handdator

Visa fullständig version : Rekommendera en kampsport


spoonchest
2012-06-19, 13:13
Jag har bedömt att det är dags att börja träna kampsport. Jag var på fortbildningskurs för ordningsvakter hos polisen häromsistens och det slog mig hur ofattbart enkelt det är att tappa enkla grepptekniker och självskyddstänk om man inte hamnar i liknande situationer särskilt ofta.

För att säkerställa att jag i framtiden inte kommer att hamna på youtube som förtvivlad/blackoutad ordningsvakt stå och mata 30-40 batongslag med tvåhandsfattning på random snattare, känner jag att det är av vikt att kunna vara tryggare än så i sig själv.

Det är viktigt att kunna vara bra på våldsanvändningen, då den med större säkerhet kommer att vara korrekt när det behövs, utan att för den delen vara vare sig överdriven eller alltför mjäkig.

Därför lämnar jag tråden öppen för er som vill promota er egen kampsport, så får vi se vad jag satsar på framöver.

Puss.

lurre86
2012-06-19, 13:21
Jag tränar thaiboxning och de är inte att rekommendera om sytet är självförsvar.
Eftersom sporten inte är inriktad på grepp eller självförsvar.

Låter som att du ska gå en självförsvarskurs och inte någon kampsport.

z_bumbi
2012-06-19, 13:27
Har inte företaget du jobbar för något eget? Om inte så lämna ett förslag på att de kanske ska ha det. Jag vet t ex klubbar som har haft speciella utbildningar för vakter och poliser bara för att kraven skiljer sig åt jämfört med den vanliga träningen.

Ladugårdsdörr
2012-06-19, 13:27
Krav Maga är ganska "ren" självförsvar, men skulle ändå säga MMA för att det är så jäkla kul, gärna med inslag av Brasse jujutsu så du får med dig gi-träning (dvs. hur dräkten kan användas).

TheIsh
2012-06-19, 13:49
Jag säger Judo. Ger väldigt bra balans i längden, mycket tätt in på med svep och kast. Perfekt för någon som dig. Väldigt skönt och tryggt att veta att man kan lägga ner någon utan att behöva få en anmälan på sig. Har du tillgång till ett MMA-gym så funkar ju det med så man får hela paketet så att säga. Inte bara ur attack synpunkt, utan även försvar, vilket kanske är det viktigaste för dig.

limenka
2012-06-19, 13:49
Kali eller BJJ

Morty
2012-06-19, 13:57
Judo, BJJ eller vanlig grek-romersk brottning. Döts-sporter som Thai och MMA är inte något för en ordningsvakt som på sin höjd ska hålla fast bus tills polisen kommer, det blir nog tämligen svårt att förklara varför ditt smalben och busets ansikte båda ser ut som skit.

Alternativt capoeira. Göra lite moves samtidigt som man säger "come at me bro" för att visa att man är serious.

Glen
2012-06-19, 13:57
Tror du kommer ha nytta av vad du än väljer (så länge det inte är någon hokus pokus-stil) av just den anledning du beskriver, vana av att hamna i kampsituationer.

Personligen skulle jag ett slag för brottning, då får du diverse tekniker som inte behöver vara allt för våldsamma så att säga. Dessutom tenderar brottare att vara obehagligt bra fysade och du får dessutom en bra grund om du skulle vilja köra MMA senare.



/Glen

Glen
2012-06-19, 13:58
Judo, BJJ eller vanlig grek-romersk brottning. Döts-sporter som Thai och MMA är inte något för en ordningsvakt som på sin höjd ska hålla fast bus tills polisen kommer, det blir nog tämligen svårt att förklara varför ditt smalben och busets ansikte båda ser ut som skit.

Alternativt capoeira. Göra lite moves samtidigt som man säger "come at me bro" för att visa att man är serious.

Den buse som inte backar då måste vara dum i huvudet :D

Rikard Jansson
2012-06-19, 14:02
+1 på capoeira, eller; (ändra till 240p)
_nSQ5pNe4Ig

okiol
2012-06-19, 14:07
+2 på capeira

seriösly though: den där viden: dammmm, tänk den med en sko på en otränad, oförberedd berusad man... dem heads are gonna rollin'

EDIT: oj, det var visst inte så seriöst... Nej jag hade tydligen inget att tillägga i diskusionen.

