handdator

Visa fullständig version : Kroppsuppfattning och hälsomässigt beteende på ett diskussionsforum för kroppsbyggare


King Grub
2012-06-19, 14:14
In this article we explore the social constructions, body perceptions, and health experiences of a serious recreational and competitive bodybuilder and powerlifter community. Data were obtained from a discussion forum appearing within an online community dedicated to muscular development. Forum postings for a period of 36 months were transposed to QSR NVivo, in which a narrative-based analytical method employing Gee's coding approach was employed. We used a priori codes based on Bourdieu's multipronged conceptual categories of social field, habitus, and capital accumulation as a theoretical frame. Our results expose an extreme social reality held by a devoted muscle-building community with a fanatical obsession with muscular hypertrophy and any accouterment helpful in its acquisition, from nutrition and supplements to training regimes and anabolic androgenic substances. Few health costs were considered too severe in this muscular meritocracy, where the strong commanded deference and the massive dominated the social field.

Qual Health Res. 2012 Jul;22(7):971-85. Body perceptions and health behaviors in an online bodybuilding community.

http://qhr.sagepub.com/content/22/7/971.long

Ronn
2012-06-19, 14:19
Haha oväntad slutsats. :D

Nebuchadnezzar
2012-06-19, 14:19
in this muscular meritocracy

Den formuleringen i sig är en klockren sammanfattning. :D

Andy.da.wohoo
2012-06-19, 14:32
Intressant ämne. Inte alls chockerande slutsats som sagt :D

Eddie Vedder
2012-06-19, 15:18
King Grub postar en studie som tar sin teoretiska utgångspunkt i Bourdieu. Jag njuter. :D

frong
2012-06-21, 12:41
Haha, underbart.

Silencer
2012-07-11, 22:38
Vulgärt och dramatiskt språkbruk för att vara en studie. Får mycket dåliga vibbar.

Eddie Vedder
2012-07-12, 06:21
Vulgärt och dramatiskt språkbruk för att vara en studie. Får mycket dåliga vibbar.

Tycker du att de orden verkar sakna substans, det är sällan det minsta fanatiskt och extremt? Det måste ju vara svårt att inte göra en sådan tolkning av BB-forum.

Grahn
2012-07-12, 07:23
Om man gör en studie och kommer fram till att allt är normalt, läser/publicerar någon den då?

Eddie Vedder
2012-07-12, 07:27
Om man gör en studie och kommer fram till att allt är normalt, läser/publicerar någon den då?

Vad är "normalt" då? I alla communities som är specifikt inriktade på något smalt så kommer man ju alltid hitta ytterligheter. Men visst, leker vi (för diskussionens skull) med tanken att ingen person på ett BB-forum har minsta avvikande kosthållning, kroppsuppfattning, syn på träning/hälsa etc. så skulle det nog bli svårt att få den publicerad. Men det vore ju tämligen dålig forskning att överhuvudtaget inte hitta någonting i en analys. ;)

Grahn
2012-07-12, 07:39
Vad är "normalt" då? I alla communities som är specifikt inriktade på något smalt så kommer man ju alltid hitta ytterligheter. Men visst, leker vi (för diskussionens skull) med tanken att ingen person på ett BB-forum har minsta avvikande kosthållning, kroppsuppfattning, syn på träning/hälsa etc. så skulle det nog bli svårt att få den publicerad. Men det vore ju tämligen dålig forskning att överhuvudtaget inte hitta någonting i en analys. ;)

Heh jag menade inte att vi inte är mer eller mindre skruvade här eller på andra ställen. Givetvis ligger det något i vad som skrivs och de flesta blir nog rätt fort medvetna om att denna subkulturs uppfattning om norm och ideal skiljer sig lite från den stora massans. :)

Jag menade mer att man tenderar att överdramatisera lite för att få ens slutsatser att verka mer fantastiska än de verkligen är. Rent generellt så kan man nog analysera vilken intressegrupp som helst och komma till en liknande slutsats bara man byter ut temat för vad gruppen har som är onormalt.

