handdator

Visa fullständig version : Ångest!


trixen9565
2012-06-20, 09:13
Tjena! Jag har för tre dagar sen fått en vad jag tror är en panikattack.
Det hände när jag tänkte på en grej väldigt intensivt och helt plötsligt utan förvarning så kändes det som om att jag inte hade någon mark under fötterna, allt blev väldigt jobbigt, allt det jag kände stämde överens med en panikattack.
Jag är bara 16år men när jag var 12 så hade jag en ganska stark ångestperiod.
Då handlade det om när jag fått reda på miljöhotena vi har, jag blev alldeles tagen och först sängliggandes i över en vecka som sedan jag gick och tänkte på i månader, det var en svår tid men efter jag satt ner och tänkte att det är lugnt, vi är alla i samma båt osv så lyckades jag eliminera den rädslan.
Nu har jag inga rädslor om miljöhot, jag kan prata om det som allt annat men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med detta nya problem.
Jag kan tillägga att jag styrketränar 4gånger i veckan äter bra mat, hjälper till hemma och allt sådant.

Pepparkakssmurfen
2012-06-20, 09:47
Men miljöhoten är inte så hemska som om det t.ex. skulle bli krig i Sverige,DET vore värre.
Tänker man så, så kanske miljöångesten släpper?

trixen9565
2012-06-20, 10:14
Men miljöhoten är inte så hemska som om det t.ex. skulle bli krig i Sverige,DET vore värre.
Tänker man så, så kanske miljöångesten släpper?

Jo men det jag har nu handlar inte om miljöhoten, det är om något annat..

trixen9565
2012-11-16, 19:48
Dkdkdk

MathiasF
2012-11-16, 20:15
Jo men det jag har nu handlar inte om miljöhoten, det är om något annat..

Aa nu snackar vi inte om räkor




Jag finner ingen fråga i ditt första inlägg?

tjing
2012-11-16, 20:29
Har du någon diagnos? Är du intelligent?

Att oroa sig för miljöhot när man är 12 gör att jag spontant tänker antingen intelligens eller aspergers.

Äter du några kosttillskott förresten? Högt proteinintag kan göra en del personer spända och oroliga.

Bulta
2012-11-16, 20:46
Jag tycker det låter som att du lider av viss form av ångestproblematik, men det krävs bra mycket mer information för att kunna sätta sig in i vad allting grundar sig i.

Den här långa perioden emellan att du var 12-16 år, har det inte varit många andra bitar som du gått med som gett dig mildare grad av ångest? Har du haft en längre period på sista tiden som varit väldigt krävande psykiskt för dig, eller är det bara den här "grejen" som gav dig dina starka ångestkänslor? Känner du att din generella ångest är mycket starkare nu efter att du fick din panikattack?

Bulta
2012-11-16, 20:50
Har du någon diagnos? Är du intelligent?

Att oroa sig för miljöhot när man är 12 gör att jag spontant tänker antingen intelligens eller aspergers.



Hur tänker du nu...

komigen
2012-11-16, 21:00
Vad är det som oroar dig nu då? Vad är det som ger dig ångest? Skolan? Framtiden?

Jag kan själv få ångest om vad som ska hända i framtiden men inget extremt.. det är snarare något jag tänker på. Same age as you btw.

smolov
2012-11-16, 21:04
Har du någon diagnos? Är du intelligent?



Är ytterst tveksamt till det.

Otur
2012-11-16, 21:04
Hur tänker du nu...

Det är väl normalt att folk med aspergers, har normal eller hög intelligens.

Bulta
2012-11-16, 21:11
Det är väl normalt att folk med aspergers, har normal eller hög intelligens.

Det är väldigt vanligt att personer med asberger syndrom har hög intelligens -ja. Men att dra en slutsats att det kan röra sig om asberger syndrom när man inte vet mer om den här individen än att han som 12-åring hade en period med ångest över saker och ting är otroligt långsökt.

gratefuldead
2012-11-16, 21:25
Tjena!

Har själv panikångest, haft i 2 år och känner igen mig rätt mycket i det du skriver. Du ska komma ihåg att det inte är något farligt utan det är något som kommer att gå över. Det är svårt att ge exakta tips och sådär, men det är definitivt panikångest. Mitt bästa tips är att inte undvika dina rädslor, möt dom. Det är ingenting som kommer skada dig på något sätt. Det värsta som kan hända är att det känns obehagligt, ingenting mer. Även om det är sjukt jobbigt när man väl får en sådan attack så ska man tänka på att det går över, och inte ge efter rädslorna och dra därifrån.

Kom ihåg att andas med magen. Du känner säkert att dina muskler spänns (speciellt i nacken) när du får en sån attack, försök massera lite lätt så kommer känslorna att släppa rättså mycket.

Skulle dock rekommendera att du tar kontakt med kurator, psykolog eller liknande så snart som möjligt för snabbast möjliga hjälp :)

dupper
2012-11-16, 22:47
Skulle dock rekommendera att du tar kontakt med kurator, psykolog eller liknande så snart som möjligt för snabbast möjliga hjälp :)

+1!

