handdator

Visa fullständig version : vad har hänt?


mangemani
2004-01-28, 15:46
körde rygg och biceps idag.
hade bestämt tid med en gym polare som skulle visa mej hur marklyft går till,men han kunde inte komma så 2 andra hjälpte mej.

har förut när jag kört marklyft,kört fel!
så nu visade dom här mej hur man gjorde och jag lyckades rätt så bra(körde bara på 40 kilo bara för att få in själva kännslan och snitsen i det hela).

men nu till problemet,kände efter att jag hade kört 2 set,att energin bara flög ur mej..alla krafter bara rann av mej...hade ju inte heller kört nån annan övning innan,utan efter andra settet så var man helt slut...

körde 2 set till sen gick jag över på stångrodden och chins(blev en ren katastrof,hade inga krafter kvar)...prövade att dricka en carbo power(snabba kolhydrater),funka inte det heller(eller jo,lite piggare blev man väl,men inte mycket)...sen var det biceps och där höll jag på att bryta ihop totalt,vikter som jag klarade av hur lätt som helst förra veckan vägde ton nu känndes det som.fick lov att avsluta passet efter bara 50 min...sen när jag skulle byta om så mådde jag illa som fan + att jag blev yr,höll på att rammla ihop.

har aldrig erfarat denna kännsla nångång.
vad kan det va för fel?

JJ
2004-01-28, 15:48
Marklyft är jobbigt och du blev trött? Ätit tillräckligt innan? Infektion i kroppen?

Officer
2004-01-28, 15:53
Marklyft TAR på kroppen.
Därför jag kör den sist på ryggpassen, om jag kör den överhuvudtaget.

mangemani
2004-01-28, 15:55
Originally posted by JJ
Marklyft är jobbigt och du blev trött? Ätit tillräckligt innan? Infektion i kroppen?


jorå,ätigt tillräkligt hade jag gjort...fast fick lov att skynda mej iväg till gymmet eftersom jag var lite försenad att möta polaren...maten kanske inte fick smälta tillräckligt..kan det ha nått med det att göra?

Munter
2004-01-28, 15:56
Jag blir också helt tömd av marklyftet, kan inte jämföra den med någon annan övning, inte ens böj... svartnar ofta för ögonen då det är tunga lyft! Har på senare tid gjort som A.P och lagt den sist om den finns med på passet... det funkar bra.

kharon
2004-01-28, 16:03
Instämmer med att marklyftet är en mördarövning, precis som knäböj.

Om du säger att du ätit bra innan o.s.v. så harjag inga idéer åt dig, men testa att köra marklyft sist som killarna säger.

Jag kör dock alltid mark och böj först.

King Grub
2004-01-28, 16:19
Det är ju också, som tidigare nämnt, möjligt att du har en infektion i kroppen som gjorde sig tillkänna. Den teorin lär du ju kunna bekräfta eller dementera i morgon bitti. :)

Pez
2004-01-28, 17:16
Ok, utöver de anledningar som redan räknats upp (även om jag har svårt att tro att du "tog ut" dig på 40kg i marken.. ), så kan jag tänka mig att du kan ha andats fel i kombination med "upp och ner med skallen" kan det ge roliga effekter.
Överträning kanske? Borde du märkt av själv..

Troligast är infektion dock. Även om man inte känner sig det minsta sjuk och är laddad som fan så kan vikterna gå från papper till bly över ett dygn - sen dan efter så är man garanterat sjuk på nåt sätt.

Ride it out, nya friska tag om några dagar efter lite vila.

/pez :thumbup:

mangemani
2004-01-28, 17:26
men vilka är symptomen då när jag imorn vaknar upp?alltså hur känner jag om jag har en infektion sen när jag vaknar?

King Grub
2004-01-28, 17:29
Originally posted by mangemani
men vilka är symptomen då när jag imorn vaknar upp?alltså hur känner jag om jag har en infektion sen när jag vaknar?

Har du aldrig varit förkyld förr? Ont i halsen, snor, täppt näsa, ont i kroppen... osv. Du märker nog. ;)

Dipshit
2004-01-28, 17:36
alla har vi väl våra dåliga dagar då allt går åt h-vete hur förberedd man än varit..
sen plus att marklyft e så jobbigt.. och du aldrig kört innan!

mangemani
2004-01-28, 17:39
Originally posted by billon
alla har vi väl våra dåliga dagar då allt går åt h-vete hur förberedd man än varit..
sen plus att marklyft e så jobbigt.. och du aldrig kört innan!


har kört innan,men har då kört fel..fick därför hjälp idag utav polare som fixade det hela åt mej..men jag lär ju få öva en del innan dom tunga vikterna åker på=/

Fatalist
2004-01-28, 22:47
De tkan ha varit maten som inte smälts.


Det tar cirka 36 timmar för maten att passera genom hela systemet, och under denna tiden används ungefär 60% av all tillgänglig energi (inklusive den du får i dig av maten) till att smälta maten.

Nexus
2004-01-28, 23:05
36 timmar???????????????? Ehh va?

Nils
2004-01-29, 00:05
Originally posted by Fatalist
De tkan ha varit maten som inte smälts.


Det tar cirka 36 timmar för maten att passera genom hela systemet, och under denna tiden används ungefär 60% av all tillgänglig energi (inklusive den du får i dig av maten) till att smälta maten.
öh, vad äter du för att få saker att passera så himla långsamt?
Nils

Dipshit
2004-01-29, 00:19
36h hmmmm..
närmare 5h?
fast då snackar vi geenom HELA systemet... inte lagrandet av energi...

Åse Columbus
2004-01-31, 14:20
Kan vara så att din kropp koncentrerade sig på att försöka smälta det du stoppat i dig.....och inte hunnit göra klart innan du började din träning....

det är ju så att det inte enbart är måltiden precis innan träningen som kroppen drar på för energin utan t.o.m maten du ätit dagen innan spelar sin roll...

din sömn kan ha rubbats natten innan...

du kanske blev skitsur på chefen eller läraren och spillde lite energi den vägen:D

finns många orsaker som kan spela roll....men oftast är symptomen inte permanent...så ta det lugnt...imorgon går det bättre....:cool:

emmzan
2004-01-31, 22:01
Om du verkligen fick till marken och allting kändes sååååå rätt.. Så är det väl inte så konstigt att kroppen blev trött? Den aktiverade helt rätt muskler och använde dem till max. Dessutom så finns det väl knappast något tyngre än marklyft?

Drömmer mig tillbaka till mina 12-reppare på 75kg. Sen snurrade det rejält.