Logga in

Visa fullständig version : 1KG Potatis Vs 1KG *inser food here*

kimozabe
2012-06-18, 12:53
Vikt är vikt eller hur så klarar man att dunka 1kg potatis så borde man tex klara att dunka 1kg annan mat med likvärdig volym oavsett om det är 1000 mindre kcal eller 1000 mer kcal i det senare livsmedlet eller spelar kcaltätheten roll redan vid då födan äts.

Morrris
2012-06-18, 12:54
Absolut. Drick 1 kg olja.

Sheogorath
2012-06-18, 12:59

/Thread.

lurre86
2012-06-18, 13:00
klara å klara men kan va jobbigare

vicarious
2012-06-18, 13:04
Vikt är vikt eller hur så klarar man att dunka 1kg potatis så borde man tex klara att dunka 1kg annan mat med likvärdig volym oavsett om det är 1000 mindre kcal eller 1000 mer kcal i det senare livsmedlet eller spelar kcaltätheten roll redan vid då födan äts.

Skulle säga att det spelar roll. Protein mättar mer än kolhydrat och fett till exempel. Att man klarar av det är väl en sak, men det kan nog upplevas som olika jobbigt beroende på vad det är man stoppar i sig.

Endumen
2012-06-18, 13:07
Ja, en 1kgs stek vore kämpigt att få ner!

Eddie Vedder
2012-06-18, 13:09

Inget drygt utan en seriös fråga; vilken menar du är den svåra av dem? :) För mig är i alla fall 1 kg potatis enkelt men skulle jag försöka mig på oljan lär jag spy. Åtminstone om vi utgår från att det ska ske i en enda sittning.

Sheogorath
2012-06-18, 13:09

As in flintastek? Not a problem! :D

Sheogorath
2012-06-18, 13:10
Inget drygt utan en seriös fråga; vilken menar du är den svåra av dem? :) För mig är i alla fall 1 kg potatis enkelt men skulle jag försöka mig på oljan lär jag spy. Åtminstone om vi utgår från att det ska ske i en enda sittning.

Jag "tror" att Morris var ironisk och menar precis det du menar. Att oljan hade... Inte stannat nere.

Jokester
2012-06-18, 13:12

you crazy?

Chrbo
2012-06-18, 13:14
Tryck i dig 1kg proteinfluff :)

Kcaltätheten lär knappast kännas av redan vid förtäringen utan snarare smak/konsistens och densitet. Om det hade med kcal att göra hade du ju kunnat dricka oändligt mycket vatten.

begt
2012-06-18, 13:15
1 kg gifflar borde vara väldigt lätt trots att det innehåller mer energi än bröd.

Wormzie
2012-06-18, 13:17
1kg lättkesella utan någonting till. Får fan kväljningar när jag trycker 250ml burken.

vicarious
2012-06-18, 13:20

Har du testat? Jag tycker inte det är några större problem. 1kg låter oftast mer än vad det egentligen är. Handlar det om kött är det ju dessutom den otillagade vikten man talar om.

begt
2012-06-18, 13:20
Tryck i dig 1kg proteinfluff :)

Kcaltätheten lär knappast kännas av redan vid förtäringen utan snarare smak/konsistens och densitet. Om det hade med kcal att göra hade du ju kunnat dricka oändligt mycket vatten.

Kcal eller snarare mängden energi och sammansättningen av kolhydrater, fett och protein har en hel del med saken att göra.

Att trycka i sig 1 L olja, trots den låga volymen, är svårt för att det är rent fett. Stora mängder fett på en och samma gång är motbjudande och väldigt svårt att få i sig.

1 kg bröd, som mest är kolhydrater, är inte alls svårt att få i sig.¨

1 kg kött är svårare än 1 kg bröd, men det går det också.

kimozabe
2012-06-18, 13:39
Jo men kroppen vet inte om det är protein, kolhydrater eller fett när du sätter maten i munnen och den landar i magen just då.

Sheogorath
2012-06-18, 13:41
Jo men kroppen vet inte om det är protein, kolhydrater eller fett när du sätter maten i munnen och den landar i magen just då.