Morty
2012-06-19, 14:08
Man kan inte sparka så i kängor+tjocka ordningsvaktsbyxor med skit i fickorna och ouppvärmd. Det går inte.

feedhurley
2012-06-19, 14:10
Du får skilja på självförsvar, kamp efter regler och ordningsvakters tillvägagångssätt.

Det sista en ordningsvakt vill är att ställa sig på tunnelbanan i boxningstance och försöka nypa hakan med teknikrätta krokar och uppercuts eller dyka efter benen i hopp om att väl på marken få till ett benlås innan förövaren tar fram sin kniv eller lyckas vissla på sina kompisar...
Dock finns det många olika jobbiga sitationer som kan uppstå där flera kampsporter kan komma till hjälp men det är just det krav maga och särskilda vakttränare är duktiga på att lära ut.

Så jag hade rent av avrått dig från att träna något annat än ren självförsvarsträning då kampsporter nog kan ställa till mer än det ger sig till nytta för dig.

feedhurley
2012-06-19, 14:12
Man kan inte sparka så i kängor+tjocka ordningsvaktsbyxor med skit i fickorna och ouppvärmd. Det går inte.

Det kan man definitivt! Deras kläder är utformade för att vara rörliga och stryktåliga. Har du gjort lumpen vet du att det inte är något bagy/häng man bär detta med och sparka folk i huvudet är inga problem. Kängor kan förövrigt ofta vara possitivt.

Morty
2012-06-19, 14:20
Det kan man definitivt! Deras kläder är utformade för att vara rörliga och stryktåliga. Har du gjort lumpen vet du att det inte är något bagy/häng man bär detta med och sparka folk i huvudet är inga problem. Kängor kan förövrigt ofta vara possitivt.

Gällande fysiska prestationer gäller nästan alltid att det finns någon som kan. Om markerar Sandhamn och Utö Värdshus på en karta och frågar någon på gatan om det är möjligt att ta sig mellan dem utan hjälpmedel på 10 timmar så kommer de säga att det inte går, men likväl finns det personer som är kapabla till det.

Likväl finns det såklart de som kan sparka i huvudhöjd ouppvärmda i dåliga byxor, skyddsväst och kängor (nej, de är inte bra att sparka högt i). Men det finns garanterat inte många ordningsvakter som har en chans att lyckas med det. Kanske om personen får flera försök på ett låst mål, men i övrigt så nej. Det går inte.


Pic related, Stockholms skärgård med Sandhamn och Utö markerat. Det är långt.
http://i.imgur.com/jiWqA.png

krellik
2012-06-19, 15:17
Mycket teknik försvinner när någon slår en på käften (som den goda Iron Mike mer eller mindre sa en gång i tiden).

MMA är ganska allround för det här syftet, att träna på att kontrollera någon som försöker slå huvudet av dig i clinch är användbart och att kontrollera någon som vill komma loss är också användbart. Den fysiska förberedelsen gör kroppen mer tålig om man skulle råka bli kastad, hamnar man på golvet kan man ta sig upp och man blir inte lika chockad av fysisk kontakt.

Kombinera med några intensivare perioder av typ krav maga för att få in mer av det taktiska tänket och för att ha rätt fokus på övrig träning. Och lite disciplin på det så man inte använder fler redskap än vad uppgiften kräver och kan rättfärdiga...

spoonchest
2012-06-19, 15:49
Tack för responsen.
Det är korrekt att vi tränas i självskydd, och har ett antal juridiskt godkända grepp som vi förfogar över. Dessa är inte svåra, men under kaotiska former kan det vara nog så svårt att få till det ordentligt och med bestämdhet. Det är därför jag tror det finns så många klipp på just vansinniga väktare och OV på nätet.

