handdator

Visa fullständig version : Latsdrag VS Chins


milax
2012-06-19, 20:56
Jag har tidigare kört latsdrag bakom nacken och alltid fått en riktigt fin träningvärk efteråt. I.o.m. att jag blev tillräckligt stark för att kunna köra 10 chins så bytte jag till chins då det ska vara "så mycket bättre". Nu har jag kört chins 1 månad och får inte alls samma fina känsla i latsen efteråt. Jag tror mig ha hyfsad teknik och lutar mig lite bakåt samtidigt som jag drar mig uppåt.
Vad är egentligen fördelarna med att köra chins istället för latsdrag?

Rusk
2012-06-19, 21:04
Det är samma rörelsemoment i båda så ingen är "bäst".
Vill du tävla i F5 så är chins dock ett måste.

milax
2012-06-19, 21:08
Det är samma rörelsemoment i båda så ingen är "bäst".
Vill du tävla i F5 så är chins dock ett måste.

Är nog både för klen och för gammal för F5... ;)

exor
2012-06-19, 21:49
Jag har bättre kontroll och kan jobba på ett effektivare sätt med latsen i latsdrag. Är väl för svag för chins helt enkelt.

milax
2012-06-19, 22:00
Kanske är en bra id'e för mig att köra 3 set chins först och sen kör två lätta i latsdrag?

Rusk
2012-06-19, 22:14
Kanske är en bra id'e för mig att köra 3 set chins först och sen kör två lätta i latsdrag?

Så kan man också göra:)

aldoschadewitz
2012-06-19, 22:17
rätta mig om jag har fel men jag känner att jag tränar mer än bara lats vid chins i förhållande till latsdrag som mer eller mindre isolerar latsen om du sitter med lite bakåtlutning och drar strikt mot bröstet

Rakanichy
2012-06-19, 22:36
Jag kör alltid 2 set chins först 2 set breda latsdrag och 2 set smala . Mest för att bli bra på chins och kompletterar med latsdrag för att få kontakten och klämma ut det sista ur latsen.

n3o
2012-06-19, 22:58
följdfråga:

Om man kör latsdrag, är det då bättre att köra framför eller bakom nacken? Eller kvittar det?

pezrulezhaakon
2012-06-19, 23:34
n3o

Du vinner inget på att köra latsdrag bakom nacken. Övningen har förhöjd skaderisk, men oavsett så tränar du latsmusklerna mindre effektivt.

milax
2012-06-20, 07:08
n3o

Du vinner inget på att köra latsdrag bakom nacken. Övningen har förhöjd skaderisk, men oavsett så tränar du latsmusklerna mindre effektivt.

Kanske det, men själv tycker jag att det käns bättre. Motivera gärna varför det är mindre effektivt och skaderisken är högre.
mvh

Degpekka
2012-06-20, 09:06
Anledningen till att den skulle vara mindre effektiv är kanske för att man inte kan hantera en lika tung vikt som framför huvudet, men å andra sidan tycker jag den isolerar latsen bra. Är man tillräckligt rörlig ser jag heller inte varför skaderisken skulle vara högre än i någon annan övning.

pezrulezhaakon
2012-06-20, 09:37
milax

Anledningen är dragriktningen på latsmusklerna inte stämmer så bra överens med belastningsriktningen.
Läget överarmsbenet befinner sig i med belastningen är inte snällt för rotatorcuffen, ledkapseln och ledbrosket.
Båda problem avhjälper man genom att köra framför.

milax
2012-06-20, 09:58
milax

Anledningen är dragriktningen på latsmusklerna inte stämmer så bra överens med belastningsriktningen.
Läget överarmsbenet befinner sig i med belastningen är inte snällt för rotatorcuffen, ledkapseln och ledbrosket.
Båda problem avhjälper man genom att köra framför.

Du har säkert rätt, du är i.a.f. kunnigare än mig. Läste denna tråd förut, där får jag känslan av att om det känns bra att köra bakom och om man är tillräckligt rörlig är det ingen nackdel.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173547

koloo
2012-06-20, 10:04
Jahapp. Här gick man och trodde att chins var överlägset bättre av någon anledning. Har endast kört viktade chins på senare tid, men latsdrag ska alltså vara likvärdigt?

milax
2012-06-20, 10:06
Jahapp. Här gick man och trodde att chins var överlägset bättre av någon anledning. Har endast kört viktade chins på senare tid, men latsdrag ska alltså vara likvärdigt?
Chins är tuffare... *flex*

Pjotor
2012-06-20, 10:10
Jahapp. Här gick man och trodde att chins var överlägset bättre av någon anledning. Har endast kört viktade chins på senare tid, men latsdrag ska alltså vara likvärdigt?