Eddie Vedder
2012-07-12, 07:45
Jag menade mer att man tenderar att överdramatisera lite för att få ens slutsatser att verka mer fantastiska än de verkligen är. Rent generellt så kan man nog analysera vilken intressegrupp som helst och komma till en liknande slutsats bara man byter ut temat för vad gruppen har som är onormalt.

Ja utan tvivel. Men å andra sidan är det ju det man vill utforska och jag tror inte man drar till med ord som "extremt" och "fanatiskt" om det inte finns grund för det ärligt talat.

Grahn
2012-07-12, 07:52
Ja utan tvivel. Men å andra sidan är det ju det man vill utforska och jag tror inte man drar till med ord som "extremt" och "fanatiskt" om det inte finns grund för det ärligt talat.

Man kan ju hoppas :) eller vänta nu... :confused:

tjing
2012-07-12, 10:45
Vad är "normalt" då? I alla communities som är specifikt inriktade på något smalt så kommer man ju alltid hitta ytterligheter. Men visst, leker vi (för diskussionens skull) med tanken att ingen person på ett BB-forum har minsta avvikande kosthållning, kroppsuppfattning, syn på träning/hälsa etc. så skulle det nog bli svårt att få den publicerad. Men det vore ju tämligen dålig forskning att överhuvudtaget inte hitta någonting i en analys. ;)

Problemet är ju att kosthållning/träning är så relativt och bygger mycket på sociologiska konstruktioner.

Hur mycket träning är för mycket, vad är "normalt" att äta osv. Det är snarare mer absurt att övervikt är ett sådant stort problem i samhället men det anses vara normen. Vem har tolkningsföreträde för normalitet?

Dock håller jag med om att den exklusiva fokusen på muskelbygge kan lätt bli absurt ibland. Personerna som bygger tror att de är världens mittpunkt när de blastar biceps på gymmet, men inte en jäkel bryr sig förutom de själva.

Min teori med byggare är att de är för autistiska för att passa i gemene sportvärlden och därför söker sig till sin inbundna träning; som dessutom saknar egentlig poäng i dagens samhälle. Ingen behöver ha en massa muskler.

Nebuchadnezzar
2012-07-12, 11:17
Min teori med byggare är att de är för autistiska för att passa i gemene sportvärlden och därför söker sig till sin inbundna träning; som dessutom saknar egentlig poäng i dagens samhälle. Ingen behöver ha en massa muskler.

Ingen behöver de fysiska förutsättningar som gäller för andra sporter heller, om man skall vara sån.



Angående eventuell överdrift i studien tror jag objektivt inte att någon sådan föreligger, ärligt talat. Gemene man skulle nog förundras om de hängde på kroppsbyggarforum utan att själva vara balls deep into det.

Åsberg
2012-07-12, 11:29
Problemet är ju att kosthållning/träning är så relativt och bygger mycket på sociologiska konstruktioner.

Hur mycket träning är för mycket, vad är "normalt" att äta osv. Det är snarare mer absurt att övervikt är ett sådant stort problem i samhället men det anses vara normen. Vem har tolkningsföreträde för normalitet?

Dock håller jag med om att den exklusiva fokusen på muskelbygge kan lätt bli absurt ibland. Personerna som bygger tror att de är världens mittpunkt när de blastar biceps på gymmet, men inte en jäkel bryr sig förutom de själva.

Min teori med byggare är att de är för autistiska för att passa i gemene sportvärlden och därför söker sig till sin inbundna träning; som dessutom saknar egentlig poäng i dagens samhälle. Ingen behöver ha en massa muskler.

Vilken sport har en poäng i dagens samhälle då?

Zhang
2012-07-12, 11:32
Min teori med byggare är att de är för autistiska för att passa i gemene sportvärlden och därför söker sig till sin inbundna träning; som dessutom saknar egentlig poäng i dagens samhälle. Ingen behöver ha en massa muskler.

