att ta sig framåt på egen hand utan vill få snabba resultat.

Wormzie
2012-06-23, 22:08
konstigt argument. tror du dom som brukar är mindre seriösa?

Måste också lägga till att de som brukar är enligt mig allmänt mindre seriösa personer även fast de är seriösa med träningen. Jag skulle avstå att träna med personer som håller på att dopar precis som jag avstår från att använda det själv.

Sniggel
2012-06-23, 22:18
Givetvis finns det ett genetiskt max. Dock är det inte många som når det. Utan dopning vill säga. Med dopning är det inte ovanligt att både nå och passera sitt egentliga genetiska max ganska fort.

Fast om det genetiska maxet sjunker med åldern (borde det rimligtvis göra) så kan det ju i praktiken innebära att där man är för stunden och där ens genetiska max är för stunden, till slut möts.
Så resonerar jag.

Ang steroider så tror jag att det tar lika lång tid att nå sitt artificiella genetiska max (med steroider) som det tar att nå sitt naturliga genetiska max (utan steroider). Jag spekulerar likadant när det gälelr skillnaden mellan bra och dåliga gener. Det genetiska maxet tar lika lång tid att nå, men med bra gener ligger det mycket högre och därför är även utvecklingstakten (exakt värde, ej relativt) högre.

Så här ser utvecklingskurvan ut ungefär (högre siffror på y-axeln vid bättre gener eller med steroider):
http://intmstat.com/series-expansion/taylor-maclaurin-series__20.png
Rent matematiskt är där ett max som aldrig nås, även om man håller på i (nästan) evig tid. Men om maxet sjunker (med ålder, eller om man börjar med steroider och sen slutar med det) kan det råka hamna där man är för tillfället.
Att uppnå sitt "all-time-genetiska-max" är dock i princip omöjligt. Men 99% kanske är praktiskt genomförbart om individen isoleras och uppfostras i en perfekt miljö för ändamålet genom hela livet.

Johanss0n
2012-06-24, 09:16
Håller med, dock så kan det såklart skifta några kilon då vi alla är olika.

Kanske som nånslags genomsnitt, men är rätt övertygad om att en hel del kan nå längden -100+10kg i tävlingsform, över det är jag däremot rätt skeptisk.

Det är iaf det intrycket jag fått av människor jag tror är rena och om man ser till sig själv och sina förutsättningar, jag vägrar att tro att jag inte kan bli större än 71kg i tävlingsform.
(Nu syftar jag givetvis på personer med relativt bra genetiska förutsättningar och kanske 10års seriös träning)

cero
2012-06-24, 09:25
Johanss0n: Jag tror du underskattar hur mycket vikt du måste göra dig av med för att nå en tävlingsform.

Väldigt lågt underhudsfett + vätsketömning

Denna killen väger -100+10 i tävlingsform:

I videon väger han mindre än 80 KG, men han kan säkert gå runt med bra form på över 100 KG.

qKZYPDDNC3g

Från en typisk svennefysik kan man säkert dra bort 30 KG för att hamna på tävlingsform.

cero
2012-06-24, 09:37
För att förtydliga:

Här väger han längd - 100 i tävlingsform:

FsTgQLATm-4

Vägrar du att tro att du inte kan bli större än så?

Johanss0n
2012-06-24, 09:41
Johanss0n: Jag tror du underskattar hur mycket vikt du måste göra dig av med för att nå en tävlingsform.

Väldigt lågt underhudsfett + vätsketömning

Denna killen väger -100+10 i tävlingsform:

I videon väger han mindre än 80 KG, men han kan antagligen gå runt med bra form på 100 KG.

qKZYPDDNC3g

Kan mycket väl vara så, beror väl lite på vilken nivå av tävling man syftar på också.
Säg random svensktävling utan massa suspekta vätskedrivande preparat, att jämföra med proffs eller proffstävlingar är ju inte intressant eftersom det inte är möjligt att nå den nivån.
Har för mig att sewen har vägt in på 84kg på typ 174cm, den formen på den vikten anser jag inte vara omöjlig att uppnå.

filmjölk
2012-06-24, 09:48
Vad folk väger in på helt vätsketömda och utmärglade är i mitt tycke inte så relevant. Det tas till extrema åtgärder för att pressa sig ned i viktklasser folk egentligen är alldeles för stora för.

