handdator

Visa fullständig version : Hur görs ett seriöst VO2MAX-test?


Barbastark
2012-06-19, 08:03
Hejhej

Har tänkt mäta upp min maxpuls (kan göra själv) samt min maximala syreupptagningsförmåga.

Men det jag undrar innan jag börjar leta upp ställen som gör sådana test är hur ett seriöst och maximalt tillförlitligt sådant går till? Vill ju inte betala massa pengar och sedan visade det sig att testet var ett "ful-test" i klass med bioimpedans mätning för kroppssammansättning.

Sedan, är det något jag bör tänka på inför testet? Just nu har jag inte kört regelbunden konditionsträning på ett tag, så kanske bättre att träna en period och på så sätt få en mer rättvisande mätning?

MVH B

cheunce
2012-06-19, 08:14
På Bosön (i Stockholm) gör de seriösa V02Max test.
Du kan läsa mer hur de går till och se priser här
http://www.boson.nu/Elitidrott/Testerradgivning/Vierbjuder/

killenigrillen
2012-06-19, 08:17
Frågan är väl vilken nytta du har av att mäta ditt Vo2Max?

Det finns submaximala test som du kan utföra med en cykelergometer och Borgskalan.

Om du "enbart" är hobbymotionär är det väl ganska onödigt känner jag?

De resultat du får av mätningen kommer ju i sig inte vara speciellt användbara om du inte kan mäta ditt Vo2max flera gånger över en överskådlig framtid, och på det viset kunna se förbättringar. Att du löper/cyklar/simmar snabbare på en viss distans säger ju ganska mycket om att du förbättrat dig också.

Barbastark
2012-06-19, 08:24
Frågan är väl vilken nytta du har av att mäta ditt Vo2Max?

Det finns submaximala test som du kan utföra med en cykelergometer och Borgskalan.

Om du "enbart" är hobbymotionär är det väl ganska onödigt känner jag?

De resultat du får av mätningen kommer ju i sig inte vara speciellt användbara om du inte kan mäta ditt Vo2max flera gånger över en överskådlig framtid, och på det viset kunna se förbättringar. Att du löper/cyklar/simmar snabbare på en viss distans säger ju ganska mycket om att du förbättrat dig också.

Mest för att jag vill kunna beräkna min kaloriförbrukning via pulsklocka så bra som möjligt. Har man sin verkliga VO2-max så blir ju värdena lite mer tillförlitliga.

Barbastark
2012-06-19, 08:25
På Bosön (i Stockholm) gör de seriösa V02Max test.
Du kan läsa mer hur de går till och se priser här
http://www.boson.nu/Elitidrott/Testerradgivning/Vierbjuder/

Tar en titt! Bor dock i gbg så lite väl långt tyvärr..

espeto
2012-06-19, 08:27
Tar en titt! Bor dock i gbg så lite väl långt tyvärr..

http://www.aktivitus.se/

Fredrik_S
2012-06-19, 09:05
Mest för att jag vill kunna beräkna min kaloriförbrukning via pulsklocka så bra som möjligt. Har man sin verkliga VO2-max så blir ju värdena lite mer tillförlitliga.

Nja ytterst lite. Värdeskillnaderna i hur dåliga pulsklockorna är på att mäta kaloriförbrukning är så pass många gånger högre än skillnaden i ett uppskattat VO2 Max mot ett exakt VO2 Max

Barbastark
2012-06-19, 09:27
Nja ytterst lite. Värdeskillnaderna i hur dåliga pulsklockorna är på att mäta kaloriförbrukning är så pass många gånger högre än skillnaden i ett uppskattat VO2 Max mot ett exakt VO2 Max

Mycket möjligt. Men har satsat på en av polars lite dyrare, och verkar som att dem är rätt bra(?)

Sen är väll sambandet mellan puls, vo2max och kaloriförbrukning under konditionsidrott närmast linjärt, så borde väll bli rätt bra beräkningar om man har möjlighet att ställa in alla dessa värden?

mikaelj
2012-06-19, 09:31
Mycket möjligt. Men har satsat på en av polars lite dyrare, och verkar som att dem är rätt bra(?)