Behövs att ro en båt snabbt? Behövs att sparka runt en boll? Behövs att hoppa långt eller högt? Behövs att springa långt eller snabbt?

tjing
2012-07-12, 12:04
Behövs att ro en båt snabbt? Behövs att sparka runt en boll? Behövs att hoppa långt eller högt? Behövs att springa långt eller snabbt?

Nope, men de är socialt accepterade sporter/aktiviteter på ett annat sätt.

Eddie Vedder
2012-07-12, 17:29
Det är snarare mer absurt att övervikt är ett sådant stort problem i samhället men det anses vara normen.

Vilken värld lever du i? :confused: Är det någon grupp som stigmatisera och får utstå oförtjänt skit är det väl överviktiga? Att lägga ner hela sitt liv i att vara asket ger ju dock idel ryggdunk.

Lisa 40 kg: "Åhh asså jag tog i på spinningen så jag svimmade!"
Anna 65 kg: "Asså du är sjukt duktig, tänk om jag hade den disciplinen!"

EDIT: Sociala konstruktioner btw, inte sociologiska.

Tolkia
2012-07-12, 19:05
Det är snarare mer absurt att övervikt är ett sådant stort problem i samhället men det anses vara normen.
Det verkligt absurda är ju om du på allvar tror att det är så att övervikt anses vara normen.

Vi har ju haft liknande trådar tidigare, och det är alltid samma visa; man blir provocerad och ondgör sig över de osakliga forskarna/journalisterna/författarna/sociologerna/etc. Jag fattar inte att folk identifierar sig så till den grad med målgruppen i studierna att de känner att de måste försvara sig. Är man inte fanatisk vet man väl rimligen om det. Någon form av sjukdomsinsikt finns oftast hos den som låtit saker och ting gå till överdrift, undantaget vissa väldigt sjuka personer.

tjing
2012-07-12, 19:13
Vilken värld lever du i? :confused: Är det någon grupp som stigmatisera och får utstå oförtjänt skit är det väl överviktiga? Att lägga ner hela sitt liv i att vara asket ger ju dock idel ryggdunk.

Lisa 40 kg: "Åhh asså jag tog i på spinningen så jag svimmade!"
Anna 65 kg: "Asså du är sjukt duktig, tänk om jag hade den disciplinen!"

EDIT: Sociala konstruktioner btw, inte sociologiska.

Jag skrev fel, skulle skriva "sociala".

Jo men min poäng är att samtidigt uppmanas man att äta samma saker men mindre. Att ha en viss övervikt är accepterat och män i medelåldern säger t ex ofta till mig att jag är för tunn, eftersom de vill att jag ska ha samma kagge som dem antar jag. Det verkar som att man ska inte bli slank, utan snarare begränsa övervikten osv. Helt absurt kan jag tycka.

Nja, folk som tränar väldigt mycket och lever hälsosamt ses ju snarast som avvikande från normen i det stora hela. Men, som bekant är det skillnad på idrottsmän och t ex folk som utövar bodybuilding och eftersom det inte är en socialt accepterad sport på samma sätt som fotboll hamnar de i ett eget fack.

Angående exemplet med kvinnorna: Visst är det så, men kanske snarare i interpersonella relationer. I stort ses det lätt som extremt att ta i så att man nästan svimmar på regelbunden basis. Det är inte "normalt" att träna hårt, om man inte har någon anledning till det så att säga. Och anledningen stavas idrott.

Tror du t ex många människors matscheman och träningsupplägg här på forumet skulle anses normala i världen utanför?

tjing
2012-07-12, 19:16
Det verkligt absurda är ju om du på allvar tror att det är så att övervikt anses vara normen.

