handdator

Visa fullständig version : Valet av övningar? Enkelhet?


ps3fanswe
2012-06-19, 17:42
Funderade lite om de här med valet av övningar.

I vissa övningar känner jag bättre kontakt än andra. Vore de inte bättre att då plocka bort några å körs fler det på dom jag får bra kontakt i?

Jag menar volym och utseende mässigt blir de stor skillnad om man kör fler övningar?

Tex bröst.

Såhär kör jag bröst idag

Bänkpress 5 set
Hantelpress 4 set
Hantelflyes 3 set

Men om jag istället körde

Bänkpress 13 set?

Va tror ni skillnaden blir volym
Å utseende mässigt?

ps3fanswe
2012-06-19, 20:46
Bump

Rakanichy
2012-06-19, 22:44
Jag skulle skippa flyesen helt och köra hantelpress lutande för övre bröst.
Det skulle se ut som detta (baserat på ditt exempel med 13 set) 8set bänk, 5set lutande hantelpress.

själv skulle jag dock inte köra 13 set bröst. Skulle köra, 5set bänk, 3 set lutande press.

Thornblom
2012-06-20, 01:11
Det finns en anledning till att man använder sig av flertalet olika övningar. När man "attackerar" muskeln från olika håll, med olika övningar, stressar man den mycket mer än om du endast använder en övning. Det betyder lite förenklat; mer volym.
Det är även av samma orsak man bör variera sitt träningsprogram med jämna mellanrum.

Pretorian
2012-06-20, 06:24
Själv gillar jag inte att köra många övningar utan att göra ungefär så som du skriver. Men för bröst så kör jag bänk och sned bänk, ibland sned hantelpress. Du behöver inte fler.

Degpekka
2012-06-20, 09:15
Jag tycker absolut det kan vara vettigt att köra någon form av flyes/isolationsövning på bröspasset.