Vad de väger när de står på scenen/mattan/flaket/ringen och inte på vågen vid invägningen ger en i mina ögon bättre/rättvisare bild på vikten i tävlingsform.

Johanss0n
2012-06-24, 09:49
För att förtydliga:

Här väger han längd - 100 i tävlingsform:

FsTgQLATm-4

Vägrar du att tro att du inte kan bli större än så?

Viktmässigt i den formen? Ja
Se så pass bra ut i den? Nej

Du får inte glömma att ahmad har en symmetri och muskelfästen som inte är av denna världen, är extremt få människor som skulle se så pass bra och stor ut på den vikten.
Ett mer realistiskt exempel andreaz engström brukar väl väga ungefär längden
-100, tror jag att det går att bli grövre än så som livsmål?
Ja

Johanss0n
2012-06-24, 09:55
Vad folk väger in på helt vätsketömda och utmärglade är i mitt tycke inte så relevant. Det tas till extrema åtgärder för att pressa sig ned i viktklasser folk egentligen är alldeles för stora för.

Vad de väger när de står på scenen/mattan/flaket/ringen och inte på vågen vid invägningen ger en i mina ögon bättre/rättvisare bild på vikten i tävlingsform.

Där har du en bra poäng, det är ett förlöjligande inslag, behöver man syrgas för att ta sig upp på scenen har man inget där att göra.

Hade gärna sett kampsport,byggning, lyftning osv där man var tvungen att väga in omedelbart innan man skulle upp.

leave it alone
2012-06-24, 10:34
Johanss0n: Jag tror du underskattar hur mycket vikt du måste göra dig av med för att nå en tävlingsform.

Väldigt lågt underhudsfett + vätsketömning

Denna killen väger -100+10 i tävlingsform:

I videon väger han mindre än 80 KG, men han kan säkert gå runt med bra form på över 100 KG.

qKZYPDDNC3g

Från en typisk svennefysik kan man säkert dra bort 30 KG för att hamna på tävlingsform.

nej det kan han han inte sluta muppa dig, han väger in på drygt 85 kg nu i tävlingsform, och runt 90-95 off season och då är han mycket tyngre än på din lilla video.

nej en random svenne kan absolut inte skala bort hela 30kg för att komma ner i tävlingsform, är du hög på pcp?

men du har rätt i att många missbedömmer sin fett% en del.

MVH

cero
2012-06-24, 10:34
Ok. Du har en poäng. Vad tror ni han väger på scenen? Ser ju ut att vara rejält uttorkad även där.

Du får inte glömma att ahmad har en symmetri och muskelfästen som inte är av denna världen, är extremt få människor som skulle se så pass bra och stor ut på den vikten.

Isf är det vätsketömningen som får honom att se så stor ut på den vikten. Har man samma vikt/form som en kroppsbyggare så kommer man vara grov som fan oavsett, men visst, muskelfästen gör en del skillnad.

Och om vi ska ta Andreas som ett exempel är även han jävligt stor:

Tvivlar på att man blir större än så om man inte tillhör den lilla gruppen genetiska missfoster.

88 KG

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S7nH20FYF_I/AAAAAAAABk8/gLvat7e3WyU/s1600/IMG_9198.jpg

70 kanske?

http://static.libsyn.com/p/assets/b/0/6/a/b06ad9c738ba4c59/body-radio-sju-icon.png

leave it alone
2012-06-24, 10:37
Ok. Du har en poäng. Vad tror ni han väger på scenen? Ser ju ut att vara rejält uttorkad även där.



Isf är det vätsketömningen som får honom att se så stor ut på den vikten. Har man samma vikt/form som en kroppsbyggare så kommer man vara grov som fan oavsett, men visst, muskelfästen gör en del skillnad.

Och om vi ska ta Andreas som ett exempel är även han jävligt stor:

Tvivlar på att man blir större än så om man inte tillhör den lilla gruppen genetiska missfoster.