Som sagt. Sätt i dig 1 kg olja och kom tillbaka och berätta om dina erfarenheter.

begt
2012-06-18, 13:41
Jodå, om du sätter i dig socker till exempel så får det omedelbart en annan effekt än vad motsvarande mängd fett hade fått t.ex.

Chrbo
2012-06-18, 13:46
Som sagt. Sätt i dig 1 kg olja och kom tillbaka och berätta om dina erfarenheter.

Fast har det verkligen att göra med att energiinnehållet? Skulle samma effekt erhållas om du sondmatades?

Vatten vs mjölk/öl/läsk, skulle det vara någon större skillnad i vilken mängd som går att dricka vid ett tillfälle? Dryckerna består givetvis till största del vatten men det blir en åtminstone lite kcal om man klämmer 2L.

begt
2012-06-18, 13:51
Fast har det verkligen att göra med att energiinnehållet? Skulle samma effekt erhållas om du sondmatades?

Vatten vs mjölk/öl/läsk, skulle det vara någon större skillnad i vilken mängd som går att dricka vid ett tillfälle? Dryckerna består givetvis till största del vatten men det blir en åtminstone lite kcal om man klämmer 2L.

Det har med sammansättningen att göra. Det finns anledningar till varför man blir mätt på proteinrik mat t.ex. Kroppens sätt att säga att den är nöjd.

Om du drack fruktos i flytande form så skulle du bara bli mätt eftersom magen blev uppsvälld efter ett tag, vilket skulle trigga receptorer som talar om för hjärnan att magen är full.

Men fruktos i sig får hjärnan inte att tro att den är mätt, till skillnad från fett, protein eller andra former av kolhydrater.

Sheogorath
2012-06-18, 13:53
Det har med sammansättningen att göra. Det finns anledningar till varför man blir mätt på proteinrik mat t.ex. Kroppens sätt att säga att den är nöjd.

Om du drack fruktos i flytande form så skulle du bara bli mätt eftersom magen blev uppsvälld efter ett tag, vilket skulle trigga receptorer som talar om för hjärnan att magen är full.

Men fruktos i sig får hjärnan inte att tro att den är mätt, till skillnad från fett, protein eller andra former av kolhydrater.

"omg fruktos måste ju vara den perfekta bulkmaten?!" :D

Chrbo
2012-06-18, 13:57

Ja, absolut att produkter med olika sammansättning triggar hjärnan olika. Den reaktionen måste väl ha någon form av fördröjning? Vätskor når snabbt ner till magsäcken och triggar medan potatis och ris rimligtvis borde ta lite längre tid innan det triggar, eller har jag fel? Att kasta i sig 1L ris eller potatis borde inte ge olika effekt förrän det ligger i magsäcken och hjärnan tar emot signalerna?

begt
2012-06-18, 14:01
"omg fruktos måste ju vara den perfekta bulkmaten?!" :D

Också ett snabbt sätt att dra på sig metabolt syndrom :)

Sir Beef A Lot
2012-06-18, 14:04
Inte ett helt kg men...
UE8q0JiR7Dc
:D

Sheogorath
2012-06-18, 14:04
Också ett snabbt sätt att dra på sig metabolt syndrom :)

Ja, jag var ju inte helt allvarlig som du förhoppningsvis förstod.

begt
2012-06-18, 14:06

Jag vet =)

Edit: Furious Pete äger. Svårt att tävla med en f.d. anorektiker som gjort en u-sväng när det gäller mat :)

Joe Hardgainer
2012-06-18, 14:10

Dextros däremot ....... ;)

Sheogorath
2012-06-18, 14:44
Dextros däremot ....... ;)

Jag kommer uppdatera min tråd allteftersom. Don't you worry. Det senaste: kladdkaka på druvsocker med Tiramisu-grädde. Fucking orgasm i munnen x 9000.

stajv
2012-06-18, 14:55
1 kg chips är nog segt att få i sig

Morty
2012-06-18, 15:09
1kg lättmjölk vs 1 kg kokt pasta vs 1kg potatis vs 1kg olja.