Det är väl egentligen inte tekniken som är det primära. Missförstå mig rätt, men kampsportare har en tendens att hålla huvudet kallt i just kampsituationer. Det blir oftare rätt, och det är minst sagt kritiskt när man ingriper som OV eller polis i en PL-10§ situation. (tvingande våld, vid tex gripande. Alltså inte nödvärn.)
Optimalt är ju visserligen en kampsport med hög relevans till yrket, men det är ju inget absolut måste.
Jag prövat på Krav Maga, och det är utan tvekan väldigt lättlärt och fokuserat på rent självförsvar.
Men som någon tidigare påpekat kan det ju vara svårt att motivera nödvärnsvåld i en situation det bara är befogat med PL10§-våld.
Jag har för mig att det är populärt med Ju-jutsu hos poliser. Är det någon som tränar det?

feedhurley
2012-06-19, 16:05
Gällande fysiska prestationer gäller nästan alltid att det finns någon som kan. Om markerar Sandhamn och Utö Värdshus på en karta och frågar någon på gatan om det är möjligt att ta sig mellan dem utan hjälpmedel på 10 timmar så kommer de säga att det inte går, men likväl finns det personer som är kapabla till det.

Likväl finns det såklart de som kan sparka i huvudhöjd ouppvärmda i dåliga byxor, skyddsväst och kängor (nej, de är inte bra att sparka högt i). Men det finns garanterat inte många ordningsvakter som har en chans att lyckas med det. Kanske om personen får flera försök på ett låst mål, men i övrigt så nej. Det går inte.


Pic related, Stockholms skärgård med Sandhamn och Utö markerat. Det är långt.
http://i.imgur.com/jiWqA.png

Om det är så där du förvätar dig att folk ska bemöta dina kommentarer så kanske du borde låta bli att formulera dig med sådan ovillkorlighet? :P

Dock anser jag fortfarande att det inte är speciellt svårt. Först och främst så är jämförelsen rätt ogrundad då folk generellt knappt kan sparka i huvudhöjd, ens med en sånär godkänd teknik. Tråden behandlar förövrigt inte generella personers fysiska prestationer utan snarare för personer som har kommit en bit in i att bemästra en viss utvald kampsport då TS förväntas träna ett tag.
Har du dock tränat kick-/thai-boxning, karate, taekwondo ett tag så är det lättare att sparka i väktar-/militär-/funktions-byxor än dagens moderna jeans.

Rikard Jansson
2012-06-19, 16:09
Här demonstrerar Chrille kampsporten Gun kata, som kanske vore något:

wPD6TbYVbNc

feedhurley
2012-06-19, 16:15
Tack för responsen.
Det är korrekt att vi tränas i självskydd, och har ett antal juridiskt godkända grepp som vi förfogar över. Dessa är inte svåra, men under kaotiska former kan det vara nog så svårt att få till det ordentligt och med bestämdhet. Det är därför jag tror det finns så många klipp på just vansinniga väktare och OV på nätet.

Det är väl egentligen inte tekniken som är det primära. Missförstå mig rätt, men kampsportare har en tendens att hålla huvudet kallt i just kampsituationer. Det blir oftare rätt, och det är minst sagt kritiskt när man ingriper som OV eller polis i en PL-10§ situation. (tvingande våld, vid tex gripande. Alltså inte nödvärn.)
Optimalt är ju visserligen en kampsport med hög relevans till yrket, men det är ju inget absolut måste.
Jag prövat på Krav Maga, och det är utan tvekan väldigt lättlärt och fokuserat på rent självförsvar.
Men som någon tidigare påpekat kan det ju vara svårt att motivera nödvärnsvåld i en situation det bara är befogat med PL10§-våld.
Jag har för mig att det är populärt med Ju-jutsu hos poliser. Är det någon som tränar det?

Jag tränar braziliansk jiu jitsu (traditionell japansk jiu jitsu är det inte lika många utövare inom idag, men visst finns det).
Jag skulle säga att jiu jitsu är väldigt andvändbart som OV eller polis då inga slag eller sparkar tränas. Det är istället fokus på nedtagningar och att kontrollera din motståndare på marken (något OV och poliser ofta vill att kampen ska gå till). Du kommer lära dig att utöva alla olika sorters lås mot leder, strypningar och rena benbrott (dock otillåtet under tävling), kast/nedtagningar och strävan efter en dominant position. Alla brytningar mot leder osv kanske inte något som OV eller poliser uppmuntras att använda men du vet då hur du försvarar dig mot dem utifall förövraren ger sig ett försök till det mot dig.

