Visa fullständig version : Hur lång tid kan man vänta med att äta?
Hej, spelar det roll hur mkt protein man äter timmarna efter &innan träning?
eller är det bara viktigt att få i sig sina 2g/kg innan man sovit?
kan jag gymma. äta 20g protein. sen typ 6 timmar senare äta 100g protein?
Det optimala är att äta ditt "huvudmål" så fort som möjligt efter träning. Ifall du bor långt ifrån ditt gym så skulle jag råda dig att ta eaa eller vassle direkt efter träningen.
ja. jag tog en shake direkt efter träningen.
men fortf. spelar det roll NÄR man äter eller bara att man äter sina proteiner innan man sovit
Av de jag lärt mig här på kolo och på andra håll så är det en myt att du ska få i dig protein regelbundet för att optimera... Ät som Ballt säger ditt huvudmål efter styrkepasset och sedan spelar det ej stor roll för muskeluppbyggnaden när du äter, få i dig så mycket som du tror dig behövs innan läggdags.
Pretorian
2012-06-18, 06:23
Jag kan inte ge svar "hur mycket man förlorar på att inte äta mycket direkt efter träning" men jag är väldigt noga med just det, att äta rejält direkt (0,5h-1h) efter passet.
Lychgate
2012-06-18, 08:22
Att äta det stora huvudmålet snart efter träningen gäller mer för dom som tränar fastande. Det är inte världens snabbaste process när kroppen bryter ner proteinet man äter. Har man ätit någorlunda innan så finns det säkert aminosyror i blodet redan.
Dock finns det säkert skillnader men hur mycket det gör i längden beror nog på mycket mer än om man äter 45 min eller 1.5 timme efter passet.
Att äta det stora huvudmålet snart efter träningen gäller mer för dom som tränar fastande.
Jag tvivlar på att det är så viktigt då heller utom möjligen för de som äter ganska lite mat totalt och därför kanske har svårt att täcka grundbehoven efter träningen på något annat sätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.