Chins kräver att fler muskler rekryteras och att man måste bära sin egen kroppsvikt. Om jag skulle vara tvungen att välja en och endast en av chins eller latsdrag så skulle jag av dessa skäl välja chins.

Har man möjlighet att göra båda så rekommenderar jag att man gör båda. De kompletterar varandra fint.

Inge Enveten
2012-06-20, 10:14
n3o

Du vinner inget på att köra latsdrag bakom nacken. Övningen har förhöjd skaderisk, men oavsett så tränar du latsmusklerna mindre effektivt.

Har för mig att Arne tycker att det är en utmärkt övning. Vore skoj att få höra hans åsikt här. Om han ej hittar hit, kan du kanske svara på vad han möjligen skulle anföra?

Järvskan
2012-06-20, 10:32
Har för mig att Arne tycker att det är en utmärkt övning. Vore skoj att få höra hans åsikt här. Om han ej hittar hit, kan du kanske svara på vad han möjligen skulle anföra?


Axon och ArneP har bråkat om detta ämne i flashback, sök där så finner du!

milax
2012-06-20, 10:57
Axon och ArneP har bråkat om detta ämne i flashback, sök där så finner du!

Slänger in en brandfackla!

Jag va inne på gymmet.com och läxade upp deras "guru" Arne Persson rejält nyss. Han gav nämligen flertalet medlemmar rådet att träna latsdrag bakom nacken istället för framför såsom övningen är designad.

Endumen
2012-06-20, 11:10
Jag kör alltid både framför och bakom nacken!

Limbo
2012-06-20, 11:23
Du har säkert rätt, du är i.a.f. kunnigare än mig. Läste denna tråd förut, där får jag känslan av att om det känns bra att köra bakom och om man är tillräckligt rörlig är det ingen nackdel.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173547

Typ lika rörlig som den här snubben bakom Axon

qzx2fZqK1Rk

Silencer
2012-06-20, 11:52
Jag tycker latsdrag funkar bättre för ändamålet, men då ska man inte fuska så det blir liggande rodd som många gör.

pezrulezhaakon
2012-06-20, 12:04
milax och Oliver Cherek

Arne brukar referera till att han aldrig träffat någon som har skadat sig i övningen.
Och han har delvis rätt. Bara för att det är högre skaderisk så är inte det detsamma som att man skadar sig.
Men likväl oavsett rörlighet så är det lägre muskulär effekt på lats än framför, så därför så slösar man mer tid att dra bakom.

Men man måste hålla isär två saker.
Bara för att man har den funktionen och rörligheten så innebär det INTE att man bör träna i den positionen i syfte styrka/hypertrofi och samtidigt hålla skaderisken nere.
Rörlighetsträning är däremot en helt annan sak. Då är det oftast inte tal om någon muskelbyggande belastning.

Så vill du slösa din tid är det ju upp till dig.

pezrulezhaakon
2012-06-20, 12:09
Limbo

Ja, killen bakom Axon är rörlig, han kanske inte skadar sig, men inte blir hans träning bättre för det.

Bilder är en bra referens. Tänk in latsmusklernas dragriktning i det läget, och så kollar du hur långt armbågen befinner sig från belastningsriktningen, så ser du snart problemet.

Silencer
2012-06-20, 12:09
Latsdrag bakom nacken är väl som militärpress bakom nacken där proportionerna mellan armlängd, överkropp och nyckelben påverkar huruvida det är ett skadligt utförande eller inte.

Rusk
2012-06-20, 12:10
Typ lika rörlig som den här snubben bakom Axon

qzx2fZqK1Rk

Får ont av att bara kolla på det:(

pezrulezhaakon
2012-06-20, 12:11
Silencer

Press bakom nacken är ännu värre än drag bakom nacken. Just pga sättet belastingen påverkar axelleden och muskler/strukturer omkring.

milax
2012-06-20, 12:40
Typ lika rörlig som den här snubben bakom Axon

Nä, men lika grov! *flex*

milax
2012-06-20, 13:45
Får ont av att bara kolla på det:(
Inte om du kollar viktmagasinet! Klart att man kan göra sådär om man inte har någon belastning?

