handdator

Visa fullständig version : Hur undviker jag viktuppgång efter bantning?


Emeliewal
2012-06-18, 08:03
Hej! Skulle behöva lite hjälp med att avsluta min diet utan att gå upp de kilona jag gått ner!

Lite bakgrundsfakta kanske. Jag är en 19-årig tjej på 175 cm och har gått ner från 60 kilo till 53 kilo på 3 månader. Jag har ätit 1000 kalorier om dagen och tränat bort i genomsnitt 300 kalorier (som jag ju sedan "ätit" upp, vilket gjort att jag tekniskt sett ätit 1300 om dagen).

Nu är ju jag nere på min målvikt och ska börja äta normalt igen. Har räknat ut att mitt basala kaloribehov är 1369 och för att behålla min vikt ska jag äta 1642 kalorier om dagen. Mitt problem är då att under dessa tre månaderna har "fuskat" några dagar och ätit 1300-1500 istället för 1000 och dessa dagar har synts direkt på vågen dagen efter i form av viktuppgång. 1500 är ju under mitt vanliga kaloribehov, jag borde ju inte gå upp av det? På grund av detta är jag ju livrädd för att börja äta 1642 kalorier om dagen, för jag kommer ju gå upp i vikt direkt! Eller måste man vänja kroppen vid mer mat och successivt öka kaloriintaget? HJÄLP!

Pretorian
2012-06-18, 08:07
Vill du ligga still på den vikt du har nu måste du ligga på balans. Du kanske inte ska gå efter dina kalorisiffror till 100% då de inte alltid stämmer.

Jag själv har bra koll på vad jag äter (ingen aning om kalorier) men gör det ganska enkelt för mig, vill jag gå ner mer så får jag äta mindre eller tvärtom.

Dreas
2012-06-18, 08:09
Klart att ett ökat intag syns på vågen? Mer mat i magen gör att du väger mer. Det måste inte vara något annat än bukfylla.

Ligger du då också lågt på kolhydrater och ökar på kolhydraterna kan "extra" vätska binda sig i kroppen.

När du börjar äta normalt igen kommer du att gå upp i vätska och bukfylla, helt normalt. Hur mycket du går upp beror hur lågt du legat på kalorier och kolhydrater.

Mig själv som exempel vid en tidigare diet: Avslutade dieten vägandes runt 69kg, en vecka senare låg jag stabil på 72kg.

Lychgate
2012-06-18, 08:14
Sort plus ett på Dreas. Jag varierar kraftigt från dag till dag när det gäller vikt, +1.4 kg sen igår. Det är som sagt mat i tarmen, glykogeninlagring i musklerna, vätskenivån i kroppen etc.

Har man legat i diet så kan man lätt räkna med +2kg ganska omgående, speciellt om kolhydraterna har varit lågt. Det är exakt som när man börjar en diet och tappar ett par kilon den första veckan.

Erry
2012-06-19, 14:43
Med din längd i förhållande till din nuvarande vikt skulle jag säga att du är rejält underviktig. Då blir det mycket svårare att hålla vikten (vet av egen erfarenhet). Jag är själv 170 och har jag legat på runt 50 kg vill kroppen ingenting annat än gå upp i vikt, fick äta fruktansvärt lite för att vara så smal. Jag var hungrig hela tiden.

Nu väger jag 62 kg till mina 170 och jag kan fuska ganska rejält utan att lägga på mig. Alla är vi naturligtvis olika men du kommer nog få hålla ordentlig koll på vad du stoppar i dig om du vill hålla den låga vikten.

Emeliewal
2012-06-19, 16:25
Så jag behöver alltså inte oroa mig för att gå upp i fett? Jag har ätit mycket kolhydrater (potatis, ris och frukt etc) så det tror jag inte kommer förändras. Och det är klart att jag kommer äta lite mer mat, men det är nog snarare så att jag kommer äta onyttigare, så volymen mat kommer nog inte heller förändras så farligt mycket egentligen.

Emeliewal
2012-06-19, 16:27
Med din längd i förhållande till din nuvarande vikt skulle jag säga att du är rejält underviktig. Då blir det mycket svårare att hålla vikten (vet av egen erfarenhet). Jag är själv 170 och har jag legat på runt 50 kg vill kroppen ingenting annat än gå upp i vikt, fick äta fruktansvärt lite för att vara så smal. Jag var hungrig hela tiden.

Nu väger jag 62 kg till mina 170 och jag kan fuska ganska rejält utan att lägga på mig. Alla är vi naturligtvis olika men du kommer nog få hålla ordentlig koll på vad du stoppar i dig om du vill hålla den låga vikten.


Var du tvungen att äta mindre än ditt dagliga basala kaloribehov för att hålla 50 kilo?

Erry
2012-06-19, 18:43
Var du tvungen att äta mindre än ditt dagliga basala kaloribehov för att hålla 50 kilo?

Nej det basala energibehovet är ju utefter den vikt du har just nu. Men ligger man på en väldigt låg vikt blir det väldigt lite mat. Sedan vill ju inte kroppen gärna ligga på undervikt så jag tyckte att hungern var värre vid 50 kg än vad den är nu. Men det är ju bara att du äter den mängd mat som är uträknat och håller koll på vågen, börjar kilona smyga sig på så minskar du bara lite på maten.