Apropå relevans till yrket så bör du nog välja bort boxning och kickboxning som jag påpekade förut. Då det inte kommer tolereras att använda som polis eller OV om det inte skulle komma till ett rent överfall mot dig...

Pjotor
2012-06-19, 16:18
Judo, BJJ, brottning, MMA har sina fördelar och nackdelar. Det som är gemensamt är att de ofta tränar med fullkontakt. Det är ett minimikrav för att både kunna ge och ta. Inte alla krav maga-klubbar tränar så. Undvik därför icke-fullkontaktsversioner av karate, aikido, "vanliga" ju-jutsuklubbar och dylikt. (Har f.ö. själv tränat såväl aikido och judo som sparringinriktad jujutsu).

Om du ska bli bra på fasthållningar så rekommenderar jag starkt judo och brottning, som dessutom ger en överjävligt god fysik. Och god fysik är alltid en fördel i närkamp. Teknik i all ära, men om man måste slita och dra så är det aldrig dåligt att vara stark och ha bra flås.

Hoppas du hittar något som passar.

Silencer
2012-06-19, 16:24
BJJ/Submission. Knife defense vet jag vaktfolk som också kör.

JonathanSv
2012-06-19, 16:29
Börja med någon form av fullkontaktsport, förslagsvis MMA.
Att hålla på med jiujitsu, eller liknande funkar ingen vidare när någon slagit dig i ansiktet. Det du vill lära dig är att bli van vid fullkontakt, så du kan hålla dig lugn och inte bli stressad bara för att någon vevar mot dig.

spoonchest
2012-06-19, 16:43
Judo, BJJ, brottning, MMA har sina fördelar och nackdelar. Det som är gemensamt är att de ofta tränar med fullkontakt. Det är ett minimikrav för att både kunna ge och ta. Inte alla krav maga-klubbar tränar så. Undvik därför icke-fullkontaktsversioner av karate, aikido, "vanliga" ju-jutsuklubbar och dylikt. (Har f.ö. själv tränat såväl aikido och judo som sparringinriktad jujutsu).

Om du ska bli bra på fasthållningar så rekommenderar jag starkt judo och brottning, som dessutom ger en överjävligt god fysik. Och god fysik är alltid en fördel i närkamp. Teknik i all ära, men om man måste slita och dra så är det aldrig dåligt att vara stark och ha bra flås.

Hoppas du hittar något som passar.
Ja, en självskyddsintruktör jag hade förut lärde ut tekniker som påminde starkt om aikido.
En fördel där att lära sig tryckpunkter och snarlika grepp som vi lär oss. Dock kanske det inte var det smartaste att lära ut en aikido-stance till nån som aldrig någonsin kommer att ställa sig i utan at vara bevandrad i sporten i övrigt.
Boxning och liknande undrar jag inte om det kanske inte vore så jäkla dumt. Det kanske inte är läge för OV att slå nån på käften, men i övrigt lär man ju sig mycket om att läsa av sin/sina motståndare.

Men jag tror det ligger nåt i att leta efter något med fullkontakt.

TheIsh
2012-06-19, 17:44
Jag har för mig att det är populärt med Ju-jutsu hos poliser. Är det någon som tränar det?

Jiujitsu är mer för när kampen hamnar på marken. Jag vill slå ytterligare ett slag för judon. Jag har aldrig tränat själv, men har skojbrottats med några som tränat typ några månader, som dessutom väger typ 25kg mindre än mig, och kastar mig som en vante. Och jag är ändå intresserad av kamport och har lite koll. Inte tränat judo specifikt bara.

GymNoob
2012-06-19, 19:09
MMA.

Det är ju en mix mellan alla kampsporter och därför enligt mig väldigt lämpligt. Du kan gå på nedtagningar, ta grepp, både boxas och sparkas osv osv.

Om inte det är intressant så skulle jag nog föreslår krav maga. Då man tränar inför riktiga situationer, problemet är dock att man inte blir sparringsvan. På ett MMA pass får man i princip sparras varje pass mot alla möjliga sorters människor i klubben. Stora, små, snabba, långsamma, osv.. vilket är ett +.