Vi har ju haft liknande trådar tidigare, och det är alltid samma visa; man blir provocerad och ondgör sig över de osakliga forskarna/journalisterna/författarna/sociologerna/etc. Jag fattar inte att folk identifierar sig så till den grad med målgruppen i studierna att de känner att de måste försvara sig. Är man inte fanatisk vet man väl rimligen om det. Någon form av sjukdomsinsikt finns oftast hos den som låtit saker och ting gå till överdrift, undantaget vissa väldigt sjuka personer.

Jag tycker det är riktigt absurt att du inte kan se att övervikt inte har blivit normen. Kolla på människor i medelåldern, t ex både här och i USA. Det har med all självklart blivit en norm att väga för mycket; i många fall väldigt mycket för mycket. Det sker en indikationsglidning för vilken vikt som är "normal" och sakta men säkert accepteras högre och högre kroppsvikt inom ramen för normalitet.

Vad menar du egentligen?

Sheogorath
2012-07-12, 19:30
tjing har en poäng åtminstone, eftersom "norm" inte är det samma som "ideal".

begt
2012-07-12, 19:33
Rökning är mer stigmatiserat än övervikt på många håll.

Tolkia
2012-07-12, 19:38
tjing har en poäng åtminstone, eftersom "norm" inte är det samma som "ideal".
Jag tycker att tjing missar sin poäng, eftersom att något är vanligt förekommande inte är detsamma som att det är norm. Skattefusk och snatteri är vanliga, men ingen skulle nog säga att de är norm.

Sheogorath
2012-07-12, 19:48
Jag tycker att tjing missar sin poäng, eftersom att något är vanligt förekommande inte är detsamma som att det är norm. Skattefusk och snatteri är vanliga, men ingen skulle nog säga att de är norm.

Fast ju fler som gör något desto mer normaliserat blir det. Jag tänker på exempelvis piratkopiering.

Det är inte far fetched att en random person i USA, som ju har högre andel gravt feta än Sverige är mer "förlåtande" när det kommer till vad som är övervikt och vad som är normalvikt. "Normen" förskjuts. Men kanske inte idealet.

begt
2012-07-12, 19:48
Jag tycker att tjing missar sin poäng, eftersom att något är vanligt förekommande inte är detsamma som att det är norm. Skattefusk och snatteri är vanliga, men ingen skulle nog säga att de är norm.

En vanlig svensk, säg 180 cm lång och 75 kg tung, skulle anses vara smal i USA. För smal (spinkig) för vissa.

Eddie Vedder
2012-07-13, 09:45
Tror du t ex många människors matscheman och träningsupplägg här på forumet skulle anses normala i världen utanför?

Nej och de är de ju inte heller. Låt oss vända på det: Tycker DU att det vore önskvärt att synen på kost och träning hos Kolozzeums nu aktiva medlemmar var en proportionsenlig minivariant av samhället?

Jag håller med Tolkia att det är konstigt att man letar försvar istället för att inse att det är ganska extremt på sina håll. Och att det anses okej med lite extrakilon i medelåldern ser jag inte som absurt nej.

Du bör kolla upp begreppen "norm" och statistisk normalitet för just nu förväxlar du dem väldigt. Och statistisk normalitet är bara en del i hela normalitetsbegreppet. Och den enda där man kan hävda att övervikt/fetma är normalt i Sverige.



Det är inte far fetched att en random person i USA, som ju har högre andel gravt feta än Sverige är mer "förlåtande" när det kommer till vad som är övervikt och vad som är normalvikt. "Normen" förskjuts. Men kanske inte idealet.

Normen förskjuts ja men den är ju fortfarande densamma. Dvs att vara smal. Även om "att vara smal" förskjuts så är det ju samma norm. Precis som det är norm med en viss utbildningsnivå och den normen förflyttas den också. Vad som är hög utbildning har ju samma inflation som man kan anta att kroppsvikten har. Eller för att inte tala om begreppet "grov" beroende på vems ögon. :)

Som sagt, förväxla inte normen med det, statistiskt sett, normala.

