handdator

Visa fullständig version : Hela kroppen på två pass


Bearius
2012-06-17, 21:09
Kommer kommande vecka enbart kunna träna två dagar p.g.a en del andra bestyr, dessa dagar är dessutom efter varandra. Vanligtivs kör jag en muskelgrupp per pass så det skiljer ju lite från hur det vanligen ser ut.

Jag ber därför er om tips på hur upplägget bör/kan se ut. Vill träna varje muskelgrupp och har kör gärna basövningar.

King Grub
2012-06-17, 21:11
Dag 1: Ben, rygg, biceps
Dag 2: Bröst, axlar, triceps

Sheogorath
2012-06-17, 21:12
Baksida axlar tillsammans med rygg i Grubs split föreslår jag.

Peter.B
2012-06-17, 21:38
Har någon lust att skriva ut ett lite utförligare tips med övningar och så? Jag är nämligen rätt sugen på ett liknande upplägg. Kör också gärna basövningar. Men tycker att böj och mark på samma dag är rätt hårt, men skippar helst ingen av dem. Om inte man skulle ersätta dem båda med typ zercherböj?

Stor Hård Ådrig
2012-06-17, 21:48
Jag kör som King Grub skrev, du kan kolla min journal vilka övningar jag kör :)

Peter.B
2012-06-17, 22:09
Jag kör som King Grub skrev, du kan kolla min journal vilka övningar jag kör :)

Ska spana in!

Peter.B
2012-06-17, 22:12
Jag har en tanke:

Dag 1: Ben, rygg, biceps
Zercherböj
Benpress
Chins
Rodd
Stångcurl

Dag 2: Bröst, axlar, triceps, mage
Bänk
Militärpress
Dips
Tricepsextensioner
Random magövning

Vad tror ni om det? Sheo och Grub får hemskt gärna svara, av någon outgrundlig ( ;) ) anledning sätter jag stor tilltro till era inlägg! *kissass*

Loke
2012-06-17, 22:25
Jag skulle passat på och markat röven av mig om jag ändå skulle köra en ben/rygg-dag.

Pjotor
2012-06-18, 04:49
Mitt halvkroppsupplägg:

Dag 1
Knäböj eller viktade utfall
Bänkpress eller sned bänkpress
Flyes
Axelpress
Sidolyft
Liggande tricepsextensions
Någon magövning

Dag 2
Chinups
Hantelrodd
Marklyft
Ryggresningar eller en magövning (går på känsla)
Vanlig eller omvänd stångcurl
Greppträning

Vadpress kan du lägga in på valfri dag om du vill ha med den.

z_bumbi
2012-06-18, 06:23
Har någon lust att skriva ut ett lite utförligare tips med övningar och så? Jag är nämligen rätt sugen på ett liknande upplägg. Kör också gärna basövningar. Men tycker att böj och mark på samma dag är rätt hårt, men skippar helst ingen av dem. Om inte man skulle ersätta dem båda med typ zercherböj?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185471

Peter.B
2012-06-18, 08:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185471

Ser ut som ett sjysst upplägg, men funkar det verkligen att köra det två dagar i rad? Vill även vara hyfsat fräsch i kroppen till dag 3, så att säga.

Eller jag menar, klart det funkar. Men hur bra funkar det, liksom?

Pretorian
2012-06-18, 08:54
Det går nog inte att svara på, "hur bra det fungerar". Prova det i några månader så ser du.

z_bumbi
2012-06-18, 09:02
Jag missade faktiskt att det skulle vara två dagar i rad. Då är uppdelningen som king grub la ut den enklaste.

Peter.B
2012-06-18, 09:34
Det går nog inte att svara på, "hur bra det fungerar". Prova det i några månader så ser du.

Sant, men det kanske går att undvika det genom att ta ett program som någon/några andra använt med goda resultat, vilket man då kan kalla i alla fall hyfsat beprövat.

Jag missade faktiskt att det skulle vara två dagar i rad. Då är uppdelningen som king grub la ut den enklaste.

Det låter bra. Har du några idéer på övningar? Eller vad tycker du om uppdelningen med övningar som jag postade lite högre upp? Vill helst ha ganska låg volym och intensitet för att orka med 3-5 MMA-pass i veckan utöver det...

Pretorian
2012-06-18, 09:35
Sant, men det kanske går att undvika det genom att ta ett program som någon/några andra använt med goda resultat, vilket man då kan kalla i alla fall hyfsat beprövat.

Absolut. Och min kommentar skulle inte vara dryg (men den verkade nästan så när jag läste den igen..)

Peter.B
2012-06-18, 10:15
Absolut. Och min kommentar skulle inte vara dryg (men den verkade nästan så när jag läste den igen..)