Sen är väll sambandet mellan puls, vo2max och kaloriförbrukning under konditionsidrott närmast linjärt, så borde väll bli rätt bra beräkningar om man har möjlighet att ställa in alla dessa värden?

Det skiljer så lite att det är pengar i sjön. Ge dem till mig istället så kan jag approximera en siffra åt dig.

Morty
2012-06-19, 10:03
Mycket möjligt. Men har satsat på en av polars lite dyrare, och verkar som att dem är rätt bra(?)

Sen är väll sambandet mellan puls, vo2max och kaloriförbrukning under konditionsidrott närmast linjärt, så borde väll bli rätt bra beräkningar om man har möjlighet att ställa in alla dessa värden?

Du måste väl veta hastighet också, iaf i löpning. Löpekonomi spelar en roll, springer man ekonomiskt så kommer syreförbrukningen att vara låg relativt sett. Men din klocka lär väl ha ett sätt att mäta hastigheten också :)

Poxeman
2012-06-19, 10:08
Det finns ju en miljard felkällor som gör att det inte blir speciellt exakt att beräkna kaloriförbrukning även om du vet din VO2MAX.

Exempel:
Du kör testet sittande på cykeln.
Om du sen cyklar i kuperad terräng så kommer din puls reagera annorlunda eftersom du ställer dig upp och då aktiverar andra muskler (och de tidigare använda musklerna på olika sätt).

Varför är det så viktigt att få bra beräkningar av förbrukningen?

mikaelj
2012-06-19, 10:15
Varför är det så viktigt att få bra beräkningar av förbrukningen?

Kardjo för Beach 2012-deffen ju?

Lars Brinkhoff
2012-06-19, 11:16
http://www.aktivitus.se/

Jag har varit där, och det jag fick var inget bra VO2max-test. Det står på deras hemsida "estimerat VO2max", och det är just vad det är. Gissat utifrån en något godtyckligt antagen löpekonomi.

Fredrik_S
2012-06-19, 11:19
Mycket möjligt. Men har satsat på en av polars lite dyrare, och verkar som att dem är rätt bra(?)

Sen är väll sambandet mellan puls, vo2max och kaloriförbrukning under konditionsidrott närmast linjärt, så borde väll bli rätt bra beräkningar om man har möjlighet att ställa in alla dessa värden?

Priset spelar ingen roll, att mäta pulsen elektroniskt är extremt billigt och matetmatiska formler som styr pulsklockornas kaloriberäkningar är helt gratis och skiljer inte över huvudtaget från klocka till klocka...

Priset har bara med byggkvalite på klockan och funktioner. ingenting att göra med exaktare mätning...

bigtraps
2012-06-19, 16:31
Skidlandslaget kör sina tester i Östersund om jag inte minns fel
Där finns det nog riktiga grejer. Om det är för allmänheten vet jag ej

Commando1980
2012-06-19, 16:37
Helvete vad allt ska krånglas till.

killenigrillen
2012-06-19, 17:17
helvete vad allt ska krånglas till.

+1

Barbastark
2012-06-19, 17:39
Du måste väl veta hastighet också, iaf i löpning. Löpekonomi spelar en roll, springer man ekonomiskt så kommer syreförbrukningen att vara låg relativt sett. Men din klocka lär väl ha ett sätt att mäta hastigheten också :)

Det går som tillval. Dock verkar den inte ta med hastighet i sin kcal beräkning. Det är detta som är synd. Har inte hittat någon som båda tar med hastighet OCH pulsbaserad kcal-beräkning. Om någon känner till en sådan så tar jag tacksamt emot tips.

Om man bar bra löpekonomi så borde man väll också kunna springa snabbare på lägre puls=lägre energiförbrukning?

Priset spelar ingen roll, att mäta pulsen elektroniskt är extremt billigt och matetmatiska formler som styr pulsklockornas kaloriberäkningar är helt gratis och skiljer inte över huvudtaget från klocka till klocka...

Priset har bara med byggkvalite på klockan och funktioner. ingenting att göra med exaktare mätning...

