handdator

Visa fullständig version : EAA och hjärnan


exevision
2012-06-21, 09:39
Hypotesen som det var lite prat om tidigare som handlade om hur EAA skulle kunna påverka hjärnan, har grubblat lite över det. Skillnaden mellan EAA i fri form och vassle och övriga proteiner/mat är väll endast att det tas upp snabbare och ger en snabbare koncentrations ökning? För det är ju aminosyror som aminosyror så länge det inte är någon konstig blandning med ofullständig profil eller överdosering av en viss aminosyra. Man borde väll kunna få en lika hög koncentration av annan källa. Förstår liksom inte vad som skulle vara dåligt.

Zorban
2012-06-21, 12:51
Inte för att det svarar på frågan om vad skillnaden är på rent EAA och vassle, men ingen har väl sagt något om att detta skulle vara dåligt? Utan bara att det bevisligen påverkar hjärnaktiviteten. Sen har folk på lite forum fått det till att man blir seg i huvudet av (ren) EAA.

exevision
2012-06-21, 13:08
Utan bara att det bevisligen påverkar hjärnaktiviteten.

Hur är detta bevisat och vad var resultatet?

King Grub
2012-06-21, 13:16
Vadå bevisat? Grundläggande biokemi. Vilken lärobok i ämnet som helst.

Fredriiik
2012-06-21, 13:38
Inte för att det svarar på frågan om vad skillnaden är på rent EAA och vassle, men ingen har väl sagt något om att detta skulle vara dåligt? Utan bara att det bevisligen påverkar hjärnaktiviteten. Sen har folk på lite forum fått det till att man blir seg i huvudet av (ren) EAA.

jag får typ tvärt om på mina BCAA-caps. Blir fan mer alert i huvet av dem. Om än bara för en stund men ändå.

Förresten Grub när jag har dig på tråden.
Hur lång tid tar det för säg 10gram BCAA att tas upp när man intar det på helt tom mage? Pratar vi minutrar eller uppåt halvtimme?

Jag kör det på morgonen det första jag gör typ å sen går det ju ett tag tills man käkar gröten.

exevision
2012-06-21, 16:34
Vadå bevisat? Grundläggande biokemi. Vilken lärobok i ämnet som helst.

Jo, men det gäller ju alla källor till aminosyror/protein. Inte enbart intag av fria. Om vi säger att samma mängd EAA från vassle bör ha samma effekt på hjärnan som aminoryror i fri form, är det rätt? Men jag förstår ju att ett intag av enbart en av alla EAA syrorna i avsaknad av de andra under längre tid skulle vara rent dumt och få dåliga effekter.

Lillleif
2012-06-21, 17:47
Jo, men det gäller ju alla källor till aminosyror/protein. Inte enbart intag av fria. Om vi säger att samma mängd EAA från vassle bör ha samma effekt på hjärnan som aminoryror i fri form, är det rätt? Men jag förstår ju att ett intag av enbart en av alla EAA syrorna i avsaknad av de andra under längre tid skulle vara rent dumt och få dåliga effekter.

Det man tvistat lite om är hur ration mellan olika aminosyror påverkas av intag av endast t.ex. de tre grenade i BCAA. I teorin kan BCAA:t "konkurrera" ut t.ex. tryptofan som är en precursor till signalsubstansen serotonin. Lågt serotonin = dåligt.

Edit: Och skillnaden är att i vassle har du även t.ex. tryptofan.

tjing
2012-06-21, 17:58
Det handlar ju upp om upptag över blod-hjärnbarriären.

BCAA sänker både dopamin och serotonin akut, i en dosberoende mängd; 30 g ger mer effekt än 20 g som ger mer effekt än 10 g. Finns t ex studier som lyfter fram BCAA som ett tänkbart alternativ till neuroleptika vid akuta psykoser, för att sänka dopaminhalten i hjärnan snabbt.

För att utröna påverkan i stort handlar det snarare om hur kosten ser ut i övrigt och hur ofta man doserar BCAA dagligen och i vilka mängder. Äter man BCAA flera gånger om dagen i stora doser finns tveklöst risk för att man stör balansen av transmittorsubstanser till det sämre. Annars behöver det inte spela stor roll; men äter man i kombination med det en proteinrik kost ökar ju även det risken för att konkurrera ut tryptofan då mängden fenylalanin och tyrosin i kosten ökar, så kombinationen BCAA + högproteinkost är ingen serotonin-främjande kost. En högre andel kolhydrater i kosten främjar dock upptaget av tryptofan.

Vid träning kan BCAA minska trötthet genom ökad BCAA:TRP kvot. När vi rör på oss (kroppsrörelse stimulerar serotonerga och dopaminerga neuroner) och fettsyror börjar frisättas, lösgörs också tryptofan som är bundet till albumin. I studier ser man ungefär samma effekt på serotoninnivån i blodet vid SSRI som konditionsträning, d v s att upptaget till hjärnan ökar och mängden serotonin bundet till albumin minskar. Tillför man BCAA i samband med träning, konkurrerar BCAA ut tryptofan ett tag. Men efter ett tag kommer kvoten TRP:BCAA öka sakta men säkert igen tills utmattning/trötthet uppstår i tillräckligt hög grad så att man bryter aktiviteten. Andra saker som blodsocker, dopamin osv spelar också in för uppkomsten av trötthet vid träning.

EAA är långt "säkrare" än BCAA ur den synvinkeln, om man vill undvika eventuella mentala besvär.

tjing
2012-06-21, 18:08
Sedan är det där också individuellt på en nivå vi inte kan spekulera om här, med gener, förutsättningar på cellnivå osv.

exevision
2012-06-21, 19:26
Så det har inget att göra med att det är i fri form? Utan mer av hur blandningen är?
Vore kanske bäst med ett EAA som har tryptofan, men inte nödvändigt.

tjing
2012-06-22, 05:37
Alltså, i fri form så minskar ju konkurrensen med andra aminosyror via LNAA-transportören; d v s upptaget till hjärnan.

Att de är fria gör att de rimligtvis kanske har en större potential att påverka hjärnkemin utöver det jag nämnt, men det kan jag inte svara på i mer detalj.

Sverker
2012-06-22, 06:51
Aminosyror ska var i fri form i blodet. Fria EAA kommer bara ut fortare i högre koncentration än aminosyror från ett protein.



Vad är LNAA-transportören ?