handdator

Visa fullständig version : Gainer eller "rent" protein?


Stronk
2012-06-20, 21:28
Hejsan.

Är en 20-årig kille som börjat ta tag i träningen på allvar med mål att öka i muskelmassa och därmed få en snyggare/starkare kropp.
1,84 lång, 72kg lätt.

Ingen brist på motivation vad gäller träning, det som bromsar min utveckling är snarare att få i mig tillräckligt för att faktiskt lyckas gå upp i vikt...

Min fråga lyder: Bör jag köra gainers (direkt efter träning samt någon gång under dagen), eller "rent" proteinpulver? Osäker på vilket jag ska köpa...
Känns lite som valet mellan att försäkra mig om en tillräcklig proteinmängd och att lyckas trycka i mig maximalt med kalorier - vad är viktigast?

Tack på förhand!

Sheogorath
2012-06-20, 21:35
Om du gillar bröd så är mjukt, färdigskivat bröd ett fantastiskt lätt (och gott) sätt att få i sig kalorier utan mycket mättnad. Du får i dig fler näringsämnen jämfört med en gainer vilket sannolikt inte är dåligt i alla fall.

Proteinpulver + lättäten stärkelsekälla (exempelvis då bröd) skulle vara förstahandsvalet tycker jag. Förmår du dig inte att äta tillräckligt med kalorier ens på det viset så är väl gainer ett alternativ. Gainer borde vara billigare också om du inte bakar ditt eget bröd. :)

wcanka
2012-06-20, 21:37
Drick mjölk istället! ;)

Stronk
2012-06-20, 22:01
Tack för snabba svar!

Jo precis att trycka i sig mackor med diverse pålägg känns ju enklare än att pressa i sig ägg exempelvis. Känns som att protein kommer jag ha svårare att få mycket av om jag inte käkar pulver, så jag kör på det!

wcanka mjölk dricker jag som en kalv tycker jag ^^ i med protpulver i det så ska jag fan ha resultat!

Kör på dalblads tror jag, smakar gott och verkar bra... Spelar det någon större roll vilket specifikt pulver jag väljer eller ska jag helt enkelt köpa det billigaste jag hittar? (Tänker typ Iso Whey vs Whey Class+).

swaggedout
2012-06-20, 22:18
Du behöver kanske 150gram protein om man ska gå efter vad som sägs. Det är skitlätt att komma upp i det med vanlig mat.

Jag testade att räkna en dag och kom upp i 200 utan att ens tänka på det. Fil,yoggi mjölk ägg osv till frukost, sen kanske du äter kött/fisk till middag kväll, släng sen på ett paket kvarg från LIDL så är du hemma.

Du kommer tröttna på protein pulver tror jag, man blir fort less på dom olika smakerna och det är väl alltid godare med riktig mat?

centralt
2012-06-21, 01:49
wcanka mjölk dricker jag som en kalv tycker jag ^^ i med protpulver i det så ska jag fan ha resultat!

Kör på dalblads tror jag, smakar gott och verkar bra... Spelar det någon större roll vilket specifikt pulver jag väljer eller ska jag helt enkelt köpa det billigaste jag hittar? (Tänker typ Iso Whey vs Whey Class+).


*I och med att du behöver öka i styrka och gaina vikt*

1. Välj inte minimjölk/lättmjölk (både i shake och överlag), ta en fet och energirik produkt istället (förutsatt att du gillar smaken givetvis).
2. Detsamma gäller där, ett pulver som är energirikt är att föredra. Fett/kolhydrater innehåller mer energi än protein.

1g protein 4 kcal
1g kolhydrater 4 kcal
1g fett 9 kcal

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Kalorier-kilojoule-och-energiprocent---hur-raknar-man/

Stjarnan
2012-06-21, 03:46
Jag har under 2 veckors tid provat att köra med en egen gainer direkt efter träningspassen.
30g Vassle + 60g Malto.
Tidigare har jag enbart kört 30g vassle direkt efter passet och kan inte påstå att malton har gjort någon skillnad för mig.
Så jag säger som de andra. Käka någon lättäten kolhydrat istället :)
Lycka till

Sniggel
2012-06-21, 04:20
Jag har under 2 veckors tid provat att köra med en egen gainer direkt efter träningspassen.
30g Vassle + 60g Malto.
Tidigare har jag enbart kört 30g vassle direkt efter passet och kan inte påstå att malton har gjort någon skillnad för mig.
Så jag säger som de andra. Käka någon lättäten kolhydrat istället :)
Lycka till

Om 60g malto är den enda förändringen du gjort så har du lagt till 240 kcal per pass. Om du tränar "varannan dag" kan det leda till en viktuppgång på ½ kg per månad, förutsatt att du inte börjat göra av med mer energi också.
250 g på 2 veckor är inget man kan märka av. Prova 4-6 månaders utvärderingstid istället eller använd mer malto.

Stjarnan
2012-06-21, 05:51
Om 60g malto är den enda förändringen du gjort så har du lagt till 240 kcal per pass. Om du tränar "varannan dag" kan det leda till en viktuppgång på ½ kg per månad, förutsatt att du inte börjat göra av med mer energi också.
250 g på 2 veckor är inget man kan märka av. Prova 4-6 månaders utvärderingstid istället eller använd mer malto.

Sant så sant! Blir dock runt 500g malto /vecka men som du säger är 2 veckor för kort tid att utvärdera förändringen!

Pretorian
2012-06-21, 06:51
Jag gillar Sheos förslag... fast just nu (när jag deffar) så gillar jag ALLT som har order "bröd" i sig...

Holabandola
2012-06-21, 09:42
Skippa malto, spara pengarna och köp havre istället.
Mixa havre med mjölk och ditt proteinpulver.
Du får näringsämnen, fina fetter och gratis proteiner från havren. Bra mycket bättre än dum-malto.

Ondskapelsen
2012-06-21, 10:27
Bröd med smör, ost och skinka är din bästa vän! Ett glas fet mjölk till det :)

Chrbo
2012-06-21, 12:40
Ostmackor och en proteinshake gjord på mjölk är godis, skippa för allt i världen inte möjligheten att trycka i dig det! :)

Stjarnan
2012-06-21, 12:40
Skippa malto, spara pengarna och köp havre istället.
Mixa havre med mjölk och ditt proteinpulver.
Du får näringsämnen, fina fetter och gratis proteiner från havren. Bra mycket bättre än dum-malto.

Spara pengar? 1,5 kg malto kostar runt 50:-.. De andra anledningarna köper jag!

Holabandola
2012-06-21, 21:21
Spara pengar? 1,5 kg malto kostar runt 50:-.. De andra anledningarna köper jag!
det finns dyrare gainers också. Men 1,5kg havre kostar 13 kr på Willys....så ja 50kr, det är dyrt.

Stjarnan
2012-06-21, 22:05
det finns dyrare gainers också. Men 1,5kg havre kostar 13 kr på Willys....så ja 50kr, det är dyrt.

+ mjölken som du skrev att han skulle blanda med. Skulle lätt valt att köra med malto istället för smidighetens skull