pezrulezhaakon
2012-06-20, 14:31
milax

Helt rätt så ska man använda sin rörlighet fullt ut, men anpassa belastningen därefter.

milax
2012-06-20, 19:47
milax

Helt rätt så ska man använda sin rörlighet fullt ut, men anpassa belastningen därefter.
Point taken! Fyndigt...

milax
2012-06-20, 19:57
milax och Oliver Cherek

Arne brukar referera till att han aldrig träffat någon som har skadat sig i övningen.
Och han har delvis rätt. Bara för att det är högre skaderisk så är inte det detsamma som att man skadar sig.
Men likväl oavsett rörlighet så är det lägre muskulär effekt på lats än framför, så därför så slösar man mer tid att dra bakom.

Men man måste hålla isär två saker.
Bara för att man har den funktionen och rörligheten så innebär det INTE att man bör träna i den positionen i syfte styrka/hypertrofi och samtidigt hålla skaderisken nere.
Rörlighetsträning är däremot en helt annan sak. Då är det oftast inte tal om någon muskelbyggande belastning.

Så vill du slösa din tid är det ju upp till dig.
Jag kan hålla med dit ur ett mekaniskt perspektiv, kortare rörelse ger sämre effekt. Men likväl känner jag att jag får bra kontakt i lats och en grym träningsvärk i densamma av att köra bakom. Förklara gärna varför det då är sämre.
Jag vill verkligen veta, är absolut inte ute efter att överbevisa någon.

Bjern
2012-06-20, 19:59
Press bakom nacken är ännu värre än drag bakom nacken. Just pga sättet belastingen påverkar axelleden och muskler/strukturer omkring.

Jasså? Även om man bara går ner till öronhöjd?

pezrulezhaakon
2012-06-20, 21:28
Bjern

Visst minskar du skaderisken om du bara går till öronen, men då missar du en hel del träningseffekt också. Två problem du helt slipper om du kör framför. Det är väl axlar (delta) du avser att träna eller?

Zizou
2012-06-20, 21:37
En liten fråga angående smala latsdrag. Där jag tränar nu så kan jag inte ha armarna helt utsträckta när jag ska börja dra, utan en aning böjda. Lite bättre blir det om jag lutar mig bakåt en aning, men fortfarande så är inte armarna helt sträckta i startläget av övningen. Är detta en stor nackdel, att jag alltså får börja med aningen böjda armar?

pezrulezhaakon
2012-06-20, 21:41
milax

Träningsvärk (DOMS) säger inget om hur bra resultat du får.

Det kan bero på lite olika saker, tex:
När en led närmar sig ett ytterläge, och när muskelspolarna i registrerar ett muskulärt ytterläge så svarar hjärnan med att anspänna musklerna ytterligare både i och omkring leden, "som en säkerhetsåtgärd". Denna anspänningen är mer "statiskt" betingad.

Du behöver ett visst muskulärt arbete för att hålla dig bakom kroppsplanet med överarmarna, speciellt om du är lite stram i bröstmusklerna. Det arbetet ansvarar inte latsmusklerna för, utan mellersta traps och rotatorcuffen. Det arbetet slipper man framför.
Ju stelare man är i bröstmusklerna eller axelpartiet desto värre ser övingen ut. Det blir tillslut en konstig framåtlutad drag/crunchövning, med armbågarna pekandes nästan rakt bak.
Så det är alldeles för mycket annat som händer än som kan tillskrivas en fördelaktig latsövning.

pezrulezhaakon
2012-06-20, 21:44
Zizou

Vad är det som begränsar att du inte kan ha helt raka armar? Tar viktmagasinet i botten för tidigt?

Zizou
2012-06-20, 21:46
Zizou

Vad är det som begränsar att du inte kan ha helt raka armar?

Det går inte att sitta lägre, samt att det inte går att förlänga draglängden mer än vad den är :D Så man kan väl säga att maskinen är för kort/för dålig. Och då är jag ju inte lång.
Kommer visserligen byta gym inom 1 månad då jag flyttar, men som jag kör just nu så blir det väl lite mer "TuT", men jag vet inte om det påverkar negativt eller så att jag inte kan sträcka ut fullt.

