handdator

Visa fullständig version : Proteinrik mat vs Proteinpulver


Samm3
2012-06-21, 11:29
Tjenare,

är en 15 åring (186cm) som har börjat styrketräna och även gå ner i vikt samtidigt och det är några saker som jag undrar över.

Räcker det med att äta vanlig proteinrik mat som t ex kyckling, tonfisk, kvarg och en bra kost överhuvudtaget. Eller behöver man äta proteinpulver eller något liknande tillskott för att bygga muskler snabbare? Märker man någon skillnad ifall man tar proteinpulver jämfört med proteinrik mat? Skulle det vara på något sätt farligt för mig att ens ta proteinpulver?

I detta fallet så får man i sig tillräckligt med proteiner genom maten.

Vad rekommenderar/säger ni?

stajv
2012-06-21, 11:31
Nä man måste inte dricka proteinpulver! Det är inget magiskt i det, bara proteiner. Får du i dig tillräckligt med protein genom mat så räcker det. Det fina med proteinpulver är att det är ett lätt sätt att få i sig tillräckligt med protein och ett lätt sätt att få i sig protein direkt efter träning

Ondskapelsen
2012-06-21, 11:36
Proteinpulver används oftast för att öka andelen protein. Jag kan nog drämma till med att 9 av 10 som trycker i sig det egentligen inte behöver.
Får du i dig tillräckligt från mat så finns det ingen anledning att köpa pulver.

King Grub
2012-06-21, 11:36
Proteinet i proteinpulver är protein från vanlig mjölk (även om det finns äggproteinpulver, sojaproteinpulver, osv, också, så är mjölkprotein överlägset vanligast) och det har inga speciella egenskaper bara pga att det är i pulverform.

Om du har tänkt äta 200 gram protein per dygn (ren exempelsiffra) kommer du inte att få olika bra resultat om du äter 200 gram protein från mat jämfört med150 gram protein från mat + 50 gram protein från pulver, eller någon annan kombination.

Det är dock inte farligt eller dåligt bara för att du är 15 år ung, och vill du använda proteinpulver, så visst. Om du skulle betala för det själv och inte har en ovanligt bra ekonomi för den åldern, så gissar jag att det finns roligare saker du skulle kunna lägga dina pengar på än pulver.

rooz
2012-06-21, 11:37
Kött alla dagar i veckan över en mjölig och tråkig drink.

Ronn
2012-06-21, 11:49
Kött alla dagar i veckan över en mjölig och tråkig drink.

Mja, fluff, pudding, milkshake, jordgubb, choklad, päron, vanilj, etc etc etc. :D

vicarious
2012-06-21, 16:21
Kött alla dagar i veckan över en mjölig och tråkig drink.

Finns ju pulver med köttsmak :naughty: Skämt åsido. Jag tycker du (Samm3) ska satsa på en proteinrik kost och som KG säger lägga pengarna på nåt roligare :)

Samm3
2012-06-21, 17:50
Tack för svaren :)