handdator

Visa fullständig version : FDA stämmer bodybuilding.com på $7,000,000 dollar.


TREX
2012-06-20, 19:22
Jag fick precis reda på att bodybulding.com erkände sig skyldiga till att ha haft i massa "godis" i sina pulver.

Vilket fick mig att undra... hur vet man att vi är så mycket bättre här i Sverige?

Länk till FDA: http://www.fda.gov/ICECI/CriminalInvestigations/ucm305494.htm

Får man ens diskutera det föresten? Sökte men hittade inget om det...

dauit
2012-06-20, 19:34
"godis" antar jag är otillåtna substanser(?).

förhoppningsvis är det bättre i Sverige eftersom vi har ju slv som kollar upp det mesta, även fast de måste göra mer kontrollering. samt att vi här i Sverige är nojig om allt och inget så om någonting är konstigt så förbjuds det, staten har säkert försökt införa säljförbud för proteinpulver en gång i tiden...

i USA, såvitt jag vet, så kan in-precis vilket företag som helst släppa ett nytt pulver utan att ha kontrolleras innan, och eftersom det finns åtskilda pulver i USA är det ännu svårare för FDA(som jag antar är usa:s version av slv) att kolla upp allting, nu har jag inte så jättestor koll på sånt här så folk får gärna rätta mig om jag har fel!

TREX
2012-06-20, 19:36
"godis" antar jag är otillåtna substanser(?).


"Synthetic anabolic steroids or synthetic chemical “clones” of anabolic steroids" står det.

Roids med andra ord.

ChuckTesta
2012-06-20, 19:36
"godis" antar jag är otillåtna substanser(?).

förhoppningsvis är det bättre i Sverige eftersom vi har ju slv som kollar upp det mesta, även fast de måste göra mer kontrollering. samt att vi här i Sverige är nojig om allt och inget så om någonting är konstigt så förbjuds det, staten har säkert försökt införa säljförbud för proteinpulver en gång i tiden...

i USA, såvitt jag vet, så kan in-precis vilket företag som helst släppa ett nytt pulver utan att ha kontrolleras innan, och eftersom det finns åtskilda pulver i USA är det ännu svårare för FDA(som jag antar är usa:s version av slv) att kolla upp allting, nu har jag inte så jättestor koll på sånt här så folk får gärna rätta mig om jag har fel!

Vad är in-precis?

Kischen
2012-06-20, 19:41
Vad är in-precis?

Motsatsen till ut-precis.

dauit
2012-06-20, 19:41
Vad är in-precis?

har aldrig tänkt på det, låter så när jag säger det i huvudet.
det ska naturligtvis stå; i princip!:smash:

Rahf
2012-06-20, 22:00
Amerikanska företag i gemen kan vara mer skrupellösa p.g.a. mentaliteten som råder här. Kan man göra något för att öka sin omsättning så gör man det. Även om detta bär en viss risk och korsar en linje i lagboken.

Personligen känns det som att det var en tidsfråga innan något skulle dyka upp.

Klein
2012-06-21, 06:37
Att vara "ren byggare" i USA innebär vanligen att man knaprar prohormoner och så mycket annat som möjligt som änniu inte är olagligt. Därför tycker inte jag att det är någon big deal att de spetsat till några produkter.

AronP
2012-06-21, 07:14
Finns väl lite halvt tveksamma företag i Sverige också så att man skulle tillsätta något litet extra i något är väl inte helt orimligt.

Eddie Vedder
2012-06-21, 07:21
staten har säkert försökt införa säljförbud för proteinpulver en gång i tiden...

Nej det har den aldrig. Och nej allt förbjuds inte alls som verkar konstigt. Visst finns det saker som kan diskuteras men tycker du verkligen att det är så hårt? Jag tycker snarare att det är positivt att tillskottsförsäljarna åtminstone vet ATT det kan bli ett test och ATT det kan komma att utvärderas huruvida produkterna är säkra eller ej.

Jag har lite svårt att tolka var du själv står i frågan eftersom du å ena sidan verkar tycka att det är bättre här men samtidigt inte alls är bättre här. :Virro För egen del har jag i alla fall hellre lite hårda tag mot gränszonspreparat än en helt fri marknad där det kan finnas vilket skit som helst i mitt proteinpulver.

EDIT: Sen är det ju lite lustigt med Staten förbjuder i Sverige!!!" i en tråd om stämning från en amerikansk statlig myndighet. :D Också en sak att ta i beaktning, kanske är den mer pågående kontrolleringen inte så hemsk ändå, jämfört med en mycket mer tillåtande mentalitet som kulminerar i en stor stämning.

tjing
2012-06-21, 09:28
^ Håller med.