Latissimus Dorsi
2012-07-13, 15:14
Klart som fan att ens kroppsutfattning e.t.c ändras, när jag klev in här var 100 kilo i bänkpress för mig ohyggligt starkt. Men nu när man ser gode sisu reppa på 217.5 kilo utan några större bekymmer så ändras ju klart ens uppfattning om vad ''mycket'' i just detta exempel bänkpress är.

tjing
2012-07-13, 18:58
Jag tycker att tjing missar sin poäng, eftersom att något är vanligt förekommande inte är detsamma som att det är norm. Skattefusk och snatteri är vanliga, men ingen skulle nog säga att de är norm.

Det är norm att acceptera en viss övervikt menar jag och den gränsen flyttas lite hela tiden mot att mer och mer övervikt accepteras, oavsett om alla är överviktiga eller inte (vilket de såklart inte är). Detta är framförallt tydligt i medelåldern.

tjing
2012-07-13, 19:06
Nej och de är de ju inte heller. Låt oss vända på det: Tycker DU att det vore önskvärt att synen på kost och träning hos Kolozzeums nu aktiva medlemmar var en proportionsenlig minivariant av samhället?

Nej, det känns väldigt opraktiskt sett på en större befolkningsgrupp att äta och träna inrutat och väga/räkna kalorier på ketchup.


Jag håller med Tolkia att det är konstigt att man letar försvar istället för att inse att det är ganska extremt på sina håll. Och att det anses okej med lite extrakilon i medelåldern ser jag inte som absurt nej.

"Lite" extrakilon? Har du sett hur folk ser ut nuförtiden. Vi snackar 10-15 extrakilon minst hos många gubbar. Vi snackar bukfetma, lite motion och extravikten går ju inte att se isolerat utan utgör en del i ett större panorama, som är att vi har ett smått bisarrt förhållande till kost och våra kroppar i västvärlden. Det ska ätas och njutas och frossas men övervikten och sjukdomarna vill ingen ta tag i.


Som sagt, förväxla inte normen med det, statistiskt sett, normala.

Precis. Jag pratar om norm som i värderingar, inte statistiskt belagd normalitet. Jag kan inte säga hur många som är överviktiga i USA t ex men jag kan säga att normen är att övervikt är accepterat till en relativ grad och att det ständigt sker en indikationsglidning åt att mer övervikt accepteras.

OM inte någonting händer som ändrar på det. Vilket känns otroligt just nu.

solari
2012-07-13, 20:55
Får nog tyvärr hålla med Tjing i mycket. Får ofta kommentaren av gubbarna-på-jobbet att man inte är fullvuxen (175cm, 80kg), de däremot har fina kulor allihop...

Oxe
2012-07-13, 21:47
Jag tycker ju att forumen drar ner min åsikt snarare än spär på det, de flesta jag träffar umgås med är ju större än de flesta på forum.

Tycker de flesta här inne är tunna till normalbyggda, ett litet fåtal som är stora/vältränade. Pratar enbart om de visuella aspekterna då vältränad är ett sånt brett begrep och de riktiga vältränade ofta är ganska små

Paria
2012-07-14, 00:39
Jag tycker ju att forumen drar ner min åsikt snarare än spär på det, de flesta jag träffar umgås med är ju större än de flesta på forum.

Tycker de flesta här inne är tunna till normalbyggda, ett litet fåtal som är stora/vältränade. Pratar enbart om de visuella aspekterna då vältränad är ett sånt brett begrep och de riktiga vältränade ofta är ganska små Antagligen för att man framstår som betydligt större (och i medelsvenssons ögon "mer tränad") om man har bulkat upp sig till 130 kg med "bara" 25 % BF, än om man väger 75 kg rippad till benet, men idealet här inne är ju betydligt närmare 75 kg rippad till benet och därför träffar man dagligen på större (o betydligt fetare) personer irl.