Edit; Precis, viktmagasinet tar för tidigt. Kanske får ta och byta ut sätet mot en lägre bänk, och se om jag kan lösa det på något sätt.

cero
2012-06-20, 21:47
Skulle vara kul att se vad Arne har att säga om detta. :D

Lillleif
2012-06-20, 21:48
Fråga ang upplägg för chins: Om man samtidigt vill bygga lite råstyrka i de involverade musklerna, kan det då vara en idé att köra något i stil med 5x5 och lägga på lite vikt varje gång man klarat en fem gånger femma?

pezrulezhaakon
2012-06-20, 21:59
Zizou

Ja, det är tråkigt att maskinerna är kasst genomtänkta.
Om du ändå ska byta gym så spelar det ingen roll. Kolla om det är möjligt sålänge med lägre bänk utan att du kommer för långt ifrån maskinen. Kanske går att sitta på knäna om sitsen är borttagbar?

Annars kan du kötta rodd sålänge. Finfint för lats också.

Zizou
2012-06-20, 22:00
Zizou

Ja, det är tråkigt att maskinerna är kasst genomtänkta.
Om du ändå ska byta gym så spelar det ingen roll. Kolla om det är möjligt sålänge med lägre bänk utan att du kommer för långt ifrån maskinen. Kanske går att sitta på knäna om sitsen är borttagbar?

Annars kan du kötta rodd sålänge. Finfint för lats också.

Okej, ska testa att använda en lägre bänk alt. sitta på knäna :) Den är borttagbar, så det ska provas!

Alright, får lägga in något extra set rodd om inte ovanstående fungerar!

Tack för svaret!

KalleTeodor
2012-06-20, 22:53
Zizou

Ja, det är tråkigt att maskinerna är kasst genomtänkta.
Om du ändå ska byta gym så spelar det ingen roll. Kolla om det är möjligt sålänge med lägre bänk utan att du kommer för långt ifrån maskinen. Kanske går att sitta på knäna om sitsen är borttagbar?

Annars kan du kötta rodd sålänge. Finfint för lats också.

är det bästa att stretcha ut ordentligt i latsdrag? Eller ska man köra precis innan låsning och sen vända?

lurre86
2012-06-20, 23:10
Typ lika rörlig som den här snubben bakom Axon

qzx2fZqK1Rk

förlorar han inte mkt på att svinga ner vikten som han gör på dom sista?

pezrulezhaakon
2012-06-20, 23:11
KalleTeodor

Det finns lite olika sätt att göra latsdrag på.

Att sträcka ut helt är fördelaktigt, men släpp aldrig anspänningen så du "hänger" passivt i stången.
Släpp gärna upp skulderpartiet kontrollerat också, men var bara noggrann att dra ner det helt också, helst innan du påbörjar själva draget med armarna.

KalleTeodor
2012-06-20, 23:20
KalleTeodor

Det finns lite olika sätt att göra latsdrag på.

Att sträcka ut helt är fördelaktigt, men släpp aldrig anspänningen så du "hänger" passivt i stången.
Släpp gärna upp skulderpartiet kontrollerat också, men var bara noggrann att dra ner det helt också, helst innan du påbörjar själva draget med armarna.

typ såhär?

http://www.youtube.com/watch?v=pYd4C5LngDs

lurre86
2012-06-20, 23:27
här har du ett korrekt utförande i latsdrag. Han fokuserar verkligen på kontakten.


v6fmvMZGsQg

pezrulezhaakon
2012-06-20, 23:31
KalleTeodor

Jo, i stort sett.

milax
2012-06-21, 08:05
här har du ett korrekt utförande i latsdrag. Han fokuserar verkligen på kontakten.

Blev lite rädd att han skulle klämma fötterna i viktmagasinet... *screwy*

<Mike>
2012-06-21, 10:07
Fråga ang upplägg för chins: Om man samtidigt vill bygga lite råstyrka i de involverade musklerna, kan det då vara en idé att köra något i stil med 5x5 och lägga på lite vikt varje gång man klarat en fem gånger femma?

Du borde ha samma förhållningssätt till chinsträningen som till andra basövningar t.ex. bänkpress. Dock tycker jag inte du borde öka vikterna bara när du klarar 5x5, öka varje vecka istället. Ett väldigt bra upplägg, som både fungerat väldigt bra för mig och de andra jag rekommenderat det till, är en slags omvänd pyramidträning. Det fungerar så att man gör så många repetitioner man kan på en vikt (t.ex. kv+20) och sedan fortsätter göra så många repetitioner man kan men sänker 5kg mellan varje set. Nästa pass ökar man alla vikter med 2,5kg.
Så det är mitt tips :)