Olika tillverkare kör väll med lite olika formler ovs samt varierande möjlighet att lägga in olika variabler som höjer tillförlitligheten? På polars grejer kan man ju förutom kön, ålder, längd och vikt även lägga in vilopuls, maxpuls och vo2max. På billigare modeller så finns ju sällan (har aldrig sett själv) möjlighet att lägga till vo2max, vilken verkar vara en variabel som höjer tillförlitligheten mycket.

Men jag är öppen för att bli övertygad om motsatsen. Kommer ju i så fall spara ca 2500kr ;)

mikaelj
2012-06-19, 17:42
Räkna med 1 kcal per kg kroppsvikt och km, problemet löst.

Barbastark
2012-06-19, 17:48
Räkna med 1 kcal per kg kroppsvikt och km, problemet löst.

Funkar la vid löpning, men inte vid tex cykling vad jag förstått. Och ännu mindre innomhus med trainer, som jag tex tänkt ha den till (har ingen distansmätare på trainern).

Fredrik_S
2012-06-19, 18:36
Det går som tillval. Dock verkar den inte ta med hastighet i sin kcal beräkning. Det är detta som är synd. Har inte hittat någon som båda tar med hastighet OCH pulsbaserad kcal-beräkning. Om någon känner till en sådan så tar jag tacksamt emot tips.

Om man bar bra löpekonomi så borde man väll också kunna springa snabbare på lägre puls=lägre energiförbrukning?



Olika tillverkare kör väll med lite olika formler ovs samt varierande möjlighet att lägga in olika variabler som höjer tillförlitligheten? På polars grejer kan man ju förutom kön, ålder, längd och vikt även lägga in vilopuls, maxpuls och vo2max. På billigare modeller så finns ju sällan (har aldrig sett själv) möjlighet att lägga till vo2max, vilken verkar vara en variabel som höjer tillförlitligheten mycket.

Men jag är öppen för att bli övertygad om motsatsen. Kommer ju i så fall spara ca 2500kr ;)

Om det inte finns är det bara ett val tillverkaren gjort. Och det är som sagt helt gratis lägga in hur många värden som helst för tillverkarna. Det är som sagt ren matematik ingen extra avancerad teknik som behövs för att skriva in en siffra till.....

Om man säger så här. Att mata massvis med exakta siffror i en maskin som ändå höftar rejält är helt och hållet totalt onödigt. Det ger inte bättre utvärden.


Det skulle räcka med en klocka som registrera din puls och sen något separat datorprogram som kan läsa av det. Helt onödigt att ha massvis med räkningsfunktioner etc i själva klockan.... Bättre att ha alla såna data separat i en maskin ämnad för statestik osv(dvs en dator) :)

Borde väl finnas appar för detta när jag tänker efter? Allt du behöver är som sagt en mätare som registrera puls för att kunna göra precis allting en dyr pulsklocka kan. en sån konsturktion kan inte vara dyr

Barbastark
2012-06-19, 18:44
Om det inte finns är det bara ett val tillverkaren gjort. Och det är som sagt helt gratis lägga in hur många värden som helst för tillverkarna. Det är som sagt ren matematik ingen extra avancerad teknik som behövs för att skriva in en siffra till.....

Om man säger så här. Att mata massvis med exakta siffror i en maskin som ändå höftar rejält är helt och hållet totalt onödigt. Det ger inte bättre utvärden.


Det skulle räcka med en klocka som registrera din puls och sen något separat datorprogram som kan läsa av det. Helt onödigt att ha massvis med räkningsfunktioner etc i själva klockan.... Bättre att ha alla såna data separat i en maskin ämnad för statestik osv(dvs en dator) :)

Borde väl finnas appar för detta när jag tänker efter? Allt du behöver är som sagt en mätare som registrera puls för att kunna göra precis allting en dyr pulsklocka kan. en sån konsturktion kan inte vara dyr

Okok.
Känner du till någon sådan app eller sida som tillhandahåller någon form av mall/uträknare där man bara fyller i sina värden och får ut kcal-värden?

