handdator

Visa fullständig version : Ändra figuren?


Mrs.Anonym
2004-01-28, 17:30
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till...
Är 19 år, väger 54 kg och är164 cm lång.
Har tränat hårt och ätit nyttigt i fyra månader och har därmed gått ner ca 3.5 kg. Mitt problem är att jag ändå anser att jag har mycket fett på rumpa och lår. På överkroppen är jag smal, och vill inte heller bli smalare där. Mitt BMI är 20,1 och eftersom jag inte är särskilt muskulös så antar jag att man kan gå efter det..eller? Skulle jag gå ner ännu ett kg så är jag enligt BMI-måttet räknat underviktig. Det jag nu undrar över är om ni har något förslag på vad jag ska göra för att få fastare/smalare lår och rump utan att bli allt för mager på överkroppen? Är det styrketräning som gäller eller går det inte att ändra på hur man är konstruerad? Tränar mycket konditionsträning och även Body Pump...kan man bygga muskler genom Body Pump eller tränar man endast uthållighet då?

Väldigt tacksam för tips! :em:

King Grub
2004-01-28, 17:39
"Problemet" är antagligen att du är kvinna, om du nu kan anse det vara ett problem. Kvinnor har och skall ha större fettdepåer i de områden du nämner.

Att få bort kroppsfett endast på underkroppen går inte. Du kommer att minska lika mycket på resten av kroppen också. Endast till en liten del förbrukas kroppsfett ojämnt, och det beror på dina könshormoner och är inget du kan påverka direkt, utan du kommer att minska i stort sett jämnt över hela kroppen.

Med den kroppsvikten kontra längden kan du omöjligen ha "för mycket" eller en ohälsosam eller onormal fettmängd någonstans. Är det inte din självuppfattning som inte är 100% korrekt?

Hursomhelst kan du inte minska fettmängden enbart på de områden du önskar. Det du tänkbart skulle kunna åstadkomma är att få själva musklerna mindre genom att låta bli att aktivera dem i någon större utsträckning, men att det skulle få dig att se bättre ut finner jag högst osannolikt. Dessutom skulle en minskad muskelmassa få dina lår och rumpa att bli procentuellt fetare, även om måttbandet visar på en mindre siffra, och var ligger vinsten i det?

Kombinera styrketräning och konditionsträning med en vettig kosthållning, utan att på något sätt svälta dig - det är receptet på att få en så välutvecklad muskulatur och fysik som du kan.

Mrs.Anonym
2004-01-28, 18:20
Jo jag är medveten om att det inte går att punktförbränna, men tror du att jag skulle kunna få fastar/smalare ben och rumpa om jag börjar styrketräna? Jo jag vet även att de flesta kvinnor lägger på sig mer fett på lår och rumpa och det fettet jag har
är ju inte ohälsosamt...men det skulle ju va kul om man såg lite mer proportionerlig ut... :(

ivandrago
2004-01-28, 18:27
Jag föreslår tung styrketräning. Knäböj bl.a. Bygg upp din muskelmassa så får du en vacker form. Fett utan muskler under = hängigt och fult. Fett med muskler under = fast och snyggt (så länge det inte är för mycket fett).

Mrs.Anonym
2004-01-28, 18:40
Ja då får man väl sätta igång och börja styrketräna då..tror jag ska börja med att stärka ryggen så den inte går sönder då jag tränar benen. Fast det underliga är att jag tycker att jag borde ha rätt så mycket lår/benmuskler eftersom jag har spelat fotboll i flera år, fast nu ser det mest ut som om dom består av fett...

*IDet är inte lätt att va kvinna!* :mallan:

herr_Arne
2004-01-28, 21:12
Tja, har du spelat fotboll så finns det garanterat muskler på underkroppen. Kanske det blir bättre balans med större muskler på överkroppen? Styrketräning är isåfall garanterat rätt väg, även om vägen är lång (det tar en stund att få större muskler, ingen ser ut som en proffesionell kroppsbyggare av misstag så oroa dig inte för det... ;) ).

Sparrisen
2004-01-29, 20:54
Jag postade ett inlägg här där jag föreslog att mrs.anonym skulle kunna lägga upp en bild på sig själv, allt för att man lättare skulle kunna komma med konstruktiv kritik.

Mods: Varför togs det bort?

:confused:

aliquis
2004-01-29, 20:57
Som grub skriver så lagrar kvinnor mer fett på rumpa, bröst och lår och män med på buken, det är bara att acceptera.
Kvinnor skall även ha en större andel kroppsfett som du kan se här:
http://www.kroppsfett.nu/images/kvinnor_fett.gif
http://www.kroppsfett.nu/images/man_fett.gif
Dvs där överviktig man startar är en kvinna fortfarande underviktig! Strunta i bilderna av kvinnan som samhället trycker ner i halsen på dig, tjejerna på bilderna är 1 på 1000 eller liknande, du behöver inte se ut så.
Strunta i att banta mer, ditt BMI är ju helt ok. Försök istället bygga på dig 2kg muskler eller liknande så skall du se att fettet inte kommer synas lika mycket.
Vill du sedan få form på lår och rumpa så är väl knäböj och utfall rätt övningar för att träna upp just dessa. Men snälla gör inte misstaget att träna bara dessa kroppsdelar isf, träna hela kroppen men se till att dessa övningar finns med. Lycka till.
Om du inte vill gå till ett gym kan du säkert köpa ett enklare hantelset för några hundra och göra dessa övningar hemma.

Tror även det kan vara som herr_arne säger, det du har på låren är kanske inte så mycket fett utan det kanske är just att dessa är vältränade i förhållande till resten av kroppen och därför grövre, tränar du då även upp överkroppen lite mer så kommer det kanske bli en bättre balans på det hela.

aliquis
2004-01-29, 20:59
Originally posted by SwedeForce
Jag postade ett inlägg här där jag föreslog att mrs.anonym skulle kunna lägga upp en bild på sig själv, allt för att man lättare skulle kunna komma med konstruktiv kritik.
Mods: Varför togs det bort?
:confused:
Se nya regler och hårdare tag. Vad skall vi med bilder till? Hon är ju uppenbarligen inte överviktig men säger ju vad hon själv tycker problemet är.

shirunai
2004-01-29, 21:27
Originally posted by aliquis

http://www.kroppsfett.nu/images/man_fett.gif
[/B]

ajdå jag räknas som överviktig :D

abjorn
2004-01-29, 21:34
Originally posted by aliquis

http://www.kroppsfett.nu/images/kvinnor_fett.gif
http://www.kroppsfett.nu/images/man_fett.gif


Tänk om man endå varit kvinna :rolleyes:

Langster
2004-01-29, 21:36
Som Ivandrago sa så är styrketräning lösningen. Men för guds skull kör inte en massa rump-maskiner och specifika inre-lår övningar! För att det ska bli nån skillnad måste du lägga på dig rätt ordentligt med muskler, det gör du med knäböj, benpress och utfall.

Prankie
2004-01-29, 23:51
Styrke är svaret. Bättre symmetri och hållning ge bättre figur. Kanske priotera överkroppen mer om du känner det är det som behövs för bättre symmetri?

Sparrisen
2004-01-30, 10:50
Originally posted by aliquis

Se nya regler och hårdare tag. Vad skall vi med bilder till? Hon är ju uppenbarligen inte överviktig men säger ju vad hon själv tycker problemet är.

Hårda tag? Det får väl inte gå till överdrift?