De tre första får jag relativt lätt, den första lättare än den andra lättare än den tredje och den fjärde är ett jävla skämt som jag inte tror att någon klarar.

begt
2012-06-18, 15:12
1kg lättmjölk vs 1 kg kokt pasta vs 1kg potatis vs 1kg olja.

De tre första får jag relativt lätt, den första lättare än den andra lättare än den tredje och den fjärde är ett jävla skämt som jag inte tror att någon klarar.

Okokt vikt ska det vara!

Sniggel
2012-06-18, 15:14

Jodå. Kroppen kommer att hinna märka vad det är för något den får i dig. Är det 1 kg saft kommer dels vätskan att snabbt komma ur magsäcken (magsäcken förblir ej expanderad särskilt länge). Sockret tas upp och påverkar din mättnad.
Är det 1 kg vatten så händer samma sak fast där kommer inte ut något socker alls. Det är bara vätska som tillfälligt mättar.
ett fördröjer magsäckstömning och förlänger därmed även mättnad.
Sen tror jag att det finns mekanismer i magsäcken som känner av vad som finns där och inte bara hur stor volymen är.

Så nog tror jag att kroppen "vet" mer eller mindre. Om inte förr så iaf senare.

vicarious
2012-06-18, 15:55
Så nog tror jag att kroppen "vet" mer eller mindre. Om inte förr så iaf senare.

Ja precis, amylas som bryter ned stärkelse finns ju t ex i saliven så redan när det hamnar i munnen sätts det igång.

Kischen
2012-06-18, 16:03
1kg lättkesella utan någonting till. Får fan kväljningar när jag trycker 250ml burken.

Jag satte i mig ett kilo men då blandade jag med whey, 750 gram bär och saft.

Somnade halvvägs. Vaknade och drog resten. *popcorn*

Silencer
2012-06-18, 16:09
Kalorität mat blir man mättare av. Prova så får du se. 4kg vattenmelon är nemas problemas. Prova 4kg kött sen.

Feelgood
2012-06-18, 16:43
http://www.youtube.com/watch?v=30Wr1jtDkWM&feature=player_detailpage

Furious pete dricker 700ml olivolja ^^

begt
2012-06-18, 16:46
Det Furious Pete haft svårast för är nog vegemite som innehåller sjuka mängder salt:

JtPUbsnnYW4

iPad
2012-06-18, 17:32

Jag har provat klunka 1dl rapsolja och det resulterade i att jag spydde 7 gånger. 2 gånger på reflex och 5 gånger körde jag ner fingrarna i halsen för att jag mådde så illa och hade magsmärtor... Dont try :D

EeJay
2012-06-18, 17:35
Inte ett helt kg men...
UE8q0JiR7Dc
:D

Lustig kille. Cannonballs kusin? :P

Hur som helst är detta också ett grymt bra sätt att dra på sig njursvikt! :D

kimozabe
2012-06-18, 19:10
Jag kan sätta i mig ett kilo potäter med köttabit men inte vågat mig på tex en burgare på 1-1.2 kg för jag är rädd att misslyckas. Anser mig vara en storätare när jag vill och har lust.

En kilos stek har också gått ner utan problem i en sittning. Pizza med pommes väger in rätt bra.

Skickat från tredje galaxen.

Ristretto
2012-06-18, 21:56

https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQq7cuM6Dz7hE90UQ9xCmDPtf0aDLh4T EpoH0ODqk2HdLPeQxPa

vicarious
2012-06-18, 22:35
https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQq7cuM6Dz7hE90UQ9xCmDPtf0aDLh4T EpoH0ODqk2HdLPeQxPa

Haha så awesome med tanke på ditt meat-mastery du körde alldeles nyligt :)

Endumen
2012-06-19, 00:30
Har du testat? Jag tycker inte det är några större problem. 1kg låter oftast mer än vad det egentligen är. Handlar det om kött är det ju dessutom den otillagade vikten man talar om.

Jodå:D. Fast man får så hemska svettningar efteråt.

aldoschadewitz
2012-06-19, 23:17
ähh 1kg är inte så stor mängd.. är man riktigt hungrig så är det bara smaken som stoppar än.. hade oljan varit parmesan istället hade det varit en helt annan grej även fast parmesan säkert mättar mera