Kan verkligen hjälpa, rekommenderas.

Gober
2012-11-16, 23:26
Snillen spekulerar :)



Någon har tipsat om att söka hjälp inom vården, det låter som ett bra tips. Eftersom du är så ung kan du kanske få hjälp av dina föräldrar med detta.

mvh

Glutenkatt
2012-11-17, 01:19
Har haft panikångest som jag nu är fri ifrån.

Det som hjälpte mig var bland annat att identifiera ångesten och vart den kom ifrån, ett steg i taget. Och som gratefuldead säger; det är inte farligt. Du kan ta det lugnt.
Jag har väldigt svårt att tro att det någonsin handlat om miljöhot. Det är något annat bakomliggande som är mer personligt än så. Det kan vara en känsla av otrygghet som du fått med dig på något sätt från barndomen exempelvis.

Säger inte att det är exakt så, mer för att säga att ångestrelaterade problem har en personlig anknytning. Om du får ångest "för ingenting" så har hjärnan fått en bugg någonstans som behöver lösas.

Gå in på en vårdcentral och prata med en läkare. Läkaren kommer ge dig remiss till någon person att prata med. :)

LizaK
2012-11-17, 01:43
Ångest känner väl de flesta någon gång då och då. Att bli skrämd då man får höra om hot mot ens existens är inte alltför konstigt. Är man känsligt lagd och/eller tillfälligt stressad kan det leda till en panikattack, eller en period med sådana.
Panikångest är ganska vanligt i dagens samhälle och har man en gång haft en attack finns det alltid en risk att man får fler.
Det är obehagligt men inte farligt. De kan inte skada dig, bara skaka om dig.
Besväras du mycket av dem eller ångest i allmänhet - sök hjälp.
Finns många olika behandlingsmetoder som gör att man kan leva/lära sig leva med just PÅ/ångest utan att besväras så mycket av det.

Det är inget pinsamt med psykisk ohälsa. Kanske inte är det första man vill prata om i lunchrummet.. Men ja.

trixen9565
2012-11-17, 10:05
Kul att ni började skriva här igen! Måste dok säga att jag hade ganska medelstark ångest i två månader som efter att jag slutat tänka på det och bara fortsatte leva livet så började det till slut släppa. Under 4månaders period med två med nästan enbart ångest och såklart lite depression så kom det overklighetskänslor. Men idag är jag 100procent frisk :).

trixen9565
2012-11-17, 10:14
Tips till andra med ångest problematik kan vara att besöka denna sida http://www.anxietynomore.co.uk/ och att sysselsätta dig med olika sorters träning ungefär en timme per dag..:)

trixen9565
2012-11-17, 10:29
Jag tycker det låter som att du lider av viss form av ångestproblematik, men det krävs bra mycket mer information för att kunna sätta sig in i vad allting grundar sig i.

Den här långa perioden emellan att du var 12-16 år, har det inte varit många andra bitar som du gått med som gett dig mildare grad av ångest? Har du haft en längre period på sista tiden som varit väldigt krävande psykiskt för dig, eller är det bara den här "grejen" som gav dig dina starka ångestkänslor? Känner du att din generella ångest är mycket starkare nu efter att du fick din panikattack?

Jag har inte känt något över det normala mellan 12-16 år. Det hela började med att jag tänkte ganska intensivt över en tanke som utlöste en panikattack och sedan tänkte jag inte mer på det, tills en till kom och då började den sk generella ångesten.

trixen9565
2012-11-17, 10:33
Måste tillägga att under perioden av ångest, derealisation, depression så har jag aldrig pratat med någon om det, tänkte inte över det som en sådan stor sak. Det hela gick ju bra ändå tack vare lite googlande efter ett tags lidande, men jag antar att 4månader (mer eller mindre). Inte är sådan jättelång tid jämfört med andra. Men jag antar att andra som haft det en längre tid inte använt sig av rätt metod eller inte ansträngt sig nog. Eller så finns det biologiska skäl till det hela. Men det kunde säkert hölls i sig längre om jag inte gjort något åt saken:)

tearz
2012-11-17, 10:44
Tuffa tider att gå och dras med panikattacker, dock som tidigare talare säger...

Att när du känner att ångesten och panikkänslorna kommer rinnande över dig ta det bara lungt och förstå att du bara inbillar dig och det absolut inte är "farligt" på något sätt...

Det felet de flesta med panikattacker gör är att hetsa upp sig ännu mer.
Det är det absolut sämsta du kan göra.
"GOOSfrabba"

Finns mediciner samt terapi som hjälper om det skulle bli för jobbigt.

Svälj isåfall "stoltheten" och sök den hjälp du behöver för att få rätsida i tid med dina problem :)

För mig personligen så framkallar flygresor och tok för höga doser av koffein rejäla panikkänslor och ibland fullfjädrade attacker(vid flygning)
Då klarar jag inte av övertala mig själv ens då "otryggheten" är allt för stor för mig att hantera i dagsläget.

Lycka till / TearZ