handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler samtidigt tappa fett


JanOlsson
2012-06-19, 03:56
Ja, hur var det med det nu igen? Går det?

En självutnämnd träningsexpert på ett forum säger nämligen:

och det går alldeles utmärkt att bygga muskler samtidigt som man förlorar fett.

... och du kan vara lugn för att om du ligger kvar på samma vikt men stadigt ökar vikterna på gymmet så lägger du på dig muskler samtidigt som du losar fett. I alla fall om det pågår en längre tid (1.5 månad är rätt kort, så se till att öka 4-6 månader i sträck så kommer du ha mycket sundare kroppssammansättning). Muskelökningen går dock rätt långsamt sett ur rena viktperspektiv (och ännu långsammare ur rent volymperspektiv), men det är "rätt" sätt att göra det på, då mer muskler gör att eventuellt överflödsfett inte blir lika påfallande.


Så jag vänder mig till expertpanelen. Stämmer detta?

monteramita
2012-06-19, 04:28
Jag vill inte utnämna mig till någon expert men ja, det går att bygga muskler och tappa fett samtidigt. Det är dock väldigt individuellt hur lätt eller svårt man har för detta och det beror givetvis också mycket på hur mycket muskler du har, hur länge du har tränat och hur mycket fett du har på kroppen. Desto längre du har tränat, desto svårare är det. Det är mycket lättare i början av din "träningskärriär" då det brukar gå mycket snabbare i början att öka både i styrka och volym. Desto mer fett du har på kroppen, desto lättare är det också att tappa fett utan att tappa muskler och kanske t.o.m. öka i muskelvolym. Har du väldigt lite fett på kroppen så är det ytterst svårt att tappa fett utan att tappa i muskelmassa samtidigt.

Så svaret är väl att det beror på. Men visst går det, det är ingen omöjlighet som vissa påstår.

Nutrid
2012-06-19, 10:13
Det är absolut möjligt i början om du är en nybörjare eller kommer tillbaka från ett långt break.

Oftast så kommer man dock efter några månader att behöva äta lite mer om man förväntar sig hypertrofi.

Men allt handlar ju om syfte med träningen. Tränar du för att må bra och bli enbart starkare samt hålla formen så är ju "kaloribalans" ett perfekt val. Förvänta dig inte att bli stor dock för det går väldigt långsamt.

Endumen
2012-06-19, 10:29
Ja, det går!

King Grub
2012-06-19, 10:41
I alla fall om det pågår en längre tid

Absolut. Om man inte gör det, har man misslyckats rejält med sin träning. Då skulle man ju aldrig kunna bli större och hårdare.

tjing
2012-06-19, 10:50
Absolut. Om man inte gör det, har man misslyckats rejält med sin träning. Då skulle man ju aldrig kunna bli större och hårdare.

+1

Vad tänker folk egentligen när de pratar om att bygga muskler och förlora fett samtidigt? Inget sker EXAKT samtidigt, men under en lite längre tidsperiod?

Självklart kan man bli större och tappa fett samtidigt under en längre tid. Annars har man bra dålig koll på vad man syssslar med.