Ingen fara :)

xxtermxx
2012-06-20, 17:18
Strongman 5x5.

Pass 1: Bänkpress, stångrodd, Knöböj.
Pass 2: Axelpress, chins, Marklyft.

Peter.B
2012-06-20, 20:22
Strongman 5x5.

Pass 1: Bänkpress, stångrodd, Knöböj.
Pass 2: Axelpress, chins, Marklyft.

Kört exakt så, men böjen och marken först i respektive pass. Funkar. Men tufft som fan att köra två dagar i rad. Tunga mark dagen efter tunga böj? Helst inte.

bertbert
2012-06-20, 20:28
Jag kör

A: Rattar, rygg, axlar, vader
B: "Underkropp", armar inkl underarmar, mage

exor
2012-06-20, 21:28
När jag var på semester tränade jag enligt följande:

Bröst, triceps, biceps:
hantelpress, flies
tricepsextensions
Hantelcurl, stångcurl

Rygg, axlar, ben, mage:
Latsdrag, stångrodd
Sidolyft, framåtlutade sidolyft, shrugs
Extensions, lårcurl
Plankan, crunches i maskin

Passen tog 1 timme och jag tränade 10 dagar i rad utan problem jämfört med vanligtvis 3 ggr/v.

Carcer
2012-06-21, 04:01
Det låter bra. Har du några idéer på övningar? Eller vad tycker du om uppdelningen med övningar som jag postade lite högre upp? Vill helst ha ganska låg volym och intensitet för att orka med 3-5 MMA-pass i veckan utöver det...

Hej Peter!

Jag har tävlat i mma, jag skulle nog kört helkropp 2 dagar.

T ex så här:

Dag1: Knäböj Bänkpress Marklyft

Dag2: Frontböj Militärpress Frivändningar

Skulle lagt repsen mellan 1-5 och 3-6 set.

Silveta
2012-06-21, 04:45
Hej Peter!

Jag har tävlat i mma, jag skulle nog kört helkropp 2 dagar.

T ex så här:

Dag1: Knäböj Bänkpress Marklyft

Dag2: Frontböj Militärpress Frivändningar

Skulle lagt repsen mellan 1-5 och 3-6 set.

Jag har spelat vattenpolo och jag hade nog kört som grub föreslog.

Klart det blir tungt med böj och mark på samma dag men du har å andra sidan många dagars vila till nästa gång

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Carcer
2012-06-21, 06:17
Jag har spelat vattenpolo och jag hade nog kört som grub föreslog.

Klart det blir tungt med böj och mark på samma dag men du har å andra sidan många dagars vila till nästa gång

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Man kan träna på flera sätt, jag varierade min träning mycket beroende på när nästa match var osv. Samt vad som verkade behöva förbättras.

I detta upplägget så ger dag 1 mer råstyrka och dag 2 mer explosivitet.

Frågan är ju lite varför han vill styrketräna är det för att balansera upp en beach eller fighting fysik?

Klart det blir tungt med flera stora övningar. Man kan köra lite lättare i en av dom eventuellt. Jag gillade 5or i böjen och 1or i marken t ex.

Peter.B
2012-06-22, 00:08
Hej Peter!

Jag har tävlat i mma, jag skulle nog kört helkropp 2 dagar.

T ex så här:

Dag1: Knäböj Bänkpress Marklyft

Dag2: Frontböj Militärpress Frivändningar

Skulle lagt repsen mellan 1-5 och 3-6 set.

Det ser ut som ett bra förslag, och jag har kört liknande tidigare. Men är det inte svårt att prestera vettigt utan några vilodagar emellan? Frivädningar och press dagen efter tunga mark och bänk? Nja, jag vet inte.

Jag har spelat vattenpolo och jag hade nog kört som grub föreslog.

Klart det blir tungt med böj och mark på samma dag men du har å andra sidan många dagars vila till nästa gång

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det lutar mest åt Grubs uppdelning faktiskt. Kanske kör varannan vecka mark och benpress, varannan böj och något annat komplement.

Nja, jag har många dagars vila till nästa styrkepass men inte alls många till nästa träningspass (MMA-pass), rent av inga alls.

Man kan träna på flera sätt, jag varierade min träning mycket beroende på när nästa match var osv. Samt vad som verkade behöva förbättras.

I detta upplägget så ger dag 1 mer råstyrka och dag 2 mer explosivitet.

Frågan är ju lite varför han vill styrketräna är det för att balansera upp en beach eller fighting fysik?

Klart det blir tungt med flera stora övningar. Man kan köra lite lättare i en av dom eventuellt. Jag gillade 5or i böjen och 1or i marken t ex.

Yes, klart träningen ändras inför kommande match och så, samt beroende på vad som måste förändras.

