handdator

Visa fullständig version : Olika kroppar, olika träningsmetoder?


Sentax
2012-06-18, 00:01
Hej alla!

Jag hjälper en del kompisar med styrketräningen. Men något jag tänkt på... Vad är skillnaden i hur man tränar upp någon som är tjock, smal eller muskulös?

Anledningen till att jag frågar är att jag för ett tag sedan har hört att det är olika. Framförallt med kost. Det är ett argument jag delvis kan köpa. Någon som är smal, kanske behöver ligga på ett kaloriöverskott, osv. Men när det kommer till träningen kan det väl ändå inte skilja sig något? Det är inte så att muskelfibrerna ändras mellan de olika individerna bara för att man har olika mycket fett på kroppen? Det är kanske hur man bör prioritera som ändras dock. Vad säger ni?

begt
2012-06-18, 00:38
Muskelfibrerna och fördelningen mellan dem (långsamma vs. snabba) beror på genetiska skillnader. Hur bra träningsresultaten blir hänger mycket på träning, kost och vila. Men även de beror på generna, kanske så mycket som 50%. Heter dina föräldrar Anna Båle och Göte Stark har du kanske bättre förutsättningar än andra för att ligga på ett stort energiöverskott- utan att riskera onödig fettinlagring.

z_bumbi
2012-06-18, 06:13
Nej träningen skiljer sig inte åt rent fysiologiskt, i alla fall inte i början.
Senare avgör kosten mer över resultat och även vilken totalvolym personer klarar av.
I många fall skulle jag också säga att fysiologin har mycket mindre betydelse än den psykiska inställningen, det finns så många som tror att de har dåliga gener för att styrketräna (och blir starkare/större) att de helt enkelt ger upp i förtid. I majoriteten av fallen jag har stött på så beror uteblivna resultat på dåliga träningsprogram och/eller kosten.

Mats J
2012-06-18, 14:35
Nej träningen skiljer sig inte åt rent fysiologiskt, i alla fall inte i början.
Senare avgör kosten mer över resultat och även vilken totalvolym personer klarar av.
I många fall skulle jag också säga att fysiologin har mycket mindre betydelse än den psykiska inställningen, det finns så många som tror att de har dåliga gener för att styrketräna (och blir starkare/större) att de helt enkelt ger upp i förtid. I majoriteten av fallen jag har stött på så beror uteblivna resultat på dåliga träningsprogram och/eller kosten.

+1

Jag har nog usla gener för att bli riktigt stark, extremt klen benstomme, smala leder, lång och extremt tunn. Trots det har jag tjurat på och vägrat ge upp, visst jag har oftast varit extremt mycket mer seriös än de flesta och oftast kört hårdast av alla men har aldrig lyckast bli starkast men jäkligt stor och stark i alla fall.

begt
2012-06-18, 14:39
+1

Jag har nog usla gener för att bli riktigt stark, extremt klen benstomme, smala leder, lång och extremt tunn. Trots det har jag tjurat på och vägrat ge upp, visst jag har oftast varit extremt mycket mer seriös än de flesta och oftast kört hårdast av alla men har aldrig lyckast bli starkast men jäkligt stor och stark i alla fall.

Jag har rätt rejäl benstomme men har aldrig styrketränat kontinuerligt nog för att få några större resultat. Borde ta mig samman nån gång framöver och göra en satsning.