88 KG

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S7nH20FYF_I/AAAAAAAABk8/gLvat7e3WyU/s1600/IMG_9198.jpg

70 kanske?

http://static.libsyn.com/p/assets/b/0/6/a/b06ad9c738ba4c59/body-radio-sju-icon.png

ja den där bilden är lite morphad, har sett den förut men den där är större,

det var under den perioden han var som störst...vad nu det innebär.

sen är han bra fet också, ligger närmare 20% i bf gör han säkerligen med pump och dessutom är han en dvärg

mvh

cero
2012-06-24, 11:41
Varför skulle han inte kunna göra det? Om han har pressat sig ned i -80 så är det väl inte orimligt att han kan väga 100 KG med en vätskefylld kropp och mer underhudsfett? Beror väl på vad man menar med "bra form", men inte allt för fet i alla fall.

Och 30 KG var lite av en överdrift kanske. Men om vi snackar om extrema vätsketömningar, så varför inte. Beror väl på vart man tävlar.

Vet inte om formeln syftar på tävlingform som i bara lågt underhudsfett, eller om det är vätsketömning inkluderat.

Röda Björnen
2012-06-24, 12:13
Varför skulle han inte kunna göra det? Om han har pressat sig ned i -80 så är det väl inte orimligt att han kan väga 100 KG med en vätskefylld kropp och mer underhudsfett? Beror väl på vad man menar med "bra form", men inte allt för fet i alla fall.

Och 30 KG var lite av en överdrift kanske. Men om vi snackar om extrema vätsketömningar, så varför inte. Beror väl på vart man tävlar.

Vet inte om formeln syftar på tävlingform som i bara lågt underhudsfett, eller om det är vätsketömning inkluderat.

Jag tycker dina beräkningar stämmer rätt bra, dock så bulkar inte de flesta upp sig så grovt så att de skär av 30 kg [Jay cutler vägde i off-season 300 pounds och vägde i tävling 260-270 poundss området om jag inte missminner mig, det är ca 20 kg minus vikt].

En bulk borde man gå upp störst vikt i vattenvikt om man planerar att tävla i bodybuilding då vatten är lättare att bli av med än kroppsfett.

MVH

Röda Björnen
2012-06-24, 12:16
robban har absolut ingen dopad fysik, inget högt bt ingen bloat eller röd i hyn dessutom saknar han det där trycket som vissa har när bt är helt åt helvete och ådror går som en vägkarta över kroppen, lycka till med det ren i tävlingsform.

Ett av de dummare inläggen i denna tråd och visar rätt god okunskap om steorider.

Går rätt bra även utan AAS att skaffa högt bt, bli "bloated", rödaktig hy samt extremt med ådror.
Om en person vet hur man använder sig av AAS så kan de bli istortsett omöjligt att skilja den ifrån en odopad person.

MVH

Johanss0n
2012-06-24, 12:47
Isf är det vätsketömningen som får honom att se så stor ut på den vikten. Har man samma vikt/form som en kroppsbyggare så kommer man vara grov som fan oavsett, men visst, muskelfästen gör en del skillnad.

Och om vi ska ta Andreas som ett exempel är även han jävligt stor:

Tvivlar på att man blir större än så om man inte tillhör den lilla gruppen genetiska missfoster.


Nja olika människor kan se väldigt olika grova ut på samma vikt och form, storlek på händer, huvud, handleder, axlar, röv, midja, hur musklerna fäster osv gör en väldigt stor skillnad.
Det är ju bara att se på de som stod bredvid AA, vikten lär inte ha skillt särskillt mkt, hur de ser ut gör det dock.

z_bumbi
2012-06-24, 12:47
Hade gärna sett kampsport,byggning, lyftning osv där man var tvungen att väga in omedelbart innan man skulle upp.

2 h innan är inte så lång tid för att fylla om man ska kunna prestera så jag tvivlar på att det gör så stor praktiskt skillnad i den kampsport eller den lyftning med 2 h regeln utom att det blir mycket krångligare att fixa tävlingarna.

Johanss0n
2012-06-24, 12:56
2 h innan är inte så lång tid för att fylla om man ska kunna prestera så jag tvivlar på att det gör så stor praktiskt skillnad i den kampsport eller den lyftning med 2 h regeln utom att det blir mycket krångligare att fixa tävlingarna.