Smart med en dag mer för styrka och en mer för explosivitet. Jag skulle rent av kört pushpress istället för militärpress på dag 2 för explosivitetens skull.

Varför jag vill styrketräna? Både och! Balansera upp en fightingfysik och en beachfysik eftersom jag inte tror att det ena utesluter det andra. Men det är ju mer fokus på prestation om estetik, även om jag (såklart) uppskattar förbättring av båda.

Det är en bra tanke med olika tunga repsantal!


Btw, tack allihop för tips och tankar! :)

Spartansk
2012-06-22, 00:19
Skulle kört Grubs uppdelning, med mage på dag 1.

Carcer
2012-06-22, 03:31
Det ser ut som ett bra förslag, och jag har kört liknande tidigare. Men är det inte svårt att prestera vettigt utan några vilodagar emellan? Frivädningar och press dagen efter tunga mark och bänk? Nja, jag vet inte.

Jag rekommender minst 2 helst 3 dagar vila mellan passen.

Carcer
2012-06-22, 03:34
Det ser ut som ett bra förslag, och jag har kört liknande tidigare. Men är det inte svårt att prestera vettigt utan några vilodagar emellan? Frivädningar och press dagen efter tunga mark och bänk? Nja, jag vet inte.



Det lutar mest åt Grubs uppdelning faktiskt. Kanske kör varannan vecka mark och benpress, varannan böj och något annat komplement.

Nja, jag har många dagars vila till nästa styrkepass men inte alls många till nästa träningspass (MMA-pass), rent av inga alls.



Yes, klart träningen ändras inför kommande match och så, samt beroende på vad som måste förändras.

Smart med en dag mer för styrka och en mer för explosivitet. Jag skulle rent av kört pushpress istället för militärpress på dag 2 för explosivitetens skull.

Varför jag vill styrketräna? Både och! Balansera upp en fightingfysik och en beachfysik eftersom jag inte tror att det ena utesluter det andra. Men det är ju mer fokus på prestation om estetik, även om jag (såklart) uppskattar förbättring av båda.

Det är en bra tanke med olika tunga repsantal!


Btw, tack allihop för tips och tankar! :)

Vila 2 helst 3 dagar mellan passen. Kör annars ett överkroppspass och ett underkroppspass.

Peter.B
2012-06-22, 10:39
Skulle kört Grubs uppdelning, med mage på dag 1.

Jag slänger nog hellre in mage på dag 2, känns som att dag 1 annars blir mycket längre, jobbigare och mer omfattande än dag 2.

Vila 2 helst 3 dagar mellan passen. Kör annars ett överkroppspass och ett underkroppspass.

Det är det som är problemet, att jag inte hinner träna styrka annat än på helgen, på vardagarna har jag heltidsjobb och MMA-träningar. Hinner inte med dubbla pass de dagarna.

z_bumbi
2012-06-22, 12:00
Tränar du inte redan mage på MMA-passen?

Peter.B
2012-06-22, 17:37
Tränar du inte redan mage på MMA-passen?

Om det är mig du frågar så har jag en motfråga. Är din fråga ställd som en ärlig och öppen fråga eller en indirekt kommunikationshandling där du försöker förmedla att det är "onödigt" för mig att träna mage utöver MMA-passen genom att ställa den frågan?

Jag ska hur som helst försöka besvara frågan där jag utgår ifrån att det är en ärlig och öppen fråga utan baktankar. Jo, och nej. Klart vi tränar mage genom den allmänt allsidiga träningen. På samma sätt som vi tränar ben, rygg, armar, axlar och allt annat. Svårt att träna MMA utan att få med praktiskt taget samtliga muskelgrupper. Om du menar specifik styrketräning för magen, som fysövningar som fokuserar specifikt på magen så nej. Eller om ja så ytterst sällan, och rätt lite.

cero
2012-06-22, 18:15
Dag1: Knäböj Bänkpress Marklyft
Dag2: Frontböj Militärpress Frivändningar

Ingenting för baksida axlar?

Om du tränar för en funktionell styrka i MMA så skulle jag kört enbart basövningar som t ex dem i citatet ovan, och någon roddövning eller liknande för baksida axlar.

Carcer
2012-06-23, 00:26
Ingenting för baksida axlar?

Om du tränar för en funktionell styrka i MMA så skulle jag kört enbart basövningar som t ex dem i citatet ovan, och någon roddövning eller liknande för baksida axlar.

Nej handlar inte om symmetri när man tränar för prestation.

cero
2012-06-23, 02:00
Jag har inte sagt något om symmetri. En stark baksida kommer både hjälpa prestationen och muskulära obalanser som kan leda till t ex framåtroterade axlar.