handdator

Visa fullständig version : Knäböj i smith?


Svärmorsdrömmen
2012-06-21, 08:09
Hej, jag tränar inte för att tävla i basövningarna, jag tränar för att bli större och starkare så jag undrar om Knäböj i smith är mycket sämre än vanliga knäböj?

Anledningen till varför jag inte vill göra vanliga är att jag inte kan böja rätt. När jag ska göra en vanlig knäböj så lutar jag framåt med ryggen. Jag har provat att stretcha hemma och kommit fram till att jag bara kan göra ett korrekt utförande om jag står på tårna, men då faller jag framåt om jag har stången på ryggen.

Så kan jag byta ut vanliga knäböj mot knäböj i smith?

Tacksam för svar ;)

rooz
2012-06-21, 08:13
Frågan är ju vad du stretchat & hur länge du gjort detta? Mest troligt behöver du bara börja stärka din bålmuskulatur, träna lite teknik.

Du kommer inte böja bättre i en smith, det sätter jag min lunchlåda på.

Kalliban
2012-06-21, 08:14
Min röst ligger på att träna på tekniken i vanliga knäböj, den övningen äger. :D Om du kör med stången på ryggen (alltså low-bar) så "ska" ryggen luta sig framåt en del. Du ska "sätta dig bakåt" med rumpan och måste därför fälla ryggen för att behålla vikten över fötterna. I smithen tränar du färre muskler och inga av de stabiliserande musklerna. Men knäböj i smith är inte "dålig" för det utan kan fungera bra för framsida lår.

Svärmorsdrömmen
2012-06-21, 08:16
Jag har stretchat hemma ca 1 vecka. Jag har försökt att sätta mig på huk så långt ner jag kan men det går bara när jag står på tå som sagt.

Okej, men när jag kör i smith så gör jag lite olika övningar, t.ex. en slags knäböj fast med ena benet framåt och ena benet på en bänk m.m :)

Svärmorsdrömmen
2012-06-21, 08:17
Min röst ligger på att träna på tekniken i vanliga knäböj, den övningen äger. :D Om du kör med stången på ryggen (alltså low-bar) så "ska" ryggen luta sig framåt en del. Du ska "sätta dig bakåt" med rumpan och måste därför fälla ryggen för att behålla vikten över fötterna. I smithen tränar du färre muskler och inga av de stabiliserande musklerna. Men knäböj i smith är inte "dålig" för det utan kan fungera bra för framsida lår.

Okej, men grejen är den att det är hur pinsamt som helst att stå på gymmet och vingla fram och tillbaka medans alla biffarna kollar på :em:

Kalliban
2012-06-21, 08:19
En sak till om du kör "low-bar": Se till att du står tillräckligt brett (insida av hälarna i axelbredd) och pekar tårna lite utåt (jag har hört 30 grader som en riktlinje) och går med knäna utåt i samma riktning som tårna så att du kommer ner "mellan" benen. :)

Ladugårdsdörr
2012-06-21, 08:21
Okej, men grejen är den att det är hur pinsamt som helst att stå på gymmet och vingla fram och tillbaka medans alla biffarna kollar på :em:

Även biffarna har varit små en gång i tiden. Vingla på du med lätta vikter så kommer nog både teknik, rörlighet och styrka med tiden. Som redan nämnts så ska du böja dig framåt en del, titta gärna på filmer i diverse trådar.

Ingemansson
2012-06-21, 08:22
Okej, men grejen är den att det är hur pinsamt som helst att stå på gymmet och vingla fram och tillbaka medans alla biffarna kollar på :em:

Tro mig, alla de där "biffarna" har också stått och vinglat. Nästan alla "biffar" är mer intresserade av att kolla på andra "biffar" och bli lite små kåt av deras muskulatur. *no homo*

z_bumbi
2012-06-21, 08:23
Okej, men när jag kör i smith så gör jag lite olika övningar, t.ex. en slags knäböj fast med ena benet framåt och ena benet på en bänk m.m :)

Utfall (eller något liknande variant) i smith som du verkar köra är bra övningar om du gör rätt. Det viktigaste brukar vara att se bara till att du inte lutar bäckenet åt sidorna utan håller det vågrätt. Sen finns det en del annat också men fokusera på en sak i taget.

Okej, men grejen är den att det är hur pinsamt som helst att stå på gymmet och vingla fram och tillbaka medans alla biffarna kollar på :em:

Fråga dem om hjälp istället.

Var bor du någonstans?

Svärmorsdrömmen
2012-06-21, 08:30
Utfall (eller något liknande variant) i smith som du verkar köra är bra övningar om du gör rätt. Det viktigaste brukar vara att se bara till att du inte lutar bäckenet åt sidorna utan håller det vågrätt. Sen finns det en del annat också men fokusera på en sak i taget.



Fråga dem om hjälp istället.

Var bor du någonstans?

Jag bor i Jönköping

z_bumbi
2012-06-21, 08:35
Jag bor i Jönköping

Knalla ner till JSK och fråga eller om du inte vill det så ta en roadtrip till Linköping och Linköpings AK på en onsdag så kan jag fundera på någon lösning.

bighulken
2012-06-21, 08:43
Du svärmorsdrömmen!!

fråga om nån kan hjälpa dig.som ser ut att kunna något.
det gjorde jag när jag var en liten grabb på gymet.ok,det är inte så lätt i början,men när du väl börjat våga prata med folk så går det lättare...
du kollar bara först så att du inte går in å frågar,precis när vederbörande ska börja sitt set,så ska det nog kunna gå bra.
De flesta på gymet ser bara ut som de vet vad de håller på med också!!!.....lol. tänk på det....

alltså,fråga efter ett set,när vederbörande pustat ut,typ 10-15 sek.
alltid roligt när folk frågar,för utan det så vet man inte vad man håller på med,förutom det man gissat sig till osv.
så bort med dessa förutfattade meningar,stora biffar osv......lol.'
släng bort blygheten för ett tag nu!!

Jag kanske är en av dessa (stora biffar)misstänker jag.men ofta är det så att de stora biffarna är snällare med att svara på frågar,om du inte går in emellan ett superset eller så!!!

Så bry dig inte om hur de ser ut i ansiktet,för jag brukar inte själv se helt snäll ut när jag tränar.peppar mig själv osv.....lol.

Allt detta skrivet i välmening,........mvh bighulken:)

Scoffan
2012-06-21, 08:48
Jag har använt mig av boxböj i smith som min primära benövning i snart ett år nu och måste säga att övningen är underbar. Styrkan och volymen på quadsen har ökat markant och det är lätt att hålla koll på progressionen iom att utförandet alltid blir exakt likadant.

Lord Humungus
2012-06-21, 09:15
Annars kan du ju testa fronböj, har heller aldrig fått till tekniken i knäböj och har kört i smithen istället men har på sistone börjat med frontböj som jag trivs väldigt bra med