När det gäller sl var jag medveten om att det vägs in rätt så nära inpå, hur det är i ol har jag ingen aning om.
Tog mest med det för att visa att jag var konsekvent
När det gäller kampsporter är jag däremot rätt säker på att det förekommer betydligt längre tid mellan invägning och match.
Fast på vilket sätt blir det krångligare för arrangören om man ställer sig på en våg innan man böjer istället för två timmar tidigare?

z_bumbi
2012-06-24, 13:07
När det gäller sl var jag medveten om att det vägs in rätt så nära inpå, hur det är i ol har jag ingen aning om.
Tog mest med det för att visa att jag var konsekvent
När det gäller kampsporter är jag däremot rätt säker på att det förekommer betydligt längre tid mellan invägning och match.
Fast på vilket sätt blir det krångligare för arrangören om man ställer sig på en våg innan man böjer istället för två timmar tidigare?

Jo det finns kampsporter med längre tid men också de som har runt 2 h. Precis som det finns SL-förbund som har dagen innan etc.

I SL inom IPF börjar invägningen 2 h innan start och slutar 30 min innan. Folk ska värma upp, dra på sig sig ev utrustning etc så att komma med en våg och väga någon direkt innan är helt enkelt bara onödigt krångligt. Tänk dig själv att ha värmt upp och sedan slita av dig alla kläder plus ev utrustning för att väga dig, sedan ta på allt igen och gå in och göra en bra prestation. Arrangören har inte heller någon tid att justera startlistorna om någon väger över.

leave it alone
2012-06-24, 13:10
Ett av de dummare inläggen i denna tråd och visar rätt god okunskap om steorider.

Går rätt bra även utan AAS att skaffa högt bt, bli "bloated", rödaktig hy samt extremt med ådror.
Om en person vet hur man använder sig av AAS så kan de bli istortsett omöjligt att skilja den ifrån en odopad person.

MVH
jag vet vad jag pratar om, bloated högt bt rödaktik hy är inget man har om man är frisk och normal, finns en anledning till att folk ser ut som dom gör på den svenska scenen, tror du inte dom hade varit ådrigare/hårdare om dom kunnat?
nej du kan inte ha en jävla vägkarta över kroppen utan AAS, åter igen kolla på den svenska scenen och ren empiri, har varit med ett tag och jag vet hur en kropp fungerar rent fysiologiskt.

kolla dessutom på majoriteten av tränande här som postar bilder så kollar du på snubbar som är...ja ser heeelt annorlunda ut med ett tryck som är OMÖJLIGT utan, lycka till att komma ner i 3-4 % bf utan, OMÖJLIGT!!!!.

Johanss0n
2012-06-24, 13:12
Jo det finns kampsporter med längre tid men också de som har runt 2 h. Precis som det finns SL-förbund som har dagen innan etc.

I SL inom IPF börjar invägningen 2 h innan start och slutar 30 min innan. Folk ska värma upp, dra på sig sig ev utrustning etc så att komma med en våg och väga någon direkt innan är helt enkelt bara onödigt krångligt. Tänk dig själv att ha värmt upp och sedan slita av dig alla kläder plus ev utrustning för att väga dig, sedan ta på allt igen och gå in och göra en bra prestation. Arrangören har inte heller någon tid att justera startlistorna om någon väger över.

Fel av mig, tänkte inte på s&m delen av sl, där håller jag fullständigt med dig.

RobbanColeman
2012-06-24, 13:18
jag vet vad jag pratar om, bloated högt bt rödaktik hy är inget man har om man är frisk och normal, finns en anledning till att folk ser ut som dom gör på den svenska scenen, tror du inte dom hade varit ådrigare/hårdare om dom kunnat?
nej du kan inte ha en jävla vägkarta över kroppen utan AAS, åter igen kolla på den svenska scenen och ren empiri, har varit med ett tag och jag vet hur en kropp fungerar rent fysiologiskt.

kolla dessutom på majoriteten av tränande här som postar bilder så kollar du på snubbar som är...ja ser heeelt annorlunda ut med ett tryck som är OMÖJLIGT utan, lycka till att komma ner i 3-4 % bf utan, OMÖJLIGT!!!!.

Att det går att komma ned, det vet jag, dock undrar jag verkligen om det går att ha kvar ngn massa att tala om överhuvudtaget då? Det är det jag ska ta reda på. Jag ska bli riktigt hård, ska få fram redigt med ådror, cuts osv. Jag tänker strunta i vikten o köra. Då vet jag sen vad som är möjligt eller ej.

