handdator

Visa fullständig version : Endast snabba kolhydrater?


Yodah
2012-06-20, 09:07
Räcker det med snabba kolhydrater samt vassleprotein efter träningen för att en timme senare äta tonfisk eller "måste" man få i sig långsamma kolhydrater också i återhämtningsmålet? Eller räcker det med protein? (Under deff).

Ungefär såhär kör jag nu kring träning: 3h innan träning havregrynsgröt med vassle > träning > direkt efter snabba kolhydrater med vassle > en timme efteråt tonfisk.

Mvh

vicarious
2012-06-20, 10:08
Hur mycket snabba kolhydrater tar du i drinken? Man måste inte fylla på med kolhydrat alls för själva muskeluppbyggnaden men det kan både kännas bättre och troligtvis göra så man presterar bättre nästa pass (då man fyller på glykogenlagren i musklerna man just tränat).

Yodah
2012-06-20, 10:31
Hur mycket snabba kolhydrater tar du i drinken? Man måste inte fylla på med kolhydrat alls för själva muskeluppbyggnaden men det kan både kännas bättre och troligtvis göra så man presterar bättre nästa pass (då man fyller på glykogenlagren i musklerna man just tränat).

Vet inte exakt mängd kolhydrater. Jag får i mig ungefär 400 gram kalorier innan samt 400 efter träningen. Detta pga att jag får en sådan energi.

Så för muskeluppbyggnanden räcker det med att jag tar mer långsamt protein när jag kommer hem istället för att fylla på med ännu mer kolhydrater?

Pretorian
2012-06-20, 10:43
Du borde ha någorlunda koll på kolhydraterna om du vet ungefärlig mängd kalorier.

Depzon
2012-06-23, 13:03
Det sägs ju att man bör ha en kolhydratskälla till varje måltid. Men jag undrar vad som riktigt är minimum. Vill hemskt gärna hålla mig till minimum eller inga alls, vid åtminstone två av dagens näringsintag.

King Grub
2012-06-23, 13:52
Det sägs ju att man bör ha en kolhydratskälla till varje måltid.

Det behöver man inte alls.

Slurf
2012-06-23, 14:03
Det behöver man inte alls.

"Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande" Din deffguide :)

Förstår dock att du nog menar att man inte alls "måste" ha kolhydrater

King Grub
2012-06-23, 14:05
Din deffguide :)

Glöm den fullständigt om du föredrar att göra det på annat sätt.

Amöban
2012-06-23, 14:23
Glöm den fullständigt om du föredrar att göra det på annat sätt.

*gah!*

Depzon
2012-06-24, 19:08
Jag har någorlunda kläm på vad kolhydrater ger i stort, över dygnet, men vad de ger tillsammans med det protein och fett man äter under en viss given måltid – där har jag en lucka.

En makrillfilé + en banan
Enbart en makrillfilé

Tillgodogör man sig makrillen nämnvärt bättre i första exemplet?

Pretorian
2012-06-25, 07:24
Det "ger" väl samma sak? Eller var menar du med "ger"?

vicarious
2012-06-25, 09:34
Jag har någorlunda kläm på vad kolhydrater ger i stort, över dygnet, men vad de ger tillsammans med det protein och fett man äter under en viss given måltid – där har jag en lucka.

En makrillfilé + en banan
Enbart en makrillfilé

Tillgodogör man sig makrillen nämnvärt bättre i första exemplet?

Nej.

Yodah
2012-06-25, 10:05
Glöm den fullständigt om du föredrar att göra det på annat sätt.

Jag deffar just nu och äter snabba kolhydrater innan samt efter passet. En timme när jag kommer hem äter jag endast protein och inga kolhydrater.

Detta gör ju att jag bara har snabba kolhydrater i systemet och inga långsamma.

Därav min fråga: Räcker det med snabba kolhydrater före samt efter passet eller bör man äta långsamma kolhydrater när man kommer hem? Jag äter ju bara protein när jag kommer hem.

Hoppas att du förstår min fråga...

Tacksam för svar!

King Grub
2012-06-25, 11:00
Inte riktigt... räcker för vad?

Yodah
2012-06-25, 21:20
Bibehålla massa under deff.

Eddie Vedder
2012-06-26, 07:55
Om ditt val står mellan snabba ELLER långsamma så är mitt förslag att skippa de snabba. Det är verkligen inget måste ur återhämtningssynpunkt och dessutom kan du ju faktiskt äta mer. Få skulle nog välja snabba kolhydrater med vassledrinken framför mer potatis på tallriken.