Eddie Vedder
2012-07-14, 07:52
"Lite" extrakilon? Har du sett hur folk ser ut nuförtiden. Vi snackar 10-15 extrakilon minst hos många gubbar. Vi snackar bukfetma, lite motion och extravikten går ju inte att se isolerat utan utgör en del i ett större panorama, som är att vi har ett smått bisarrt förhållande till kost och våra kroppar i västvärlden. Det ska ätas och njutas och frossas men övervikten och sjukdomarna vill ingen ta tag i.

Ja vissa är väldigt feta, inget annat har jag sagt. Men jag tror faktiskt de människorna vet om det ärligt talat. Och jag tror väldigt få riktigt feta människor inte lider av det.

Men du vet precis som jag att det inte behövs morbid fetma för att hälsofascister ska börja peka finger.

Precis. Jag pratar om norm som i värderingar, inte statistiskt belagd normalitet. Jag kan inte säga hur många som är överviktiga i USA t ex men jag kan säga att normen är att övervikt är accepterat till en relativ grad och att det ständigt sker en indikationsglidning åt att mer övervikt accepteras.


Övervikt och fetma stigmatiseras i hög grad. På många områden. Det är knappast okänt och utan dokumentation. Så nej det är ingen norm, inte alls. Att överviktiga människor ändå accepteras är jag väldigt glad för. De är ju faktiskt människor de också.

Silencer
2012-07-14, 10:09
Tycker du att de orden verkar sakna substans, det är sällan det minsta fanatiskt och extremt? Det måste ju vara svårt att inte göra en sådan tolkning av BB-forum.

Nejdå, jag håller med. Jag gillar bara inte de känsloladdade och dömande formuleringarna. Bodybuilding är en sinnessjuk sport, men jag tycker att de hade kunnat formulera sin slutsats mer neutralt.

tjing
2012-07-14, 11:59
Ja vissa är väldigt feta, inget annat har jag sagt. Men jag tror faktiskt de människorna vet om det ärligt talat. Och jag tror väldigt få riktigt feta människor inte lider av det.

Men du vet precis som jag att det inte behövs morbid fetma för att hälsofascister ska börja peka finger.

Övervikt och fetma stigmatiseras i hög grad. På många områden. Det är knappast okänt och utan dokumentation. Så nej det är ingen norm, inte alls. Att överviktiga människor ändå accepteras är jag väldigt glad för. De är ju faktiskt människor de också.

Jag talar om "övervikt" som inte är extrem fetma, d v s övervikten på 10-15 kg och uppåt som inte sällan sitter på magen hos män och bakdelen på kvinnor och även runt magen på kvinnor när de genomgår hormonella förändringar i samband med klimakteriet. Den typens övervikt är som du vet, onyttig och jag hävdar fortfarande att den sortens övervikt är en norm.

Jag tror du blandar ihop övervikt och fetma lite, eftersom du talar om enstaka "feta" personer. Jag menar "trivsel"-övervikten som tycks öka allt mer i samhället. Kolla bara på USA t ex.

Övervikt behöver inte handla om att man väger 50 kg mer än man borde. Stigmatiseringen du talar om handlar mer om fetma skulle jag säga.

tjing
2012-07-14, 12:02
Nejdå, jag håller med. Jag gillar bara inte de känsloladdade och dömande formuleringarna. Bodybuilding är en sinnessjuk sport, men jag tycker att de hade kunnat formulera sin slutsats mer neutralt.

Jo det finns onekligen en lite störande emotionell klang mellan raderna och en vilja att bevara rådande normalitet och status quo.

Eddie Vedder
2012-07-14, 13:54
Nejdå, jag håller med. Jag gillar bara inte de känsloladdade och dömande formuleringarna. Bodybuilding är en sinnessjuk sport, men jag tycker att de hade kunnat formulera sin slutsats mer neutralt.

Det finns inget moraliserande i det. Att det är fanatiskt och extremt är ju den analysen de gjort och alltså neutralt.