Utan den hårdheten är jag iaf chanslös på SM i CBB eller t om i dagsformstråden så jag tänker försöka, går det inte så går det inte.

Jag tror dock att jag kommer lyckas, annars skulle jag inte ens försöka så. :)

edit: king grub har varit galet extremt jävla hård! Jag ska försöka bli hård jag med, hoppas på 75kg ca i tävlingsform.

leave it alone
2012-06-24, 13:23
tyvärr robban kommer du inte lyckas, hur som helst kommer det inte se lika bra ut för att trycket mot huden blir sämre så man ser bara slapp och tom ut, helt utmärglad men då får testa tror dock att muskelförlusten blir på tok för stor ju längre ner du kommer

RobbanColeman
2012-06-24, 13:24
tyvärr robban kommer du inte lyckas, hur som helst kommer det inte se lika bra ut för att trycket mot huden blir sämre så man ser bara slapp och tom ut, helt utmärglad men då får testa tror dock att muskelförlusten blir på tok för stor ju längre ner du kommer

Om det inte går har jag iaf bevisat ngt för mig själv och kanske även andra.

Sverker
2012-06-24, 13:28
Klart Robban lyckas. Det är bara frågan om att få ned kroppsfettet och ladda kroppen exakt med vatten och elektrolyter så att vätskan håller sig i musklerna och inte sipprar ut från blodet in i underhuden.

Ett Orm
2012-06-24, 13:34
Att det går att komma ned, det vet jag, dock undrar jag verkligen om det går att ha kvar ngn massa att tala om överhuvudtaget då? Det är det jag ska ta reda på. Jag ska bli riktigt hård, ska få fram redigt med ådror, cuts osv. Jag tänker strunta i vikten o köra. Då vet jag sen vad som är möjligt eller ej.

Utan den hårdheten är jag iaf chanslös på SM i CBB eller t om i dagsformstråden så jag tänker försöka, går det inte så går det inte.

Jag tror dock att jag kommer lyckas, annars skulle jag inte ens försöka så. :)

edit: king grub har varit galet extremt jävla hård! Jag ska försöka bli hård jag med, hoppas på 75kg ca i tävlingsform.

Skulle inte du väga in på 85 typ förra året sa du?

RobbanColeman
2012-06-24, 13:41
Skulle inte du väga in på 85 typ förra året sa du?

Jag vägde 78kg, helt tom innan jag blev sjuk sist. Jag tänker dock vará hård efter denna deff, rippad om man säger så.

Jag tror jag skulle smiska alla som postat på denna bräda om jag vägde 85kg rippad, då tror jag att jag är hur bra som helst nämligen. Jag är av en lätt natur så 85kg är galet stort för mig. Jag tror jag ser ut som Frank Zane på den vikten, rätt bra va? Nu väger jag ca 84kg och inte ens i närheten av hård...

Som jag sagt tidigare, det går ej att generalisera vikt/längd-förhållanden. Man är så stor som man ser ut i bodybuilding, inte så stor som man väger.

Röda Björnen
2012-06-24, 22:41
jag vet vad jag pratar om, bloated högt bt rödaktik hy är inget man har om man är frisk och normal, finns en anledning till att folk ser ut som dom gör på den svenska scenen, tror du inte dom hade varit ådrigare/hårdare om dom kunnat?
nej du kan inte ha en jävla vägkarta över kroppen utan AAS, åter igen kolla på den svenska scenen och ren empiri, har varit med ett tag och jag vet hur en kropp fungerar rent fysiologiskt.

kolla dessutom på majoriteten av tränande här som postar bilder så kollar du på snubbar som är...ja ser heeelt annorlunda ut med ett tryck som är OMÖJLIGT utan, lycka till att komma ner i 3-4 % bf utan, OMÖJLIGT!!!!.

Jag sa inget om att man skulle vara frisk men det går att få det utan steorider. Jag tror inte du sett alla på svenska scenen isåfall. Kollozeum är aboslut inget bra ställe för att dra en linje för tränade svenska människor i sverige så där faller det.

Det är helt möjligt med tryck i 3-4% kroppsfett, varför skulle man vara utmärglad ?
Ådror är inte något alla har heller, jämför Markus Ruhl med Branch Warren för att jämföra två stycken som definitivt kurar och som både legat på 3-4 % kroppsfett.

Skärp dig nu.

MVH