De har lite annan syn på hormoner i USA; det är inte samma paniska aversion som begrepp som "anabola steroider" etc för med sig i Sverige. Over there har de ju testosterone replacement therapy och allt möjligt för medelålders män som tappat "gnistan".

Ronn
2012-06-21, 09:38
Hehe, inte så konstigt då att det finns så många anekdoter som mitt PWO/Proteinpulver/<insert något> funkar verkligen!!!

Sverker
2012-06-21, 18:15
DHEA i kostillskott:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5818458&postcount=13

Doctor Snuggles
2012-06-21, 18:34
DHEA i kostillskott:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5818458&postcount=13

DHEA används väl främst av äldre, och finns det ens rapporterade negativa effekter, eller androgena effekter?

Maatteess
2012-06-21, 21:45
Om man nu har handlat från bodybuilding, bör jag känna oro för att dem har lagt något i min produkt?

Hobbes
2012-06-21, 21:53
Om man nu har handlat från bodybuilding, bör jag känna oro för att dem har lagt något i min produkt?

Kolla länken ovan för mer information. Detta är de berörda produkterna och varför:

The five products were: I Force Methadrol, Nutra Costal D-Stianozol, I Force Dymethazine, Rage RV5, and Genetic Edge Technologies (GET) SUS500. According to the plea agreements, the products were drugs because they contained synthetic anabolic steroids or synthetic chemical “clones” of anabolic steroids that were not dietary supplements and because they were labeled and promoted as products intended to affect the structure and function of the human body (building muscle mass).

TREX
2012-06-21, 21:56
Om man nu har handlat från bodybuilding, bör jag känna oro för att dem har lagt något i min produkt?

De 5 produkter de kollade och fick utslag på

I Force Methadrol, Nutra Costal D-Stianozol, I Force Dymethazine, Rage RV5, and Genetic Edge Technologies (GET) SUS500

Redigering: Puck2a...

Maatteess
2012-06-21, 22:00
Sorry för lat att läsa igenom allt, då kan man vara lugn då.

Sverker
2012-06-22, 06:48
DHEA används väl främst av äldre, och finns det ens rapporterade negativa effekter, eller androgena effekter?


Tänker inte gå in på drogglorifiering, allt är ofarligt, myndigheternas hets mot individens rätt till den egna kroppen osv, osv...




Det spelar ingen roll. Det ska inte förekomma några fel i innehållet och märkningen. Du ska vara säker som konsument. Orsaken till varför DHEA eller några AAS finns med i ett kosttillskott ( livsmedel ) är av underordnad betydelse för oss konsumenter. Vi ska bara få det vi valt att köpa.

Shaken
2012-06-22, 11:11
"godis" antar jag är otillåtna substanser(?).

förhoppningsvis är det bättre i Sverige eftersom vi har ju slv som kollar upp det mesta, även fast de måste göra mer kontrollering. samt att vi här i Sverige är nojig om allt och inget så om någonting är konstigt så förbjuds det, staten har säkert försökt införa säljförbud för proteinpulver en gång i tiden...

i USA, såvitt jag vet, så kan in-precis vilket företag som helst släppa ett nytt pulver utan att ha kontrolleras innan, och eftersom det finns åtskilda pulver i USA är det ännu svårare för FDA(som jag antar är usa:s version av slv) att kolla upp allting, nu har jag inte så jättestor koll på sånt här så folk får gärna rätta mig om jag har fel!

Tycker det verkar som att SLV inte har så stort grepp kring Svenska marknaden än heller, men det går väll åt det bättre.


Vad jag vet så kontrolleras inte produkter innan releas i Sverige heller..

HenricDIF
2012-06-22, 17:03
Två I Force produkter alltså, kollar man omdömena på de så verkar de fungera väldigt bra. Nu vet man nog varför.. :)

Sverker
2012-06-23, 06:41
Tycker det verkar som att SLV inte har så stort grepp kring Svenska marknaden än heller, men det går väll åt det bättre.


Vad jag vet så kontrolleras inte produkter innan releas i Sverige heller..

Livsmedelsverket har inget direkt med den frågan att göra. Det är den lokala tillsynsmyndigheten som tar upp brott mot livsmedelslagen. Vi har exemplet med att DMAA är förbjudet att sälja i Stockholm:
http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/1-bransch-a-produktnytt/1553-*************-saeljer-kosttillskott-trots-stopp

Det är återförsäljaren eller tillverkaren som ska visa att deras produkt är säker.