Silencer
2012-06-19, 19:28
Mest för att jag vill kunna beräkna min kaloriförbrukning via pulsklocka så bra som möjligt. Har man sin verkliga VO2-max så blir ju värdena lite mer tillförlitliga.

Jag tror att din kropp simmar i stresshormoner. Våga släppa taget och bara köra istället.

Fredrik_S
2012-06-19, 19:58
Okok.
Känner du till någon sådan app eller sida som tillhandahåller någon form av mall/uträknare där man bara fyller i sina värden och får ut kcal-värden?

Det var inte en sån app/hemsida jag menade.. det finns det väl massvis av där man bara matar in siffror...

Jag menade något program som använder datan från en pulsmätare. Jag menade att det spelar ingen som helst roll vilka funktioner som finns i själva klockan då det enda intressanta skulle vara hur pulsen förändras om man vill analysera sin träning. Resten av siffror och data diagram etc skulle vara extremt mycket bättre att göra på datorn...

Men tyvärr känner jag inte till. borde gå att googla fram

Tanman
2012-06-20, 00:01
Du kan köra ett Coopertest själv och utgå från det annars.
http://sportsmedicine.about.com/od/fitnessevalandassessment/a/12MinRun.htm

Vad gäller maxpuls så ha på dig pulsklockan under Coopertestet, din högst uppmätta puls kommer inte att ligga många slag under max..lägg till 2-3 slag.

Barbastark
2012-06-20, 08:03
Du kan köra ett Coopertest själv och utgå från det annars.
http://sportsmedicine.about.com/od/fitnessevalandassessment/a/12MinRun.htm

Vad gäller maxpuls så ha på dig pulsklockan under Coopertestet, din högst uppmätta puls kommer inte att ligga många slag under max..lägg till 2-3 slag.

När det kommer till sin maxpuls. Vid vilken anstängningsnivå slutar den stiga? Tänker om det finns någon gräns där även om man försöker anstränga sig mer så kommer den inte stiga mer efter en viss nivå, som jag antar det är med vo2max?

Morty
2012-06-20, 09:11
Ja, det finns en gräns när din puls kommer att sluta stiga. Den gränsen är din maxpuls.

Den kommer att sluta stiga vid en ansträngning på 60% av max också, mer eller mindre. Öka med något slag per timma om ansträngningen är konstant, kanske. Cardiac drift kallas det.

Barbastark
2012-06-20, 09:27
Ja, det finns en gräns när din puls kommer att sluta stiga. Den gränsen är din maxpuls.

Den kommer att sluta stiga vid en ansträngning på 60% av max också, mer eller mindre. Öka med något slag per timma om ansträngningen är konstant, kanske. Cardiac drift kallas det.

Ok, och jag antar att 60% av max ansträngning i så fall är något i stil med maximal ansträningning man klarar att uppnå på "egen hand" så att säga.

Men är ute efter lite mer "upplevd ansträngningsnivå". Dvs, hur det känns när man är på maxpuls. Så jag vet lite var jag ska sikta. Handlar det om "när du är helt slut och vill ge upp" eller "när du spytt och svimmat" :)

Morty
2012-06-20, 09:32
60% var bara en siffra tagen ur luften. Det är rätt lågintensivt.

Du kan använda borgskalan för upplevt ansträngning. Den är subjektiv, såklart.

PeSi
2012-06-22, 18:16
Om du innehar en pulsklocka, kan du prova denna metod:
www.marathon.se/traning/sa-gor-du-ett-maxpulstest

Det är väldigt jobbigt att pressa fram de sista pulsslagen. Den beskrivna principen kan användas med olika sporter. Du uppnår förmodligen högst puls med en sport du är van att utföra.

Kruxet är att inte tokköra. Om man drar på sig för mycket laktat (mjölksyra) alltför tidigt så kroknar man långt innan maxpulsen. Ofta behövs några misslyckade försök innan man hittar rätt. Det är få som ens med en hejarklack uppnår ända fram; men man kan komma rätt nära.

Naturligtvis ska man vara fullt frisk.

Lycka till