handdator

Visa fullständig version : Muskelfibrer


Sentax
2012-06-17, 23:55
Hej!

Jag har lite funderingar kring muskelfibrer.

1. Det finns olika uppsättningar av typ I, typ IIa & typ IIb. Vi har olika uppsättningar av dessa från grunden. I hur stor utsträckning kan man ändra uppsättningen?
Om vi nu tar ett exempel på en person som inte är muskulös/stor volym (mycket typ I). Kan denna person få precis samma förutsättningar (de vill få volym/styrka) som en annan person som från grunden är större? Ingen av killarna har styrketränat förut.

2. Man har ju rent allmänt olika uppsättningar av olika muskelfibrer i olika muskler. Vader/underarmar som man rent primitivt behöver använda en längre tid, är med typ I. medan armarna som ska vara mer explosiva, har mer typIIa/b. Men ska man träna de olika musklerna olika pga det? Det finns ju de som säger att vader/underarmar ska ha fler repetitioner. Men om målet är att få volym / bli stark, känns det som om att 1 - 12 repetitioner kommer omforma vaderna/underarmarna tillslut?

3. Om man nu vill "forma kroppen & få slanka & fina muskler", vad blir skillnaden i utseendet om man tränar för att få typ I jämför med typ IIa/b ?

Over and out

dragonslayer
2012-06-19, 14:36
kan inte uttrycka mig om något med muskelfibrerna men jag vill punktera att det inte går att forma musklerna.
Du får dem inte i olika former ifall du tränar på olika sätt och du får inte "fula muskler" för att du tränar hårt.